Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä oikeudella nainen yksin saa päättää abortista?

Vierailija
03.04.2017 |

Jos mies ja nainen vaikka avosuhteessa saanet alulle raskauden, niin miten se voi olla mahdollista, että nainen omalla päätöksellään voi tehdä abortin, vaikka mies haluaisi lapsen pitää?

Lakimuutoshan tässä tarvitaan.

Kommentit (711)

Vierailija
661/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun sä miehenä voit synnyttää vasten tahtoasi, niin jutellaan vaikka sen jälkeen lisää.

Vierailija
662/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä pitäisi olla oikeus jurilliseen "aborttiin" jos hän ei itse halua lasta ja naien pitää sen silti. Eli ei olisi mitenkään velvollinen lasta kohtaan taloudellisesti(ealtusmaksut) Nainen toki saa tehdä kehollaan ja lapsellaan mitä haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni abortti-oikeus pitäisi olla sekä miehellä että naisella.

No tottakai mies saa teettää itselleen abortin, jos onnistuu pamahtamaan paksuksi.

Mitenköhän toi muuten menee, jos sukupuoltaan korjannut mies tulee raskaaksi, saakohan abortin normaalisti?

Tässä kommentissa ei ole järjen häivää

Vierailija
664/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalin pitäisi sanoa, että pienen vauva tappaminen ei ole oikein varsinkaan raskauden ollessa jo edennyt

Vierailija
665/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, pelottavaa se että mielummin jankataan 44 sivua "miehen aborttioikeuksista" tai siitä, onko elatusmaksu liian korkea, sen sijaan että käytettäisiin sitä kondomia.

Oikeinkäytettynä (ja säilytettynä: pois auringonvalosta ja eräpäiväyksien mukaisesti) torjuvat suurimman osan tuosta monta sivua jankatusta riskistä.

Vahinkojakin juu käy, mutta itsellänikin on kokemusta siitä, miten osa miehistä olisi valmiita harrastamaan jopa satunnaista seksiä ilman kumia. Ja ei ole edes kysytty, syönkö pillereitä tai onko jotain tauteja. Itse tietysti vaadin kondomia, josta on oltu jopa harmistuneita.

Siinä missä naisten olisi hyvä käydä papa-kokeessa muutaman vuoden välein, niin olisikohan tarpeellista lähettää miehille vaikka joka toinen vuosi kutsu ehkäisyneuvolaan ehkäisyluennolle?

Ja muuten, kun muistellaan tätä uutista: http://m.iltalehti.fi/uutiset/2010042711550466_uu.shtml

niin kannattaisi muistaa ne muutkin suojaamattoman seksin riskit.

Suora lainaus uutisesta:

"– Kyllä hänellä on varmaan ollut partnereita viiden vuoden aikana enemmän kuin 18, mutta niin monta miestä on tehnyt tutkintapyynnön ja heitä on kuultu. Kaikki nämä miehet olivat suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä naisen kanssa.".

Mielipiteitä miehiltä asiaan? Tästä voitaisiin saada aikaan hedelmällisempää keskustelua, kuin siitä paljonko rahaa vauva tarvitsee.

Naisilla on kaikki samat ehkäisykeinot valittavana kuin miehillä on, ja sen lisäksi naisilla on vielä lukuisia muita vaihtoehtoja. Ja silti naiset tästä etuoikeutetusta asemastaan huolimatta yrittävät sysätä ehkäisyä miehen vastuulle.

Vierailija
666/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen keho ja naisen päätös, joten voisi myös lopettaa jeesustelun siitä jos odottava äiti vähän stressiin polttaa vaikka tupakkaa, ottaa alkoholia tai muita päihteitä. Se on naisen oma asia.

Vierailija
667/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä! Sanotakoon että olen nainen, ja yksinhuoltaja, en siis mies joka on vittuuntunut makselemaan elareita vahinkolapsesta :D 

Mutta siis joo tota aborttia ei mies oikein voi kieltää, ainakaan ennen kun keksitään tapa jatkaa raskautta naisen kehon ulkopuolella. Siinä vaiheessa tollanen varmaan tulee käyttöön.

Mutta kyllä olen ehdottomasti sitä mieltä että kun mulla kerran on mahdollisuus valita abortti miehen tahdosta riippumatta, niin mielestäni pitää olla miehelläkin. 

Itse tulin raskaaksi nuorena (17v) ja lapsen isä oli silloin 19v. Olimme vasta tapailleet, siis emme edes seurustelleet vakavissaan. Ilmoittaessani raskaudesta, kerroin tehneeni oman päätökseni ja pitäväni ehdottomasti lapsen, mutta sanoin että hän saa tehdä kuten itse parhaakseen näkee (annoin siis "luvan" tehdä sen "abortin"). Vähän aikaa hän yritti olla isänä mukana, syvennettiin meidän suhdetta jne mutta lopulta hänen oli myönnettävä ettei hänestä ole vielä isäksi. Niimpä hän lähti ja katosi lapsen elämästä kokonaan. Minä tein yksin päätöksen pitää lapsen niin musta olisi ollut tosi epäreilua isää kohtaan pakottaa hänet samaan, vaikka se raskaus yhteinen vahinko olikin. Minulla kuitenkin olisi ollut oikeus keskeyttää se. Sain siis 18-vuotiaana lapsen yksin. Nyt tyttäreni on 4-vuotias, minä 22, eikä isää ole näkynyt. Tietenkin tilanne on todella harmillinen lapselle, poden tästä huonoa omaa tuntoa päivittäin. Mutta toisaalta en koe paremmaksi vaihtoehdoksi sitäkään että olisin pakottanut miehen isäksi. 

Voisi siis sanoa että minun lapseni isä teki "abortin", minä jatkoin raskautta. Nyt hän elää vapaata lapsetonta elämää (tai mistäs minä tiedän vaikka hänellä lapsia olisikin, ei olle yhteyksissä), ja minä taas yksinhuoltajan arkea :) Mielestäni loppu hyvin kaikki hyvin :) Vielä ei tyttäreni ole kysellyt isän perään mutta toki se päivä on tulossa. Tuolloin aijon olla rehellinen asian suhteen enkä missään nimessä mustamaalaa isää. Ei hän minusta väärin tehnyt, eikä minulla ole kaunoja häntä kohtaan. 

Oletpa fiksu nuori nainen, hienosti kirjoitettu.

Itse saman kokeneena, en vaatinut ketään tilille omasta päätöksestä, isällä tietenkin oikeus tavata lasta jota ei ole tehnyt.

Terv. Äiti 26v ja tyttö pian vuoden :)

Me sovittiin silloin tosta tapaamisesta että mikäli isä ei halua olla isä, ei hän myöskään tapaa lasta. Sovimme ettei hän ole missään yhteyksissä. Jos lapseni haluaa tavata isänsä niin se kyllä onnistuu. Voin auttaa häntä löytämään hänet ja ottamaan yhteyttä. Isäkin sanoi silloin että jos näin joskus tapahtuu niin kyllä hän on halukas tapaamaan. Mutta sovimme että aloite tulee tyttäreltäni. Ei isältä. 

Hän ei siis ole edes tunnustanut lasta omakseen, vaan minä vastustin isyyden selvitystä ihan itse. Musta olisi tosi outoa ja lasta hämmentävää jos isä tapaisi lasta mutta ei kuitenkaan olisi juridisesti tai muullakaan tavalla isä. Ja tuolloin se nyt musta olisi suorastaan sitä että isä pakoilisi sitä elatusvastuuta. Nyt, me ei olla takamisissä ja sillä siisti. Hän ei ole tyttärelleni mitään muuta kuin äidin vanha poikaystävä teinivuosilta. :) Ja sellaisena saa pysyäkkin, kunnes tyttäreni ehkä joskus toisin haluaa :)

Toivottavasti et sitten vaatinut/hakenut elatusta myöskään Suomen valtiolta.

Vierailija
668/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan päinvastainen kokemus. Kahdesti on nimenomaan mies painostanut mut aborttiin. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt olla kokonaan kertomatta ja päättää asia itse. 

Vierailija
669/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun mukaan 'avioparin' tapauksessa kehot ovat yhteiset: naisen keho on miehen ja miehen keho on naisen. M.O.T.

Vierailija
670/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen keho, naisen päätös.

Vierailija
671/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan 'avioparin' tapauksessa kehot ovat yhteiset: naisen keho on miehen ja miehen keho on naisen. M.O.T.

Väärin, satukirja on miesten kirjoittama. Joten kita kiinni.

Vierailija
672/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä! Sanotakoon että olen nainen, ja yksinhuoltaja, en siis mies joka on vittuuntunut makselemaan elareita vahinkolapsesta :D 

Mutta siis joo tota aborttia ei mies oikein voi kieltää, ainakaan ennen kun keksitään tapa jatkaa raskautta naisen kehon ulkopuolella. Siinä vaiheessa tollanen varmaan tulee käyttöön.

Mutta kyllä olen ehdottomasti sitä mieltä että kun mulla kerran on mahdollisuus valita abortti miehen tahdosta riippumatta, niin mielestäni pitää olla miehelläkin. 

Itse tulin raskaaksi nuorena (17v) ja lapsen isä oli silloin 19v. Olimme vasta tapailleet, siis emme edes seurustelleet vakavissaan. Ilmoittaessani raskaudesta, kerroin tehneeni oman päätökseni ja pitäväni ehdottomasti lapsen, mutta sanoin että hän saa tehdä kuten itse parhaakseen näkee (annoin siis "luvan" tehdä sen "abortin"). Vähän aikaa hän yritti olla isänä mukana, syvennettiin meidän suhdetta jne mutta lopulta hänen oli myönnettävä ettei hänestä ole vielä isäksi. Niimpä hän lähti ja katosi lapsen elämästä kokonaan. Minä tein yksin päätöksen pitää lapsen niin musta olisi ollut tosi epäreilua isää kohtaan pakottaa hänet samaan, vaikka se raskaus yhteinen vahinko olikin. Minulla kuitenkin olisi ollut oikeus keskeyttää se. Sain siis 18-vuotiaana lapsen yksin. Nyt tyttäreni on 4-vuotias, minä 22, eikä isää ole näkynyt. Tietenkin tilanne on todella harmillinen lapselle, poden tästä huonoa omaa tuntoa päivittäin. Mutta toisaalta en koe paremmaksi vaihtoehdoksi sitäkään että olisin pakottanut miehen isäksi. 

Voisi siis sanoa että minun lapseni isä teki "abortin", minä jatkoin raskautta. Nyt hän elää vapaata lapsetonta elämää (tai mistäs minä tiedän vaikka hänellä lapsia olisikin, ei olle yhteyksissä), ja minä taas yksinhuoltajan arkea :) Mielestäni loppu hyvin kaikki hyvin :) Vielä ei tyttäreni ole kysellyt isän perään mutta toki se päivä on tulossa. Tuolloin aijon olla rehellinen asian suhteen enkä missään nimessä mustamaalaa isää. Ei hän minusta väärin tehnyt, eikä minulla ole kaunoja häntä kohtaan. 

Oletpa fiksu nuori nainen, hienosti kirjoitettu.

Itse saman kokeneena, en vaatinut ketään tilille omasta päätöksestä, isällä tietenkin oikeus tavata lasta jota ei ole tehnyt.

Terv. Äiti 26v ja tyttö pian vuoden :)

Me sovittiin silloin tosta tapaamisesta että mikäli isä ei halua olla isä, ei hän myöskään tapaa lasta. Sovimme ettei hän ole missään yhteyksissä. Jos lapseni haluaa tavata isänsä niin se kyllä onnistuu. Voin auttaa häntä löytämään hänet ja ottamaan yhteyttä. Isäkin sanoi silloin että jos näin joskus tapahtuu niin kyllä hän on halukas tapaamaan. Mutta sovimme että aloite tulee tyttäreltäni. Ei isältä. 

Hän ei siis ole edes tunnustanut lasta omakseen, vaan minä vastustin isyyden selvitystä ihan itse. Musta olisi tosi outoa ja lasta hämmentävää jos isä tapaisi lasta mutta ei kuitenkaan olisi juridisesti tai muullakaan tavalla isä. Ja tuolloin se nyt musta olisi suorastaan sitä että isä pakoilisi sitä elatusvastuuta. Nyt, me ei olla takamisissä ja sillä siisti. Hän ei ole tyttärelleni mitään muuta kuin äidin vanha poikaystävä teinivuosilta. :) Ja sellaisena saa pysyäkkin, kunnes tyttäreni ehkä joskus toisin haluaa :)

Toivottavasti et sitten vaatinut/hakenut elatusta myöskään Suomen valtiolta.

Haki hän, koska oli pässi.

Vierailija
673/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pitäköön mulkkunsa housussa, niin ei tarvitse täällä vinkua.

674/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen keho, naisen päätös.

Olen samaa mieltä.

M60+

Vierailija
675/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai mies saa teettää itselleen abortin, jos onnistuu pamahtamaan paksuksi.

Mitenköhän toi muuten menee, jos sukupuoltaan korjannut mies tulee raskaaksi, saakohan abortin normaalisti?

Kyllä varmaan saa, koska pippelin päästä synnyttäminen on sen verran kivuliaampaa 🤔

Vierailija
676/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-tyttökaveri teki abortin eikä kertonut siitä minulle, oli vain tosi tosi tosi pahoillaan. Sitten yksi toinen kävi kertomassa minulle, mitä oli tapahtunut. Minä en olisi halunnut aborttia ja hän varmasti tiesi sen. Mutta ei se mitään, kyllä se vain on niin että naisen keho ja naisen päätös vaikka kuinka miehenä minua harmitti.

Maailma ei tähän päättynyt, olen saanut useamman lapsen erään toisen kanssa tämän jälkeen. On edelleen olemassa se "syntymäpäivä", jota ei kuitenkaan ole. Aina se mieleen tulee.

Vierailija
677/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä mies voi itselleen teettää abortin .  Voi myös käyttää ehkäisyä . 

Vierailija
678/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, pelottavaa se että mielummin jankataan 44 sivua "miehen aborttioikeuksista" tai siitä, onko elatusmaksu liian korkea, sen sijaan että käytettäisiin sitä kondomia.

Oikeinkäytettynä (ja säilytettynä: pois auringonvalosta ja eräpäiväyksien mukaisesti) torjuvat suurimman osan tuosta monta sivua jankatusta riskistä.

Vahinkojakin juu käy, mutta itsellänikin on kokemusta siitä, miten osa miehistä olisi valmiita harrastamaan jopa satunnaista seksiä ilman kumia. Ja ei ole edes kysytty, syönkö pillereitä tai onko jotain tauteja. Itse tietysti vaadin kondomia, josta on oltu jopa harmistuneita.

Siinä missä naisten olisi hyvä käydä papa-kokeessa muutaman vuoden välein, niin olisikohan tarpeellista lähettää miehille vaikka joka toinen vuosi kutsu ehkäisyneuvolaan ehkäisyluennolle?

Ja muuten, kun muistellaan tätä uutista: http://m.iltalehti.fi/uutiset/2010042711550466_uu.shtml

niin kannattaisi muistaa ne muutkin suojaamattoman seksin riskit.

Suora lainaus uutisesta:

"– Kyllä hänellä on varmaan ollut partnereita viiden vuoden aikana enemmän kuin 18, mutta niin monta miestä on tehnyt tutkintapyynnön ja heitä on kuultu. Kaikki nämä miehet olivat suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä naisen kanssa.".

Mielipiteitä miehiltä asiaan? Tästä voitaisiin saada aikaan hedelmällisempää keskustelua, kuin siitä paljonko rahaa vauva tarvitsee.

Naisilla on kaikki samat ehkäisykeinot valittavana kuin miehillä on, ja sen lisäksi naisilla on vielä lukuisia muita vaihtoehtoja. Ja silti naiset tästä etuoikeutetusta asemastaan huolimatta yrittävät sysätä ehkäisyä miehen vastuulle.

Niin? Laita nyt vaan se kumi heppiin.

Vierailija
679/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan pakota miestä aborttiin ?   Naisia useimmin pakotetaan .  

Vierailija
680/711 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisinmakaajien unelma on abortti ja yleisin lause ; ei  se oo mun.