Tori.fi myyminen ja ostaminen: kauhutarinat ja löydöt
Odottelen tässä pöydän ostajaa ja nyt voitte pelotella ja valaa uskoa kauppojen onnistumisiin. Itse laitoin pöydän myyntiin viime viikolla ja heti ostaja soitti ja varasi sen, puheella että hakee ensi viikolla. Odotin viikon ja mitään ei kuulunut. Laitoin uudestaan toriin ja heti tuli "vihainen" viesti, että oot laittanut uudestaan toriin, kyllä minä sen ostan! Vähän jo pelottaa, mikä mörrimöykky sieltä saapuukaan kaupan tekoon...
Kommentit (208)
Sovittiin ostajan kanssa haku julkisesta paikasta. Kun hän oli 10 min. myöhässä, kyselin perään. Vastaukseksi sain, että hän on "ihan just siinä". Ei silti näkynyt, ei pahoitellut myöhästymistä, ei selittänyt syytä myöhästymiselle, joten topakasti vastasin odottavani tasaan asti. Ei näkynyt silloinkaan. Lähdin pois. Tietysti 5 min. tästä ilmoitti olevansa nyt sovitussa paikassa eli oli myöhässä jo tunnin.
Vastasin tietysti olevani tulossa takaisin päin kunhan odottaa siinä hetken. En ollut tulossa takaisin päin, mutta toivottavasti tajusi kunnioittaa toisten aikaa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku akka laitto s-postia "ostan nojatuolin. Hintahan oli sen 5 e" vastasin "ok milloin tulet? Hinta on 25 e"
Tuli, haki nojiksen ja nakkas 5 e käteen auton ikkunasta ja kaahas pois :D Jäädyin jotenki aivan täysin ja ihmettelin mitä just tapahtu.
Mies soitti äkäsen puhelun perään, että rahat tilille tai nojatuoli takas. Laitto rahan lopulta seuraavalla viikolla tilille.Sama akka osti kaverilta jotain ja taas sama moka muka viestissä, eli hinta oli 20 e tällä kaverilla mekosta ja ostaja kirjoitti viestiin "hintahan oli 10 e?" Ja ovella nakkas kympin kouraan ja juoksi pois.
Eli viesti näyttää siltä kuin siinä olisi kirjoitusvirhe vaikkei olekkaan.Voi vitun vittu! Justiisa tämän tänään kirjotin ja lähes sama homma kävi tänään!!! Perkele että sieppaa, eikä oo sen ostajan numeroa tai mitään kun facebookissa myin. Estänyt myös facebookissa nyt. Voi jumalauta, että ottaa päähän! Miten jotku kehtaa?? Miten voi olla pokkaa naamatusten VARASTAA??
Teitkö saman huijarin kanssa kauppoja toiseen kertaan vai osuiko sinun kohdalle jo toinen samaa taktiikkaa käyttävä?
Vierailija kirjoitti:
Saapuu jollain savuavalla pommilla siihen pihaan, tiuskii ettei jaksapysty nousemaan autosta voitko kantaa sen autoon. Tupakansavun seasta kysyy onko se ehjä ja tämähän hinta me sovittiin ja tunkee kahtakymppiä vähemmän ikkunasta.
Tai sit ei kuulu, ei näy.
Miksi projisoit omia tapojasi ja ongelmiasi muihin ihmisiin?
sama myös jos laitat nimelliseen hintaan, 1-2 eur hinnalla. kyselyitä tulee, mutta itse haku vaikeeta. olen todennut että 1-2 eur esine roskiin, ei jaksa nähdä vaivaa peruutumisen/siirtojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyviä ja huonoja kokemuksia..
Olin myymässä tablettia hintaan 80e, joskus nuorempana.. joku 40v rekkamies tuli sen ostamaan ja heitti 60 euroa käteen ja sanoi ettei ole enempää mukana. Hämmennyin niin etten uskaltanut sanoa mitään ja nielin kiukkuni. Nyt jos kävisi noin, niin en todellakaan jäisi hiljaiseksi ja jättäisin koko tabletin myymättä tuollaiselle....
Mulle on käynyt sanantarkasti ihan samoin, ootkos varma ettet varastanut juttuani
aiemmasta vastaavasta ketjusta?
Kerran ostin Marimekon laukun alle kympillä. Laukku oli hyvässä kunnossa, mutta taskun vetoketju oli rikki.
Vetoketjun vaihdon ja konevärjäyksen jälkeen on kuin uusi. Vetoketju oli jo omassa "varastossa" ja väri maksoi 10 e.
Myin matkarattaita jotka oli oikein hyvässä kunnossa ja ei mitkään halpikset. Ostaja tuli ja työnteli niitä puoli tuntia ympäri pihaa. Ihan kypsänä seisoin vieressä. Sitten antoi kolmevuotiaan pentunsa hyppiä niissä. Olin pessyt kaikki kankaat myyntiä varten. Silloin meni pinna ja pyysin rattaat pois. Sitten ilmoitti että ei ne sovikaan heille ple! Jouduin uudestaan putsaamaan kankaat.
Myin lapsen toppapukua. Tuli viesti että haluaa ostaa. Annoin tilinumeron ja pyysin toimittamaan yhteystiedot. Viikon väitti maksaneensa eikä koskaan toimittanut yhteystietojaan??? Eikä tietenkään ollut mitään maksanut.
Ikinä en varaa ja annan vain sellaiset nouto ajat, että olen muutenkin kotona, niin ei harmita jos ostaja ei tulekaan.
Takana kuitenkin kymmeniä hyviä kauuppoja niin myyjänä kuin ostajana niin noutaen kuin postittaen :)
Vankilakundi tuli jollain vapaallaan ostamaan meiltä myynnissä ollutta elektroniikkaa. Kertoi siitä itse kun sovittiin aikaa jolloin voi tulla noutamaan. Oli hurjan näköinen. Tatuoitu ym mutta silmät oli pelottavimmat. Kysyi toimiiko varmasti, jos ei niin tietäähän se missä me asutaan. Sovittiin ettei koskaan hoideta torikauppoja enää yksin. Muutettiinkin siitä pian pois. Hui!
Ostin torin kautta Ikean kurjahyllyn, jonka luvattiin olevan uusi ja vielä paketissa. Myyjä oli kuulemma tajunnut, ettei se mahdukaan omaan kotiin. Hinta oli n.20e vähemmän kuin kaupassa.
Hyllyä hakiessa raotimme pakettia ja katsoimme pintapuolisesti, että kaikki on kunnossa. Paketti oli selvästi avattu, mutta kaikki vaikutti olevan ok.
Kotona mies purki paketin ja alkoi kokoamaan kirjahyllyä. Yksi hyllylevy olikin täysin hajalla, eikä varmasti ollut mennyt kuljetuksessa meiltä rikki!
Soitettiin heti myyjälle, joka pahoitteli ja sanoi, että voimme palauttaa kirjahyllyn. Ei kuulostanut yllättyneeltä, joten tiesi varmasti hyllylevyn olevan hajalla. Mitäköhän hän oli miettinyt?? Että ottaisimme noin vain hyllyn rikkonaisena, vaikka piti olla uudenveroinen, tai että emme huomaisi rikkonaista levyä :D Veimme hyllyn samantien takaisin. Harmitti kyllä, että tuli turhaa roudausta ja edestakaisin ajelemista.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin ostamassa turvakaukaloa, tuli vastaan useampikin myyjä jotka ei sitten lopulta ikinä vastanneet sähköposteihin tai puheluihin myynnissä olevista tuotteistaan. Ok, torin viestit menee usein roskapostiin mutta kyllähän siitä puhelimesta näkee että on yritetty soittaa/laitettu viesti?
Lopulta yhtä kaukaloa lähdettiin katsomaan sillä puheella että jos on luvatussa kunnossa niin ostetaan pois. Kun aloin kauppoja tekemään, totesi myyjä että juu hänpä viestittää kun kaukalon saa tulla hakemaan. Hieman hämmensi, että myydään tavaraa joka onkin vielä itsellä käytössä, onko tämä yleistäkin? :D
Ostaisin tämän takia kaukalon- ja vaunut suoraan liikkeestä, joku takuu että saa mitä haluaa ja taatusti kaukaloa ei olla kolaroitu.
No en minä näkemättä ostaisi, mutta vuoden vanha kaukalo murto-osalla uuden hinnasta vs. Uusi täyteen hintaan, ei tarvi kahdesti miettiä kun sitä rahaa palaa noihin vauvakamoihin muutenkin. Ihan maalaisjärkeä ja omia silmiä käyttämällä kyllä näkee missä kunnossa tuote on. Tottakai jos on varaa ostaa kaikki uutena niin kaikin mokomin! Käyttöikä noilla kuitenkin on niin lyhyt että henkilökohtaisesti kykenen kyllä elämään sen käytetynkin kaukalon kanssa.
Ei vaunut&kaukalo ole "kaikki uutena".
Lisäksi helpompaa marssia suoraan liikkeeseen kuin juosta ympäri kaupunkia jonkun kaukalon perässä, joka pitää kuitenkin käydä paikan päällä katsomassa missä kunnossa se on oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku akka laitto s-postia "ostan nojatuolin. Hintahan oli sen 5 e" vastasin "ok milloin tulet? Hinta on 25 e"
Tuli, haki nojiksen ja nakkas 5 e käteen auton ikkunasta ja kaahas pois :D Jäädyin jotenki aivan täysin ja ihmettelin mitä just tapahtu.
Mies soitti äkäsen puhelun perään, että rahat tilille tai nojatuoli takas. Laitto rahan lopulta seuraavalla viikolla tilille.Sama akka osti kaverilta jotain ja taas sama moka muka viestissä, eli hinta oli 20 e tällä kaverilla mekosta ja ostaja kirjoitti viestiin "hintahan oli 10 e?" Ja ovella nakkas kympin kouraan ja juoksi pois.
Eli viesti näyttää siltä kuin siinä olisi kirjoitusvirhe vaikkei olekkaan.Voi vitun vittu! Justiisa tämän tänään kirjotin ja lähes sama homma kävi tänään!!! Perkele että sieppaa, eikä oo sen ostajan numeroa tai mitään kun facebookissa myin. Estänyt myös facebookissa nyt. Voi jumalauta, että ottaa päähän! Miten jotku kehtaa?? Miten voi olla pokkaa naamatusten VARASTAA??
Teitkö saman huijarin kanssa kauppoja toiseen kertaan vai osuiko sinun kohdalle jo toinen samaa taktiikkaa käyttävä?
Ei sentään sama ostaja. Fb-kirppiksellä tehtiin kauppoja ja tämä eilinen ostaja yritti ensin tingata 20 e tuotteen 10 e. Sanoin, etten myy niin halvalla, vaan se on 20 e tai menee seuraavalle. Varasi useammaksi päiväksi ja tuli eilen sitten hakemaan tavaraa minkä aikoi ostaa.
Katseli sitä pitkään todella läheltä arvostellen hiljaa ja jouduin oikein pinnistellä kuullakseni mitä hän mumisi ja kyseli. Keskittymiseni herpaantui kun koira meinasi karata. Kympin kaivoi taskusta samalla kun sanoi, ettei todellakaan tällaisesta enempää maksa ja lähti.
Jäädyin taas aivan totaalisesti ja voi että tympäs ku oon tällanen nössö vässykkä, joka ei saa tuollaisessa tilanteessa suuta auki. Olisi pitänyt huutaa perään.
Huomasin kyllä jälkeen päin tilannetta kelatessani mitä taktiikkaa hän tuossa hämätäkseen käytti. Ei varmasti ollut ensikertalainen tämmöisessä kaupankäynnissä.
Kaksi kokemusta:
Hyvin palvellut 32" telkkuun tuli vika. Kun muutenkin oli tarvetta päivittää tv uudempaan en jaksanut alkaa selvittämään vikaa. Autottomana tv:n raahaaminen ser-keräykseen ei kiinnostanut. Laitoin siis tv:n "annetaan tällaisella ja tälläisella vialla" ilmoituksella FB:n kirppisryhmään. Lähes välittömästi kiinnostuksen ilmaisi nuori tyttö, joka kuitenkin halusi "kysyä vielä poikaystävältä". Yllätykseksi tämä kysymyinen kestikin vain n. minuutin, ja nouto sovittiin seuraavalle illalle. Olin vielä yllättyneempi kun tasan sovittuna aikana rapun edessä seisoi auto takakontti auki :o. Nuoripari ei millään ollut uskoa että annan tv:n todella ilmaiseksi vaikka siinä onkin vikaa. Vaikuttivat ihan ikionnellisilta saadessaan sen. Toivon niin, että vika oli korjattavissa parilla kympillä, ja tv jatkaa elämäänsä.
Myin muuton alta pois huonekaluja Torissa. Joku nainen oli kovin kiinnostunut kuudesta ruokapöydän tuolista. Noutamisen kanssa oli vain säätöä, milloin ei käynyt tänään, milloin ei käynyt huomenna, mutta ehkä tänään, tai... Jaksoin tätä n. viikon jonka jälkeen ilmoitin ko. "ostajalle" että kiinnostuneita on muitakin, tuolit saa se joka on ensimmäisenä rahojen kanssa ovella. Ei hätää, hän tulee hakemaan ne heti illalla. Yllätys: ei tullut. Seuraava ostajaehdokas haki tuolit pois pari tuntia siitä kun meilasin hänelle. Tyypillinen tarina? Juu, mutta... kun ilmoitin tälle ensimmäiselle "ostajalle" että menivät jo, alkoi pari viikkoa kestänyt sähköpostipommitus. Olin huijari, varas (!?), muuten vain paska tyyppi kun en pidä sopimuksista kiinni (!), hänen sisustus on nyt pilalla kun ei saanut (Jyskin halpis) tuoleja jnejnejne. Parhaana päivänä saattoi tulla kolmekin mailia. Lopulta uhkasi syytteellä, poliisilla ja kuluttajaviranomaisilla (tässä järjestyksessä) :D.
Ohis, en kyllä ikinä ostaisi mitään lapsen turvallisuuteen liittyvää käytettynä. Esim. kaukalon muoviosat hapertuvat, käyttöikä on maksimissaan 5 vuotta. Vähemmänkin, jos kaukalo on ollut pakkasilla ulkona säilytetyssä autossa. Turvallisuudesta en lähtisi tinkimään, muun vauvatavaran voi sitten ostaa käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, en kyllä ikinä ostaisi mitään lapsen turvallisuuteen liittyvää käytettynä. Esim. kaukalon muoviosat hapertuvat, käyttöikä on maksimissaan 5 vuotta. Vähemmänkin, jos kaukalo on ollut pakkasilla ulkona säilytetyssä autossa. Turvallisuudesta en lähtisi tinkimään, muun vauvatavaran voi sitten ostaa käytettynä.
Siinä kaukalossa on tarra, josta näkee valmistusvuoden. Ei tarvitse ostaa sitä kymmenen vuotta vanhaa, voi ostaa vuoden vanhan. Jonka katsoo alta, päältä ja kankaiden sisältä todetakseen kunnon. Ei kukaan pakota ostamaan käytettyä jos ei halua mutta annetaan niiden ostaa rauhassa jotka haluaa, eikö niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kaukalossa on tarra, josta näkee valmistusvuoden. Ei tarvitse ostaa sitä kymmenen vuotta vanhaa, voi ostaa vuoden vanhan. Jonka katsoo alta, päältä ja kankaiden sisältä todetakseen kunnon. Ei kukaan pakota ostamaan käytettyä jos ei halua mutta annetaan niiden ostaa rauhassa jotka haluaa, eikö niin.
Tarrasta ei näe miten kaukaloa on säilytetty (lämmin autotalli/ulkona alttiina lämpötilan vaihtelulle), ei myöskään kerro onko kolaroitu. Kolarointi jo 30km/h vauhdilla vaurioittaa kaukalon rakenteita, ja se ei näy mitenkään ulospäin. Toiset on valmiita ottamaan tarpeettomia riskejä oman lapsensa kustannuksella, toiset asettavat lapsensa etusijalle.
Monia kymmeniä kauppoja takana torissa ja vain pari huonoa kokemusta. Kerran ostin nipun vauvanvaatteita, joiden kerrottiin olevan uudenveroisia. Myyjä vielä mainosti ilmoituksessa, ettei heillä nukkaisia vaatteita edes säilytetä, vaan nakataan roskiin. Yllätys olikin kun paketti saapui ja suurinosa vaatteista oli ihan kaikkea muuta kuin uudenveroisia. Onneksi mukana oli myös muutama hyvä vaate, mutta 2/3 jäi käyttämättä.
Purettiin keittiötä uuden tilalta ja torissa oli myynnissä erinäisiä turhia keittiön osia. Yksi kympin tavara löysi ostajan ja nouto sovittiin klo 16.00. Jäin vielä varta vasten uudelle asunnolle odottamaan noutajaa. Kello tuli neljä, ei näy. Puoli viisi, ei näy, ei kuulu. Vilkuilin puhelinta, että kai tämä nyt ymmärtäisi ilmoittaa jos myöhästyisi tai olisi tulematta. Tyhmyyttäni jäin kuitenkin vielä odottamaan. Lopulta ostaja ilmaantui puoli kuusi autolla pihaan. Vaimonsa kanssa pyörittelivät osaa hetken, "kai me tää otetaan?", nyökkäys, kymppi käteen ja pois. Pahoittelematta tai selittämättä yhtään mitään. Jäin monttu auki tuijottamaan perään, mutta tulipahan kaupat.
minä oon saanu ainakin parin tietokoneen verran myytyä sekä joitain yksittäisiä itse käyttämiäni tietokoneiden komponentteja, eipä ole kukaan valittanut jälkeenpäin koska eiole tarvetta myydä sekundaa
esim kerran kävi näin että uuteen koteloon ei mahtunut omistamani järeempi näyttis, niimpä vaihdoin väliaikaisesti kevyemmän ja nytten on taas varaa omistaa isompi kotelo ja järeemmät komponentit, turhia minä niitä pidän hyllyssäni pölyä keräämässä vaan laitoin kiertoon tarvitsevalle, että näin
olivat justiinsa myös lopettaneet myynnin kyseisen valmistajan full tower kokoa jota olin tottunut käyttämään niin kesti aikansa että löysin korvaavan tilalle
Tämä ei ole tori.fi -kokemus vaan paikalliselta fb-kirpparilta. Olen myynyt muutaman huonekalun, tyyliin pienen lipaston jne eli mahtuvat farmariautoon. Olin laittanut mitat ilmoitukseen mutta en mitään erikoismainintaa että tuskin mahtuvat normaaliin henkilöautoon. Jos ilmoituksessa lukee mitat niin luulisi ihmisten ottavan mitat omasta autostaan että mahtuuko sinne vai ei. Sitten tullaan pihaan pienellä kikottimella, yleensä naisihminen joka ihmettelee että mahtaako edes mahtua autoon. Miestä ei tiettykään ole otettu mukaan vaan oma mies on joutunut kantamaan ja sovittelemaan näitä kaluja autoon. Aina on onneksi mahtunut ja kun on paikallisesta kirppiksestä on kyse ei ole hakumatkakaan ollut pitkä jos olisi pitänyt kääntyä tyhjin käsin pois. Silti ihmetyttää tuo että ei vaivauduta yhtään mittailla auton mittoja tai ottaa miestä tai kaveria kantoavuksi.
Muutama vuosi sitten tapahtunutta:
muutin poikaystäväni kanssa yhteen. Asuntoa laittaessa totesimme, että kylpyhuone olisi suihkuseinää vailla. Äitini – kokenut Torin käyttäjä – löysi ilmoituksen melko edullisesta suihkuseinästä, joka oli sopivan noutomatkan päässä. Lähetin poikaystäväni hakemaan seinää, jäin itse äitini kanssa laittamaan asuntoa muuten. Pesemään ja putsaamaan.
Poikaystävä saapui suihkuseinän kanssa. Oli ilmeessäni varmaan näkemistä, kun näin suihkuseinän: se oli kauttaaltaan punertavan homeen ja ihokarstan peitossa. Siis sen näköinen (ja hajuinen), ettei sitä oltu ikinä pesty, ja käytetty ainakin 10 vuotta. Enkä edes liioittele yhtään.
Ja sitten poikaystävä kertoi, että hinta olikin ollut sen-ja-sen verran. Siis paljon kalliimpi, kuin mitä äitini oli puhelimessa sopinut, ja mitä Tori.fi:ssä olevassa ilmoituksessa oli lukenut! Poikaystävä ei kehdannut jättää ostamatta, pulitti *usipäähuijarille ylimääräistä tavarasta, joka olisi pitänyt jättää myyjälle! Sanoinkin hänelle, että mikset haistattanut vain myyjällä pitkiä *askoja. Turhan kiltti ja kohtelias oli tuossa tilanteessa. Ymmärrän hyvin, oli järkyttynyt ja tyrmistynyt, ei ollut saanut sanaa suustaan. En olisi välttämättä itsekään saanut.
Kylppärissä sitten suihkuseinää jynssätessä ja oksennusta pidätellessä vannoin, etten enää ikinä osta mitään käytettynä. Valehtelematta siitä irtosi hometta ja ihonjäännöksiä isoina klimppeinä. No onneksi siitä kiukusta päästiin yli, ja olen tehnyt lukuisia hyviä Torikauppoja tuon jälkeen.
Mutta edelleen kismittää. Ihme *ulkkuja sitä löytyykin. Olisi muutama valittu sana sanottavana tuolle *usipäämyyjälle.
Paljon olen ostanut ja myynyt ja aivan valtaosaltaan on hyvin mennyt. Ainoastaan yhden kerran lähetin miehen hakemaan ns hyväkuntoisia lasten talvikenkiä, oli onneksi osannut jättää ostamatta, kun oli pohjat uudelleen törkyisesti liimatut :D
Kerran ostaja lähetti venäläisen anoppinsa asialle ja se oli oikeastaan aika koomista kun rouvalla ei ollut mitään käsityksiä ajoista, ajan kulumisesta ja sovituista tapaamisista :D Sen jälkeen päätin olla jatkossa tarkempi eli sovin ajan tarkkaan ja usein kirjoitan, että klo sen ja sen jälkeen en enää avaa ovea.
Kerran yksi halusi ostaa vauvan matkasångyn postiennakolla. No en todellakaan myynyt, kun ei tullut rahoja ensin tilille, jos hän olisi jättänyt postiennakon maksamatta olisi minun pitänyt maksaa postimaksut kahteen suuntaan sekä postiennakkomaksu. Eli jos ei uskalla minulta ostaa maksamalla ensin niin sitten olkoon ostamatta. Kertaakaan ei ole huijattu minua, tietysti katson tarkkaan minkälaisen tavaran ja minkälaisen ilmoituksen myyjälle uskallan rahat ennakkoon laittaa. Enkä osta elektroniikkaa enkä osta huonosuomi-ilmoituksesta, jos en voi maksaa käteisellä ja tarkastaa tavaran ennen maksamista.
Mutta tori ja huutonet ovat aika lailla hyytyneet, ihmisillä on niin paljon tavaraa, että pitäisi kaikki saada ilmaiseksi ja konmaritusinto on nyt huipussaan, joka sekin vähentää ostajia.