Miehen uusavuttomuus on jotain niin järkyttävää että en haluaisi uskoa todeksi
Kun tapasimme hän ei tiennyt miten pesukoneen rumpu avataan.
Kerran kysyin ruokaa tehdessäni häneltä onko uuni valmis, kun hän istui näköetäisyydellä. Mies katseli uunia mietteliäänä ja tokaisi "No kyllähän tuo varmasti olisi?" Katsoin häntä ja kysyin "eli on vai ei?" Jonka jälkeen mies ärähti: "No mistäs minä sitä tiedän!?" Kerroin sitten hänelle: " Sen näkee siitä, että toinen uunissa oleva silmä on sammunut". Hän ei ollut asiasta ollenkaan tietoinen.
Laitoin hänet kerran tiskaamaan. Kolina kävi ja hetken kuluttua se loppui. Huusin ja kysyin "Olet ilmeisesti jo tiskannut?" Mies vastasi myöntävästi. Kävin katsomassa ja tiskit lepäsi tiskialtaassa pestyinä ja huuhdeltuina. Kysyin häneltä miksi ovat tiskialtaassa. Mies vastasi "No millä mä ne kuivaan!?" Minä siihen että kuivauskaappi on sitä varten keksitty ja se löytyy melko varmasti jokaisesta suomalaisesta kodista, niin myös miehen kodista.
Mies ei siis ymmärrä kodinhoidosta mitään. Lattiat täynnä kenkien mukana tulleita kiviä koska kulkee kengät jalassa sisällä, käyttää samoja likaisia boksereita,sukkia ja vaatteita koska ei vaivaudu opettelemaan pyykinpesua ja pesemään pyykkinsä itse.
Hän ei myöskään koskaan ole tehnyt itselleen edes salaattia tai pizzaa jotka ovat helppoja tehdä. Hän ostaa nekin valmiina kaupasta.
Emme asu yhdessä, mies asuu yksin.
Millaisen analyysin tekisitte miehestä tämän kertomuksen perusteella?
Kommentit (226)
Tyhmä luuseri ja kun noin kovasti pitää yrittää keksiä miksi sinä katselisit tuollaista olette varmasti toisillenne sopivat.
Jos se muuten on hyvä, niin noihan oppii nopeasti.
Varmaan sellainen äidin passaama viimeisen päälle. Mutta on voinut saada muita hyviä eväitä elämään. En tuijoittaisi tuollaista.
Riippuu nyt teidän iästäkin ja muusta taustasta tämä. Kuulostaa 18-vuotiaiden kotileikiltä.
Kelpo mies. Miksi hänen olisi pitänyt miehenä kotitalousjuttuja osatakkaan ?
Jos haet äidin roolia niin varmasti upea löytö tuo "miehesi".
Onko edes peruskoulua käynyt loppuun? Tuollaiset perusjutut opetetaan kyllä kotitalouden tunneilla yläasteella.. en todellakaan itse kattelis, varsinkin kun ärähtelee takaisin jos ei osaa.
En pystyisi tuollaisen kanssa suhteeseen. Itsenäinen pitää olla.
En silti tyhmäksi luuseriksi haukkuisi, enemmänkin tunnen myötätuntoa ja pistää mietimään, miten miehellä on jäänyt hankkimatta noin alkeelliset arjen taidot. Onko rikkinäisestä kodista, esim. alkoholistiperheestä tai vanhempien hylkäämä? Vai täysin avuttomaksi passattu?
Mistähän aikuinen ihminen voisi saada arjen hallintaan apua? Vihoviimeistä alkaa noin taidottomalle puolisoksi...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sellainen äidin passaama viimeisen päälle. Mutta on voinut saada muita hyviä eväitä elämään. En tuijoittaisi tuollaista.
Riippuu nyt teidän iästäkin ja muusta taustasta tämä. Kuulostaa 18-vuotiaiden kotileikiltä.
Mä en usko, että suurin ongelma tässä on muutaman tiedonpalasen puute arjen pyörittämisestä, jotka saa korjattua 5 minuutin opastuksella, vaan että tekemättömyydestä on iskostunut hyvin pitkälti tapa. Todennäköisesti oma-aloitteisuus nolla, jos äiti ollut paapomassa koko elämän. Tuollaisen kanssa joutuu huonoimmassa tapauksessa aina tappelemaan kotitöistä.
Ja kertoo se jotain luonteenlaadustakin, jos ei yhtään kotityöt ole kiinnostaneet. Tuskin kiinnostaa paljoa mikään muukaan askare, jos ei niistä saa jotain välitöntä tyydytystä.
Miesystäväni ei osannut laittaa ruokaa, kun tapasimme. Halusi oppia. Otin ruoanlaittoon mukaan, neuvoin ja opastin. Nykyään laittaa usein ruokaa. Kotona ei opetettu ja edellinen vaimo ei halunnut miestä keittiöön tiellensä.
Joko opetat miehelle huushollausta tai annat olla. Nykynainen haluaa aina valmiin paketin. Avuttomuutta ja oppimattomuutta ei katsota hyvällä.
Miksi vietät aikaasi hänen kanssaan? Tuskin hän muillakaan elämänaloilla säkenöi. Vai onko joku erikoinen professorityyppi?
Miksi otsikossa on UUSavuttomuus? Mieshän on kuin lapsi! Avuton ja aloitekyvytön. Tutustupa miehen äitiin...
Mutta jos meinaat suhdetta jatkaa, niin tee heti alussa selväksi, että kotiorjaksi et ryhdy - miehen on opeteltava kotihommia siinä missä sinunkin. Voit toki opettaa miestä kuin pientä lasta, mutta mikään velvollisuus tai tehtävä tämä opetustyö ei sinulle ole. Netistä löytyy satoja ohjeita joka ikiseen kodinhoitopulmaan. On olemassa marttaliiton sivut.
Aika monet naisetkin ovat olleet avuttomia kotihommien äärellä, etenkin muuttaessaan ensi kertaa omilleen. Mutta työ tekijäänsä neuvoo. Kysyvä ei tieltä eksy.
Tärkeintä on saada mies tajuamaan, että kotityöt kuuluvat kaikille!
0/5. Ei kukaan ole noin avuton, ellet sitten ole ottanut "erityistä" miestä. Onko muuten edes suomalainen?
Minkä ikäinen tyyppi on? Jos vielä alle parikymppinen, niin en panis suurtakaan painoarvoa. Jos reilusti yli 20 tai jopa kolmekymppinen, niin en kauaa katselis tuollaista menoa. Ei kuulosta pelkästään uusavuttomuudelta vaan myös kiinnostuksen puutteelta ja loogisen ajatuskyvyn ongelmilta.
Mun miehelle kämppä tarkoitti vain nukkuma- ja suihkussakäymispaikkaa. Kämppä oli lähes läävä. Minä puolestaan leikin kotia jo lapsena antaumuksella - olen se tyyppi, joka tekee kodin vaikka hotellihuoneeseen ;D.
Törmäyskurssihan tästä tuli. Olemme kuitenkin molemmat kasvaneet (kai) ihmisinä ja vanhentuneet: opetin miehelle siivousta ja ruuanlaittoakin. Minä puolestaan olen kasvanut siihen että nykyään NIPOTAN vähemmän - ja inhoan kotona istuskelua!
Jonkinlainen tasapaino on hyvä löytyä. Kun tutustuu toiseen ihmisenä, eikä keskity vikoihin, vaan potentiaaliin, voi todella yllättyä positiivisesti. Tumpelosta keittiössä voi sukeutua mestarikokki!
Vierailija kirjoitti:
Miksi 18-vuotias olisi noin avuton? Kyllä äitini opetti minulle nuo perusasiat ennen kun olin 10 ja olen mies.
Ensimmäinen ajatukseni on, että miehellä on ollut todella huonot kotiolot. Opettajana tarkkailen uusissa oppilaissa aina sitä, miten arjen perustaidot sujuvat, koska puutteet niissä voivat viitata ongelmiin kotona.
Alkeellinen otus.
Hyi.
Mistä te tuollaisia löydätte?
Mä en tunne yhtäkään.
Juuuuuu neeext!