Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työnantaja tarkistaa rikosrekisterin, näkyykö siellä vain ne mistä saanut vankeustuomion vai kaikki sakotkin?

Vierailija
30.03.2017 |

Onko jollain tietoa? Kyse ei ole lasten kanssa työskentelevän rekisteristä

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä näkyy kaikki rikokset. Eli rikesakot ainakin jäänevät pois, päiväsakot eivät varmaankaan.

Vierailija
2/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sakot on tullu tuomioistuimen päätöksellä ne näkyvät suppeassa turvallisuusselvityksessä merkintänä, että jotain on. Mitä jotain, sitä ei työnantajalle kerrota. TA tekee sitten itse päätöksen, miten toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis päiväsakot (esim 3 vuotta sitten), kun ajoin päin punaista näkyvät? Eikös nekin poistu parissa vuodessa, vai muistanko väärin?

-ei ap

Vierailija
4/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis päiväsakot (esim 3 vuotta sitten), kun ajoin päin punaista näkyvät? Eikös nekin poistu parissa vuodessa, vai muistanko väärin?

-ei ap

Aijai oon saanut tutkasta 16 päiväsakkoa joskus. Jäi silti alle rikesakon, sillä olin köyhä opiskelija. Siihen aikaan rikossyyte nostettiin vasta 40 km/h ylityksestä.

Vierailija
5/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ap

Aijai oon saanut tutkasta 16 päiväsakkoa joskus. Jäi silti alle rikesakon, sillä olin köyhä opiskelija. Siihen aikaan rikossyyte nostettiin vasta 40 km/h ylityksestä.

No joo, näkyykö vai ei on ihan se ja sama minulle. Tuntuu vaan erikoiselta jos noinkin mitätön asia näkyy vaikka muutamankin vuoden. On tullut nimittäin tehtyä töitä jossa selvitys tehdään, mutta koskaan siitä ei ole mitään erityistä puhetta ollut toimeksiantajan kanssa..

-ei ap

Vierailija
6/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosrekisteri on valtakunnallinen keskusrekisteri, johon merkitään lähinnä vapausrangaistukseen tuomittujen tietoja. Tietoja kerätään ja talletetaan ja niitä luovutetaan rikosoikeudellisten seuraamusten määräämistä ja täytäntöönpanoa varten. Tietoja voidaan luovuttaa myös henkilön luotettavuuden tai henkilökohtaisen soveltuvuuden selvittämistä ja arviointia varten.

Mitä tietoja rikosrekisteriin merkitään?

Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:

ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen

valvontarangaistukseen

ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan

ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalveluun

nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon

viralta pantavaksi tai

jätetään syyntakeettomana tuomitsematta.

Muista kuin edellä luetelluista sakkorangaistuksista ja sakon muuntorangaistuksista ei tule merkintää rikosrekisteriin.

Siviilipalveluslain tai asevelvollisuuslain nojalla tuomitusta vankeusrangaistuksesta ei tule merkintää rekisteriin.

Oikeushenkilölle (yhtiö, säätiö tms.) määrätystä yhteisösakosta tehdään merkintä rikosrekisteriin.

Rekisteriin merkitään tietoja Suomen kansalaiselle tai täällä pysyvästi asuvalle ulkomaalaiselle ulkomailla tuomituista rangaistuksista, jos seuraamukset vastaavat edellä mainittuja rekisteriin merkittäviä seuraamuksia.

Rekisteriin merkitään tieto tuomitun rangaistuksen suorittamisesta ja mahdollisesta armahtamisesta.

On se google jännä. Tosin månsteri tiesi jo ennestään, että rikosrekisterimerkintään vaaditaan vankeustuomio (ehdollinen tai ehdoton).

Vierailija
7/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei pyydä sitä vaan sinä itse ja sitten näytät sen. Itse näet sen. Ja google kertoo mistä se tilataan.

Vierailija
8/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallaan aivan helvetin perverssiä jos joku 10 vuotta vanha sakkotuomio määrittäisi ihmisen luotettavuuden. Minä olen sakkoja saanut mutta ne eivät kyllä kerro karaktääristäni hevon vittuakaan. Oikeasti nyt työnantajat.

Vierailija
9/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei pyydä sitä vaan sinä itse ja sitten näytät sen. Itse näet sen. Ja google kertoo mistä se tilataan.

Kyllä mulla ainakin toimeksiantaja hoitaa tuollaiset (kirjallisella suostumuksella).

Minä en ala moisia selvittelemään mitenkään.

-ei ap

Vierailija
10/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy sakot

Vierailija
11/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas taas vaikea Googletella tähänkin vastaus. Ensimmäinen linkki:

http://www.oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/rekisterit/rikosrekisteri…

Vierailija
12/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvaan työhön saa käsittääkseni edes vaatia riskosreksiteriä ja silloinkin tyypillisesti (esim. lasten ja nuorten kanssa työskennellessä) saa vaatia vain otteen, jossa todetaan, onko henkilö syyllistynyt väkivalta- tai seksuaalirikoksiin. 

Poliisilla ja joillain muilla on sitten tiukemmat vaatimukset. 

Vierailija
13/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä, jossa tehtiin turvallisuusselvitys. Kaipa siellä olisi näkynyt, jos minulla olisi vaikkapa ylinopeussakkoja tullut, mutta en usko, että ne olisivat vaikuttaneet (ellei sitten ole tosi monta ja ihan vasta). Luulen, että tuo turvallisuusselvitys oli vain sellainen, että sen perusteella minua joko suositeltiin tai ei suositeltu kyseiseen työhön, eli esimieheni ei varmaan olisi tiennyt, että jokin sakko on ollut. Luottotietojen menettäminen varmaan olisi vaikuttanut. Luottotietojen tarkistamista on minulta kysytty joskus ihan tavalliseen asiakaspalvelutyöhönkin.

Vierailija
14/14 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuusselvitys ja rikosrekisteriote lienee myös kaksi eri asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi