Yle "Juuso, 19, ei halua tehdä mitään"
Hyvä, että on jo nuorena oma mielipide asioihin. Jaksamista!
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa puhutaan siitä, kuinka yhteiskunnan tulisi tarjota työtä ja mielekästä tekemistä. Missä on oma vastuu? Maissa, joissa tuilla eleleminen ei ole vaihtoehto, kaikki työllistävät itsensä jotenkin, vaikka sitten pienyrittäjänä. Katujen varret ovat täynnä kojuja, joissa kaupataan vihanneksia, koruja ja vaikka mitä muuta. En tarkoita, että Suomi pelastuisi hedelmäkojuja pystyttämällä, mutta näissä keskusteluissa tuntuu usein unohtuvan se vaihtoehto, että ihminen työllistäisi itse itsensä sen sijaan, että odottaa jonkun muun perustavan juuri häntä varten yrityksen.
Suomen kaltaisessa kalliissa maassa saa aina monta pottua ja ranneketta myydä, että sillä maksaa vuokran ja elämisen.. Ja muistat kai arvonlisäverot? Raja on vain 10000e vuodessa, sen jälkeen joudut makselemaan monta tonnia alvia surkeista tuloistasi.
Eri asia jossain köyhissä maissa, joissa riittää muutama satanen kuussa jo kaikkeen oleelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän Juusoa (nimi muutettu) tosi hyvin. Hittojako valmiissa maailmassa pitää jatkuvasti sätkiä ja tehdä jotain jos ei ole mitään järkevää tekemistä. Hävettävää elämää elävät paperia seuraavalle virastopellelle siirtävät virastopellet ja kaikki muut näennäistä/tuottamatonta resursseja haaskaavaa työtä tekevät hiipparit jotka kuvittelevat että heidän työllään on jokin merkitys. Tässä maassa tehdään edelleen paljon turhaa työtä josta maksetaan palkkaa ja kaikki veronmaksajan pussista. Nakkaisivat nekin turhakkeet työkkäriin ja lykkäisivät muutaman satasen sossutukea kouraan, tulee huomattavasti halvemmaksi yhteiskunnalle.
Kotimainen kysyntä pitää suomen taloutta pystyssä. Eli suomalaisilla on tarpeeksi rahaa talouden pyörittämiseen.
Jos ei ole tarpeeksi rahaa talous kusee ja työttömyys lisääntyy.
Minulla on tuollainen Juuso kotona. 18v nuori mies jolla maailmanparannus päällimmäisenä mielessään. Lukiossa 10 oppilas. On poliittisesti aktiivinen ja haluaa tehdä osaltaan maailmasta hitusen paremman paikan elää meille kaikille.
Hakee sivariin ja kaikkinensa on omille isovanhemmillekin pettymys. Samoin ap:n edustamille kanssaeläjille.
Se, mitä minä äitinä pojalleni yritin opettaa koko tämän ajan vauvasta täysi-ikäisyyteen, oli omilla aivoilla ajattelemisen ja onnellisuuteen pyrkiminen. Raha, tuottaminen eikä mammonakaan ole mikään määre.
Olen äärettömän ylpeä pojastani. Enempää ylpeämpi en voisi ollakaan.☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sekä yhteiskunta että naiset jatkuvasti pistävät miehet matalaksi niin on vaan tervettä kääntää selkä yhteiskunnalle, sekä myös naisille.
Ketä tänään ylistetään maasta taivaaseen ja kenen tietä yhteiskunta siloittaa? Naisten ja maahanmuuttajien!
Siksi naiset pitäisi ensisisjaisesti saada työmarkkinoille, sehän sopisi kuin nakutettu niille. Ei olisi mitään valittamista enää kuinka miehet vievät heiltä kaiken. Tällä tarkoitan myös yksityistä sektoria.
Kaikille ei riitä töitä, se on tosiasia. Joten miehet ulos työmarkkinoilta ja naiset ja mamut sisään työmarkkinoille.
Yhteiskunta tai naiset eivät millään tavoin tue miehiä, mies on tänä päivänä kirosana ja "sika" ym.
Viesti on mennyt Juusolle perille ja se menee koko ajan muillekin miehenaluille perille. Miksi olla mukana rakentamassa sellaista yhteiskuntaa missä itselle ei ole mitään tilaa? Se on naisten tehtävä. He tietävät parhaiten millaisen yhteiskunnan haluavat.
Feministien kannattaisi aloittaa kampanja joka on suunnattu yh-äideille ja kotiäideille, potkia heidät työmarkkinoille sen sijaan että laiskottelevat kotona ja nostavat elareita ja tukia.
Eikö feministien agendassa olla mietitty näitä asioita valmiiksi??? Nyt kotona olevat yh- ja kotiäidit olisi leimattava luusereiksi, koska ettekö te naiset juuri halunneet miehiä pois työmarkkinoilta ja päästä miesten tilalle?
Juuso ei ole syrjäytynyt, mutta kaikki kotona olevat yh-äidit ja kotiäidit ovat luusereita. Heitä yhteiskunta tarvitsee, ei Juusoja.
Täytyy myöntää että poikalapsen äitinä tämä nuorten miesten dissaaminen on hirvittänyt jo jonkin aikaa. Heillä ei tunnu olevan enää puolestapuhujaa ja lynkkausilmapiiri mediassa vain lisää mielikuvia miesten turhuudesta. Ei miehet turhia ole, oman elämäni miehet ovat kaikki rakkaita minulle. En pärjäisi päivääkään ilman, enkä halua pärjätäkään, sanokoon femakot muuta.
eihän nyt koko mieskunta oo luusereita, on poikia jotka pärjää hyvin lukiossa, käyvät ammattikoulun ja menevät työhön. Lukiolaisista osa pääsee yliopistoon myös pojista. Nyt on liikaa syrjäytyneitä, kai joukossa tyttöjäkin.
Joo, mutta viime vuosina ero poikien ja tyttöjen välillä on kasvanut. Vielä 10 vuotta sitten pojat pärjäsivät pisa-kokeissa yhtä hyvin kuin tytöt, paremminkin esim. fysiikassa. Nyt tytöt porskuttavat mutta poikien tulokset ovat heikentyneet. Kaikki huippulukiot täynnä tyttöjä. Yliopistoissa monella alalla jo 70% naisia, vaikka hakijoissa molempia sukupuolia yhtä paljon. Samoin nuorisotyöttömiä miehissä todella paljon. Näin ei ole ollut aina, kehitys on tapahtunut n.10-15 vuoden aikana. Mitä on tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen Juuso kotona. 18v nuori mies jolla maailmanparannus päällimmäisenä mielessään. Lukiossa 10 oppilas. On poliittisesti aktiivinen ja haluaa tehdä osaltaan maailmasta hitusen paremman paikan elää meille kaikille.
Hakee sivariin ja kaikkinensa on omille isovanhemmillekin pettymys. Samoin ap:n edustamille kanssaeläjille.Se, mitä minä äitinä pojalleni yritin opettaa koko tämän ajan vauvasta täysi-ikäisyyteen, oli omilla aivoilla ajattelemisen ja onnellisuuteen pyrkiminen. Raha, tuottaminen eikä mammonakaan ole mikään määre.
Eli olet kasvattanut tuilla eläjän joka ei tee mitään vastineeksi yhteiskunnalle.
Ihan yhtä loogista olisi olla ylpeä peräpukamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah... Onneksi valtion rahat loppuvat muutaman vuoden päästä ja nämä tyypit jäävät ilman tukia. Tehdään haastattelut sitten uudestaan ja katsotaan onko mieli muuttunut.
Te ootte nyt 30 vuotta selittäneet tuota "rahat loppuvat kohta", ja sinä aikana elintaso on Suomessa tuplaantunut. Milloin ne siis loppuu?
Hah, ei varmasti kukaan ole sanonut 30 vuotta tuollaista. Itse asiassa 12 vuotta sitten Suomi vielä LYHENSI valtionvelkaansa, mutta vuoden 2008 jälkeen talous ei ole ollut entisellään. Siitä lähtien velkaantuminenkin on ollut Euroopan nopeinta, eli elätetään näitä juusoja vaikkei varaa olisi.
Vastauksena milloin rahat loppuvat: ne loppuvat silloin kun uutta velkaa ei saada. Siihen on laskettu menevän 8-10 vuotta. En haluaisi olla "juuson" tilanteessa silloin kun se päivä koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakee sivariin ja kaikkinensa on omille isovanhemmillekin pettymys. Samoin ap:n edustamille kanssaeläjille.Se, mitä minä äitinä pojalleni yritin opettaa koko tämän ajan vauvasta täysi-ikäisyyteen, oli omilla aivoilla ajattelemisen ja onnellisuuteen pyrkiminen. Raha, tuottaminen eikä mammonakaan ole mikään määre.
Eli olet kasvattanut tuilla eläjän joka ei tee mitään vastineeksi yhteiskunnalle.
No ei ihan näinkään. Poika opiskelee ahkerasti, on mukana järjestö- ja vapaaehtoistoiminnassa ja kuntavaaliehdokkaana. Ei paha 18- vuotiaaksi nuoreksi mieheksi ollenkaan. Ja sanottakoon vielä ettei käytä minkäänlaisia päihteitä ja yksi vapaaehtoistöistä liittyy myös tähän.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti elätätkin sitten jatkossa....
Voisiko hänellä mahdollisesti olla esim. erityisherkkyys tai diagnosoimaton Aspergerin syndrooma? Heille työelämä saattaa oikeasti olla huomattavasti normaalia kuormittavampaa aistien yliherkkyyksien ja sosiaalisen kanssakäymisen vaikeuksien takia. Etenkin tuo, että haluaa olla rauhassa ja on kokenut, että on ollut liikaa ohjelmaa, voisi viitata johonkin sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään halua tehdä mitään, mieluiten olisin vaan ihan rauhassa. Unelmissani olisin syntynyt sellaiseen yhteiskuntaan jossa tällaista työ/opiskelupakkoa ei olisi. Olisin luonnossa ja eläinten kanssa ja eläisin kaikessa rauhassa.
Mutta ei. En ole pyytänyt saada syntyä tällaisen paskan keskelle. Kuka minua voi pakottaa tekemään jotain mitä en halua ja käyttämään tätä rajallista aikaani täällä sellaisiin asioihin jotka eivät kiinnosta pätkääkään.
Ei kai kukaan sinua pakota tekemään sellaista mitä et halua. Työ- eikä opiskelupakkoa ei ole. Voit aivan hyvin muuttaa sinne metsän keskelle romanttisiin kuvitelmiesi luokse elämään eläinten kanssa. Sen sijaan jos haluat, että yhteiskunta eli käytännössä muut veronmaksajan sponsoroivat elämisesi, niin niin kauan sitä voi joku muu arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi ajatella Juusoa, vaan niitä isoja firmoja jotka kiertävät veroja.
Satojatuhansia Juusoja palkattaisiin niillä rahoilla, vanhuksia hoidettaisiin ja mielenterveyspotilaita kuntoutettaisiin. Mutta media kirjoittaa vain Juusoista, kun se on niin helppoa.
No, mikäs suomalainen firma nyt kiertää veroja?
Ja kysehän on siis kymmenistä miljardeista euroista esimerkkisi mukaan laskettuna.Nyt ihan vaan todiste kovalle väitteellesi pitäisi saada. Mutta onhan se sinulla, onhan? :)
Mua kanssa kiinnostaisi kuulla niitä perusteita, koska tässäkin ketjussa on monta kertaa heitetty yritysten "veronkierto" mutta mitään tarkempaa ei tule vaikka kuinka pyytäisi. Taitaa peräkammarin pojilla mennä sekaisin veronkierto ja verosuunnittelu, joka on ihan laillista. Sitä saa yksityishenkilökin harrastaa (ai niin eihän sossupummeilla ole veroja joita suunnitella).
Sinänsä ihmisten työllistäminen on Suomessa sivukuluineen niin kallista, että hyvä jos on noita yrityksiä vielä täällä palkkaamassa ihmisiä. Mitäs jos aloitettaisiin niiden sivukulujen laskemisella niin saataisiin tänne lisää yrityksiä ja tervettä talouskasvua.
Joo, ei ole todisteita vielä näkynyt.
Ei ehkä kannata pidättää hengitystä niitä odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah... Onneksi valtion rahat loppuvat muutaman vuoden päästä ja nämä tyypit jäävät ilman tukia. Tehdään haastattelut sitten uudestaan ja katsotaan onko mieli muuttunut.
Te ootte nyt 30 vuotta selittäneet tuota "rahat loppuvat kohta", ja sinä aikana elintaso on Suomessa tuplaantunut. Milloin ne siis loppuu?
Hah, ei varmasti kukaan ole sanonut 30 vuotta tuollaista. Itse asiassa 12 vuotta sitten Suomi vielä LYHENSI valtionvelkaansa, mutta vuoden 2008 jälkeen talous ei ole ollut entisellään. Siitä lähtien velkaantuminenkin on ollut Euroopan nopeinta, eli elätetään näitä juusoja vaikkei varaa olisi.
Vastauksena milloin rahat loppuvat: ne loppuvat silloin kun uutta velkaa ei saada. Siihen on laskettu menevän 8-10 vuotta. En haluaisi olla "juuson" tilanteessa silloin kun se päivä koittaa.
Et tainnut olla vielä syntynyt kun oli 90-luvun lama? Silloin puhuttiin täysin tuota samaa: "ei ole varaa, tuet liian suuria, veroja liikaa, Suomi tuhoutuu". No eipä tuhoutunut. Verovalitus ja tuista urputtaminen sen sijaan jäi 90-luvun laman moodiin pysyvästi. Se ei poistunut mihinkään, kun lama loppui. Sen takia 2008 kriisi ei oikeastaan muuttanut mitään, koska puhetapa oli ollut lamapuhetta jo 17 vuotta putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään halua tehdä mitään, mieluiten olisin vaan ihan rauhassa. Unelmissani olisin syntynyt sellaiseen yhteiskuntaan jossa tällaista työ/opiskelupakkoa ei olisi. Olisin luonnossa ja eläinten kanssa ja eläisin kaikessa rauhassa.
Mutta ei. En ole pyytänyt saada syntyä tällaisen paskan keskelle. Kuka minua voi pakottaa tekemään jotain mitä en halua ja käyttämään tätä rajallista aikaani täällä sellaisiin asioihin jotka eivät kiinnosta pätkääkään.Ei kai kukaan sinua pakota tekemään sellaista mitä et halua. Työ- eikä opiskelupakkoa ei ole. Voit aivan hyvin muuttaa sinne metsän keskelle romanttisiin kuvitelmiesi luokse elämään eläinten kanssa. Sen sijaan jos haluat, että yhteiskunta eli käytännössä muut veronmaksajan sponsoroivat elämisesi, niin niin kauan sitä voi joku muu arvostella.
Niin, ja minä voin pyyhkiä perseeni siihen arvosteluun. Miksi minua kiinnostaisi joidenkin kokoomushomojen mielipiteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslainen perseentäristimiä suunnitteleva insinööri aiheuttaa mittaamattomat ympäristötuhot pröystäilevällä kulutuksellaan. Häntä pitäisi sakottaa siitä huomattavasti enemmän. Juuso sentään elää ekologisesti eikä tuhoa luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä loogista olisi olla ylpeä peräpukamistaan.No ei ihan näinkään. Poika opiskelee ahkerasti, on mukana järjestö- ja vapaaehtoistoiminnassa ja kuntavaaliehdokkaana. Ei paha 18- vuotiaaksi nuoreksi mieheksi ollenkaan. Ja sanottakoon vielä ettei käytä minkäänlaisia päihteitä ja yksi vapaaehtoistöistä liittyy myös tähän.
Mitä ihmettä? Eihän poikasi siis ole ollenkaan niin kuin "Juuso". Poikasi opiskelee, tekee vapaaehtoistyötä ja harrastaa, "Juusoa" ei kiinnosta mikään. Miten päädyit vertaamaan selvästi aktiivista nuoren miehen elämää viettävää poikaasi ihan toisessa elämäntilanteessa olevaan nuoreen mieheen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut olla vielä syntynyt kun oli 90-luvun lama? Silloin puhuttiin täysin tuota samaa: "ei ole varaa, tuet liian suuria, veroja liikaa, Suomi tuhoutuu". No eipä tuhoutunut. Verovalitus ja tuista urputtaminen sen sijaan jäi 90-luvun laman moodiin pysyvästi. Se ei poistunut mihinkään, kun lama loppui. Sen takia 2008 kriisi ei oikeastaan muuttanut mitään, koska puhetapa oli ollut lamapuhetta jo 17 vuotta putkeen.
Onko sinulla käsitystä miten tipalla oli että valtion varat olisivat loppuneet?
Meillä on paljosta kiittäminen Iiro Viinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun peräpukamalla on nimikin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä loogista olisi olla ylpeä peräpukamistaan.No ei ihan näinkään. Poika opiskelee ahkerasti, on mukana järjestö- ja vapaaehtoistoiminnassa ja kuntavaaliehdokkaana. Ei paha 18- vuotiaaksi nuoreksi mieheksi ollenkaan. Ja sanottakoon vielä ettei käytä minkäänlaisia päihteitä ja yksi vapaaehtoistöistä liittyy myös tähän.
Mitä ihmettä? Eihän poikasi siis ole ollenkaan niin kuin "Juuso". Poikasi opiskelee, tekee vapaaehtoistyötä ja harrastaa, "Juusoa" ei kiinnosta mikään. Miten päädyit vertaamaan selvästi aktiivista nuoren miehen elämää viettävää poikaasi ihan toisessa elämäntilanteessa olevaan nuoreen mieheen?
Miten niin "Juusoa" ei kiinnosta mikään? Kuunteleehan hän aktiivisesti musiikkia ja panostaa kunnolla skeittaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tässä ketjussa puolustelee "Juusoa" sanomalla, että näitä näköalattomia nuoria (miehiä) on hyvin vähän kaikista nuorista, eikä muutaman vapaamatkustajan vuoksi pidä huolestua. Tiedättekö, millaisista luvuista oikeasti puhumme? Yli viidesosa nuorista miehistä on ilman työ- tai opiskelupaikkaa. Määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Parhaassa työiässä olevat nuoret miehet ovat veronmaksajien sijaan saamapuolella. Tyhmempikin tajuaa, että jossain vaiheessa yhteiskunnan rahat loppuvat.
Tiedot voi tarkistaa vaikka täältä: http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/154566/08fc6aba43
Montako työ- tai opiskelupaikkaa meillä jää täyttämättä näiden Juusojen takia? Mieti nyt vähän... Juusot ovat ongelma vasta sitten kun kaikille oikeasti olisi töitä.
Juusollahan on tutkinto. Kokkina hän voisi helposti ryhtyä yrittäjäksi, mikäli työtä toisen palveluksessa ei ole tarjolla. Hänen oma ajatuksensa on viettää kotona pari vuotta, hän ei edes halua töitä. Kuinkahan helppoa tulee työllistyminen olemaan, jos hän kaksi vuotta toimeentulotuella eleltyään lähtee tyhjällä cv:llä töitä hakemaan? Yksittäinen Juuso ei ole mikään ongelma, mutta se, että juusoja on 20 prosenttia nuorista miehistä ja määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa, kyllä on ongelma.
Ei se "töistä kiinnostuminen" paljoakaan auta, jos töitä ei vain ole. Kysyä vaikka korkeakoulutetuilta.