Miksei muut käytä kuukuppia?
Kommentit (214)
Pois ottaminen on sotkuista ja vaikeaa, se ei vain mahdu tulemaan aukinaisena ulos.
Yritin käyttää, mutta ei siitä tullut mitään. Kupin kepukka tökki koko ajan kipeästi liikkuessa, vaikka lyhensin sen niin lyhyeksi kuin mahdollista. Pissalla käyminen ei myöskään onnistunut kupin kanssa ja tuntui rasittavalta poistaa kuppi joka kerta kun pissattaa. Öisin saatan runsaina vuotopäivinä vielä käyttää, koska kupin kanssa ei tule lakanapyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Yritin käyttää, mutta ei siitä tullut mitään. Kupin kepukka tökki koko ajan kipeästi liikkuessa, vaikka lyhensin sen niin lyhyeksi kuin mahdollista. Pissalla käyminen ei myöskään onnistunut kupin kanssa ja tuntui rasittavalta poistaa kuppi joka kerta kun pissattaa. Öisin saatan runsaina vuotopäivinä vielä käyttää, koska kupin kanssa ei tule lakanapyykkiä.
Mä ainakin leikkasin antennin ihan kokonaan pois just siitä syystä että se saattaa tuntua, onko sulla siis osa siitä jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
Koska siteet toimii mulle, olkoonkin epäekologisia. Kuppia olisi ikävä tyhjentää yleisessä vessassa, jos siellä ei satu olemaan "yksityiskoppia" pesualtaineen. Runsaahkot menkat omaavana sitä saisi varmaan olla tiuhaan tyhjentämässä.
Kuppi on musta hyvä siteen kanssa. Mulla kuppi voi vuotaa satunnaisesti ohi vaikka ei ois täynnäkään (niin teki tamponitkin) ja mua ahdistaa niin paljon ajatus siitä et jossain julkisella paikalla tai jossain missä ei heti pääse vessaan tulis yhtäkkiä veret housuihin niin kuitenkin käytän sidettä tai pikkuhousunsuojaa ns. pääpäivinä mut useimpina päivinä sinne siteeseen ei edes tuu mitään eikä tarvii tyhjentää sitä kuppia kun vasta kotona koska jos se tulee täyteen niin sit loput menee siteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen köyhä opiskelija ja hirvittää sijoittaa 30€ muovinpalaseen, joka saattaa olla väärää kokoa tai muuten vain huono minulle.
Sama syy, olen köyhä työtön.
Mulla on sen verran kramppeja, etten voi tunkea toosaani mitään ylimääräistä, en tamponejakaan. Vasta ihan siinä loppupuolen tihkuvaiheessa tamponin käyttö on mahdollista, ja silloinkin käytän sitä vain harvoin eli käytännössä vain kesähelteillä, kun haluan mennä uimaan.
En edes käsitä, miten joku voi tunkea sisäänsä tuollaisia härveleitä, heillä ei kai sitten ole niitä kuukautiskramppeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin leikkasin antennin ihan kokonaan pois just siitä syystä että se saattaa tuntua, onko sulla siis osa siitä jäljellä?
Ei, lyhensin kahteen kertaan ja lopuksi kokonaan pois. Vaikea poistaa ja silti tuntuu se pohjaosa pistävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen köyhä opiskelija ja hirvittää sijoittaa 30€ muovinpalaseen, joka saattaa olla väärää kokoa tai muuten vain huono minulle.
Sama syy, olen köyhä työtön.
Prismasta saa kupin 23€, loppujen lopuksi aika pieni raha siitä mitä käytätte muuten rahaa kuukaudessa kuitenkin. Siteet ja tampoonithan vasta kalliita onkin. Luneneten sivuilta löytyy ohjeita, joilla voi testaa olisiko kuppi itselle sopiva. :) Kyllä opiskelijan lompakko on kiittänyt, kun 2vuodessa on mennyt rahaa 30€, kuppiin sekä saippuaan. Onnellinen että kokeilin, koska mulle ainakin paras :D
Itseäni näissä keskusteluissa häiritsee, kuinka paljon ihmisillä on vääriä käsityksiä kupista. Kumista ei tule nirhaumia, ne tulee teidän kynsistä, eli varokaa kynsiä. Unohtakaa muutenkin väkivalta laitossa ja ulosotossa. Rentoutuminen on tärkeintä sekä usein pystyy ajoittaa tyhjentämiset ainoastaan kotiin eli ei tarvitse töissä tai ravintolassa tyhjentää. Myös laiton ja ulosoton voi oppia niin, että siinä menee alle 5minuuttia. Ei todellakaan kestä ikuisuuksia, vaikka opettelussa kestää. Kupissa ja tampoonissa ei oikein ole edes mitään samaa. Kuppi on eri materiaalia, eri kohdassa jne... Eli myös kuppi voi toimia, vaikka tampooni ei toimisi (esim mulla ei tampoonit toimi ollenkaan, joten kuppi on ollut pelastus) Niin ja mikä tärkeintä sormet eivät välttämättä sotkeudu ollenkaan vereen, sen jälkeen kun on oppinut laiton! tässä nyt ihan muutamia väärinkäsityksiä oikaisen.
Ymmärrän hyvin, ettei kaikille sovi anatomisista syistä, mutta usein tuntuu, että ongelmana on vain laiskuus,mikä on tosi harmi, koska itse kuulun niihin ihmisiin, jotka ei enää vihaa menkkoja, koska kuppi on niin helppo. Puhuttamakaan rahan ja luonnon säästämisestä. :)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni näissä keskusteluissa häiritsee, kuinka paljon ihmisillä on vääriä käsityksiä kupista. Kumista ei tule nirhaumia, ne tulee teidän kynsistä, eli varokaa kynsiä. Unohtakaa muutenkin väkivalta laitossa ja ulosotossa. Rentoutuminen on tärkeintä sekä usein pystyy ajoittaa tyhjentämiset ainoastaan kotiin eli ei tarvitse töissä tai ravintolassa tyhjentää. Myös laiton ja ulosoton voi oppia niin, että siinä menee alle 5minuuttia. Ei todellakaan kestä ikuisuuksia, vaikka opettelussa kestää. Kupissa ja tampoonissa ei oikein ole edes mitään samaa. Kuppi on eri materiaalia, eri kohdassa jne... Eli myös kuppi voi toimia, vaikka tampooni ei toimisi (esim mulla ei tampoonit toimi ollenkaan, joten kuppi on ollut pelastus) Niin ja mikä tärkeintä sormet eivät välttämättä sotkeudu ollenkaan vereen, sen jälkeen kun on oppinut laiton! tässä nyt ihan muutamia väärinkäsityksiä oikaisen.
Ymmärrän hyvin, ettei kaikille sovi anatomisista syistä, mutta usein tuntuu, että ongelmana on vain laiskuus,mikä on tosi harmi, koska itse kuulun niihin ihmisiin, jotka ei enää vihaa menkkoja, koska kuppi on niin helppo. Puhuttamakaan rahan ja luonnon säästämisestä. :)
Taas näitä. Mä kokeilin sinnikkäästi yli puoli vuotta, mutta kyllä se poisotto on niin hemmetin työlästä. ihan rentona olen, eikä mulla ole mitään ongelmiä ronkkia itseäni, mutta alakerta saa sen kupin sellaiseen imuun, että se ilmaaminen on hankalaa (sormet aivan veressä jo siinä), en tosiaankaan raavi kynsilläni, mutta tottakai silikonisen kupin ronklaaminen edes takaisin kun paikat on helliä on ikävää ja vaikka kuinka kokeilin ja treenasin, se yksinkertaisesti sattui ihan helvetisti. Leikkasin antennin lähes kokonaan pois, mutta silti se tuntuu, ja lyhyempänä en saisi kuppia pois sitten millään (nytkin, vaikka ilmaan, imu on niin kova, että joudun tosissaan tekemään hommia ja sitten kuppi raapii).
Pienempi kuppi ei riitä, isompikin kuppi täyttyy nopeasti ja sen kanssa on joka tapauksessa käytettävä siteitä. Kun olen saanut kupin pois, se tyhjennys, pesu ja käsien pesu vie aivan tuhottomasti enemmän aikaa ja vaivaa verrattuna tamponeihin. Pöntön pohjalle jää myös helpommin verijälkiä, kun sen kaiken sinne huljauttaa, vaikka paperille kaataisi. Sormet, kädet, kuppi, pönttö ja joskus jotain muutakin siis aivan veressä, ei kiitos julkisilla paikoilla vaihtoa!! Siis sottaisempaa, työläämpää, aikaavievää, kivuliaampaa ja hankalampaa kuin tamponit, joten vaikka olisi kuinka ihana ja ekologinen käyttää, en vain halua itseäni kiusata.
Käytin sitä jokusen kuukauden, mutta siirryin takaisin muihin välineisiin. Matkustelevana ihmisenä on vaikea löytää paikkaa vaihtaa kuppia ja varsinkin keitellä sitä. Lisäksi kupin täyttyessä on helvetinmoinen kiire vessaan ennenkuin kaikki leviää pitkin reisiä, se ei ole kovin miellyttävää. Usein myös kuppi on mukamas paikoillaan, ja jonkun ajan päästä tulee taas tuo kiire juosta, kun tuntee että eipäs tainnut ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin nirhaumilla sellaisia pienenpieniä haavoja/vaurioita, mitä limakalvoon tulee, kun sitä joutuu venyttämään vetäessään tuollaisen valtavan mötikän sieltä ulos. Minulla on lyhyet kynnet enkä todellakaan sohi niillä itseäni kuppia poistaessa, vaan otan sen siististi ja hellästi pois. Minusta se kuppi on ihan valtavan kokoinen kapine kun sitä joutuu epäkiihottuneessa tilassa käyttämään ja siksi ärsyttää paikkoja, vaikka sitä osaisikin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Pois ottaminen on sotkuista ja vaikeaa, se ei vain mahdu tulemaan aukinaisena ulos.
Mä ekoina kertoina erehdyin koittamaan ulosvetämistä aukinaisena, ai hemmetti kun kirpaisi ja veret tietty roiskui ympäriinsä kun alipaine vapautui. Nykyään vedän sen ulos niin että painan toisen reunan "lyttyyn" toista vasten, näin ei satu ja alipainekin vapautuu rauhallisesti jo emättimen sisällä eikä siinä ulos plompsahtaessa.
Itse oon nyt muutaman kuukauden käyttänyt kuppia enkä näe paluuta tamponeihin, on tuo kuppi sen verran kätevä. Nykyään lähes joka paikassa on olemassa ainakin yksi vessa jossa on käsienpesuallas, ja jos menen johkin yleisötapahtumaan tms. missä joutuu jonottamaan vessaan eikä pysty välttämättä itse valitsemaan sitä vessakoppia, niin tyhjennän kupin ennen lähtöä ja pärjään ihan hyvin päivän/illan tyhjentämättä.
Ehkä johkin festareille tai patikoimaan tai muuhun sellaiseen jossa käsienpesumahdollisuutta ei välttämättä ole, ottaisin mieluummin vaikka asettimellisen tamponin tulehdusriskin välttämiseksi, mutta uskon että noissakin paikoissa pärjäisi halutessaan vaikka puhdistusliinoilla.
Koska mulla on niin pienet ja ahtaat paikat että kuukuppi tunkee sieltä itsestään ulos,tai painaa virtsarakkoa tai mitälie,mutta kuitenkin on erittäin epämukavaa käyttää edes tunnin verran.Siksi en käytä.Esimerkiksi istuessa kupin yläpää painaa jotain rakkoa tms ja se vetonuppi tunkeekin sitten toosasta ulos.
Juu varmaan vaatisi vain harjoitusta tai jotain mutta mulla kai sitten on joku mutanttitoosa jolle ei vain sovi kuukuppi.Ei kiitos.Helpompaa ja kivuttomampaa käyttää siteitä tai tamponia(jotka nekin välillä sattuvat).
Kaikista huvittavinta tässä on se että on sieltä värkistä vauvakin mahtunut,mutta tuollainen pieni kumitulppa sitten tuntuu mahdottomuudelta:O
Useimmilla jotka sanovat kuukupin painavan jotain tai tuntuvan epämukavalta, on tosiasiassa vain asetettu kuppi väärin. Kuten tamponikin, on kuukuppikin oikein asetettuna täysin huomaamaton - toki poislukien naiset jotka kärsivät vaginismista tai muista sairauksista, tai se pieni prosentti naisista joilla on poikkeava anatomia. Täällä viestien perusteella näkyy olevan joka toisella jotain häikkää anatomiassa, mutta tuskin todellisuudessa kuitenkaan :D
Jos harrastaa ratsastamista niin silloin kuukuppi on ehdoton! Helppoa ja vaivaton.
Allekirjoitan niin kommentoijan nro. 90 tekstin! Kupin käyttö oli sotkuista, hankalaa ja aikaavievää, itselläni ei onneksi kivuliasta, mutta silti niin rasittavaa että sinniteltyäni vuoden kuukupin kanssa yksinkertaisesti heitin sillä vesilintua kun jaksu loppui.
Mulla kanssa kuppi kehitti järkyttävän alipaineen ja imeytyi tiukasti kohdunnapukan ympärille, ihan sama miten taiteltuna sen laittoi sisälle tai yritti jättää alemmas. Pois ottaessa juuri ja juuri pinnistämällä (ja mulla on pitkät sormet) sain keskisormen kynnen ujutettua kupin yläreunaan siten, että parin minuutin yrittämisen jälkeen sain paineen purkautumaan ja kuppi liikahti alaspäin. Kupissa ei ikinä ollut enempää kuin 1/4 verta, koska tässä vaiheessa veret valuivat pihalle kättä pitkin ja oletan että myös kohdunnapukka vei kupista tilaa. Kuppi vuoti pahimmillaan ohi ALLE TUNNISSA vaikka mulla on korkeintaan keskirunsaat kuukautiset (parhaat muistot: joulupöytä ja ravintola) joten sen kanssa joutui joka tapauksessa käyttämään vähintään kesto-phs:ää. En huomannut ikinä että kuppi olisi ollut rutussa tai jäänyt aukeamatta. Käteväksi koin kupin oikeastaan vain parina viimeisenä vuotopäivänä, jolloin vuodon määrä oli niin niukkaa että silloin todella pystyi olemaan "kuin ei mitään". Toisaalta tässä haittapuolena olikin se, että alipaine oli silloin vielä kovempi ja kupin pois ronkkiminen vielä hankalampaa. Ja koko operaatio jossain julkisessa vessassa ilman käsienpesumahdollisuutta... Joo, ei ikinä.
Ymmärrän että ihmisten anatomiat ovat erilaisia ja jollain varmaan kupin käyttö toimiikin siten, että sen pystyy napata pois vaikka tekokynsillä ilman että sormiin edes tulee verta. Mutta minä ja ko. kuppi emme olleet ollenkaan yhteensopivat. Kupin n. 30 euron hinta on toistaiseksi estänyt sen, että kokeilisin toista merkkiä. Mielessä on kyllä käynyt, että kokeilisin kuppia jossa suuaukon ympärysmitta olisi pienempi, jospa se jäisi paremmin kohdunnapukan alapuolelle ja toimisi niinkuin sen pitäisi toimia. Mutta opiskelijana ei olisi varaa kovin moneen hutihankintaan... Joten uusi mahdollisuus kupittelulle saa odottaa vielä jonnekin hamaan tulevaisuuteen.
Lisäksi mua ärsyttää kuukuppilaisten uskonlahkoa muistuttava meininki. Minkähän muun tuotteen käyttöön liittyy samanlaista fanatismia? Kun luin edesmennyttä kuukuppifoorumia, niin sain vieläpä sen kuvan, että monella kuukupin käyttöön liittyi jos jonkinlaisia ongelmia ja hankaluuksia joihin sitten piti kysellä muilta neuvoa. Ja silti vaan hehkutetaan että kun se on NIIN helppo ja kätevä... No ei ole.
Edellinen pitkän vuodatuksen kirjoittanut jatkaa: yksi parhaista tarinoista mitä kuukuppifoorumilta on jäänyt mieleen, oli se kun joku oli tyhjentänyt kuppiaan appivanhempien vessassa ja kaatanut täyden kupillisen verta vessan vaalealle nukkamatolle, jota sitten oli jynssännyt paniikissa puhtaaksi. Joo, kuppi on NIIN kätevä ja helppo </3 Oikeasti ihmiset jakoivat siellä tuollaisia tarinoita ja silti jonkun ihme joukkohurmoksen vallassa kaikki vaan kehuivat kuppia ja miten elämää mullistava se on ja halusivat jatkaa käyttöä jatkuvista hankaluuksista huolimatta... :D
En siis kuten sanottua kiistä sitä etteikö kuppi jollain ihmisellä voisi toimia hyvin, mutta kun joillekin sitten taas ne siteet/tamponit voi olla parempia kuin kuppi ja siitäkin tullaan valittamaan "käytät kuppia väärin" "et ole ekologinen" jne...
Minulla on runsaat kuukautiset ja joku yliherkkyys siteille (erityisesti Libresselle) niin onhan tuo kuppi yks taivaan lahja.
Ja käyttö vaatii pientä vaivannäköä ja sorminäppäryyttä mutta mitäpä en itseni vuoksi tekisi.
Koska jokaisella on omat preferenssinsä, siksi. Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.