Työttömille järjestettävä toiminta, onko aina näin turhaa?
Olen tällä viikolla ollut työttömille järjestetyllä kurssilla, jossa pitää osallistua muutamiin teemaluentoihin. Ainoastaan yksi näistä teemoista oli mielestäni hyödyllinen, se oli työhaastatteluun valmistautuminen. Kaikki muut luennot olivat itsestäänselvyyksien luettelua ja kouluttajat puhuivat kuin lapsille. Millaisia muita kokemuksia teillä on työttömille järjestettävistä pakollisista tapahtumista?
Kommentit (178)
blaablaablaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, noin 3 viikkoa sitten otin lopputilin (minut savustettiin pihalle, epäpätevä johto)
Niin, en ole saanut edes työtodistusta vielä, niin nämä saatanat lähettää mulle näitä vuokrafirmojen tarjouksia joihin on pakko ottaa yhteyttä. 1 näistä oli vielä sellainen, mihin minulla ei ole mitään koulutusta tai kokemusta. Pitää vaan soitella näille ja sanoa, että sori, on muita suunnitelmia.
Sanoin vielä sille virkailijalle, että mulla on jo kolme vaihtoehtoista paikkaa, niin vittu näitä karenssin uhalla tulevia "työtarjouksia" vaan tulee, jotka ei kiinnosta ollenkaan.
Miksi ihmistä kiusataan.
Eli työkkärin mielestä se on ilmeisesti väärin, jos ihminen haluaa itse rauhassa etsiä itselleen sopivan työpaikan.
Jos realistisia ollaan niin osa näistä itsehakijoista ei edes yritä löytää itse mitään, suuri osa varmaan kuitenkin yrittää. Joka ainoa työnhakija kuitenkin kysyttäessä kertoo että kyllä ollaan tosi ahkeria hakemaan itsekseen.
Kyse ei ole realismista, vaan ilmiselvistä epäilyistä ja ilmiselvästä luottamuksen puutteesta. Itse olen lähettänyt CV:n, eilen viimeksi soitin yhdelle työnantajalla, toiselta työnantajalta minulle on luvattu töitä ensi syksyksi viimeistään, niin minkä vitun takia näitä karenssitarjouksia minulle tarjotaan?
Onko työkkärin virkailijat mulle jotenkin kateellisia, kun osaan etsiä itselleni töitä ja teen heidän "työnsä" jokseenkin turhaksi. Vituttaako niitä se, että minä en heidän tarjoamiinsa pilipalihommiin orjapalkalla ammattimiehenä lähde.
On vittu ihme holhousta ja ihan lastentarhatouhua. Mikä vittu niitä oikeen vaivaa?
En osaa sanoa riippuisiko se virkailijasta? Muistan yhden joka kehui oma-aloitteisuuttani ja kun olin nähnyt vaivaa cv:ssä vähän enemmän. Toinen taas lyttäsi kun olin hakemassa opiskeluun. Jälkimmäinen oli kunnan edustaja, joka minussa tietysti näki tulonlähteen kunnalle. Opiskelemaan lähtö olisi sen suunnitelman tuhonnut. Rahaa ne ainoastaan ajattelee. Sellainen on Suomi 2017.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tollasella kurssilla. Tyyppi heitteli alussa lankakerää tutustumisleikkinä. Kun kerä tuli mun kohdalle sanoin Olen Lilleri lalleri ja ammattina laudalla makaaminen. Vetäjä oli ihan vaikeena.
Vierailija kirjoitti:
lankakrä on tääläkin tuttua. Piti heitellä muille randomisti, ja vastata mitä halusi seuraavaksi. En ottanu kiinni. Vetäjä meni ihan vaikeaksi kun leikkiminen ei kelvanutkaan.
Pitäisiko sinun keksiä jo jokin uusi trollaus? Vai metnetko ihan vaikeaksi, kun pitäisi uutta keksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille kurssivetäjille eli kouluttajille eli konsulteille maksetaan palkkaa 2000 e kuussa jos tekevät joka viikko 37 tuntia töitä. Jos tekevät vähemmän, palkka on vastaavasti pienempi. Luuletteko, että kahdentonnin tai alle palkalla saa hyvän kouluttajan :D ?? No ei saa. Siksi ne kouluttajat on ihan pilipaliväkeä. Parhaansa ne varmaan tekee, mutta ei niillä ole osaamista yhtään laadukkaampaan kouluttamiseen.
Oikeasti, noin vähän? No, sitten en ihmettele lainkaan. Mistä olet saanut tietosi?
Omasta päästäni keksin ja hyvin näytti täällä läpi menevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tollasella kurssilla. Tyyppi heitteli alussa lankakerää tutustumisleikkinä. Kun kerä tuli mun kohdalle sanoin Olen Lilleri lalleri ja ammattina laudalla makaaminen. Vetäjä oli ihan vaikeena.
Vierailija kirjoitti:
lankakrä on tääläkin tuttua. Piti heitellä muille randomisti, ja vastata mitä halusi seuraavaksi. En ottanu kiinni. Vetäjä meni ihan vaikeaksi kun leikkiminen ei kelvanutkaan.
Pitäisiko sinun keksiä jo jokin uusi trollaus? Vai metnetko ihan vaikeaksi, kun pitäisi uutta keksiä?
Hyvää esimerkkiähän tuo oli, soisi muiden tekevän samaa. Tämä systeemi ei muutu mihinkään jos kaikki vain leikkivät kiltisti mukana. Mulla on ainakin työttömänäkin parempaa tekemistä kuin heitellä jotain vitun lankakerää. Jos tulee karenssia niin sitten tulee, en mä nälkään kuole.
Olin kerran tuollaisella kurssilla ja oli minunkin mielestä lapsellista ja pinnallista.
Opeteltiin muka tekemään cv:tä - toin sen jonka olin jo aikoja sitten tehnyt itse ja oli kuulemma toooosi hyvä. Siis ihan tavallinen ja tylsä omasta mielestäni.
Sitten puhuttiin esimerkiksi terveellisestä ruoasta - juuri sellaisesta jonka terveellisyydestä kaikki varmasti jo tietävät, mutta jota työttymällä ei tietenkään ole varaa ostaa.
Rastiteltiin paperista joitain sanoja, jotka voisivat kuvastaa omia vahvuuksia. No tämä on ihan hyvä alku, mutta kun nyt ollaan päästy ihan ammattilaisten vetämälle kurssille (vai ollaanko?) voisi tätä osiota syventää huomattavasti näiden lankakeräleikkien ja ravitsemustietojen sijasta. Ehkä silloin löytäisikin itsestään sellaisia ominaisuuksia, joiden ympärille voisi vaikka miettiä perustavansa jonkin yrityksen.
Kuulostaa todella vajaalta, mutta samaa olen kuullut tutuiltani. CV kurssit vielä ymmärtää niiden kohdalla, jotka selvästi eivät CV:tä osaa kirjoittaa... mutta että muiden kohdalla ja joku leikkiminen. Ihan verovarojen tuhlausta tuollaiset pilipalikurssit. Toivottavasti porukat lopettaa niille menemisen.
Jos olisin työtön, olisi karmiva painajainen joutua tuollaiselle cv-kurssille, joka olisi oikeasti jotain askartelutoimintaa. Minulla on maisteritutkinto viestintään liittyvältä alalta, kirjoitin äidinkielestä laudaturin, samaten sain gradustani laudaturin, joten oikeakielisyys ja sanamuodot on harvinaisen hyvin hallussa. Olen luetuttanut cv:täni useilla korkeasti koulutetuilla ystävilläni ja pyytänyt eräältä mainos/viestitäalalla toimivalta ystävältä apua cv:n ulkonäköön, hän viilasi graafista puolta cv-papruun minun avuksi. Olen lukenut netistä tunteja ja taas tunteja vinkkejä hyvän cv:n tekemiseksi, myös ulkomaisilta saiteilta. Haen siis aktiivisesti uutta työtä, vaikka en ole työtön. Voi apua miltä nämä cv-kurssikokemukset kuulostaa. Tuskanhiki valuu ajatuksesta että joutuisi tuollaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten noille kursseille on mahdollista osallistua ja pidättää samalla nauruaan? Mun ois ainakin mahdotonta olla lyömättä ihan läskiksi.
No, mua ainakin ärsytti, ehkä siksi ei naurattanut. Aika yllättävän vakavaa porukkaa meillä ainakin oli, purkavat varmaan sitten kotona, miten rassaavaa kurssilla oli.
Joo, ei paljon naurata nämä. Ei tykännyt mun koirakaan (tämä kursseille osallistumaan joutunut), kun piti yksikseen juoksennella sillä aikaa kun me muut "opiskeltiin". Mua suorastaan raivostutti, kun yksi kaveri joutui itkien kertomaan konkurssistaan ym. sellaisessa "Mitä olette aiemmin tehneet"-osiossa. :(
Tuo muuten on vähän arveluttava juttu noissa kursseissa. Siellähän ei pysty olemaan mitenkään anonyymi, niin kuin joillain isoilla luennoilla, vaan kaikenlaisissa leikeissä ja keskusteluissa joutuu kertomaan itsestään monia asioita ihmisille, joille kyseiset tiedot eivät millään lailla kuulu.
Tähän kohtaan minäkin haluan puuttua, ja sanoa sanottavani käytyäni noita pilipali-kursseja lukuisia. Ja ajatelkaa ihan vapaaehtoisesti hakeuduin noille mukamas "työllistäville" kursseille. Noh, työllistihän ne kurssin pitäjän, ja me työttömät olimme parin kuukauden ilmaistyöharjoittelun jälkeenkin työttöminä jälleen. Itse onneksi onnistuin joillakin kursseilla väistämään monen muunkin kolleegani kanssa nuo typerät "orjaiset" työharjoittelujaksot.
Mutta itseänikin ärsytti muille kertoa omaa elämäni työhistoriaani muille kurssilaisille, joille asiani eivät olisi kuuluneet pätkän vertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää esimerkkiähän tuo oli, soisi muiden tekevän samaa.
Todella hyvä esimerkki tosiaan... näitä esimerkkejähän kuulee yläkoulun pihalla päivittäin "Mä sanoin sille sitten, että x ja se meni ihan vaikeeks.".
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella vajaalta, mutta samaa olen kuullut tutuiltani. CV kurssit vielä ymmärtää niiden kohdalla, jotka selvästi eivät CV:tä osaa kirjoittaa... mutta että muiden kohdalla ja joku leikkiminen. Ihan verovarojen tuhlausta tuollaiset pilipalikurssit. Toivottavasti porukat lopettaa niille menemisen.
Ajatteleppas, kun minä ihan vartavasiten hakeuduin noille pilipali-kursseille, koska siltä ajalta minullekin työttömälle maksettiin sentäs työttömyyskorvauksen verran plus kululisä, koska muutoin en saanut yhtään mitään tarveharkinnaisuuden purressa työmarkkinatukeeni silloin kun se typerä laki oli vielä voimassa. Ihan veetuillessani hain noille kursseille, ja oli niissä jotain hyvääkin sen enempää siitä puolesta kertomatta.
Mutta joskus muinoin työttömänä ollessani työvoimatoimiston virkailija käski hakemaan noille kursseille, ja niin se on nykyisinkin, että jos jo siinä vaiheessa kieltäydyt noista pilipali-kursseista, niin se sitten karenssi, ja kuka työtön sitä tahtoo tieten tahtoen, ei kukaan, joka joutuu kituuttamaan sen pienen työttömyyskorvauksen varassa.
Firma ei ollut tuo Kevättalo, jota joku kysyi, vaan tyyppiä "sukunimi" Consulting oy. T. Ap
Maisteriksi valmistunut tuttavani laitettiin heti valmistumisen jälkeen CV:n tekokurssille. Yritti selittää että on kyllä töitä tehnyt, työhakemuksia lähetellyt ja maisterina osaa ihan kirjoittaakin, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää esimerkkiähän tuo oli, soisi muiden tekevän samaa.
Todella hyvä esimerkki tosiaan... näitä esimerkkejähän kuulee yläkoulun pihalla päivittäin "Mä sanoin sille sitten, että x ja se meni ihan vaikeeks.".
Niin, nyt ei kuitenkaan olla siellä yläasteella joten soisi ihmisiä kohdeltavan ihan aikuisina. Nämä lankakeräleikit kuuluvat päiväkotiin ja välitöntä palautetta niistä saa ja pitää antaa.
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt, minä ainakin kävin ihan vaan tienaamassa minulle kuulumani ns. työttömyysturvarahani noilla pilipali-kursseilla aikonani, ja arvaa nautinko, kun vetäisin upean laatimani CV:ni esille, kun alettiin treenaamaan hakemuksien laatimisia kurssin opettajan kanssa!!!!
Erään kerrankin yksi typerä, iäkkäämpi naisopettaja, joka ei ollut kurssin päätoiminen opettaja, joka oli muuten aivan mukava heppu, ihmetteli minulle, että mitä hittoa minä teen siellä kurssilla???? Hahahhaaaa, naureskelin mielessäni, että joo ihan kuules rahan takia täällä istuskelen siinä missä hänkin palkkansa takia, sillä en siihen aikaan saanut sentin senttiä, kun olin kotona työttömänä, koska tarveharkinnaisuus vaikutti puolisoni bruttotulojensa vuoksi minun työttömyysturvani määrään, joka oli pyöreä nolla euroa kelan laskurin mukaan. Onneksi sentään sen lain saivat muutettua "valopäät" parlamentissamme oikeudenmukaiseksi, ettei nyt ole enää tarvinnut hakea noille tyhjänpäiväisille kursseille saadakseen edes työttömyysturvansa valtion kassarasta eli kelasta!!!
Hihhih. Noita työkkärin kursseja pääsee vetämään kuka tahansa, joka on opiskellut esim aikuiskasvatustiedettä yliopistolla ja on vähintään lähellä valmistumista maisteriksi. Ja joka suostuu tekemään työtä jollain ihan mitättömällä palkalla :D . Ei todellakaan edellytetä, että olisi joku CV-guru :D tai että osaisi edes itselleen tehdä hienon CV:n :D .
Jos joutuisin tuollaiselle kurssille, heti alussa kysyisin kurssin vetäjältä:
- mitkä ovat kurssin tavoitteet
- millä perustein (esim kansainväliset tutkimukset) on valittu menetelmät, jolla em tavoitteisiin tällä kurssilla on tarkoitus päästä
- miten tilastoissa näkyy valittujen menetelmien vaikuttavuus tavoitteisiin
Kun vetäjä olisi vastannut, voisin leikkiä vaikka hippaa tai puhallella ilmapalloja, jos niillä tutkitusti ja tilastojenkin mukaan on saavutettavissa kurssin tavoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmen vuotta sitten olin 2 kuukautta työkkärin kurssilla, jossa alkajaisiksi mitattiin vyötärönympärys, punnittiin paino ja tehtiin UKK:n kuntotesti. Testit tehtiin myös kurssin lopussa ja tuloksien piti olla silloin parempia. Kaavakkeita omasta terveydestä täytettiin monta. Niihin piti kirjoittaa myös käytössä oleva lääkitys... en kirjoittanut... se ei työkkärille kuulu. Jos joku pullikoi kurssin aikana johonkin, vetäjät ilmoittivat työkkäriin karenssin uhan saattelemana...lisäksi yhdelle naiselle määrättiin kurssin jälkeen "saattaja" kävelemään hänen kanssaan kaupungilla asioilla, vaikka hänen "ongelmansa oli vain se", että hän oli jo lähellä kuuttakymmentä, ei suostunut kävelemään pitkiä metsälenkkejä ja valitti, että hänellä pitää olla säännölliset ruokailuajat diabeteksen takia.... Työtä kokeiltiin repimällä lakanoita ja ompelemalla niistä pyyhkeitä ja kävelemällä vanhusten ruokakärryjen perässä ja katsomalla, miten ruokaa jaetaan. Ryhmissä pelattiin pelejä ja vetäjät kirjoittivat vihkoihinsa, minkä roolin kukin kurssilainen ottaa... johtajan, syrjään vetäytyjän jne..... niin läpinäkyvää kaikki toiminta.... tehtiin me siellä cv:kin, pelattiin mölkkyä, maalattiin tuoleja, huovutettiin....
Tää on kyllä paha. Jos tulee eteen tuollainen tilanne, että yrittävät kerätä terveyteen liittyviä tietoja, niin silloin pitää tarkkaan kysyä niiden vetäjien koulutus, että ovatko Valviran hyväksymiä terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja lisäksi että miten käsittelevät ja säilyttävät terveystietodataa ja miten täyttävät lakipykälien vaatimukset!! Henkilörekisterilaki ja lait jotka määrää terveydenhuollollisten tietojen käsittelystä ja säilyttämisestä on tiukkoja lakeja. Pitää myös vaatia nähtäville rekisteriselosteet noiden tietorekisterien osalta.
Tämä oli ihan kaupungin järjestämä kurssi pitkään työttömänä olleille, ja vetäjät eivät todellakaan mitään terveydenhuollon ammattilaisia, vaan projektinvetäjiä. Aika kyseenalaista oli tämä touhu, ja ihmisten terveydentilaa reviteltiin siellä. Asioita puitiin julkisesti, ja sain tietää, kenellä on alkoholiongelma ym.
Vierailija kirjoitti:
blaablaablaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, noin 3 viikkoa sitten otin lopputilin (minut savustettiin pihalle, epäpätevä johto)
Niin, en ole saanut edes työtodistusta vielä, niin nämä saatanat lähettää mulle näitä vuokrafirmojen tarjouksia joihin on pakko ottaa yhteyttä. 1 näistä oli vielä sellainen, mihin minulla ei ole mitään koulutusta tai kokemusta. Pitää vaan soitella näille ja sanoa, että sori, on muita suunnitelmia.
Sanoin vielä sille virkailijalle, että mulla on jo kolme vaihtoehtoista paikkaa, niin vittu näitä karenssin uhalla tulevia "työtarjouksia" vaan tulee, jotka ei kiinnosta ollenkaan.
Miksi ihmistä kiusataan.
Eli työkkärin mielestä se on ilmeisesti väärin, jos ihminen haluaa itse rauhassa etsiä itselleen sopivan työpaikan.
Jos realistisia ollaan niin osa näistä itsehakijoista ei edes yritä löytää itse mitään, suuri osa varmaan kuitenkin yrittää. Joka ainoa työnhakija kuitenkin kysyttäessä kertoo että kyllä ollaan tosi ahkeria hakemaan itsekseen.
Kyse ei ole realismista, vaan ilmiselvistä epäilyistä ja ilmiselvästä luottamuksen puutteesta. Itse olen lähettänyt CV:n, eilen viimeksi soitin yhdelle työnantajalla, toiselta työnantajalta minulle on luvattu töitä ensi syksyksi viimeistään, niin minkä vitun takia näitä karenssitarjouksia minulle tarjotaan?
Onko työkkärin virkailijat mulle jotenkin kateellisia, kun osaan etsiä itselleni töitä ja teen heidän "työnsä" jokseenkin turhaksi. Vituttaako niitä se, että minä en heidän tarjoamiinsa pilipalihommiin orjapalkalla ammattimiehenä lähde.
On vittu ihme holhousta ja ihan lastentarhatouhua. Mikä vittu niitä oikeen vaivaa?
En osaa sanoa riippuisiko se virkailijasta? Muistan yhden joka kehui oma-aloitteisuuttani ja kun olin nähnyt vaivaa cv:ssä vähän enemmän. Toinen taas lyttäsi kun olin hakemassa opiskeluun. Jälkimmäinen oli kunnan edustaja, joka minussa tietysti näki tulonlähteen kunnalle. Opiskelemaan lähtö olisi sen suunnitelman tuhonnut. Rahaa ne ainoastaan ajattelee. Sellainen on Suomi 2017.
Ei tässä ole enää mitään järkeä, että ihmisiin suhtaudutaan ihan kuin joihinkin täysin kehareihin idiootteihin, suomesta on tullut täysin paska valtio.
Vierailija kirjoitti:
Miten toteutuu työttömän tietosuoja? Kurssilla laitettiin kiertämään paperi johon piti kirjoittaa kännykkänumero ja koko nimi.
Henkilötiedot ovat tietoja, joista sinut voidaan tunnistaa. Henkilötietoja ovat esimerkiksi nimesi, syntymäaikasi, sekä yhteystietosi. Näitä tietoja kertoessasi sinun tulee olla varovainen. Niitä ei kannata antaa, jos ei tiedä mihin niitä käytetään.
Tietosuoja on perusoikeutesi, joka turvaa yksityisyyttäsi.
:D Mullakin on monelta työllisyyskurssilta kurssille osallistuvien nimilistat vieläkin tallessa, ja joskus siivoillessani tai etsiessäni jotain kotiarkistoistani olen lukenut niitä nimilistoja lävitse, ja olenkin aina käynyt merkkaamassa ristin sen kurssilaisen kohdalle, joka on jo jättänyt tämän maallisen vaelluksensa taakseen. :( Olen jopa mielessäni ristinyt käteni edesmenehtyneiden ex.kurssilaisten puolesta, sillä he ovat jo päässeet ikuiseen rauhaan.
Helppo kysymys :D . Koska se on oiva tapa lätkiä karensseja :D . Jos myöhästyt tunnilla, niin saat karenssin ja taas valtio säästi rahaa.