Kohta on taas virpomiskausi, aikuisille muutama muistutus!
1) Jos et halua virpojia, laita oveen lappu.
2) Muistathan kysyä allergioista, moni on allerginen esim. pähkinöille ja hedelmille
3) Varaa palkaksi muutakin kuin karkkia - esimerkiksi erilaisia pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, jogurttirusinoita
4) Tarjoa vain pakkauksessaan olevia herkkuja - iso osa vanhemmista haluaa tarkastaa mitä lapsensa syövät!
5) Myös raha on oiva palkka virpojalle. Jos et ole muistanut varautua herkuin, esimerkiksi 2€ kolikko käy hyvin.
6) Älä moiti lasten pukuja tai virpomisoksia.
7) Pidä huoli etteivät kotieläimet, kuten koirat säikyttele virpojia. Jos sinulla on ovikelloherkkä koira, huolehdi ettei se pääse haukkumaan lapsille.
8) Kaikille annetaan saman verran palkkaa - vaikka muutamalta pikkunoidalta olisi oksat jo loppuneet!
Kommentit (155)
Itse olen odottanut virpojia joka palmusunnuntai, mutta ikinä ei ole yksikään käynyt. No, jääpä ainakin herkut itselle syötäväksi.
Ai että kun tuo ap:n lista meni monella tunteisiin. Kävikö edes mielessä, että se on sarkastisesti kirjoitettu?
En avaa ovea ollenkaan, siellähän pimpottelevat.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen odottanut virpojia joka palmusunnuntai, mutta ikinä ei ole yksikään käynyt. No, jääpä ainakin herkut itselle syötäväksi.
Heh, käytän tätä tekosyynä ostaa namuja, olen näin yli kolmekymppisenäkin yhä heikkona pääsiäiskarkkeihin ;) Kivaa kun käy pikkunoitia, mutta kivaa jos sattuu pari Kinderiä jäämään itselle!
Oonko ainoa, josta tää oli selkeä ärsytysprovo? :D
Kylläpä tämä ketju on taas täynnä katkeroita! O_O
Mun lapsuudessa (olen 27 eli 90-luvulla) kaikki naapuruston lapset kiersi virpomassa ja se oli kyllä kaikille iloinen asia! Kylläpä on suhtautuminen muuttunut!
Mä olin tosi arka lapsi, mutta virpominen toi rohkeutta. Äiti tuli minun ja veljeni vahdiksi kun oltiin ihan pikkuisia, sitten mentiin kahdestaan tai kavereiden kanssa ja teini-ikäisenä vahdin nuorempiani, patistin rohkeasti ovelle, muistutin kysymään saako virpoa, lausumaan lorun kuuluvasti ja jokaista antamaan oksan. Tosi hienoja muistoja muuten aralle ja syrjäänvetäytyvälle tytölle.
Älkää evätkö näitä kokemuksia nykylapsilta!
P.S. Pyytäkää vanhempia lapsianne tai sukulaislapsia/-teinejä vahdeiksi tai kulkekaa itse mukana niin lapset oppivat toimintatavat!
No johan nyt on! Ketjun aloittaja on varmasti huumorilla nämä asiat laittanut. On ihan varma ettei meillä avata ovea, eikä myöskään laiteta lappuja oviin. Kotirauha. Kävin itse pienenä, mutta aika oli silloin ihan toinen ja pukeuduimme hyvin huolella ja kaikki koristeltu olivat viimesen päälle hienoja. Nykyään ihan älytöntä touhua. Voivat tulla ovelle vaikka farkut jalassa.... Aivan uskomatonta. Ettei tarvitse ihmetellä ja paheksua niin ovi ei aukea todellakaan.
Itse mukana! What! Ilmeisesti pitäisi lapsille voidella leivätkin valmiiksi, kuoria perunat ja sitoa kengän nauhat. Jo on avutonta touhua.
Vai että jogurttirusinoita ja kahden euron kolikoita... 😃 😃😃
Vierailija kirjoitti:
Annan palkkaa sen mukaan miten koristeltu on se oksa. Ei ole oikein että ne, joilla on yksi höyhen oksassa saa saman, kuin ne jotka on selkeästi yrittäneet koristella omia oksiaan, on ne sitten lehdenpalasilla, höyhenillä tai millä lie.
No huh huh! On sulla asenne. Tajuatko yhtään et pienelle lapselle se yksikin höyhen voi olla työläämpi kuin koululaisellle joka työstää liukuhihnatuotantona noita vitsoja.
Ihan kamalia asenteita täällä, hyi olkoon! Vihamielisiä ja pikkumaisia aikuisia. Toivon, ettei tämä edusta otosta suurimmasta osasta tämän maan aikuisia ihmisiä. Minusta tuo on mukava perinne, tervetuloa meille, virpojat!
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina on yleistynyt tapa, että usean lapsen ryhmä antaa yhden oksan mutta kaikki rohmuavat karkkia. Vaadinko jokaiselta oksan vai annanko vain yhdelle palkan?
Yhtenä vuonna tuli n. 13-vuotias tyttö pienempien lasten porukan johtajana. Saneli ehdot kun avasin oven: "me annetaan yksi vitsa, mutta me kaikki otetaan kyllä palkka!" Sama tyttö kävi päivän aikana kolme kertaa eri kokoonpanolla. Annoin kyllä kaikille palkat koska karkkia riitti, enkä rupea lasten kanssa väittelemään, kun pienimmät ovat niin innoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun päästätte lapsianne renkuttamaan tuntemattomien ovikelloja, tuleeko koskaan mieleen, että oven avaaja voi olla niin häiriintynyt, että on myrkyttänyt suklaamunat ja karamellit? Ei nyt millään strykniiniä mutta jotain, jolla saa pahan ruokamyrkytyksen aikaiseksi?
Se on vain ajan kysymys, kun ensimmäinen uutinen saadan aiheesta, pikku-Nico sai salmonellan ilkeän sedän munista.
Ennen ei tullut mieleenkään. Nyt kun luen tätä palstaa, alkaa muodostua kuva siitä mihin kaikkeen vihamieliset ihmiset kykenevät, kun tahtovat myrkkyään levittää ja velloa pahassa olossaan. En suostu uskomaan, että meidän lähiympäristö olis kuitenkaan näin järkkyä sakkia.
Palkaksi saa tasan namuja, suklaata ja namurasioita on tarjolla. Lapsille kelpaa kyllä, aikuisille ei. Ostakoon pilteilleen mitä haluaa.
Perinteistä suomalaista kitkeryyttä ja katkeruuttaa... Hyvähän se on, että jo pienistä lapsista kitketään se iloisuus ja pirteys ja leikkimielisyys pois! Tässä maassa ei sellaisella tehdä mitään. Opetetaan heti ilkeilemään ja "minä en sit ainakaan"-asennetta!
Meillä lapsille on opetettu kauniit käytöstavat ja toistaiseksi ovat saaneet niin ihanaa kohtelua aikuisilta, etteivät raukat vielä muusta tiedä. Olen kyllä varoitellut heitäkin, etteivät ota itseensä jos muunlaista kohtelua saavat osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos kävisitte virpomassa vain sukulaisissa.
Hirvee vaiva vieraille ihmisille turhan takia. Mä en avaa ovea jos joku rimputtelee.
Ei kaikilla ole sukulaisia lähellä. Ja on tosi hirvee vaiva tosiaan:
A. Olla avaamatta ovea tai vaihtoehtoisesti
B. Sanoa, että "ei kiitos tällä kertaa, mukavaa päivänjatkoa"
Minä en ole kertaakaan rasittunut tuosta päivästä.
Yleensä lapset menee paikkoihin, joissa asuu joku jonka he tietävät tai tuntevat. Eivät ne mene oudoiksi luokittelemiensa ihmisten koteihin. Yksi tuttu tyttö meni kavereineen alkoholistien hoitokotiin virpomaan. Saivat valtavat palkat ja alkoholistit liikuttumaan. Moni kauhisteli, että miten ne tytöt sinne meni, mutta se oli kaikille osapuolille oikein ihanan juttu. Parantolassa oli joka tapauksessa aina joku työntekijä paikalla.
Siis millanen vanhempi edes antaa allergialapsen virpoa, just koska kaikilla ei ole antaa niille vaikka hedelmä karkkeja ja tulee sitte turhia pettymyksiä, pääsiäiseen liittyy suklaamunat ja jos ei niitä voi syösä niin ei kannata lähteä virpomaan, sen syyn voi kertoa lapselle ja uskon että ymmärtää joskus miksei uskalla ja voi päästä. Virpokoot sukulaisia jotka tietää allergiat ja osaa varautua.
En tod laita lappua oveen vaikka en virpojia kaipailekaan, koirani saa vapaasti haukkua ilmoittaakseen vieraista, en anna rahaa, mutta kauniisti kiitän ja suklaata annan jos virpoja käy.
Erittäin typerää tulla antamaan TYPERIÄ neuvoja miten pitäisi jonkun TYPERYKSEN mielestä toimia, jos tulee virpojia. siis OMG!
Vierailija kirjoitti:
Siis millanen vanhempi edes antaa allergialapsen virpoa, just koska kaikilla ei ole antaa niille vaikka hedelmä karkkeja ja tulee sitte turhia pettymyksiä, pääsiäiseen liittyy suklaamunat ja jos ei niitä voi syösä niin ei kannata lähteä virpomaan, sen syyn voi kertoa lapselle ja uskon että ymmärtää joskus miksei uskalla ja voi päästä. Virpokoot sukulaisia jotka tietää allergiat ja osaa varautua.
Ehkä sellainen vanhempi, joka haluaa antaa allergisenkin lapsen elää ihan normaalia elämää juhlapäivineen kaikkineen? Minulle ei muuten tullut mieleenkään allergiat! Hyvä, että joku sanoi niistä! Täytyypä hakea vaihtoehtoisesti jotain muuta kuin suklaata. Tuskin kukaan mitään sellaista edes odottaa, sille allergiselle voi esim antaa varmaan sen pikkulantin, jolla hän voi ostaa jonkun tikkarin tms. Ei kaikesta pidä tehdä niin vaikeaa, ihmiset!
Minä olen joskus sanonut virpojille, että saa virpoa, mutta oksaa en voi siitepölyallergian vuoksi ottaa vastaan, eikä minulla ole antaa palkkiotakaan. Osa on virponut ja poistunut oksineen seuraavalle ovelle, osa on vain kääntynyt pois itsekseen mutisten.
Omatkin lapseni ovat käyneet virpomassa. Olen antanut ohjeeksi, että vain tuttujen luona saa käydä.