Miksi konmari ja ''marittaminen'' ärsyttää?
Moni suhtautuu jopa aggressiivisesti konmari-ilmiöön, miksi? Sehän on vain positiivista, jos jokin saa ihmisen miettimään kulutuskäyttäytymistään, suhtautumistaan tavaraan ja auttaa pitämään siisteyttä yllä kodissa.
Kommentit (142)
En aggressiivisesti. On vaan lievästi rasittava ilmiö miten useat naiset tarvitsee kaikkeen, jopa siivoamiseenkin jonkun gurun. Mut oon itsekin varmaan jonkin maritusartikkelin pohjalta järjestänyt kaappeja vielä aiempaa enemmän laatikoihin. On kätevää myönnän.
Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä hemmettiä tämä konmarittaminen tarkoittaa? Olen törmännyt tähän sanaan usein mutta mulle on jäänyt epäselväksi
Konmarittaminen = marie kondon siivous -ja eläm* anteeksi tavaranhallintaoppi
Mua ärsyttää se, että marittajat pitävät itseään jotenkin parempina ihmisinä. Jos minimalismi tuottaa heille iloa; ihan ok. Mutta jos olen valinnut asuntoni niin, että minulla on paljon säilytystilaa, niin mikdi en saa säilyttää joskus hankkimiani tavaroita/esineitä? Tai pitää kirjahyllyssä kirjoja? Tai olla harrastaa tuunaamista --> erilaisia aihioita ja materiaalia on varastossa? Miksi kaikkien pitäisi marittaa?
Minä olen aina ollut minimalistinen ja se on ärsyttänyt joitain ihmisiä. "Missä teidän kaikki tavarat on?", "miten sä muka saat kaiken pidettyä näin kun sulla on kolme lasta?", "saako täällä edes elää kun on näin siistiä?" jne.
Koska MINÄ en koskaan ole tarvinnut mitään kirjaa mihinkään (siivoamiseen, laihduttamiseen ym.) niin kaikki sellaiset jotka saa niistä jotain hyötyä ovat idiootteja, jotka ei vaan osaa. Tämähän se on kaikkien vastustajien viestin sisältö. Ja lopuksi toki naureskellaan, miten marittajat laittaa sen vaahtosammuttimen pois, kun ei ole tarvittu (vaikkei tällä ole konmarin kanssa mitään tekemistä, mutta kyllä MINÄ tiedän, että juuri näin ne tekee). Nimimerkkin asuntonsa marittanut ja kyllä on elämä nyt mukavan helppoa :).
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, mutta vähän ihmetyttää, että tarvitaanko jopa suursiivouksen toteuttamiseen kultin tapaisia oppeja? Olen mä ainakin kyennyt ennen tätäkin opusta siivoamaan ja pitämään asuntoni siistinä halutessani.
Nimenomaan , sinä olet. Se ei tarkoita kaikki muut.
Ostin kirjan n 1,5 v sitten syksyllä. Aloin käymään kotia läpi uusien oppien mukaan varovasti.
Olen aina käynyt kirppareilla myymässä tarpeetonta mutta siitä huolimatta kaikkea tuli kassikaupalla . Mm vaatehuone piti olla siisti. Lähti ehkä 5 Ikean kassillista. Käsilaukkuja piti olla vähän, oli n 30 kpl.
Ensimmäinen kierros meni läpi n 4 kk, jouluun mennessä koti oli läpikäyty. Toinen kierros alkoi heti miltei ekan loppumisen jälkeen.
Väitän meiltä on lähtenyt tavaraa kiertoon yli 30 Ikean kassillista.
Nyt koti on aina siisti, tavaroilla oma paikka ja tarpeettomaan en sorru nää niin usein. Siis hyvin harvoin.
Tarpeettomat olen myynyt kirppareilla ja rahaa on tullut tuhansia.
Tätini kuoli n vuosi sitten. Koska kotini oli jo käyty läpi, mm kellarikomero oli aivan tyhjä talvirenkaita lukuunottamatta . Saimme äitini kanssa kodin nopeasti tyhjennettyä, kun pakkasimme kaikki banaanilaatikoihin ja veimme kellariin. Huonekalut meni vanhemmilleni, tyhjään huoneeseen.
Yksitellen niitä on nyt myyty, tarkastettu haluaako joku muu.
Ja mm olen myynyt vanhempieni tarpeetonta tässä sivussa. Äitini ei täysin innostunut. Mutta esim sai käytyä keittiön kaapit läpi ja vuosia paikoillaan olleet astiat saivat lähteä.
Nyt varsinkin tädin kuoleman jälkeen äiti tajusi kuinka iso urakka siinä oli.
Saan mielihyvää shoppailemisesta ja minulla onkin kämppä täynnä krääsää.
Konmari-ilmiöstä minulle tulee tunne, että olen tehnyt jotain väärää. En halua kuitenkaan lopettaa shoppailutapojani koska menettäisin silloin puolet elämäni sisällöstä.
Kirjan aihe koskettaa kotia ja tavaroita, jotka ovat ihmisille hyvin henkilökohtaisia. Ylivoimainen syy vihalle on selvästi tietämättömyys ja väärinkäsitys: kirjaa ei olla luettu, mutta metodista on muodostettu epämääräinen mielikuva, joka aiheuttaa ahdistusta, koska luullaan että sitä esitetään ainoaksi oikeaksi tavaksi tehdä asiat ja juuri SINUN täytyy KonMarittaa, halusit tai et. Tottakai siitä syntyy alkukantainen vastareaktio.
Kokonaan uudella tasolla viha on viety siinä vaiheessa kun pahoitetaan mieli jonkun toisen tavaroista/konmarittamisesta tai siitä millainen Marie Kondon on henkilönä, siis heidän mielikuvissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se, että marittajat pitävät itseään jotenkin parempina ihmisinä. Jos minimalismi tuottaa heille iloa; ihan ok. Mutta jos olen valinnut asuntoni niin, että minulla on paljon säilytystilaa, niin mikdi en saa säilyttää joskus hankkimiani tavaroita/esineitä? Tai pitää kirjahyllyssä kirjoja? Tai olla harrastaa tuunaamista --> erilaisia aihioita ja materiaalia on varastossa? Miksi kaikkien pitäisi marittaa?
Toiset ne ei vaan ymmärrä! Se tuottaa iloa kun luovuttaa niistä tavaroista ja pystyt hengittämään.
Konmarittajat ovat niin intona arvottamassa materiaa - mikä tuottaa iloa, mikä on krääsää ja rojua? Loppupeleissä kaikki tavara on vain tavaraa - oli se sitten sanomalehti tai design-esine. Sanomalehden omistaminen on kuitenkin pienempi huoli kuin design-esineen omistaminen. (meneekö se rikki, tuleeko naarmuja, katoaako virheettömyyden illuusio). Sanomalehti vie loppupeleissä vähemmän henkistä energiaa kuin kalliin designesineen omistajuus. Sitten sellainen kontrollifriikkeys potenssiin sata, kaiken pitää olla hallinnassa tai räjähdän just nyt. Moni ei tiedosta ilmiöön liittyvää ambivalenssia- tavaraa pitää karsia, mutta samalla se loputon näpertely tavaran kanssa on niin koukuttavaa.
Lmasta mielestäni hengitän ihan hyvin jo nyt. + olen lukenut Konmarin ekan kirjan enkä tullut valaistuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt käsittänyt väärin: ei kaikkien pidäkään marittaa, se on täysin vapaasta tahdosta kiinni. Saat myös tehdä kaikkia noita mainitsemiasi asioita, konmaritit tai et.
En itse ole havannut tuota itsensä parempana pitämistä, muuten kuin ehkä "uutena ja parempana versiona itsestään". Konmaritus ei myöskään tarkoita minimalismia, vaan sitä että tavaraa on sopivasti, ja sehän on vain ja ainoastaan omistajan preferensseistä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ne ei vaan ymmärrä! Se tuottaa iloa kun luovuttaa niistä tavaroista ja pystyt hengittämään.
Et siis pystynyt hengittämään ennen? Sori vaan, ei ole mahdollista. Jos niin olisi, et olisi täällä. Lisätään vielä ärsyttävyyden listaan tuollaisten epätosien väittämien toistelu, joissa ei ole järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis pystynyt hengittämään ennen? Sori vaan, ei ole mahdollista. Jos niin olisi, et olisi täällä. Lisätään vielä ärsyttävyyden listaan tuollaisten epätosien väittämien toistelu, joissa ei ole järjen hiventäkään.
En pystynyt etkä sinäkään pysty ennenkuin luovut niistä tavaroistasi.
Jotkut tekevät jotain, mikä tekee heidät onnellisiksi - ja suomalaiset vihaa sen takia.
Tyypillistä.
Mua ei sillei kauheesti hetkauta, mut ylipäätään en tykkää mistään vallitsevista, trendikkäistä massahömpötyksistä, johon laumasielut (yleensä naiset) hurahtaa tuosta noin vaan. Ja sit ollaan niin henkeen ja vereen jotain, kunnes tulee taas uusi juttu jostain. Välillä tulee vähän yksinkertainen kuva ihmisistä..
Vierailija kirjoitti:
Mua ei sillei kauheesti hetkauta, mut ylipäätään en tykkää mistään vallitsevista, trendikkäistä massahömpötyksistä, johon laumasielut (yleensä naiset) hurahtaa tuosta noin vaan. Ja sit ollaan niin henkeen ja vereen jotain, kunnes tulee taas uusi juttu jostain. Välillä tulee vähän yksinkertainen kuva ihmisistä..
Hipster- ja uniikki lumihiutale-ilmiö. Ollaan periaatteesta kaikkea liian mainstreamia vastaan. Suosittelen olemaan avoin uusille asioille ja muodostamaan mielipiteensä itse, tykkäämään asioista jotka itseään miellyttää.
Ei ärsytä, mutta vähän ihmetyttää, että tarvitaanko jopa suursiivouksen toteuttamiseen kultin tapaisia oppeja? Olen mä ainakin kyennyt ennen tätäkin opusta siivoamaan ja pitämään asuntoni siistinä halutessani.