Miksei muut käytä kuukuppia?
Kommentit (214)
Ärsyttää se kyykkiminen ja se kun sitä kuppia ei saa aina aukeamaan. Kuinkahan monta kertaa olen kyykyssä pyöritellyt kuppia sisälläni ja odottanut että se aukeaa. Sitten pitää ottaa se pois ja sormet on veressä ja huuhtelet kupin ja kokeilet uudestaan. Joskus pitää ottaa se pois 2-3 kertaa ennen onnistumista. Aökoi tympimään. Tamponit ovat helpompia.
Mulla oli endometrioosi ja todella runsaat kuukautiset. Kuukupin tyhjentäminen ja peseminen töissä oli ihan painajaista, kun oli ahdas vessa ilman sen suurempia peseytymismahdollisuuksia, ja kupin lisäksi oli joka tapauksessa käytettävä sidettä. Kuukautiskivut olivat kamalat ja jotenkin kupin kanssa ronkkiminen pahensi oloa. Ei se mulle sopinut tosi runsaaseen vuotoon. Sain lapsen, laitatin hormonikierukan ja nyt vuoto on pikkuhousunsuojallinen kerran parissa kuukaudessa.
Ei sovi minulle fyysisistä syistä. Lisäksi en pystyis vaihtelemaan sitä yleisissä paskasissa vessoissa missä ei saa käsiään pestyä ennen ja jälkeen. No kaikki ei tietenkään ole niin tarkkoja.
Tamponikin on epämiellyttävä + limakalvot on tosi kuivat. Ajatuskin jostain kuukupista nirhaamassa mun alakertaa, hrrrrr... :-/ Samanlailla mua kauhistuttaa ajatus jostain kierukasta.
Koska se on ällöttävä ja epähygieninen ja epäkäytännöllinen värkki. Miksi tehdä kuukautisia hankalampaa kun ne jo on? Kuukupin käyttäjät ovat myös oksettavia. Sormet värkissä yleisissä vessoissa ja näkee kyllä kenellä se on kun tulee verisiä sormia pesemään lavuaareille. Osa tyhjentää kuppinsa vieraisilla lavuaariin ja vielä huuhtoo siinä. En tahdo vieraiden eritteitä lavuraariini.
Kaikille se ei sovi, mutta itse olen käyttänyt yli 10 vuotta. Matkoilla ja töissä pidän vesipulloa mukana, ei haittaa lavuaarittomuus yleisissä vessoissa. Enää ei tarvitse pelätä, että siteet ja tamponit loppuvat kesken. Hautova muovi ja tamponien vanu eivät tuntuneet hyviltä. Nykyään on elämä helpompaa. Rahaakin säästyy. Aluksi oli vähän kyllä vähän opettelmista.
Minäkin käytän, koska sillä saa kuukautisveren kerättyä helposti talteen. Yleensä kupin täytyttyä nautin sen shottina. Näin saa paljon hyviä ravintoaineita, ja kuukautiset tulevat hyötykäyttöön.
Käytän, enkä muuhun vaihda. Tosin kyllä 80% mun kavereistakin käyttää kuppia, otsikko tuntuu hassulta.
Koska en keksi sille mitään käyttöä.
M27
Niin, ei kaikki välttämättä tykkää ja ei se(kään) sovi joka ikiselle naiselle. Itse kyllä kanssa olen käyttänyt yli 8 vuotta enkä tosiaan luovu siitä ikinä, vaikkakin se oli aluksi aivan perseestä kun kesti totutella siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tamponikin on epämiellyttävä + limakalvot on tosi kuivat. Ajatuskin jostain kuukupista nirhaamassa mun alakertaa, hrrrrr... :-/ Samanlailla mua kauhistuttaa ajatus jostain kierukasta.
Tamponi kuivattaa limakalvoja. Mä en pystynyt niitä juuri käyttää sen takia, kuppi taas sopii hyvin. Ei ime kosteutta kuten tampooni eikä nirhaa alakertaa. Suosittelisin sulle.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käytän, koska sillä saa kuukautisveren kerättyä helposti talteen. Yleensä kupin täytyttyä nautin sen shottina. Näin saa paljon hyviä ravintoaineita, ja kuukautiset tulevat hyötykäyttöön.
Go girl! 😂😂😂
Koska minulla on diagnosoitu vaginismi. Minulla tulee voimakas kramppi ja paikat menevät lukkoon, kun sisälleni yrittää jotakin työntää. Yhdyntä, sormien työntäminen yms. sattuu aivan hirvittävän paljon. Tulee aina vähän ulkopuolinen olo, kun muut pystyvät valitsemaan tai ylipäätään työntämään sisällensä jotakin, mutta minä en, vaikka siteisiin olen jo kyllä hyvin tottunut. Eihän se tietenkään teidän vika ole. Onneksi pääsen fysioterapiaan pian. :)
Ei se vain kaikille sovi, vaikka kuinka kuppikunta yrittää niin väittää.
Itselläni ei ole enää mitään tarvetta menkkasuojille, joten jätän kupit ja rätit muiden iloksi.
Mä oon käyttänyt toistakymmentä vuotta. Nimenomaan siksi, että se on helppoa. Aina tilanteeseen sopiva suoja mukana ja ei tule edes sotkua tyhjentäessä kun tekniikka on hallussa. Onnistuu jopa maastovaelluksella.
Moni sanoo että kuppia ei voi käyttää kun on runsaat vuodot, vaikka mun kokemus on, että kuppia kannattaa käyttää juuri silloin. Toki pitää tyhjentää useammin kun pari kertaa päivässä, mutta esim. mulla kuppi pitää pari tuntia, kun taas yhdistelmä tamponi+side falskaa vartissa. Kupin ansiosta olen työkykyinen menkkapäivinäkin.
vaihdon voi tehdä vaikka metsässä, ilman vessaa. ainakin diva-kupin nettikaupassa myydään vesipulloa, joka täytetään valmiiksi puhtaalla vedellä ja josta voi ruiskuttaa vähän juomapullon tyyliin vettä. pesu onnistuu siis helposti lavuaarin puuttuessa tai jopa metsässä. Lisäksi on desinfiointiaineita ja pesupyyhkeitä niin käsille kuin kupillekin.
olen itse käyttänyt ainakin 10 vuotta, alussa oli hankalaa mutta sitten opin homman. harmittaa, että yli nelikymppisenä löysin tämän ihmevehkeen vasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamponi kuivattaa limakalvoja. Mä en pystynyt niitä juuri käyttää sen takia, kuppi taas sopii hyvin. Ei ime kosteutta kuten tampooni eikä nirhaa alakertaa. Suosittelisin sulle.
Samoin suosittelen kuppia. Itselläni herkkä iho ja limakalvot, kuppi on ihan taivaallinenlimakalvojen kosteana pysymisen kannalta.
Koska asun maassa, jossa ei ole lavuaareja/bideetä vessoissa. Siis edes kotona, julkisista nyt puhumattakaan. En todellakaan voi alkaa kantamaan sitä muiden nähden. Toisekseen epämukavaa puuhaa ylipäätään...