Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradun arvostelu. Oman proffan toiminta ihmetyttää?

Vierailija
02.04.2017 |

Meidän tiedekunnassa gradun arvostelee pääaineen proffa ja toinen, yleensä toisesta tdk:sta oleva proffa. Minun gradustani tämä toinen prof. antoi arvosanaksi heikko M ja oma prof. taas B. Lopullinen arvosana oli B. Ihmetyttää, miksi oma proffa ei antanut parempaa ja miksi näkemykset eroavat noin paljon. Olisin ollut tyytyväinen C:hen. Luonnontieteet, HY (Viikin kampus). Muita vastaavia kokemuksia? Olitko tyytyväinen gradun arvosteluun?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan kysyä proffalta itseltään. Arvosanasta valittaminen on myös mahdollista. Eikö teillä ollut esitarkastusvaihetta, jossa olisi saanut palautetta gradusta ja senhetkisen arvosanaehdotuksen?

Vierailija
2/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan kysyä proffalta itseltään. Arvosanasta valittaminen on myös mahdollista. Eikö teillä ollut esitarkastusvaihetta, jossa olisi saanut palautetta gradusta ja senhetkisen arvosanaehdotuksen?

Oli. Tai siis sain omalta proffalta palautetta ja kehoituksen palauttaa gradu. "Hyvä se on nyt ja vaihda vielä tämä yksi juttu toisin". Arvostelussa sama proffa oli kuitenkin viimeisestä korjauksesta eri mieltä ja kertoi asian olleen väärin. Oliko tämä jokin testi? Olisi pitänyt olla "asiantuntija" ja huomata, että proffa neuvoo tahallaan väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli. Tai siis sain omalta proffalta palautetta ja kehoituksen palauttaa gradu. "Hyvä se on nyt ja vaihda vielä tämä yksi juttu toisin". Arvostelussa sama proffa oli kuitenkin viimeisestä korjauksesta eri mieltä ja kertoi asian olleen väärin. Oliko tämä jokin testi? Olisi pitänyt olla "asiantuntija" ja huomata, että proffa neuvoo tahallaan väärin?

Kuulostaa kyllä oudolta. Ota ihmeessä proffaan yhteyttä, ja tee myös se valitus arvosanasta.

Vierailija
4/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä oudolta. Ota ihmeessä proffaan yhteyttä, ja tee myös se valitus arvosanasta.

Valmistuin viimekeväänä, joten valittaminen turhaa. Olin myös tyytyväinen, että valmistuin maisteriksi. Kuitenkin tämä arvostelu on vaivannut mieltä aina silloin tällöin. :/ Minulla ei ollut myöskään hyvät välit proffan kanssa, joten uskon oikeastaan henkilökemioiden vaikuttaneen arvosteluun. Lähinnä kai halusin avautua ja kuulla onko muilla ollut samoja kokemuksia.

Vierailija
5/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proffat ei neuvo tahallaan väärin, mutta opiskelijat useinkin tajuaa neuvot väärin. Tahallaan tai tietämättömyyttään.

Lisäksi proffa voi ymmärtää väärin myös sen, mihin opiskelija pyrkii. Aika usein vastaanotolle tulee opiskelijoita, jotka sanovat haluavansa mahdollisimman nopeasti paperit ulos. Niitä neuvotaan sitten tekemään vähin mahdollinen, millä saa gradun hyväksyttyä mahdollisimman nopeasti. Muuten tähdätään noin suurinpiirtein ceehen, toivoen toki parasta. Käytännössä vain jos opiskelija sanoo haluavansa vähintään arvosanan x, tähdätään siihen arvosanaan.

Ja tietenkin oman oppiaineen proffan näkemys arvosanasta on painavampi kuin toisen alan!

Vierailija
6/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki anna mitään arvosana-arvioita esitarkastuksessa.

Vierailija
7/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proffat ei neuvo tahallaan väärin, mutta opiskelijat useinkin tajuaa neuvot väärin. Tahallaan tai tietämättömyyttään.

Lisäksi proffa voi ymmärtää väärin myös sen, mihin opiskelija pyrkii. Aika usein vastaanotolle tulee opiskelijoita, jotka sanovat haluavansa mahdollisimman nopeasti paperit ulos. Niitä neuvotaan sitten tekemään vähin mahdollinen, millä saa gradun hyväksyttyä mahdollisimman nopeasti. Muuten tähdätään noin suurinpiirtein ceehen, toivoen toki parasta. Käytännössä vain jos opiskelija sanoo haluavansa vähintään arvosanan x, tähdätään siihen arvosanaan.

Ja tietenkin oman oppiaineen proffan näkemys arvosanasta on painavampi kuin toisen alan!

Juurikin näin. Emme varmasti ymmärtäneet toisiamme, mitä hain ja mitä toivoin saavani. Mutta proffa ei myöskään kysynyt tätä suoraan.

Gradun arvosanaa ei tosin valmistumisen jälkeen ole kukaan kysynyt, että sinänsä ihan sama.

Toinen asia myös mikä ihmetyttää on se, ettei proffa laittanut "Kiitos ja hyvää jatkoa" viestiä valmistumisen jälkeen? Vaikka minä toimitin gradun kansissa ja värikopioina sekä kiitin ohjauksesta.

Odotinko liikoja?

Vierailija
8/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla gradu c. Proffan kans oli selvät sävelet ja ei mitään hampaankolossa, hän kertoi suoraan et tää ei ole huikea, mä puolestani et ei tarvitse ollakaan, ja proffalle tämä oli ok. Ei tarvinnut toimia hänen egobuustinaan vaan mun tavoitteet hyväksyttiin. Mut laitoksilla pyörii aika vaikeitakin ihmisiä, oon kuulut tutuilta kun matto vedetty pitkän yhteistyön jälkeen jalkojen alta ja työ yhtäkkiä haukuttu pystyyn juuri kun aikoo sen jättää. Nyt ei auta muu kun todeta että todellinen arvio olisi ollut varmaan jotakintuolta väliltä, ärsytit väärää tyyppiä ja elämä on. Kaikkia taisteluita ei välttämättä tarvitse käydä. Toivottavasti ei vaikuta oleellisesti työnsaantiin tms.

Vierailija
9/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla gradu c. Proffan kans oli selvät sävelet ja ei mitään hampaankolossa, hän kertoi suoraan et tää ei ole huikea, mä puolestani et ei tarvitse ollakaan, ja proffalle tämä oli ok. Ei tarvinnut toimia hänen egobuustinaan vaan mun tavoitteet hyväksyttiin. Mut laitoksilla pyörii aika vaikeitakin ihmisiä, oon kuulut tutuilta kun matto vedetty pitkän yhteistyön jälkeen jalkojen alta ja työ yhtäkkiä haukuttu pystyyn juuri kun aikoo sen jättää. Nyt ei auta muu kun todeta että todellinen arvio olisi ollut varmaan jotakintuolta väliltä, ärsytit väärää tyyppiä ja elämä on. Kaikkia taisteluita ei välttämättä tarvitse käydä. Toivottavasti ei vaikuta oleellisesti työnsaantiin tms.

Ei vaikuta työnsaantiin. Olin jo gradua kirjoittaessa oman alan työssä ja valmistuttuani vaihdoin parempaan. Ymmärsin, että laitoksella minusta ei pidetty, koska en suostunut työskentelemään ilmaiseksi tutkimusryhmässä, vaan keräsin aineiston omatoimisesti sekä kirjoitin gradua iltaisin. En suostunut hyväksikäytettäväksi, joten varmasti nämä kaikki selittää arvostelua.

Vierailija
10/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintoisaa on se, että gradujen arvosanoja tilastoidaan ja ängetään gaussin käyrään ja vaikka mitä. Ja jotta moinen tilastointi olisi järkevää, pitäisi olla jokin tasapuolinen mittari, jolla niitä arvosanoja annetaan. Vaan kun ei ole. Arvosanat tulevat intuition perusteella. Toki ammattitaitoinen proffa osaa erottaa hyvät, keskinkertaiset ja huonot toisistaan, mutta se on jo korkeammassa kädessä, mikä on C:n ja mikä M:n gradu. Tilastoinnissa kaiketi luotetaan siihen, että riittävän laaja otanta tasoittaa pärstäkertoimista aiheutuvat virheet. Sitä tilastojen on ehkä jo vaikeampi huomioida, että jollain proffalla on taipumus antaa parempia arvosanoja kuin toisella.

Ei siitä arvosanasta kannata ottaa paineita, ellei se ole ihan poskellaan. Ei sitä arvosanaa kysellä, ellei jatka tutkijaksi. Ja silloinkin taitaa C riittää, jos en väärin muista.

Vierailija
11/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei arvosanoja minkään intuitin peusteella anneta, vaan niihin on aika selvät kriteerit, ainakin omalla laitoksellani. Kriteerit löytyy myös netistä. Sen sijaan gaussinkäyrään laittaminen on ihan hölmöä, koska arvosteluissa ei käytetä mitään keskiarvojakaumaa - kaikki graduthan tulevat arvosteluu yksitellen, mikä milloinkin, joten mistä sen keskiarvon edes katsoisi? - vaan gradut arvodtellaan ihan vain niitä kriteereitä silmällä pitäen.

Vierailija
12/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 11v sitten ja gradun arvosana b. Olisin halunnut paremman mutta aika loppui kesken. Hieman jäi harmittamaan mutta kukaan ei ole ollut arvosanasta kiinnostunut. Käytännössä ei siis merkitystä.

Omalla alallani pätevyysvaatimus fm tutkinto ja paljon on alalla niitä, jotka gradua vaille valmiita.

Vierailija
13/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiintoisaa on se, että gradujen arvosanoja tilastoidaan ja ängetään gaussin käyrään ja vaikka mitä. Ja jotta moinen tilastointi olisi järkevää, pitäisi olla jokin tasapuolinen mittari, jolla niitä arvosanoja annetaan. Vaan kun ei ole. Arvosanat tulevat intuition perusteella. Toki ammattitaitoinen proffa osaa erottaa hyvät, keskinkertaiset ja huonot toisistaan, mutta se on jo korkeammassa kädessä, mikä on C:n ja mikä M:n gradu. Tilastoinnissa kaiketi luotetaan siihen, että riittävän laaja otanta tasoittaa pärstäkertoimista aiheutuvat virheet. Sitä tilastojen on ehkä jo vaikeampi huomioida, että jollain proffalla on taipumus antaa parempia arvosanoja kuin toisella.

Ei siitä arvosanasta kannata ottaa paineita, ellei se ole ihan poskellaan. Ei sitä arvosanaa kysellä, ellei jatka tutkijaksi. Ja silloinkin taitaa C riittää, jos en väärin muista.

Jep. Tarkoitus ei ole jatkaa väikkäriin.

-Ap

Vierailija
14/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain C:n, vaikka ilmeisesti gradussa oli myös B:n piirteitä. Gradua tarkasti kaksi oman tiedekunnan proffaa, toinen eri oppiaineesta kuin itse, mutta hänen tutkimusaiheensa oli omaani lähempänä. Ilmeisesti meillä molempien mielipide vaikutti yhtä paljon, mutta tietenkin se on eri asia, jos toinen tarkistaja on aivan eri tiedekunnasta. Mutta joo, olin tyytyväinen, koska tällä arvosanalla voisin periaatteessa jatkaa myös jatko-opintoihin - vaikkei nyt juuri olekaan aikomuksena jatkaa.

Vierailija
15/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö teidän tehdä itsearviointi gradusta? Minkä arvosanan tässä annoit itsellesi?

Vierailija
16/25 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikö teidän tehdä itsearviointi gradusta? Minkä arvosanan tässä annoit itsellesi?

Ei pitänyt. Itse oletin C:tä. M olisi ollut yllätys! Tavoitteen olin asettanut M. Tön myös proffa tiesi.

-Ap

Vierailija
17/25 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uo

Vierailija
18/25 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus ainakin ennen tehtiin ennen papereiden ottamista, joten valittaminen viivästytti valmistumista. Joillakin aloilla epäpätevänä toimiminen tietää pienempää palkkaa. Onko yleensä jollakin gradun arvosana noussut valituksen jälkeen?

Vierailija
19/25 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi muutama vuosi niin, että olin aivan onnessani (ja yllättynyt!!!!) saadessani gradusta E:n, sillä prosessi oli eräistä syistä hyvin haastava ja pitkällinenkin. Minulle oli tärkeää saada se tehtyä, pois painamasta. Tällä alalla gradut ovat noin 100 sivun pituisia, aineistoa paljon. No, sitten kun sain todistukset, mukana oli myös oman proffan kirjallinen arvio ja arvosanaehdotus M. Olin aivan järkyttynyt, ajattelin, että olen erehdyksessä saanut paremman arvosanan kuin kuului, häpesin, että olin niin iloinnut hyvästä arvosanastani. Mutta ehkäpä minullakin kyse oli siitä, että toinen työn arvioija (laitoksen johtaja) oli antanut paremman arvosanan, ja se ratkaisi. Hänen arviotaan vain ei ollut kirjallisena, niin en tänä päivänä tiedä. Kysyä en kehdannut.

Vierailija
20/25 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi