Miehen uusavuttomuus on jotain niin järkyttävää että en haluaisi uskoa todeksi
Kun tapasimme hän ei tiennyt miten pesukoneen rumpu avataan.
Kerran kysyin ruokaa tehdessäni häneltä onko uuni valmis, kun hän istui näköetäisyydellä. Mies katseli uunia mietteliäänä ja tokaisi "No kyllähän tuo varmasti olisi?" Katsoin häntä ja kysyin "eli on vai ei?" Jonka jälkeen mies ärähti: "No mistäs minä sitä tiedän!?" Kerroin sitten hänelle: " Sen näkee siitä, että toinen uunissa oleva silmä on sammunut". Hän ei ollut asiasta ollenkaan tietoinen.
Laitoin hänet kerran tiskaamaan. Kolina kävi ja hetken kuluttua se loppui. Huusin ja kysyin "Olet ilmeisesti jo tiskannut?" Mies vastasi myöntävästi. Kävin katsomassa ja tiskit lepäsi tiskialtaassa pestyinä ja huuhdeltuina. Kysyin häneltä miksi ovat tiskialtaassa. Mies vastasi "No millä mä ne kuivaan!?" Minä siihen että kuivauskaappi on sitä varten keksitty ja se löytyy melko varmasti jokaisesta suomalaisesta kodista, niin myös miehen kodista.
Mies ei siis ymmärrä kodinhoidosta mitään. Lattiat täynnä kenkien mukana tulleita kiviä koska kulkee kengät jalassa sisällä, käyttää samoja likaisia boksereita,sukkia ja vaatteita koska ei vaivaudu opettelemaan pyykinpesua ja pesemään pyykkinsä itse.
Hän ei myöskään koskaan ole tehnyt itselleen edes salaattia tai pizzaa jotka ovat helppoja tehdä. Hän ostaa nekin valmiina kaupasta.
Emme asu yhdessä, mies asuu yksin.
Millaisen analyysin tekisitte miehestä tämän kertomuksen perusteella?
Kommentit (226)
Ette sovi toisillenne. Et osaa neuvoa asiallisesti. Pilkkaat kun ei jotain osaa.
Mitä tämä kertoo sinusta? ...hmmmm.....
Tuollaisesta vätyksestä saat ylimääräisen lapsen talouteen. Onnea vaan matkaan. Minulle pitäisi maksaa aika paljon vastiketta, että jaksaisin katsoa edes jonkin aikaa. Sen jälkeen en sitten ollenkaan.
Onhan tälläkin palstalla luettu miehistä, joiden äidit kuorivat aikuisen ihmisen perunat puolesta ja paloittelevat jonkun pihvin. Haluavat pitää tississä kiinni riippuvaisena aikapoikaa. Toisellehan passaus maistuu. Miniää sillä tosin ei pidetä. Olen itsekin todistanut tyrmistyneenä tuota perunankuorimista.
Pitääkö niistäyttää nenäkin puolesta? Pyyhkimään!
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ajatukseni on, että miehellä on ollut todella huonot kotiolot. Opettajana tarkkailen uusissa oppilaissa aina sitä, miten arjen perustaidot sujuvat, koska puutteet niissä voivat viitata ongelmiin kotona.
Hoksaat ohjata sivuraiteelle ..joo hienoa ja oikein opettaja olet.
Ottakaa vaan joku islam-mies, niin pääsette haluamattanne palvelijan rooliin. Siinä se elämänura sitten olikin. Onnekkaamat säästyvät hakkaamiselta.
Kotiolot eivät välttämättä suinkaan ole olleet huonot, vaan ylihemmoteltu tapauskin voi olla kyseessä. Mitään ei ole koskaan vaadittu.
Esimerkiksi joku läheisriippuvainen äiti voi tarkoituksella kasvattaa lapsensa avuttomaksi, jotta tuntisi itsensä tarvituksi ja merkitykselliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa vaan joku islam-mies, niin pääsette haluamattanne palvelijan rooliin. Siinä se elämänura sitten olikin. Onnekkaamat säästyvät hakkaamiselta.
Voin kokemuksesta kertoa että niissäkin on tapauksia, jotka osaavat siivota ja laittaa ruokaa. Ihan avioliiton jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tapasimme hän ei tiennyt miten pesukoneen rumpu avataan.
Kerran kysyin ruokaa tehdessäni häneltä onko uuni valmis, kun hän istui näköetäisyydellä. Mies katseli uunia mietteliäänä ja tokaisi "No kyllähän tuo varmasti olisi?" Katsoin häntä ja kysyin "eli on vai ei?" Jonka jälkeen mies ärähti: "No mistäs minä sitä tiedän!?" Kerroin sitten hänelle: " Sen näkee siitä, että toinen uunissa oleva silmä on sammunut". Hän ei ollut asiasta ollenkaan tietoinen.
Laitoin hänet kerran tiskaamaan. Kolina kävi ja hetken kuluttua se loppui. Huusin ja kysyin "Olet ilmeisesti jo tiskannut?" Mies vastasi myöntävästi. Kävin katsomassa ja tiskit lepäsi tiskialtaassa pestyinä ja huuhdeltuina. Kysyin häneltä miksi ovat tiskialtaassa. Mies vastasi "No millä mä ne kuivaan!?" Minä siihen että kuivauskaappi on sitä varten keksitty ja se löytyy melko varmasti jokaisesta suomalaisesta kodista, niin myös miehen kodista.
Mies ei siis ymmärrä kodinhoidosta mitään. Lattiat täynnä kenkien mukana tulleita kiviä koska kulkee kengät jalassa sisällä, käyttää samoja likaisia boksereita,sukkia ja vaatteita koska ei vaivaudu opettelemaan pyykinpesua ja pesemään pyykkinsä itse.
Hän ei myöskään koskaan ole tehnyt itselleen edes salaattia tai pizzaa jotka ovat helppoja tehdä. Hän ostaa nekin valmiina kaupasta.
Emme asu yhdessä, mies asuu yksin.
Millaisen analyysin tekisitte miehestä tämän kertomuksen perusteella?
Sinussa näkyy tiettyä kireyttä enkä tiedä pärjäätkö oiken kenenkään kanssa. Sinulla on todella väärä asenne tietämättömyyttä kohtaan. Haluat nolata. Et osaa opastaa. Etsit virheitä. Keräät "syntilistaa" vuosin taa taannehtivasti. Olet lyhytpinnainen ilman kärsivällisyyttä. Olet ylimielinen. Tässä muutama huomio.
Itse olen väsynyt jo yhden miesflunssan passauksen jäljiltä. Saati sitten, että koko arki olisi sitä. Yllättäen toiminta ei ole aina vastavuoroista, jos itse makaan vuoteessa kuumeessa pää räkää täynnä.
Onneksi oma isäni osallistui kotitöihin ja hoiti normaalisti kaikki arjen askareet ruoanlaittoa myöten. Oppi miehen mallin, että tuo on normaalia ja tuota itsekin vaadin tulevaisuudessa. Heti jos halutaan teljetä mopin kanssa keittiöön, se on adjöö miehelle.
Onko valmis opettelemaan ja tekemään? Sitten ei kai mitään väliä, kyllähän kotityöt kuka vaan oppii? Jos vain muistat kärsivällisesti ja sättimättä neuvoa ja opastaa. Eri asia jos asenne on se, että pakon edessä joutuu tekemään.
Luultavasti aloittajan kotioloissa miehet ovat käyttäytyneet eri tavalla. Nyt aloittaja on järkyttynyt, koska hänen tapaamallaan miehellä on erilaiset toimintamallit, mihin aloittaja on tottunut. Ihmiset ovat katsos erilaisia. Mielestäni tyhmää käytöstä aloittajalta, koska hän ei selvästikään ole valmis hyväksymään miehen erilaisia toimintamalleja vaan on tyrkyttämässä omaa oikeaa elämäntyyliä väkisin. Vika on tässä tapauksessa enemmänkin naisessa kuin miehessä. Tai siis lähinnä naisen ahdasmielisyydessä.
Saa olla akatta se mies nykypäivän Suomessa, joka ei osaa essua ympärilleen sitoa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti aloittajan kotioloissa miehet ovat käyttäytyneet eri tavalla. Nyt aloittaja on järkyttynyt, koska hänen tapaamallaan miehellä on erilaiset toimintamallit, mihin aloittaja on tottunut. Ihmiset ovat katsos erilaisia. Mielestäni tyhmää käytöstä aloittajalta, koska hän ei selvästikään ole valmis hyväksymään miehen erilaisia toimintamalleja vaan on tyrkyttämässä omaa oikeaa elämäntyyliä väkisin. Vika on tässä tapauksessa enemmänkin naisessa kuin miehessä. Tai siis lähinnä naisen ahdasmielisyydessä.
Siellä joku nyhveröksi kasvatettu valittaa, kun tuttia ollaan viemässä suusta? Naisella onkin omaa elämää, eikä ole piika.
On aika oleellinen asia, että parisuhdetta muodostaessa kummallakin on yhteinen näkemys myös siitä perusarjesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko valmis opettelemaan ja tekemään? Sitten ei kai mitään väliä, kyllähän kotityöt kuka vaan oppii? Jos vain muistat kärsivällisesti ja sättimättä neuvoa ja opastaa. Eri asia jos asenne on se, että pakon edessä joutuu tekemään.
Ap:n asenne on sitä sorttia että ei mitään mahiksia opettaa yhtään mitään. Tuolla asenteella kun kasvattaa lapsensa niin huh huh :(
Kyllä perusjutut pitää terveen aikuisen osata. Pitää osata ruokkia & pestä itsensä. Ja pitää asunto säällisessä kunnossa. Ei se ole paljon vaadittu. Ei tarvitse olla gourmet-kokki, eikä mikään supermartta. Riittää kun elää ihmisiksi.
Yleensä sitä pakostakin oppii kun asuu yksin, mutta ilmeisesti aina on yksilöitä, jotka löytävät passaajan, tai joita ei eläimen tasolle taantuminen haittaa.
Minäkin seurustelin teininä samankaltaisen "miehen" kanssa. Asui kotona kun aloimme seurustelemaan (olimme 17-vuotiaita). Äiti teki kaiken poikansa puolesta, ihme kun ei persettäkin pyyhkinyt. Kun täytti 18, muutti omaan kämppään ja voi herranjumala sentään. Tiskit olivat liian monta kertaa homeessa pesualtaassa, pyykkikorin paikkaa toimitti asunnon lattia, ja se lattia ei varmaan koskaan ollut imuria nähnytkään. Likapyykit vei mummonsa luokse pestäväksi, ei siis edes itse pessyt niitä siellä vaan vei pyykit kassissa mummolle, ja haki sitten myöhemmin pestynä ja silitettynä kotiin. Ei osannut tehdä ruokaa, vaan eli pelkällä pakastepizzalla ja limulla. Sitten myöhemmin surkutteli, kuinka on lihava ja haluaisi timmin vartalon (ei kuitenkaan tehnyt elettäkään sen eteen että olisi sellaisen vartalon saanut). Ei myöskään käynyt töissä tai koulussa, päivät kului tietokoneen äärellä. Vuoden jaksoin ja sitten jätin tämän "miehen", kun ei selvästi osannut huolehtia itsestään tai asunnostaan. Myöhemmin kuulin, että on muuttanut mummonsa luokse asumaan, en tiedä asuuko vieläkin. Eikä ole vieläkään mennyt töihin tai kouluun. Erosta aikaa 5 vuotta.
😂 anteeksi en tahtoisi olla loukkaava, mutta mistä löysit miehen? Mies vissii luulee teet kaikki sen puolesta kuin äiti, ja voi olla miehen äiti on poikansa hemmotellut että ei kotiaskareet kuulunut pojan hoidettavaksi, tai mies ei ole ikinä tehnyt mitään olettanut nämä ovat akkojen hommia...
No, mitä nyt ajattelit seuraavaksi opettaa? Minne roskat viedään, miten paitoja silitetään, minne rikkinäiset vaatteet heitetään... Tässä on iso lapsi hoidettavaksi, joka on tietoinen että ei tee mitään, mitä pyydät kohta ruvetaan valittamaan että valitat ja käskytät.
Siis on munkin veljeni ihan helvetin macho ja miehekäs mielestään, mutta kyllä se nyt jumalauta tuollaiset asiat osaa. Osaa siivota, sisustaa ihan siedettävästi ja laittaa ruokaa itselleen. Ennemmin mies nyt nössö on jos ei osaa tehdä yhtään mitään ja on avuton arjen pikkuasioissa. Kyllä jokaisen täyspäisen miehen pitäisi tietää tuollaiset perusjutut. Jo isoisäni sukupolvi osaa tuollaiset asiat vaikka kotona naiset ovat tehneet pääosin kotityöt.
En tajua näitä jotka sanoo että näiden hommien tekeminen olisi jotenkin "naisellista". Sit on kai tosi miehekästä asua jossain läävässä? Arjen perustaidot tarvii mieskin ja ilman niitä on kyllä todella epähaluttava tapaus.