Kohta on taas virpomiskausi, aikuisille muutama muistutus!
1) Jos et halua virpojia, laita oveen lappu.
2) Muistathan kysyä allergioista, moni on allerginen esim. pähkinöille ja hedelmille
3) Varaa palkaksi muutakin kuin karkkia - esimerkiksi erilaisia pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, jogurttirusinoita
4) Tarjoa vain pakkauksessaan olevia herkkuja - iso osa vanhemmista haluaa tarkastaa mitä lapsensa syövät!
5) Myös raha on oiva palkka virpojalle. Jos et ole muistanut varautua herkuin, esimerkiksi 2€ kolikko käy hyvin.
6) Älä moiti lasten pukuja tai virpomisoksia.
7) Pidä huoli etteivät kotieläimet, kuten koirat säikyttele virpojia. Jos sinulla on ovikelloherkkä koira, huolehdi ettei se pääse haukkumaan lapsille.
8) Kaikille annetaan saman verran palkkaa - vaikka muutamalta pikkunoidalta olisi oksat jo loppuneet!
Kommentit (155)
Eikö pikemminkin niiden pitäisi laittaa lappu jotka niitä virpojia haluaa?
En laita lappua oveen, en avaa ovea.
Meille ovat virpojat tervetulleita. Olen ostanut pieniä suklaapatukoita ja suklaamunia. Ei ole mun häpeäni, jos joku on noille allerginen. Ei myöskään tule esim. maitoallergiselle tai laktoosivaivaiselle yllätyksenä, että suklaa on aika yleinen pääsiäisherkku.
En osta sen seitsemää sorttia herkkuja mahdollisten allergioiden varalta. En myöskään varaudu antamaan virpomispalkkioksi rahaa, tulee taloudellisemmaksi ostaa noi suklaat.
Siinä olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, että irtokarkit ja muut käärepaperittomat herkut voisi jättää jakamatta virpojille.
Aikuiset = virpojien VANHEMMAT, voisivat muistuttaa lapsiaan miten virpominen on soveliasta tehdä ja että vain tuttujen ihmisten luo mennään virpomaan! En todellakaan avaa ovea saati anna palkkaa koko kulmakunnan lapsille. Kerjäämistä kiertää useita taloja läpi munien toivossa.
En laita lappua. En hanki mitään lahjoja. Ei kiinnosta listasi.
En pidä lapsista ja jos tunkevat minun - vieraan ihmisen - ovelle, osoitan sen kyllä. Siinä niille traumoja käsiteltäväksi.
On kyllä ahnetta jos 2€ on sovelias. Karkkien hintaan verrattuna ja ylipäätään kun lapselle annetaan niin jopa 5-10 senttiä on ihan riittävä. Käykööt niillä ostamassa kaupasta samanarvoisen karkin.
Annan palkkaa sen mukaan miten koristeltu on se oksa. Ei ole oikein että ne, joilla on yksi höyhen oksassa saa saman, kuin ne jotka on selkeästi yrittäneet koristella omia oksiaan, on ne sitten lehdenpalasilla, höyhenillä tai millä lie.
Vierailija kirjoitti:
1) Jos et halua virpojia, laita oveen lappu.
2) Muistathan kysyä allergioista, moni on allerginen esim. pähkinöille ja hedelmille
3) Varaa palkaksi muutakin kuin karkkia - esimerkiksi erilaisia pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, jogurttirusinoita
4) Tarjoa vain pakkauksessaan olevia herkkuja - iso osa vanhemmista haluaa tarkastaa mitä lapsensa syövät!
5) Myös raha on oiva palkka virpojalle. Jos et ole muistanut varautua herkuin, esimerkiksi 2€ kolikko käy hyvin.
6) Älä moiti lasten pukuja tai virpomisoksia.
7) Pidä huoli etteivät kotieläimet, kuten koirat säikyttele virpojia. Jos sinulla on ovikelloherkkä koira, huolehdi ettei se pääse haukkumaan lapsille.
8) Kaikille annetaan saman verran palkkaa - vaikka muutamalta pikkunoidalta olisi oksat jo loppuneet!
1) Itse laitan alaoveen tervetuloa-lapun ja asunnon numeron, jolloin ovisummerilla osaamme päästää virpojat sisään.
2) Allergioista olen kysellyt, ja jos on nähty vaivaa oksien ja pukeutumisen suhteen, niin yritän kyllä allergia tapaukselle keksiä jotakin. Jos tullaan huppari päällä ja yksi karkkipaperi oksaan solmittuna vonkumaan nameja, saattaa etenkin allergiatapauksessa jäädä ilman.
3+4) Irtokarkeista olen tehnyt mix-pusseja, jos vanhemmat takavarikoi, niin en voi mitään. Aika iloisia on olleet virpojat (ja mies ylijäämäpussien kanssa). Hedelmän saa, jos on, pyydettäessä.
5) Kuten monet sanoivat, 2 euroa on aika iso raha, jos haluaa rahaa antaa, saa kelvata ihan kaikki lompakon pohjalta ja sohvatyynyjen välistä löytyneet kolikot.
6+7) Pukuja ei tietenkään haukuta, mutta kehun vain niitä, joista huomaa, että vaivaa on nähty. Jos koiran haukku pelottaa liikaa, kannattaa lemmikkikodit jättää väliin, kaikki eläimet eivät hiljene kun ovella huiskii vieraita pikkuihmisiä.
8) Itselle ei olis kyllä tullut mieleenkään lähteä virpomaan enää oksien loputtua, eikä sellaisille kyllä palkkaakaan heruisi (paitsi jos olisi taapero sisarusten mukana mutta, ei nykyään kyllä taideta päästääkään).
Effortista palkitaan. Koristellut oksat ja kiva puku saa enemmän, kuin hupparit ja langan pätkä solmussa oksassa. Epäreilua se olisi, jos vaivaa nähneet saa saman verran kuin sellaiset, jotka ei ole panostanut ollenkaan.
Mä olen jo vuosia jakanut hyviä tuoreita porkkanoita virpojille.
Viime vuosina on yleistynyt tapa, että usean lapsen ryhmä antaa yhden oksan mutta kaikki rohmuavat karkkia. Vaadinko jokaiselta oksan vai annanko vain yhdelle palkan?
Minä suostun ottamaan vastaan vain siunatun oksan, joten kun kysyn lapselta, onko virpomisoksa siunattu, niin hänen on syytä tietää, mistä on kyse.
Note to self: laita sulku pihatielle.
Viime vuonna ovellani kävi kaksi virpojaa joilla oli pelkät pajunoksat eikä mitään asuja. Heräsi kysymys että mitä vanhemmat on oikein ajatelleet kun antavat lasten lähteä noin. Minä olen vain 21-vuotias, mutta minun lapsuudessa oksat koristeltiin isolla vaivalla, asuihin satsattiin ja oville mentiin iloisina ja kohteliaina. Kiitettiin myös vaikka olisi saatu yksi ainoa kettukarkki.
Ensin kannattaa antaa vaikka porkkana tai pieni karkki ja jos alkaa kuulua haistattelua, niin se riittää, mutta jos kiittävät pienestäkin nätisti, voi sitten hakea sen oikean palkkion.
Jos lähtee virpomaan niin kannattaa olla mukana virpomavitsa ja hyväksyä riski että saa pääsiäismunan. Jos meinaa mielensä pahoittaa pääsiäismunasta, kannattaa tehdä jotain muuta.
Hahah, ja mitähän vielä. Kenties vain tietyn merkkisiä suklaita, kun Janica-Isabella tykkää vain niistä.
Ihan tiedoksi, että se ei ole vieraiden ihmisten tehtävä pitää huolta lasten allergioista, vaan lapsen itsensä. Jos lapsi ei tähän kykene, niin sillon hänen ei varmasti ole kannattavaa virpoa ilman aikuista. Vai 2 euroa on oiva palkka? :-)
Kyllä se on ihan oiva raha myös itselleni, jolla ostan ruokaa.
Ja jos yhdeltä on oksat loppuneet niin millä hän ylipäätään virpoo sitten? Eikö ole tarkoitus virpoa niin kauan, kun oksia on. Itse ainakin muistan lapsena tehneeni ystävän kanssa oksia yhdessä. Annoimme myös virpoessa jokainen oman oksamme, joten ne loppuivat samaan aikaan molemmilta. Ehkä kannattaa mieluummin opastaa niitä lapsia, että tarkoitus on että jokainen antaa oksansa. Sillä tavalla ei tarvitse ehkä myöskään ihan loputtomiin kuljeskella siellä naapurustossa, jos porukasta aina vain yksi antaa kerrallaan oksan.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina on yleistynyt tapa, että usean lapsen ryhmä antaa yhden oksan mutta kaikki rohmuavat karkkia. Vaadinko jokaiselta oksan vai annanko vain yhdelle palkan?
En tiedä onko tämä aluekohtainen juttu, mutta minun lapsuudessani eli 90-luvun alkupuoliskolla tämä oli se oikea tapa eikä "rohmuamista". Eli (pienestä) porukasta yksi (kukin vuorollaan) virpoo ja ojentaa oksan, kaikki saavat palkan JOS saavat, se ei ollut automaatio.
Pitääkin laatia vastaava lista virpojille ja lukea tämä ennen kun antaa luvan virpoa. Vinkkejä?
Siunauttu oksa
Koristeet
Asu
Kaikki antaa oksan palkkaa vastaan
Jos oksat loppuvat niin myös virpominen loppuu. Palkan antajan velvollisuus ei ole varmistaa lapsen allergioita, tämä on lapsen vanhemman velvollisuus. Kukaan ei myöskään ole velvoitettu varaamaan yhtään mitään erikoisuuksia virpojille, etenkään mitään jogurttirusinoita. Jos se annettu suklaa ei kelpaa niin sen voi jättää syömättä. 2 € on melko iso palkka jos rahaa antaa, itse antaisin ehkä 50 senttiä.
Lapsilisää reilusti isommaksi, ettei tarvitse lähteä kerjuulle!