Työttömille järjestettävä toiminta, onko aina näin turhaa?
Olen tällä viikolla ollut työttömille järjestetyllä kurssilla, jossa pitää osallistua muutamiin teemaluentoihin. Ainoastaan yksi näistä teemoista oli mielestäni hyödyllinen, se oli työhaastatteluun valmistautuminen. Kaikki muut luennot olivat itsestäänselvyyksien luettelua ja kouluttajat puhuivat kuin lapsille. Millaisia muita kokemuksia teillä on työttömille järjestettävistä pakollisista tapahtumista?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta aikaa liki kuusikymppistä riepotellaan kaiken maailman tapahtumissa. On mobiililaitekurssi, jossa räplään padia (olen vuosikymmeniä pyytänyt päästä atk-opistoihin, ei pääse, muut toki) enkä tajua siitä yhtään mitään. Ohjaaja sanoi vain "Luo sähköposti ensi kerraksi" ja taidot on tyyliin avata ja sulkea kone. Jep jep.
Puutarhamessuille menen perjantaina ja Turun linnassa on joku esitelmä. Ja ainoa asia, mitä tarvitsisin nyt, on se tietsikkataito, ja se sähköposti. Ei onnistu. katselin äsken erään yhdistyksen kautta haettavia työpaikkoja, joissa vaaditaan sähköpostin käyttöä jne. (muuten olisi vaadittavat taidot!) mutta kaipa nuo messut ja aktivointirannekkeet ovat sitten tärkeämmät?
Aiemmilla kursseilla olen mm. huovuttanut, melonut, kiipeillyt ja roikkunut korkeuksissa limsakoreista tehtyjen korien päällä. Oppia ikä kaikki? Mainittakoon, että koiranikin pakotettiin mukaan, kun en saanut sille hoitajaa pitkiksi päiviksi. Kurssi oli toisella paikkakunnalla.
Miksi et opettele käyttämään tietokonetta? Ei siihen mitään kurssia tarvita. Miten onnistuit kirjoittamaan tänne, mutta et käyttämään sähköpostia?
Osaan kirjoittaa tänne. Saan myös wordilla aikaan tulostettavaa. Sähköposti on eri asia. Vasta sain esim. tietää, että g-mail kuuluu googlelle. Miuku.com. fi? Tällaista tämä nyt vaan on. Työkkärissä oli taannoin ikäiseni rouva, joka kertoi, ettei aio edes opetella mitään. Eli en ole ainoa, on tullut vastaan muitakin. Jos yritän jotain itse, menee kone täysin sekaisin. Mm. palkki katoaa kokonaan. Täydellinen pimeys. Mutta onneksi on asioita, joissa olen hyvä, eli en ihan toivoton luuseri kuitenkaan.
Eikö työväenopistossa ole kursseja ikäihmisille, jotka kaipaavat perusjuttujen opetusta? Joku tietokoneen ajokortti tms?
On toki, mutta ne ovat täynnä, ainakin silloin kun itse olen kysellyt. Elinikä on noussut ja viimeisen kymmenen vuoden aikana on ajettu ja ajetaan kaikki mahdolliset palvelut alas, kuten esim. laskunmaksuautomaatit. Se on lähdettävä rollaattorin kanssa matkaan, että saa kämppänsä pitää, eli vuokransa maksaa. Kaikilla kun ei ole pienestä eläkkeestä varaa palkata kotiavustajaa tai vastaavaa. Ja on aina vaara tulla huijatuksi, jos antaa tietojaan ulkopuolisille. Moni ei halua antaa luotettavallekaan.
Haen töitä ikäihmisten henk.koht avustajaksi, ja melkein kaikilla on vaatimuksena tietokonetaidot. Eli töitäkin löytyisi, mutta opetusta ei vaan saa. Hölmöläisen hommaa, kuten tässä kaupungissa muutenkin kaikki. "T: "30 vuoden toriparkki"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten noille kursseille on mahdollista osallistua ja pidättää samalla nauruaan? Mun ois ainakin mahdotonta olla lyömättä ihan läskiksi.
No, mua ainakin ärsytti, ehkä siksi ei naurattanut. Aika yllättävän vakavaa porukkaa meillä ainakin oli, purkavat varmaan sitten kotona, miten rassaavaa kurssilla oli.
Joo, ei paljon naurata nämä. Ei tykännyt mun koirakaan (tämä kursseille osallistumaan joutunut), kun piti yksikseen juoksennella sillä aikaa kun me muut "opiskeltiin". Mua suorastaan raivostutti, kun yksi kaveri joutui itkien kertomaan konkurssistaan ym. sellaisessa "Mitä olette aiemmin tehneet"-osiossa. :(
Tuo muuten on vähän arveluttava juttu noissa kursseissa. Siellähän ei pysty olemaan mitenkään anonyymi, niin kuin joillain isoilla luennoilla, vaan kaikenlaisissa leikeissä ja keskusteluissa joutuu kertomaan itsestään monia asioita ihmisille, joille kyseiset tiedot eivät millään lailla kuulu.
Ei ehkä välttämättä joudu. Yksi ohjaaja ainakin sanoi että ei tarvitse kertoa jotain henk.koht. jos ei halua. Moni siellä kuitenkin avautui hyvinkin arkaluontoisista asioista. En tiedä mitä se ohjaaja sitten olisi sanonut, jos olisi vaan vaiennut kaikesta ja puhunut ympäripyöreitä? Olisiko se kelvannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tollasella kurssilla. Tyyppi heitteli alussa lankakerää tutustumisleikkinä. Kun kerä tuli mun kohdalle sanoin Olen Lilleri lalleri ja ammattina laudalla makaaminen. Vetäjä oli ihan vaikeena.
Meinasinkin juuri kysyä, onko siellä vielä niitä 5v tarkoitettuja leikkimisiä. Siis on. Se on sitä sosiaalistamista, koska kaikki työttömät on typeryksiä, jotka eivät osaa mitään.
Hyvin on mennyt asenne perille.
Nimenomaan. Ei minkäänlaista tilannetajua. Maatkoot sitten, toivottavasti kaurapuuro maistuu niin kauan kun sitä vielä saa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön, olisi karmiva painajainen joutua tuollaiselle cv-kurssille, joka olisi oikeasti jotain askartelutoimintaa. Minulla on maisteritutkinto viestintään liittyvältä alalta, kirjoitin äidinkielestä laudaturin, samaten sain gradustani laudaturin, joten oikeakielisyys ja sanamuodot on harvinaisen hyvin hallussa. Olen luetuttanut cv:täni useilla korkeasti koulutetuilla ystävilläni ja pyytänyt eräältä mainos/viestitäalalla toimivalta ystävältä apua cv:n ulkonäköön, hän viilasi graafista puolta cv-papruun minun avuksi. Olen lukenut netistä tunteja ja taas tunteja vinkkejä hyvän cv:n tekemiseksi, myös ulkomaisilta saiteilta. Haen siis aktiivisesti uutta työtä, vaikka en ole työtön. Voi apua miltä nämä cv-kurssikokemukset kuulostaa. Tuskanhiki valuu ajatuksesta että joutuisi tuollaiselle.
No ihan varmasti, kyllä vituttaa millaiset idiootit meillä on ruorissa ajamassa tätä laivaa karille.
Vierailija kirjoitti:
Noista kursseistahan voisi salaa kuvata aivan mahtavan dokumentin. :-) Kännykät ovat niin hyviäkin nykyään.
(Ideaa saa käyttää vapaasti. Ties vaikka sinulle urkenisi ura kansainvälisessä filmiteollisuudessa).
Muuten hyvä idea, mutta säilyykö niiden muiden työttömien yksityisyydensuoja? Tietysti jos kysyisi heiltä kaikilta luvan? Vetäjän naamaa ei ehkä tarvisi näyttää niin ei voisi nostaa meteliä. Äänenhän saa nauhoittaa julkisella paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää esimerkkiähän tuo oli, soisi muiden tekevän samaa.
Todella hyvä esimerkki tosiaan... näitä esimerkkejähän kuulee yläkoulun pihalla päivittäin "Mä sanoin sille sitten, että x ja se meni ihan vaikeeks.".
Uskomatonta, mutta tuo syndrooma vaivaa kyllä ihan aikuisiakin. Suomalaisissa on hirveästi näitä kusipäitä.
Lukaisin eka ja vika sivun, väliin jääneillä sivuilla varmaan paljolti toistoa? Se on hyvä, että tietää oman arvonsa ja vahvuutensa, mutta joissain kommenteissa aikamoista ylenkatsontaa muita työttömiä ja pilipalikurssin vetäjää kohtaan. Ehkä voisitte tarjoutua kurssin vetäjiksi itse? Olen varmastikin yksi näistä "luuserityöttömistä", koska en pidä itseäni ennakkoon ylivertaisena yhtään mihinkään hommaan. Jos niin kovasti korpeaa istua muutama päivä leikkimässä idioottia, niin ottakaa se karenssi ja heretkää ammattivalittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmen vuotta sitten olin 2 kuukautta työkkärin kurssilla, jossa alkajaisiksi mitattiin vyötärönympärys, punnittiin paino ja tehtiin UKK:n kuntotesti. Testit tehtiin myös kurssin lopussa ja tuloksien piti olla silloin parempia. Kaavakkeita omasta terveydestä täytettiin monta. Niihin piti kirjoittaa myös käytössä oleva lääkitys... en kirjoittanut... se ei työkkärille kuulu. Jos joku pullikoi kurssin aikana johonkin, vetäjät ilmoittivat työkkäriin karenssin uhan saattelemana...lisäksi yhdelle naiselle määrättiin kurssin jälkeen "saattaja" kävelemään hänen kanssaan kaupungilla asioilla, vaikka hänen "ongelmansa oli vain se", että hän oli jo lähellä kuuttakymmentä, ei suostunut kävelemään pitkiä metsälenkkejä ja valitti, että hänellä pitää olla säännölliset ruokailuajat diabeteksen takia.... Työtä kokeiltiin repimällä lakanoita ja ompelemalla niistä pyyhkeitä ja kävelemällä vanhusten ruokakärryjen perässä ja katsomalla, miten ruokaa jaetaan. Ryhmissä pelattiin pelejä ja vetäjät kirjoittivat vihkoihinsa, minkä roolin kukin kurssilainen ottaa... johtajan, syrjään vetäytyjän jne..... niin läpinäkyvää kaikki toiminta.... tehtiin me siellä cv:kin, pelattiin mölkkyä, maalattiin tuoleja, huovutettiin....
Sairasta. Kuulostaa joltain ihmiskokeelta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää nöyryyttää aikuisia ihmisiä niin, että kohdellaan kuin lapsia?
Muistan parilta kurssilta nimilaput jotka taiteltiin paperista ja siihen piti kirjoittaa etunimi. Siis aivan kuin ala-asteella!
Onko tämä tarkoituksellinen nöyryytysmekanismi? Niin vähän luulen.
Näinkö tää banaanivaltio saadaan nousuun? hah hah hah...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta aikaa liki kuusikymppistä riepotellaan kaiken maailman tapahtumissa. On mobiililaitekurssi, jossa räplään padia (olen vuosikymmeniä pyytänyt päästä atk-opistoihin, ei pääse, muut toki) enkä tajua siitä yhtään mitään. Ohjaaja sanoi vain "Luo sähköposti ensi kerraksi" ja taidot on tyyliin avata ja sulkea kone. Jep jep.
Puutarhamessuille menen perjantaina ja Turun linnassa on joku esitelmä. Ja ainoa asia, mitä tarvitsisin nyt, on se tietsikkataito, ja se sähköposti. Ei onnistu. katselin äsken erään yhdistyksen kautta haettavia työpaikkoja, joissa vaaditaan sähköpostin käyttöä jne. (muuten olisi vaadittavat taidot!) mutta kaipa nuo messut ja aktivointirannekkeet ovat sitten tärkeämmät?
Aiemmilla kursseilla olen mm. huovuttanut, melonut, kiipeillyt ja roikkunut korkeuksissa limsakoreista tehtyjen korien päällä. Oppia ikä kaikki? Mainittakoon, että koiranikin pakotettiin mukaan, kun en saanut sille hoitajaa pitkiksi päiviksi. Kurssi oli toisella paikkakunnalla.
Miksi et opettele käyttämään tietokonetta? Ei siihen mitään kurssia tarvita. Miten onnistuit kirjoittamaan tänne, mutta et käyttämään sähköpostia?
Osaan kirjoittaa tänne. Saan myös wordilla aikaan tulostettavaa. Sähköposti on eri asia. Vasta sain esim. tietää, että g-mail kuuluu googlelle. Miuku.com. fi? Tällaista tämä nyt vaan on. Työkkärissä oli taannoin ikäiseni rouva, joka kertoi, ettei aio edes opetella mitään. Eli en ole ainoa, on tullut vastaan muitakin. Jos yritän jotain itse, menee kone täysin sekaisin. Mm. palkki katoaa kokonaan. Täydellinen pimeys. Mutta onneksi on asioita, joissa olen hyvä, eli en ihan toivoton luuseri kuitenkaan.
Eikö työväenopistossa ole kursseja ikäihmisille, jotka kaipaavat perusjuttujen opetusta? Joku tietokoneen ajokortti tms?
On on!!! Arvaapa olenko hakenut? Kyllä olen! Mutta eipä vaan pääse. Ja TE-toimistossakin olen anellut, mutta ei. Aikoinaan esim. eräs ammatinvalinnanohjaaja sanoi suoraan: "Turha sun on sinne hakea, et kuitenkaan tule pääsemään" ja totta puhui!!!
Ei työväenopiston kursseille "haeta" vaan ilmottaudutaan kun aika on, jos ei ehdi niin oma moka.
Voi kun peukutus olisi pois niin ei näkisi kuinka moni typerys yläpeukutti tuotakin kommenttia. Monille työväenopiston kurssille on itseasiassa yhtä vaikea päästä kuin työhön. Voi olla sekunneista kiinni, että ehtii mukaan. Ei ole kyse siitä, että laiskuuttaan ei viitsi moneen päivään ilmoittautua.
Joissain kirjastoissa on atk-opastusta. Kannattaa kysellä. Sähköpostin avaaminen on niin helppo juttu, että siihen saa varmasti apua.
Oma käyttäjätunnus ja salasana on syytä miettiä ennakkoon, niin ei tarvitse siinä tilanteessa ruveta niitä miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On on!!! Arvaapa olenko hakenut? Kyllä olen! Mutta eipä vaan pääse. Ja TE-toimistossakin olen anellut, mutta ei. Aikoinaan esim. eräs ammatinvalinnanohjaaja sanoi suoraan: "Turha sun on sinne hakea, et kuitenkaan tule pääsemään" ja totta puhui!!!
Ei työväenopiston kursseille "haeta" vaan ilmottaudutaan kun aika on, jos ei ehdi niin oma moka.
Voi kun peukutus olisi pois niin ei näkisi kuinka moni typerys yläpeukutti tuotakin kommenttia. Monille työväenopiston kurssille on itseasiassa yhtä vaikea päästä kuin työhön. Voi olla sekunneista kiinni, että ehtii mukaan. Ei ole kyse siitä, että laiskuuttaan ei viitsi moneen päivään ilmoittautua.
Joissain kirjastoissa on atk-opastusta. Kannattaa kysellä. Sähköpostin avaaminen on niin helppo juttu, että siihen saa varmasti apua.
Oma käyttäjätunnus ja salasana on syytä miettiä ennakkoon, niin ei tarvitse siinä tilanteessa ruveta niitä miettimään.
Osa työväenopiston kursseista on täytetty etukäteen "muuta kautta" eli kun ilmoittautuminen alkaa, niin yhtään paikkaa ei enää ole jäljellä. Se kurssi voi olla täytetty vaikkapa jonkun toisen kurssin aiemmin suorittaneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmen vuotta sitten olin 2 kuukautta työkkärin kurssilla, jossa alkajaisiksi mitattiin vyötärönympärys, punnittiin paino ja tehtiin UKK:n kuntotesti. Testit tehtiin myös kurssin lopussa ja tuloksien piti olla silloin parempia. Kaavakkeita omasta terveydestä täytettiin monta. Niihin piti kirjoittaa myös käytössä oleva lääkitys... en kirjoittanut... se ei työkkärille kuulu. Jos joku pullikoi kurssin aikana johonkin, vetäjät ilmoittivat työkkäriin karenssin uhan saattelemana...lisäksi yhdelle naiselle määrättiin kurssin jälkeen "saattaja" kävelemään hänen kanssaan kaupungilla asioilla, vaikka hänen "ongelmansa oli vain se", että hän oli jo lähellä kuuttakymmentä, ei suostunut kävelemään pitkiä metsälenkkejä ja valitti, että hänellä pitää olla säännölliset ruokailuajat diabeteksen takia.... Työtä kokeiltiin repimällä lakanoita ja ompelemalla niistä pyyhkeitä ja kävelemällä vanhusten ruokakärryjen perässä ja katsomalla, miten ruokaa jaetaan. Ryhmissä pelattiin pelejä ja vetäjät kirjoittivat vihkoihinsa, minkä roolin kukin kurssilainen ottaa... johtajan, syrjään vetäytyjän jne..... niin läpinäkyvää kaikki toiminta.... tehtiin me siellä cv:kin, pelattiin mölkkyä, maalattiin tuoleja, huovutettiin....
Tää on kyllä paha. Jos tulee eteen tuollainen tilanne, että yrittävät kerätä terveyteen liittyviä tietoja, niin silloin pitää tarkkaan kysyä niiden vetäjien koulutus, että ovatko Valviran hyväksymiä terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja lisäksi että miten käsittelevät ja säilyttävät terveystietodataa ja miten täyttävät lakipykälien vaatimukset!! Henkilörekisterilaki ja lait jotka määrää terveydenhuollollisten tietojen käsittelystä ja säilyttämisestä on tiukkoja lakeja. Pitää myös vaatia nähtäville rekisteriselosteet noiden tietorekisterien osalta.
Miten sosiaalityöntekijöillä on oikeus olla käsittelemässä terveystietoja? Näitähän on työvoiman palvelukeskuksissa. He pyytävät asiakkalta luvan olla yhteydessä tk:n hoitajaan ja kirjaavat tiedon jonnekin tietokantaansa. Miksi, ei heillä ole terveydenhuoltoalan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä paha. Jos tulee eteen tuollainen tilanne, että yrittävät kerätä terveyteen liittyviä tietoja, niin silloin pitää tarkkaan kysyä niiden vetäjien koulutus, että ovatko Valviran hyväksymiä terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja lisäksi että miten käsittelevät ja säilyttävät terveystietodataa ja miten täyttävät lakipykälien vaatimukset!! Henkilörekisterilaki ja lait jotka määrää terveydenhuollollisten tietojen käsittelystä ja säilyttämisestä on tiukkoja lakeja. Pitää myös vaatia nähtäville rekisteriselosteet noiden tietorekisterien osalta.
Tämä oli ihan kaupungin järjestämä kurssi pitkään työttömänä olleille, ja vetäjät eivät todellakaan mitään terveydenhuollon ammattilaisia, vaan projektinvetäjiä. Aika kyseenalaista oli tämä touhu, ja ihmisten terveydentilaa reviteltiin siellä. Asioita puitiin julkisesti, ja sain tietää, kenellä on alkoholiongelma ym.
Samanlaisia muistoja minunkin käymiltäni ko.työllisyyskursseilta, että niihin osallistuvien alko+huume ymt. ongelmat tulivat kyllä joidenkin kurssilaisten kohdilla aivan käsinkosketeltavan selviksi meille muille kurssin osallistujille.
Jopa joiden kurssilaisten lapsiensa huostaanotot tulivat julki meille kaikille muille, joka myös aivan väärin!!!!!!!!
Noh, jälkeenpäin olenkin sitten kuultuani joittenkin ns. ongelmatapausten kuoltua ymmärtänyt vallan hyvin, miksi he menehtyivät liian nuorina ja jopa itsemurhiin. Mutta eräälläkin kurssilla oli mukana eräs nainen, jolle olisi jokin muu toiminta ja aputoimet olleet paljon tarpeellisempia ja tarkoituksenmukaisempia kuin tuollainen tyhjänpäiväinen kurssi, joka vaan lisäsi varmasti hänen taakkaansa, koska tuikituntemattomatkin pienen paikkakunnan sillä samalla kurssilla olevat muut työttämät saivat tietoonsa tuon ko. naisen ongelmat.
Monilla näkyy olleen paljon pahempia kursseja kuin minulla alkuperäisellä. Meillä ei sentään ollut leikkejä, eikä kenenkään yksityisasioita kyselty muuten kuin ammatin ja työkokemuksen osalta. Lisäksi kyseessä oli vain muutamista luennoista, ei monesta viikosta. Paljosta saa siis olla kiitollinen. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi väärä termi. Aina ne täynnä ovat, vaikka sirkustemppuja tekisin. Kerran muuten olen ollut, ja siellä suoritettiinkin näitä vaativimpia osioita. Tästä on jo vuosia aikaa, enkä muista miten sinne päädyin. TE-toimiston kautta oisko ollut. Mulle annettiin iso pino paperia ja sanottiin, että suorita tästä tehtäviä. Piti kysyä muilta mitä olen oikein tekemässä. Jotain tiedonsiirtoa se taisi olla.
Olen huomannut, että tuon yhden kurssin (koirani kanssa) lopetettuani olen ollut aina ns. jonkun hampaissa. Mulle osoitetaan ihan älyttömiä juttuja, vaikka on esim. lääkärien todistukset tietyistä sairauksista ja työesteistä kunnon takia. Eivät ota kuuleviin korviinsakaan, ennen kuin "lyön nyrkkiä pöytään".
Esim. siivousalan töitä tyrkyttivät pari vuotta, ja kun kysyin miksi eivät usko lääkärintodistuksia, niin virkailija ilmoitti, että "Ei täällä sun tiedoissa mitään sellaisia näy"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vein uudet paperit, jotka myös hävisivät. Kun räjähdin, ne "löytyivätkin historiaosiosta"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Kysyin mikä sellainen on, mihin en sitten saanutkaan enää vastausta. Seuraava asioitteni käsittelijä onkin sitten jo juristi. Ei kai muu auta.
Ja totean lopuksi, että haen aktiivisesti ja toiveikkaana töitä...ikäkään (kohta 60v) ei ole ollenkaan mikään este, kertoi työvoimavirkailija.... :/ Miksi eivät työllistä näitä moniosaajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sosiaalityöntekijöillä on oikeus olla käsittelemässä terveystietoja? Näitähän on työvoiman palvelukeskuksissa. He pyytävät asiakkalta luvan olla yhteydessä tk:n hoitajaan ja kirjaavat tiedon jonnekin tietokantaansa. Miksi, ei heillä ole terveydenhuoltoalan koulutusta.
Sosiaalityöntekijä, joka on virassa/toimessa kunnassa tai valtiolla, on oikeutettu käsittelemään tietyntyyppisiä henkilötietoja. Ja heillä on sote-alan koulutus kyllä.
Joku kurssivetäjä on töissä yksityisessä konsulttifirmassa, eikä siksi virkansa puolesta ole oikeutettu suoraan tiettyihin asioihin. Eli myös virka-asema ratkaisee, ei pelkkä koulutus.
Kai se on virkailijasta kiinni, että heitetäköön pilipalikursseille jatkuvasti. Tai sitten minkälaista vaikutelmaa työtön itsestään antaa koulutuksesta riippumatta. Itsellä asiointi ollut miellekästä, kun ei luulla 5-vuotiaaksi ja virkailijakin voi käyttää aikansa niihin hälyyttävästi apua tarvitseviin tapauksiin.
Typissä eräs henkilö sanoi olevansa sosiaalityöntekijä. Yritin äsken hakea hänen nimellään JulkiTerhikistä tietoa ammattioikeudesta. Ei löydy.
Voiko kuka tahansa sanoa olevansa sosiaalityöntekijä? Olisiko hän kenties opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Firma ei ollut tuo Kevättalo, jota joku kysyi, vaan tyyppiä "sukunimi" Consulting oy. T. Ap
No, kuitenkin samaa paskaa eri nimellä ;-)
Meinasinkin juuri kysyä, onko siellä vielä niitä 5v tarkoitettuja leikkimisiä. Siis on. Se on sitä sosiaalistamista, koska kaikki työttömät on typeryksiä, jotka eivät osaa mitään.
Hyvin on mennyt asenne perille.