Oudoimmat harhaluulot asioiden terveellisyydestä, joihin olet törmännyt?
Tuli mieleen, kun törmäsin äitiin jonka mielestä kaakao (siis ihan se perus kaakaojuomajauhe) on terveellistä, joten lapsi juo vähintään litran päivässä kaakaota.
Isäni puolestaan perustelee älytöntä suolankäyttöään sillä, että "ihminen tarvitsee natriumia".
Kommentit (510)
Ystäväni uskoi pitkään, että appelsiinimehu kasvattaa lapsista älykkäitä. Juotti sitä lapsilleen litratolkulla. 😁
Isot mammat hikoilee kesällä ja juovat suolalla terästettyä vettä .
Tuota myös suositellaan tällä palstalla usein.
Isovanhempien mökillä oli joku 60-70-luvun aikakauslehti, missä kerrottiin jäätelön olevan paitsi herkkua, myös terveellistä (varmaan kalsiumin, tms. takia, en muista tarkkaan). :D Olin n. 10-vuotias tämän lukiessani ja vetosin sen jälkeen aina ko artikkeliin kun halusin jäätelöä.
Tove Janssonin muumimammasta vanhaan testamenttiin saakka on tiedetty yhteys hyvään mieleen kaikessa mitä me saamme syödäksemme. Rakkaus läheisimmille on usein nimenomaan ruoka, jota tiedämme hänen kaipaavan.
Että ranskalaiset on terveellisiä, koska ne on tehty perunasta ja peruna on kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien mökillä oli joku 60-70-luvun aikakauslehti, missä kerrottiin jäätelön olevan paitsi herkkua, myös terveellistä (varmaan kalsiumin, tms. takia, en muista tarkkaan). :D Olin n. 10-vuotias tämän lukiessani ja vetosin sen jälkeen aina ko artikkeliin kun halusin jäätelöä.
Silloin ihmiset olivat köyhiä ja monista ravinteista oli puutetta. Silloin jäätelökin oli luksustuote ja ne olivat laadukkaampia. Nykyään jäätelö on suurimmaksi osaksi teollisuuustuote, eikä hyväksi kenellekään. Lukekaa niitä ainesosaluetteloita.
Että maski auttaa. totta se onkin auttaa saamaan vähemmän happea tutkija kalevi korennon mielestä laskee vaaralliselle tasolle
Tässä on selitetty paljon, mistä harhaluulot johtuvat
Että syömällä paljon proteiinia ja erityisesti elintarvikkeita joihin on lisätty proteiinia, lihakset kasvaa.
Hyppään tänne suoraan otsikosta. En jaksanut näin pitkää ketjua lukea, sori siitä. Muistan kuinka omenaviinietikan laihduttaviin nimiin vannottiin. Itsekin join sitä litkua litrakaupalla. Laihduin kyllä sitten muista syistä.
Se, että kasvisruokavalio olisi terveellisempää kuin lihaa sisältävä ruokavalio. Yksikään tutkimus ei tätä harhaluuloa tue, mutta silti siihen törmää jatkuvasti.
Minä pudotan painoani ja eräs henkilö antaa minulle kysymättä neuvoja. Hänen mielipiteensä vain ovat hiukan erikoisia. Hän sanoo, että suklaa ja perunalastut lihottavat mutta että esim. keksejä ja hedelmäkarkkeja voi syödä vapaasti koska ne eivät lihota. Hedelmäkarkit ovat jopa terveellisiä koska niissä on hedelmää. Eivätkö sitten perunalastut ja maitosuklaa ole terveellisiä koska perunalastuissa on perunaa ja maitosuklaassa maitoa jotka molemmat ovat kyseisen ihmisen mielestä terveellisiä? Kyseisen ihmisrn mielestä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sekä mun omat vanhemmat, että appivanhemmat ovat valistaneet mua sillä tiedolla, että ihmisen pitää syödä sokeria, koska aivot tarvitsee sitä. Varsinkin lasten aivot. Näin on kuulemma menneinä vuosikymmeninä opetettu, ovat jo yli 80-v. Tuo on ehkä huvittavinta mitä olen terveysasioissa kuullut. Onhan niitä toki muitakin, kuten että viljatuotteet ja peruna on ruokavalion perusta, niinhän sitä on vuosikymmeniä toitotettu, mutta ei kai siihen enää luulisi kenenkään uskovan.
Tämä on mielenkiintoista, sillä isovanhempani ovat sanoneet aivan samaa minulle tuosta sokerista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Mitä mieltä olette muuten tästä Mifusta? Itse kierrän kaukaa kaikki tällaiset omasta mielestäni turhuudet mutta kaveripiirissä sitä ostetaan ja näyttää kaupassa monen koriin eksyvän... Itse miellän samaan kastiin härkiksen, nyhtökauran ja muiden puolivalmiiden einestuotteiden joukkoon..
Mitä vikaa on puolivalmisteissa? Ei se tee ruuasta automaattisesti terveellistä, että tekee sen itse alusta lähtien. Puolivalmisteista voi tehdä ihan terveellistä ruokaa, kunhan valitsee huolella mistä ja miten tekee.
Oletko koskaan katsonut noiden puolivalmisteiden ainesosa luetteloa?
Mulla on tässä yksi puolivalmiste: tomaatit (61%), tomaattitahna (19%), porkkanat (6%), sipuli (6%), punainen paprika (2,5%), sokeri, purjo (1%), suola auringonkukkaöljy, muuneetu maissitärkkelys, sitruunahappo, yrtit, valkosipuli.
Jos tekisin kastikkeen itse niin todennäköisesti sokerin ja suolan määrä olisi pienempi, öljy olisi rypsiöljyä ja sitruunahappo puuttuisi. Eli ero ei olisi järisyttävä mutta ajansäästö huomattava.
Se että hedelmiä voi syödä miten paljon vaan ja niiden sisältämää sokeria "ei lasketa". Ovat toki terveellisiä, vitamiineja ym mutta eivät ne vitamiinit poista sitä faktaa että sokeriahan hedelmissä on aikalailla jos vetää vaikka 10 omenaa päivässä.
Kaikki smoothiet ovat terveellisiä. Eivät ole. Ei se koostumus tarkoita etteikö niissä olisi järjettömät määrät sokeria (ne joihin kipataan hedelmiä esim.)
Päinvastoin, juotavassa muodossa sokeri imeytyy hetkessä ja aiheuttaa nopeasti sokeriarvojen nousun.
Kuvitellaan, että prosessoitu vegeruoka on terveellistä tai että kolesterolia alentavat tuotteet ovat terveellisiä tai että Light virvokkeet ovat terveellisempiä kuin tavalliset. Katin villat.
Anoppini vinkui aina toisten syömisistä, minullekin yks kerta. Väitti vielä yli 8-kymppisenä, ettö on tärkeä syödä tervellisesti, mäkätti että puuro, hedelmät, marjat, vihannekset on tervellisiä, ja ruoka juomana vesi!! Yäk. Ja miten sen kävi? Kuoli!
Lisäravinteet, moni on tuhonnut sisäelimensä popsimalla lisäravinteita, kun on kuviteltu niin tekevän hyvää terveydelle.
Perusruuasta ihminen saa kaiken tarvisemansa.
Toinen on lääkkeiden popsiminen, jokaiseen pikkuvaivaan pitää ottaa jotain lääkettä, kannaattaisi aina ensin katsoa miten paljon lähes kaikissa lääkkeissä on haittavaikutuksia.
Tämä on yleinen harhaluulo.