Työttömille järjestettävä toiminta, onko aina näin turhaa?
Olen tällä viikolla ollut työttömille järjestetyllä kurssilla, jossa pitää osallistua muutamiin teemaluentoihin. Ainoastaan yksi näistä teemoista oli mielestäni hyödyllinen, se oli työhaastatteluun valmistautuminen. Kaikki muut luennot olivat itsestäänselvyyksien luettelua ja kouluttajat puhuivat kuin lapsille. Millaisia muita kokemuksia teillä on työttömille järjestettävistä pakollisista tapahtumista?
Kommentit (178)
Noista kursseistahan voisi salaa kuvata aivan mahtavan dokumentin. :-) Kännykät ovat niin hyviäkin nykyään.
(Ideaa saa käyttää vapaasti. Ties vaikka sinulle urkenisi ura kansainvälisessä filmiteollisuudessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten noille kursseille on mahdollista osallistua ja pidättää samalla nauruaan? Mun ois ainakin mahdotonta olla lyömättä ihan läskiksi.
No, mua ainakin ärsytti, ehkä siksi ei naurattanut. Aika yllättävän vakavaa porukkaa meillä ainakin oli, purkavat varmaan sitten kotona, miten rassaavaa kurssilla oli.
Joo, ei paljon naurata nämä. Ei tykännyt mun koirakaan (tämä kursseille osallistumaan joutunut), kun piti yksikseen juoksennella sillä aikaa kun me muut "opiskeltiin". Mua suorastaan raivostutti, kun yksi kaveri joutui itkien kertomaan konkurssistaan ym. sellaisessa "Mitä olette aiemmin tehneet"-osiossa. :(
Tuo muuten on vähän arveluttava juttu noissa kursseissa. Siellähän ei pysty olemaan mitenkään anonyymi, niin kuin joillain isoilla luennoilla, vaan kaikenlaisissa leikeissä ja keskusteluissa joutuu kertomaan itsestään monia asioita ihmisille, joille kyseiset tiedot eivät millään lailla kuulu.
Hyvä pointti.
Mutta toisaalta eikös siellä voi runoilla mitä tahansa, pakkoko on totuutta kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti.
Mutta toisaalta eikös siellä voi runoilla mitä tahansa, pakkoko on totuutta kertoa?
Suomen laki ei velvoita puhumaan kuin todistajanaitiossa ja kun poliisi kysyy henkilötietojasi.
Minä en ainakaan kertoisi mitään henkilökohtaista itsestäni, vedoten siihen, että sen kuulevat henkilöt eivät ole allekirjoittaneet vaitiolosopimusta kanssani.
No, noin 3 viikkoa sitten otin lopputilin (minut savustettiin pihalle, epäpätevä johto)
Niin, en ole saanut edes työtodistusta vielä, niin nämä saatanat lähettää mulle näitä vuokrafirmojen tarjouksia joihin on pakko ottaa yhteyttä. 1 näistä oli vielä sellainen, mihin minulla ei ole mitään koulutusta tai kokemusta. Pitää vaan soitella näille ja sanoa, että sori, on muita suunnitelmia.
Sanoin vielä sille virkailijalle, että mulla on jo kolme vaihtoehtoista paikkaa, niin vittu näitä karenssin uhalla tulevia "työtarjouksia" vaan tulee, jotka ei kiinnosta ollenkaan.
Miksi ihmistä kiusataan.
Vierailija kirjoitti:
No, noin 3 viikkoa sitten otin lopputilin (minut savustettiin pihalle, epäpätevä johto)
Niin, en ole saanut edes työtodistusta vielä, niin nämä saatanat lähettää mulle näitä vuokrafirmojen tarjouksia joihin on pakko ottaa yhteyttä. 1 näistä oli vielä sellainen, mihin minulla ei ole mitään koulutusta tai kokemusta. Pitää vaan soitella näille ja sanoa, että sori, on muita suunnitelmia.
Sanoin vielä sille virkailijalle, että mulla on jo kolme vaihtoehtoista paikkaa, niin vittu näitä karenssin uhalla tulevia "työtarjouksia" vaan tulee, jotka ei kiinnosta ollenkaan.
Miksi ihmistä kiusataan.
Eli työkkärin mielestä se on ilmeisesti väärin, jos ihminen haluaa itse rauhassa etsiä itselleen sopivan työpaikan.
Istuskelin aikanaan kurssilla jossa yksi päivä käytettiin siihen että vierasluennoija jaaritteli läpi oman ammattiliittonsa työehtosopimuksesta valittuja osia. Tosi niinkun kiinnostavaa varsinkin kun kurssilaisista ehkä 90% ei koskaan tule työskentelemään sen ammattiliiton alalla.
Hyödyllisempää olisi ollut yleistää se luento eli käsitellä asioita jotka on useammankin liiton sopimuksissa ja puhua vaikka siitäkin mitä määrätään laissa ja mitä sopimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmistä kiusataan.
Eli työkkärin mielestä se on ilmeisesti väärin, jos ihminen haluaa itse rauhassa etsiä itselleen sopivan työpaikan.
Jos realistisia ollaan niin osa näistä itsehakijoista ei edes yritä löytää itse mitään, suuri osa varmaan kuitenkin yrittää. Joka ainoa työnhakija kuitenkin kysyttäessä kertoo että kyllä ollaan tosi ahkeria hakemaan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta aikaa liki kuusikymppistä riepotellaan kaiken maailman tapahtumissa. On mobiililaitekurssi, jossa räplään padia (olen vuosikymmeniä pyytänyt päästä atk-opistoihin, ei pääse, muut toki) enkä tajua siitä yhtään mitään. Ohjaaja sanoi vain "Luo sähköposti ensi kerraksi" ja taidot on tyyliin avata ja sulkea kone. Jep jep.
Puutarhamessuille menen perjantaina ja Turun linnassa on joku esitelmä. Ja ainoa asia, mitä tarvitsisin nyt, on se tietsikkataito, ja se sähköposti. Ei onnistu. katselin äsken erään yhdistyksen kautta haettavia työpaikkoja, joissa vaaditaan sähköpostin käyttöä jne. (muuten olisi vaadittavat taidot!) mutta kaipa nuo messut ja aktivointirannekkeet ovat sitten tärkeämmät?
Aiemmilla kursseilla olen mm. huovuttanut, melonut, kiipeillyt ja roikkunut korkeuksissa limsakoreista tehtyjen korien päällä. Oppia ikä kaikki? Mainittakoon, että koiranikin pakotettiin mukaan, kun en saanut sille hoitajaa pitkiksi päiviksi. Kurssi oli toisella paikkakunnalla.
Miksi et opettele käyttämään tietokonetta? Ei siihen mitään kurssia tarvita. Miten onnistuit kirjoittamaan tänne, mutta et käyttämään sähköpostia?
Osaan kirjoittaa tänne. Saan myös wordilla aikaan tulostettavaa. Sähköposti on eri asia. Vasta sain esim. tietää, että g-mail kuuluu googlelle. Miuku.com. fi? Tällaista tämä nyt vaan on. Työkkärissä oli taannoin ikäiseni rouva, joka kertoi, ettei aio edes opetella mitään. Eli en ole ainoa, on tullut vastaan muitakin. Jos yritän jotain itse, menee kone täysin sekaisin. Mm. palkki katoaa kokonaan. Täydellinen pimeys. Mutta onneksi on asioita, joissa olen hyvä, eli en ihan toivoton luuseri kuitenkaan.
Eikö työväenopistossa ole kursseja ikäihmisille, jotka kaipaavat perusjuttujen opetusta? Joku tietokoneen ajokortti tms?
On on!!! Arvaapa olenko hakenut? Kyllä olen! Mutta eipä vaan pääse. Ja TE-toimistossakin olen anellut, mutta ei. Aikoinaan esim. eräs ammatinvalinnanohjaaja sanoi suoraan: "Turha sun on sinne hakea, et kuitenkaan tule pääsemään" ja totta puhui!!!
Ei työväenopiston kursseille "haeta" vaan ilmottaudutaan kun aika on, jos ei ehdi niin oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikin tehtävä oli tosiaan keksiä ryhmässä tietyille ammateille sopivia piirteitä ja vaatimuksia. Tuntui ihan yläkoulun opotunnilta. T. Ap
Subjektiivinen vesivärityöhän tuosta syntyy. Veistelisivät ennemmin vaikka pajupilejä.
Pajupilejä :D
Yli kymmen vuotta sitten olin 2 kuukautta työkkärin kurssilla, jossa alkajaisiksi mitattiin vyötärönympärys, punnittiin paino ja tehtiin UKK:n kuntotesti. Testit tehtiin myös kurssin lopussa ja tuloksien piti olla silloin parempia. Kaavakkeita omasta terveydestä täytettiin monta. Niihin piti kirjoittaa myös käytössä oleva lääkitys... en kirjoittanut... se ei työkkärille kuulu. Jos joku pullikoi kurssin aikana johonkin, vetäjät ilmoittivat työkkäriin karenssin uhan saattelemana...lisäksi yhdelle naiselle määrättiin kurssin jälkeen "saattaja" kävelemään hänen kanssaan kaupungilla asioilla, vaikka hänen "ongelmansa oli vain se", että hän oli jo lähellä kuuttakymmentä, ei suostunut kävelemään pitkiä metsälenkkejä ja valitti, että hänellä pitää olla säännölliset ruokailuajat diabeteksen takia.... Työtä kokeiltiin repimällä lakanoita ja ompelemalla niistä pyyhkeitä ja kävelemällä vanhusten ruokakärryjen perässä ja katsomalla, miten ruokaa jaetaan. Ryhmissä pelattiin pelejä ja vetäjät kirjoittivat vihkoihinsa, minkä roolin kukin kurssilainen ottaa... johtajan, syrjään vetäytyjän jne..... niin läpinäkyvää kaikki toiminta.... tehtiin me siellä cv:kin, pelattiin mölkkyä, maalattiin tuoleja, huovutettiin....
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmen vuotta sitten olin 2 kuukautta työkkärin kurssilla, jossa alkajaisiksi mitattiin vyötärönympärys, punnittiin paino ja tehtiin UKK:n kuntotesti. Testit tehtiin myös kurssin lopussa ja tuloksien piti olla silloin parempia. Kaavakkeita omasta terveydestä täytettiin monta. Niihin piti kirjoittaa myös käytössä oleva lääkitys... en kirjoittanut... se ei työkkärille kuulu. Jos joku pullikoi kurssin aikana johonkin, vetäjät ilmoittivat työkkäriin karenssin uhan saattelemana...lisäksi yhdelle naiselle määrättiin kurssin jälkeen "saattaja" kävelemään hänen kanssaan kaupungilla asioilla, vaikka hänen "ongelmansa oli vain se", että hän oli jo lähellä kuuttakymmentä, ei suostunut kävelemään pitkiä metsälenkkejä ja valitti, että hänellä pitää olla säännölliset ruokailuajat diabeteksen takia.... Työtä kokeiltiin repimällä lakanoita ja ompelemalla niistä pyyhkeitä ja kävelemällä vanhusten ruokakärryjen perässä ja katsomalla, miten ruokaa jaetaan. Ryhmissä pelattiin pelejä ja vetäjät kirjoittivat vihkoihinsa, minkä roolin kukin kurssilainen ottaa... johtajan, syrjään vetäytyjän jne..... niin läpinäkyvää kaikki toiminta.... tehtiin me siellä cv:kin, pelattiin mölkkyä, maalattiin tuoleja, huovutettiin....
Tää on kyllä paha. Jos tulee eteen tuollainen tilanne, että yrittävät kerätä terveyteen liittyviä tietoja, niin silloin pitää tarkkaan kysyä niiden vetäjien koulutus, että ovatko Valviran hyväksymiä terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja lisäksi että miten käsittelevät ja säilyttävät terveystietodataa ja miten täyttävät lakipykälien vaatimukset!! Henkilörekisterilaki ja lait jotka määrää terveydenhuollollisten tietojen käsittelystä ja säilyttämisestä on tiukkoja lakeja. Pitää myös vaatia nähtäville rekisteriselosteet noiden tietorekisterien osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmistä kiusataan.
Jos realistisia ollaan niin osa näistä itsehakijoista ei edes yritä löytää itse mitään, suuri osa varmaan kuitenkin yrittää. Joka ainoa työnhakija kuitenkin kysyttäessä kertoo että kyllä ollaan tosi ahkeria hakemaan itsekseen.
Kyse ei ole realismista, vaan ilmiselvistä epäilyistä ja ilmiselvästä luottamuksen puutteesta. Itse olen lähettänyt CV:n, eilen viimeksi soitin yhdelle työnantajalla, toiselta työnantajalta minulle on luvattu töitä ensi syksyksi viimeistään, niin minkä vitun takia näitä karenssitarjouksia minulle tarjotaan?
Onko työkkärin virkailijat mulle jotenkin kateellisia, kun osaan etsiä itselleni töitä ja teen heidän "työnsä" jokseenkin turhaksi. Vituttaako niitä se, että minä en heidän tarjoamiinsa pilipalihommiin orjapalkalla ammattimiehenä lähde.
On vittu ihme holhousta ja ihan lastentarhatouhua. Mikä vittu niitä oikeen vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuttua työkkäristä tuo että puhutaan kuin lapselle... Onneksi ei enää tarvitse siellä asioida.
Ihan debiilejä ne on
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut luennot olivat itsestäänselvyyksien luettelua ja kouluttajat puhuivat kuin lapsille.
Suurinosa niistä kursseista on olemassa vain sen takia, että sopivista asioista päättävän kaverit saisivat rahastettua helposti valtiota pitämällä näitä kursseja. Tämän takia ketään ei kiinnosta onko niistä hyötyä vai ei.
Miksi pitää nöyryyttää aikuisia ihmisiä niin, että kohdellaan kuin lapsia?
Muistan parilta kurssilta nimilaput jotka taiteltiin paperista ja siihen piti kirjoittaa etunimi. Siis aivan kuin ala-asteella!
Onko tämä tarkoituksellinen nöyryytysmekanismi? Niin vähän luulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin käymään työttömille järjestetyssä infotilaisuudessa, joka kesti n. 1.5 h. Tilaisuus oli aivan absurdi. Kerrottiin kuinka töitä haetaan yms. soopaa. Suurin osa kyseisestä infosta kului muutaman mistään mitään tietämättömän ihmisen älyvapaisiin kysymyksiin, joihin muut paikallaolijat hermostuivat. Tilaisuus oli aivan turha normaaliälyllä varustetulle ihmiselle, tosin muutamalle liian haastava. Eikö työllisyyteen varattua budjettia voisi käyttää rakentavamminkin kuin kohdistaa se näihin lapsellisiin yhteisinfoihin, eritasoisten työttömien kesken. Eikö infoja voitaisi kohdentaa siten, että esim. henkilöt, joilla ei ole edes pankkitunnuksia käytössään, ohjattaisiin eri tilaisuuteen kuin ne työnhakijat, jotka ovat ammattilaisia ja ovat olleet työelämässä kauan?
Joo, ja ihan se, että putkimiehet ja tohtorit ovat samassa koulutuksessa. Onhan se tietysti jossain määrin avartavaa, mutta aika eri neuvoja tarvitsevat erilaiset ammattilaiset - putkimiehiä yhtään väheksymättä.
TE-toimisto nyt on ihan hukassa akateemisten työttömien kanssa. Eivät tiedä yhtään mitä sanoa neuvoiksi tyypille jonka cv on suunnilleen täydellinen ja muutenkin fiksu tyyppi. On siitä se hyvä puoli, että saa olla rauhassa ilman mitään pilipalikursseja.
Lol :-D Pitihän sieltä taas löytyä se yksi akateeminen joka kuvittelee olevansa niin paljon muita parempi :-D
:D noi kurssit on sellaista ihme työttömien päivähoitotoimintaa, jolla halutaan vaan paperilla näyttää että ollaan järjestetty jotain. Jotta tilastot näyttää paremmilta. Ei niillä sisällöillä ole siellä mitään väliä, eikä kukaan niihin sisältöihin edes yritä panostaa. Ei työkkäri edes yritä ottaa sellaisia kursseja, joissa olisi joku aidosti järkevä sisältö. Eikä Suomessa ole edes juurikaan rahaa allokoitu noita kursseja varten, siksi otetaan halvin kurssi mitä mikään konsulttirifma vaan tarjoaa, sisällöstä viis.
Miten toteutuu työttömän tietosuoja? Kurssilla laitettiin kiertämään paperi johon piti kirjoittaa kännykkänumero ja koko nimi.
Henkilötiedot ovat tietoja, joista sinut voidaan tunnistaa. Henkilötietoja ovat esimerkiksi nimesi, syntymäaikasi, sekä yhteystietosi. Näitä tietoja kertoessasi sinun tulee olla varovainen. Niitä ei kannata antaa, jos ei tiedä mihin niitä käytetään.
Tietosuoja on perusoikeutesi, joka turvaa yksityisyyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
:D noi kurssit on sellaista ihme työttömien päivähoitotoimintaa, jolla halutaan vaan paperilla näyttää että ollaan järjestetty jotain. Jotta tilastot näyttää paremmilta. Ei niillä sisällöillä ole siellä mitään väliä, eikä kukaan niihin sisältöihin edes yritä panostaa. Ei työkkäri edes yritä ottaa sellaisia kursseja, joissa olisi joku aidosti järkevä sisältö. Eikä Suomessa ole edes juurikaan rahaa allokoitu noita kursseja varten, siksi otetaan halvin kurssi mitä mikään konsulttirifma vaan tarjoaa, sisällöstä viis.
No, jos ollaan vain järjestävinään jotain tilastojen vuoksi, miksei sitten työttömät voi olla osallistuvinaan niihin? Kuka niitä tarkistaisi? Miksi niissä ollaan niin kauhean tarkkoja että työtön on tasan tarkkaan 9-15 siellä paikalla?
Täten minäkin asian näin, ja soitin te-toimistoon ja kerroin lopettavani mokoman hölmöilyn. Kappas vaan, virkailija napautti uhaten kauniisti "karenssilla" tietenkin. Vastasin, että henkistä julmuutta ei ole kenenkään pakko kestää, johon nainen sanoi "Unohdetaan toi karenssi ja mä laitan sulle hyväksytyn arvion tänne" Ja totta joka sana"! Siihen loppui nämä kurssit.