Miksi kaupoissa myytävät vaatteet ovat niin isoja?
Pieniä ja keskikokoisia on vain vähän, isot koot sitten siellä rekeissä jäljellä.
erityisesti koot 34, 36 ja 38 aina loppu. 40 eteenpäin niin löytyy vaikka mitä vaatetta.
Kengissä on parempi valikoima ja niiden sisäänostajat osaavat paremmin ottaa asiakkaat huomioon.
t. koko36
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
34/xs-kokoisena olen huomannut saman. Todella ärsyttävä ilmiö tuo Vanity sizing. En ole pienentynyt 10 vuoteen yhteen, reisiin tullut lisää läskiä, silti ostan xxs/32-koon tai lastenosaston vaatteita nykyään.
skeletonaattori itkee...
Minulle sanottiin, että 40 ja 42 ovat yleisimmät koot ja siksi ne loppuvat aina ensin.
Vierailija kirjoitti:
S-koko tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Itse olen pysynyt samoissa mitoissa, mutta olen monien vakiomerkkieni kohdalla jo vaihtanut XS-kokoon, joka on käytännössä sama kuin entinen S.
Miksi kokoja muutellaan?
Siksi että ei loukattaisi lihavia ihmisiä. On loukkaavaa, jos vaatteeseen laitetaan joku merkintä XL-XLLLLLLLL, sehän tarkoittaa että kyseisen vaatteen käyttäjä on lihava ja sehän taas on loukkaava nimitys. Näin olen tämän asian käsittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kokoja suurennetaan jotta lihavat ihmiset voisivat kuvitella olevansa hoikkia. He ostavat mielellään vaatteita kun saavat ajatella että olempa hoikka kun mahdun vielä tähän kokoon.
Isoja kokoja itse asiassa on pienennetty tai ainakin muutettu leikkausta radikaalisti. Minä olen harteikas ja persevä, en lihava nainen. Minulla on Columbia-merkkinen tekninen kauluspaita jostain kymmenen vuoden takaa. Kokoa L, istuu täydellisesti. Viime vuonna ostin samanmerkkisen paidan kokoa XL ja siinä natisee saumat hartioissa ja käsivarsi menee melkein kuolioon kun hiha on niin ahdas. Vyötärölle sitten mahtuisi kaksi minun vyötäröäni.
Tuntuu että vaatteissa on nykyään tosi kittanat hihat, koska kukaanhan ei ole koskaan nostanut mitään käsilaukkua painavampaa ja sitten näissä isommissa koissa on ihan helvetisti tilaa tisseille ja mahalle, koska sehän on mahdotonta että nainen olisi harteikas, pienitissinen ja litteävatsainen. Jopa urheiluvaatteet on leikattu tuolla logiikalla. Että kookas nainen on välttämättä omenavartaloinen. Näin tiimalasia ihan hippasen vituttaa, jos saan pyrstöni ahdettu housuihin on vyötäröllä 20 cm tyhjää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiku mä oon niin laiha. nyyhkis! Tää on sitten hirveen epistä, ettei maailma pyöri mun napani ympärillä ja vaatteet tehdään muodottomille sotanorsuille. On niin ikävä yläasteaikoja, jolloin saattoi kiusata luokan läskiä ja dissata sitä. Onneks on tää demi eiku...
Ei haittaa että vaatteita tehdään läskeille. Haittaa ettei niitä tehdä enää muille.
On se niin pelottavaa kasvaa aikuiseksi. Lindexiltä löytyy onneksi lasten pissisvaatteita, joihin 0-kokoinen voi pukeutua.
Ennen oli kaupoissa aikuisten vaatteita minun kokoani. Nyt 57-vuotiaana minun pitäisi ruveta käyttämään lastenvaatteita.
Ihmiset ovat lihoneet. Ei tarvitse mennä kuin Ranskaan, niin pitää ottaa Suomen kokoa isompi vaate, että se mahtuu päälle, vaikka hoikka olenkin.
Lindexit ja KappAhlit saavat varmaan naisen tuntemaan itsensä sirommaksi kuin ovat, kun lisätään kangasta ja väitetään kooksi se ja se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiku mä oon niin laiha. nyyhkis! Tää on sitten hirveen epistä, ettei maailma pyöri mun napani ympärillä ja vaatteet tehdään muodottomille sotanorsuille. On niin ikävä yläasteaikoja, jolloin saattoi kiusata luokan läskiä ja dissata sitä. Onneks on tää demi eiku...
Ei haittaa että vaatteita tehdään läskeille. Haittaa ettei niitä tehdä enää muille.
On se niin pelottavaa kasvaa aikuiseksi. Lindexiltä löytyy onneksi lasten pissisvaatteita, joihin 0-kokoinen voi pukeutua.
Ennen oli kaupoissa aikuisten vaatteita minun kokoani. Nyt 57-vuotiaana minun pitäisi ruveta käyttämään lastenvaatteita.
Se nyt on yksi ja sama, mitä joku mummoikäinen käyttää. Parasta ennen päiväys mennyt jo aikoja sitten.
Mitähän ne vaatekoot olisivat Amerikassa? S mallia teltta?
Ja jotkut merkit ovat kasvattaneet kokojaan valtavasti, niin että toisilla merkeillä jopa xs pussittaa mun päällä. Juu olen tietysti keskimittaa lyhyempi, mutten kuitenkaan järjettömän pieni, 161cm 52kg. On aika ikävää, kun kokoja suurennetaan, kohta en varmaan mistään löydä vaatteita. Myös farkkujen tuumakoot ovat muuttuneet! Käytin tuumakokoa 26 teininä ollessani saman mittainen, mutta painoin silloin vain 44kg ja olin oikeasti tavattoman paljon pienempi. Nykyinen tuumakoko 26... tietysti ihmiset ovat nykyään isompirakenteisia kuin ennen, mutta ei ole tervettä lähteä siihen trendiin mukaan kasvattamalla vaatekokoja! Olin vielä joku aika sitten lievästi ylipainoinen ja mahduin toisilla merkeillä jopa koon 38 housuihin... ei sitä edes ymmärtänyt olevansa pullukka, kun kuitenkin noin pienet koot mahtui päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat lihoneet. Ei tarvitse mennä kuin Ranskaan, niin pitää ottaa Suomen kokoa isompi vaate, että se mahtuu päälle, vaikka hoikka olenkin.
Lindexit ja KappAhlit saavat varmaan naisen tuntemaan itsensä sirommaksi kuin ovat, kun lisätään kangasta ja väitetään kooksi se ja se.
Ihmiset on kyllä lihoneet, mutta etelä-eurooppalaiset vaatekoot on aina olleet pienempiä kuin suomalaiset, eli näillä asioilla ei ole tekemistä keskenään. Eri maissa nyt vaan on erilaiset mitoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoja suurennetaan jotta lihavat ihmiset voisivat kuvitella olevansa hoikkia. He ostavat mielellään vaatteita kun saavat ajatella että olempa hoikka kun mahdun vielä tähän kokoon.
Isoja kokoja itse asiassa on pienennetty tai ainakin muutettu leikkausta radikaalisti. Minä olen harteikas ja persevä, en lihava nainen. Minulla on Columbia-merkkinen tekninen kauluspaita jostain kymmenen vuoden takaa. Kokoa L, istuu täydellisesti. Viime vuonna ostin samanmerkkisen paidan kokoa XL ja siinä natisee saumat hartioissa ja käsivarsi menee melkein kuolioon kun hiha on niin ahdas. Vyötärölle sitten mahtuisi kaksi minun vyötäröäni.
Tuntuu että vaatteissa on nykyään tosi kittanat hihat, koska kukaanhan ei ole koskaan nostanut mitään käsilaukkua painavampaa ja sitten näissä isommissa koissa on ihan helvetisti tilaa tisseille ja mahalle, koska sehän on mahdotonta että nainen olisi harteikas, pienitissinen ja litteävatsainen. Jopa urheiluvaatteet on leikattu tuolla logiikalla. Että kookas nainen on välttämättä omenavartaloinen. Näin tiimalasia ihan hippasen vituttaa, jos saan pyrstöni ahdettu housuihin on vyötäröllä 20 cm tyhjää...
Tää taitaa olla se yleisin ongelma että vaatteet on nykyään vain tasapaksuille. Mitkään muut muodot ei istu vaatteisiin.
Koko32 mutta isot tissit ja perse :D
Ulkomailla ihan tavallusissskin kaupoissa on monella ketjulla oma petit-mallisto.
Suomessa ainoadtaan jotain extra large girls- mallistoja. Ärsyttävää, omaa vaate- ja kenkäkokoa löytää vain sattummalta.
157cm. 47kg.
Isänmaan toivot keskustelee...
Pienet on elämän murheet kun aihetta katsoo.
Nimimerkki: pitäisikö olla huolissaan.
Tuo harteikkuus on itsellekin tuttua. Vaikea löytää sopivia kauluspaitoja, vaikka on pienet rinnat ja litteä vatsa. Samoin rintaliivit ovat kiven takana löytää. Nätit ja sopivat. Onko joku silikonileikkaus nykyisin oletusarvo, jos myydään 70 DDD kuppeja?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ihan tavallusissskin kaupoissa on monella ketjulla oma petit-mallisto.
Suomessa ainoadtaan jotain extra large girls- mallistoja. Ärsyttävää, omaa vaate- ja kenkäkokoa löytää vain sattummalta.
157cm. 47kg.
Valtaosa naisista on yli 10cm sinua pidempiä. Kaltaisiasi lyhytkasvuisia on koko väestöstä häviävän pieni osuus. Miksi ihmeessä standardi pitäisi muuttaa sinun mittojesi mukaan? Ei se ole taloudellisesti kannattavaa, koska ostajakuntaa ei tuollaiseen kokoon löydy normaalista väestöstä. Osta nuorisopuolen vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä alkaisi kamala itku ja parku jos joku kauppa myisi ainoastaan hoikille naisille vaatteita. Pitää siis olla myös ne lakanat läskeille, jotka jäävät sinne, koska ei kukaan täysipäinen laita läskiin vartaloonsa seksikkäitä vaatteita. Pienet taas menevät tietenkin tarjouksista nopeasti ja parhaat vaatteet muutenkin.
Sinä vaikutat mukavalta ihmiseltä.
Siis mulla on 13v. Tytär joka on 150cm ja 37kg, eli hyvin hoikka. Pystyy nykyään ostamaan paljonkin vaatteita koossa xs, kun lastenpuolelta ei löydy mieluisia. Toki jotkut xs kokoiset vaatteet on sen mallisia, että ovat isoja mutta paljon on löytynyt sopivia. Eli mitenkä hirveän laihoja ap ja kumppanit olette jos sopivia vaatteita ei löydy?
Fakut yms. Tiukat housut ostaa lasten puolelta, niiden kun täytyy olla kuulemma todella tiukat. Kannattaa teidänkin käydä housuostoksilla siellä lasten puolella. Siellä on ihan samanlaisia farkkuja mitä aiukuisillekkin myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on yksi ja sama, mitä joku mummoikäinen käyttää. Parasta ennen päiväys mennyt jo aikoja sitten.
Se on yksi ja sama mitä läskit käyttää kun ne pitäisi muutenkin pitää jossain kellarissa poissa muiden silmistä oksettavien läskiensä kanssa.
Niin, noinhan sinä ajattelet. What´s the big deal?
Noissa Lidlin vaatemalleissa xs/s vastaa kyllä ihan suomalaista mediumia. Aina liian isoja. Etenkin jos jotakin tyköistuvampaa haluaisi.
lällynlää... Sehän oli tämän provon pointti? Etkö tiedä mitä haluat?