Miksei muut käytä kuukuppia?
Kommentit (214)
Kuukuppi aiheuttaa hiivaa ja on epämukava käyttää. Tulee jatkuva pissahädän tunne.
Ei tuntunut hyvältä. Kuin olisi ollut koko ajan suolessa kakkapökäle, joka ei tule ulos. (En pidä myöskään tamponeista.)
Kestositeet sen sijaan toimivat hyvin.
Olen käyttänyt 5 vuotta ja tykkään tosi paljon. Se valumisen tunne siteeseen on ärsyttävää ja ällöttävää. Tamponit on ihan jees mutta miksi niitä kantais kaupasta jatkuvasti kun on kuukuppi keksitty.
Monet kaverini eivät käytä siksi, kun se on "vaikeaa". Opettelu kyllä palkitsee jos vaan viitsii :)
Ihan mahdoton jo pelkkä ajatuskin mulle jostain kupista. Tamponienkin kanssa ollut välillä ongelmia, aiheuttavat kipua ja estävät virtsaamisen. Mulla on ahtaat paikat, näin on gynekin sanonut. Joten ei kiitos!
En käytä kun on poikkeava anatomia. Kaksosanen kohtu ja osittain kaksosanen emätin niin no, ei tässä tamponejakaan tuu käytettyä... Onneksi siteet on toimiva systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla jotka sanovat kuukupin painavan jotain tai tuntuvan epämukavalta, on tosiasiassa vain asetettu kuppi väärin. Kuten tamponikin, on kuukuppikin oikein asetettuna täysin huomaamaton - toki poislukien naiset jotka kärsivät vaginismista tai muista sairauksista, tai se pieni prosentti naisista joilla on poikkeava anatomia. Täällä viestien perusteella näkyy olevan joka toisella jotain häikkää anatomiassa, mutta tuskin todellisuudessa kuitenkaan :D
Minä en kyllä ylipäätään ymmärrä miten vaginaan saa kuukautisten alkupäivinä työnnettyä mitään niin isoa kuin kuukuppi. Ainakin itsellä ovat paikat aika ahtaat, ja sen lisäksi myös todella arat kuukautisten alkaessa. Siis niin että tamponinkin käyttö tuntuu todella tukalalta enkä tee sitäkään ellei ole tilanteen puolesta ihan pakko. Tähän yhtälöön vielä runsas vuoto, niin sitä kivuliasta sisäosien ronkkimista olisi tiedossa vähän väliä - ei kiitos!
Minusta on turha leimata toisia jotenkin tumpeloiksi ja väittää, että se yksi ja ainut ratkaisu on pakko käydä kaikille, koska me naiset olemme keskenämme erilaisia.
Kuukuppi tulee mulla tunnissa täyteen 😄 Se isompi malli.
Puolelle väestöstä ei ole sille mitään käyttöä eikä paikkaa minne sitä pistää. Ellei sitten pöydälleen.
Mä käyttäisin, mutta aiheuttaa järkyttävää kipua. Syytä en tiedä. Olen synnyttänyt kaksi mukulaa alateitse, joten ostin sen isomman kuukupin. Tekisi mieli kokeilla sillä pienemmällä, mutta pelkään että rahat menee hukkaan ja jos se pienempikin aiheuttaa samanlaisia kramppeja.
Mä voisin varmasti tunkea kupin sisääni aika vaivatta näin muuten kuin kuukautisten aikaan, mutta kuukautisten aikaan olo on muutenkin niin epämukava ja arka, ettei tee mieli sörkkiä vaginaan mitään. Käytän silti tamponeita, koska niiden laittamisessa ei sentään mene kuin hetki.
Koska minulla on periaate että mitä vähemmän liikennettä emättimessä sen parempi. Kuukautisverta ei oikein voi estää, mutta kuukupit, tamponit, penikset ja lapset voi.
Vierailija kirjoitti:
Käytin ennen mutta nyt ei pysty keittämään sitä. (ei viitti keitellä jotain kuukuppia kaikkien aikana)
Keität "teevettä", kaadat veden "teemukiin", menet omaan huoneeseen, tiputat kupin kuppiin, annat olla muutaman minuutin ja tadaa, kuppisi on keitetty.
Halutessasi voit toistaa käsittelyn (haet lisää "teevettä"...)
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastaa ratsastamista niin silloin kuukuppi on ehdoton! Helppoa ja vaivaton.
Riippuu varmaan ratsastettavan koosta. Jos iso niin sehän lytistyy kasaan ja kaikki veret roiskuu sinne tänne.
Hyvä niukkaan vuotoon ja jopa pelasti erään etelänloman kun pystyi uimaan menkkojen aikana. Tamponia en halunnut käyttää tropiikin uima-altaissa ja meressä, koska bakteerit voivat imeytyä tamponiin ja kohdunsuun ollessa auki saattavat aiheuttaa kohtutulehduksen.
Mutta: menkkojen ekat pari päivää vuodan niin että kuppi tulee yli ja vuotaa ohi. Se täyttyy siis parissa tunnissa. Ja koko ajan valskaa. Isompi kuppi on liian iso, sen kanssa en saa pissattua koska se on jäykempi ja painaa virtsaputkea. Anatomiani on sellainen että tamponikin hidastaa pissaamista menkkojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen köyhä opiskelija ja hirvittää sijoittaa 30€ muovinpalaseen, joka saattaa olla väärää kokoa tai muuten vain huono minulle.
Sama syy, olen köyhä työtön.
Kertainvestointina toki kalliimpi, mutta kuukuppi kestää vuosia. Mulla on ollut sama kuppi nyt yli 5 vuotta. Kuinkahan paljon olisikaan mennyt rahaa siteisiin/tamponeihin tänä aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin ennen mutta nyt ei pysty keittämään sitä. (ei viitti keitellä jotain kuukuppia kaikkien aikana)
Keität "teevettä", kaadat veden "teemukiin", menet omaan huoneeseen, tiputat kupin kuppiin, annat olla muutaman minuutin ja tadaa, kuppisi on keitetty.
Halutessasi voit toistaa käsittelyn (haet lisää "teevettä"...)
Onkohan tuo riittävä puhdistus..? Lilluttaa keitetyssä vedessä pari min? Itse keitän kuppia 5-10 min kattilassa liedellä.
Mulle kuppi sopii tosi hyvin, en keksi mitään negatiivista sanottavaa, joskus unohdan että on menkat. 😄 Siteitä ei mulle enää ikinä, todella epämukava se tunne, kuin olisi vaippa. Eikä mikään side ole niin imukykyinen että ei tuntuisi märältä. Kesällä ne muovit on erityisen epämukavia. Tamponit kuivattaa mulla liikaa. Mukava myös kun kupin voi laittaa etukäteen, mulla alkaa menkat aina yöllä enkä osaa aina ennustaa varmuudella edellisenä iltana, kuukupin kanssa ei haittaa vaikka laittaa etukäteen varalta.
Onneksi pystyn käyttämään sitä, ennen ärsytti kun menkat alkoi, nykyään ei vaikuta elämään mitenkään, kunhan 12h välein tyhjentää. Joskus tulee pientä sotkua kun on runsas vuoto eka päivänä, mutta sitten vaan alapesu. En järkyty siitä että sormet on vähän veressä, se lähtee pesemällä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pystyn käyttämään sitä, ennen ärsytti kun menkat alkoi, nykyään ei vaikuta elämään mitenkään, kunhan 12h välein tyhjentää. Joskus tulee pientä sotkua kun on runsas vuoto eka päivänä, mutta sitten vaan alapesu. En järkyty siitä että sormet on vähän veressä, se lähtee pesemällä.
Lisään että mulla siis sotkua tulee joskus tyhjentäessä, kun kuppi on niin täynnä, mutta ohivuoto on tapahtunut vain kerran ja sekin aika alussa. En vielä silloin osannut tarkistaa tai huomannut ettei kuppi ollut kunnolla paikallaan.
Ja ehdoton plussa on myös se, että mies voi antaa suuseksiä menkkojen aikana! ;) Käyttääkin nykyään menkoistani nimitystä "kielipäivät" koska silloin on vaan suuseksiä molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Koska se haju vie tajun!
Ai tarkoitit sun muhineiden siteiden ja tampaxien hajua?
Mulla naurattaa se kun monesti törmää siihen asenteeseen, ettei haluta edes harkita kuukuppia, koska sitä suosittelevat ovat niin fanaattisia hehkuttajia.
Miten typerää, eihän se niiltä ole pois, päin vastoin, itsehän siinä häviää, jos kuukuppi olisikin itsellekkin toimiva. (Suurimmalle osalle se sopii kunhan näkee vähän vaivaa ja opettelee käytön.) Itsekin suosittelen ja kehun, jotta muutkin voisivat löytää näin helpon kuukautissuojan. En ketään ärsyttääkseni hehkuta sitä, silloinhan pitäisin tiedon itselläni.
Huh, onneksi olen niin vanha, että en ole joutunut edes miettimään tätä. Tuskin olisin käyttänyt,koska minulla oli ennen kohdunpoistoa niin runsaat kuukautiset, että kupin olisi täytynyt olla aikam iso :)
Jouduin käyttämään öisin kahta yösidettä sillai perätysten, koska käännyin selälleni aina. Päivisinkin oli alkupäivinä yksi yöside. Nauratti, kun joskus sain näytteenä niitä "lippusia", mitälie ns. siteitä olivat. Olisin kyllä saanut ravata töissä kuppia kaatamassa tiheästi. Kiitollinen olen, että kohtu viimein poistettiin ison myooman takia ja pääsin eroon tuosta hirveydestä. Koko ajan sai tarkkailla, ettei fillaroidessa vaan näy vaatteissa verta :(
En aikoinaan nuorena uskaltanut käyttää tamponeja, kyllä useimmat niitä käytti. Minua alkoi pyörryttää kun sen ainoan kerran kokeilin. Päätin sitten, että siteitä käytän ja vaihdan niin usein kuin voin.
Olisittepa nähneet sen vanhanajan sidevyön! Sitä oli toki pestävä myös ja kuivateltava keittiössä narulla, että sai sen taas käyttöön tarvittaessa.