Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkä hoitotauko?

23.03.2006 |

PAS epäonnistui ja tarkoitus oli pysyä poissa täältä pitkään... Seuravaksi on edessä siis ICSI, koska pakkanen on tyhjä.

Itsestä tuntuu, että kropan olisi hyvä saada levätä PASin lääkerumbasta (ja keskenmenosta sitä ennen ja IVF:stä sitä ennen). En tiedä, onko sille mitään lääketieteellistä perustetta, mutta itse koko ajan pelkään, että hormonit ja hoidot sotkevat oman elimistöni, jossa ei pitäisi olla ongelmia (miehen sperma heikkoa).

Tuntuu siis oudolta omasta mielestäni, että varsin pian voi jatkaa uudella hoidolla. Mitä teille on sanottu taukojen pituuksista ennen uuden aloittamista?

Onko PAS yhtä rankka hoito kuin IVF palautumisen kannalta?

Toinen asia on tietysti tämä henkinen jaksaminen. Olen ihan pohjalla. En tiedä miten jaksaisin taas pettyä... toisaalta mieli on paljon parempi silloin, kun jotain alkaa tapahtua = hoito alkamassa.

Ensimäinen ajatukseni oli, että seuraava hoito on elokuussa, koska nythän on jo melkein huhtikuu, toukokuu tuntuu aikaiselta ja sitten tulee kesä sotkemaan kaiken...

Mutta jo parin päivän itkemisen jälkeen tuntuu, että jaksaako sitä sentään elokuuhun saakka odottaa...

Pelottaa myös tuon jouluviikolla siunatun, syntymättömän tiitiäisemme lasketun ajan läheneminen - PASin negatesti oli samana päivänä, kun olisi alkanut äitiysloma :´´´(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... sillä mulla on lääketieteelliset syyt lähteä aina nopeasti seuraavaan hoitoon.

Eli omalla kohdallani erittäin ärhäkkä endometrioosi yhdistettynä ' poor responder' tilanteeseen aiheuttaa sen, että

Vierailija
2/5 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis:

En ole varmaan hyvä vastaamaan...

... sillä mulla on lääketieteelliset syyt lähteä aina nopeasti seuraavaan hoitoon.

Eli omalla kohdallani erittäin ärhäkkä endometrioosi yhdistettynä ' poor responder' tilanteeseen aiheuttaa sen, että

- jotta munasarjani (1kpl) reagoisi lääkkeisiin, käytämme aina lyhyttä hoitoa, jotta ei ajeta omaa hormonituotantoa liian alas

- kun se on yhdellä hoidolla vihdoin saatu reagoimaan ja jos nega tulos, niin

- aktivoitunutta munasarjaa käytetään hyväksi niin, että seuravaan hoitoon lähdetään heti ja hoidoissa käytetään maksimiannoksia

- endon kannalta kannattaisi olla pillereillä yhden kierron ajan alas, mutta se ei taas mitenkään helpottaisi mun heikkoa lääkevastekykyä

- mitään hyperin vaaraa minulla ei todellakaan ole ;-)

Yleisesti klinikallamme pyritään siihen, että yksi kierto välissä ja sitten uutta yritystä.

Käsittäkseni periaatteessa keskenmenon jälkeen kannattaisi yrittää aika pikaisesti uudelleen, jos olen ymmärtänyt, sillä onnistuminen tulee monasti km:n jälkeen heti. Mutta tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta - vain kemiallisia iso kasa :-(

Eli Pikkutintti - uusi yrittäminen ja sen aikataulu on lähinnä vain sinusta itsestä kiinni. Oma jaksaminen kuitenkin kannattaa olla kunnossa, koska stressihormonit ei ainakaan edistä raskautumista...

Ja lopuksi ihan pieni filosofinen asia: elämässä tapahtuu onnellisia ja surullisia asioita - ne muokkaa meistä sellaisia kuin me olemme, ja antaa pohjaa sille, miten me rakennamme tulevaisuutta. Menneisyyttä emme voi muuttaa, mutta on rohkeasti elettävä eteenpäin. Koskaan ei voi tietää, mitä päivä tuo tullessaan ja jos sitä ei rohkeasti elä, niin jää paitsi monesta kokemuksesta :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälleen :).

Nolottaa, että tilitin taas kaikki keskenmenostanikin, kun on tuttuja ja asian jo moneen kertaan tietäviäkin paikalla...

Mulla tosiaan tilanne erilainen. Ja hienoa, että olet taas matkalla kohti Uusia Mahdollisuuksia!

Olen tosi paljon harmitellut, että otin lääkkeellisen PASin tai paremminkin en ottanut paremmin selvää, miksi niin tehtiin (voihan olla syytäkin). Lähinnä jäi sellainen olo, että se on klinikalle helpompi, kun sitä voi kontrolloida... Voi siis olla,että pitkän ja epäsäännöllisen kierron takia oli siis aiheellinenkin. Toisaalta ovuloin joka kierrossa (ainakin kaikissa tikuttamissani). Siis harmittaa, jos turhaan ajettiin hormonit alas ja ennen kaikkea rääkättiin emätingeeleillä emätintä, jossa siis tämä bakteeri on jyllännyt :(. Kun vielä jälkiviisaasti ajattelen, että olisi nyt ollut lääkkeetön kierto - jolloin olisi heti voinut alkaa IVF-lääkkeiden kanssa.

Joo vielä yksi harmitus on se, että mietin tässä kaikkea miettiessäni... että menikö otollinen keskenmenon jälkeinen aika hukkaan luomuyrittämisestä. PASin olisi kai voinut tehdä myöhemminkin. Lääkkeiden kanssa omasta hormonijutusta ei kai niin merkitystä.

Noh joo. Kiitos kauniista sanoista!!

Tiedän, että viimeiset neljä erittäin vaikeaa vuotta ovat muuttaneet minua - ja täytyy myöntää, parempaan suuntaan. Toisaalta tuntuu,että jos vastoinkäymiset vielä jatkuvat, voikin tulla raja vastaan, eikä siitä enää nousta.

Tuntuu, että miten voi samalle ihmiselle ja samoihin vuosiin kaatua näin paljon menetystä, pelkoa, pahuutta, sairautta ja kuolemaa :(. Olen saanut kriisiapua (ensin Rikosuhripäivystyksestä, jota aina mainostan tilaisuuden tullen) ja sitten kaupungin akuuttikriisiryhmässä, jossa olen käynyt samalla psykologilla aina uuden kriisin iskiessä. Psykologini tuli muuten sairaalaan minua katsomaan km:n jälkeen eli apua olen saanut ihan julkiselta puoleltakin ihanasti.

Niin, siis asia oli se, että psykologinikin sanoi kerran, että hän ei oikeastaan tiedä, millainen minä olen normaalisti, mikä on minun luontainen tapani tms, koska koko ajan on ollut joku vaikea tapahtuma menossa. Hm. Siinä onkin miettimistä, millainen sitä oikeastaan on... ;).

kiva kun olit heti kuulolla.

t pt palstatauolla?

Vierailija
4/5 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä epäonnistuneen PASin jälkeen klinikat suosittelevat pidettäväksi vähintään yhden kierron verran taukoa, jotta oma hormonitoiminta ehtii palautua siinä välissä normaaliksi ¿ tämä siis pätee, jos PASin jälkeen IVF. Jos PASin jälkeen tehdään uusi PAS, sen voi tehdä heti seuraavaan kiertoon. Itse ajattelen samoin kuin SaraMaarika, eli että mitä nopeammin uusi hoito alkaa, sitä parempi oman jaksamiseni kannalta.

PAS tehdään käsittääkseni lähes poikkeuksetta lääkkeelliseen kiertoon, jos oma kierto on kovin epäsäännöllinen tms. Itselleni yritettiin pariin otteeseen PASia luonnolliseen kiertoon, mutta koska ovulaatio ajoittui niin, että siirto olisi aina osunut viikonlopulle, aloitettiin jälleen lääkkeellisenä. Aiemmin olen aina aloittanut sumuilla, jatkanut Zumenoneilla ja myöhemmin mukaan ovat tulleet Luget, mutta viimeisin PAS tehtiin Progynovilla ja Lugeilla, joten aikataulukin oli tosi nopea! Lugethan tulevat käyttöön olipa kyseessä luonnollinen tai lääkkeellinen PAS..

Itse olen saanut hoitotaipaleen alussa 2 keskenmenoa. Tuolloin pidimme muutaman kuukauden tauon ennen uutta yritystä. Vaikka kovasti olen kuullut siitä, että usein keskenmenon jälkeen on otollista saada aikaan luomuihme, niin meidän kohdalla tuo ei pätenyt enkä sitä periaatteessa odottanutkaan, sillä oman endoni lisäksi miehelläni on siittiövasta-aineita ja nehän eivät siitä miksikään muutu vaikka minun elimistöni olisi saattanut vastaanottavaisempi ollakin.

Sinulle Pikkutintti sanoisin samalla tavalla kuin SaraMaarika eli uuteen hoitoon lähteminen on omasta jaksamisestasi kiinni!! Paljon tsemppiä ja onnea tulevalle ja pahoittelut kokemastasi keskenmenosta!!

Vierailija
5/5 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden epäonnistuneen PAS:in jälkeen itse pidän nyt elokuuhun asti taukoa, ennen kuin aloitan taas ivf:stä julkisella puolella.

Mulla ei ole muita perusteita tauolle, kuin se, että olen kyllästynyt hämmentämään kehoani hormooneilla ja rankat hoidot on vaikuttaneet jo hiukan psyykkeeseenkin. Jäin lomalle hoidosta yllättävän kevyin mielin:)

Tauolla ajattelin kokeilla luontaishoitoja kuten vyöhyketerapiaa ja homeopatiaa ja nekin kehon hyvinvoinnin takia ennemmin kuin lapsettomuushoitona. Pari kiloakin on ehtinyt tippumaan lääkkeiden lopettamisen jälkeen!