Työttömille järjestettävä toiminta, onko aina näin turhaa?
Olen tällä viikolla ollut työttömille järjestetyllä kurssilla, jossa pitää osallistua muutamiin teemaluentoihin. Ainoastaan yksi näistä teemoista oli mielestäni hyödyllinen, se oli työhaastatteluun valmistautuminen. Kaikki muut luennot olivat itsestäänselvyyksien luettelua ja kouluttajat puhuivat kuin lapsille. Millaisia muita kokemuksia teillä on työttömille järjestettävistä pakollisista tapahtumista?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät jo kaiken, miksi olet työtön? Sinuna ottaisin kaiken irti siitä mitä tarjotaan vaikka kotona makaaminen onkin varmasti leppoisampaa.
Sulle olisi kans paikallaan joku tehokurssi. Vaikka sellainen missä kerrotaan työllisyydestä, haettavista työpaikoista, hakijamääristä, nykytilanteesta työmarkkinoilla ym asiaan liittyvästä infosta.
Ja stereotypia kotona makaavasta työttömästä, oletko ihan tosissasi? Uskomatonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa ajan ja rahan haaskausta, niinkuin moni asia nykyään. Tukisivat niilläkin rahoilla vaikka työnantajia ottamaan työttömiä töihin.
Jep, tuossakin n. kymmenessä tunnissa olisi aika monta työhakemusta jo väsännyt.
Olisitko varmasti väsännyt, jos et kurssilla olisi ollut? Jos olisit, niin sittenhän tilanteesi on aika hyvä. Minä en ainakaan pysty joka päivä keksimään yhtäkään paikkaa, jota hakisin. Voisin vaikka vaihteeksi istua turhalla työnhakuluennolla.
Jos sinulla on jatkuvasti kymmeniä paikkoja, joita hakea, niin voit onnitella itseäsi.
Olen ollut työttömänä vasta pari kuukautta, joten haettavia paikkoja kyllä vielä on. Lisäksi on muutakin työlllisyyttä edistävää toimintaa, mitä voisin tehdä, esim. työnäytteen tekemistä ja sivutoimista opiskelua. Kyllä istuisin mieluusti kurssilla, jos sisällöt olisivat mielekkäitä.
Oletko siis varma, että saat vielä töitä? Meinaan vaan, että jos olet tuo, joka kirjoitti "Ai että kun tietää kaiken niin ei voi olla työtön? Jos työt siirretään yli sadalta ihmiseltä ulkopuolelle niin tiedolla ei tässä ole väliä." tai jos olet samaa mieltä, niin eikö kannattaisi vain myöntää, ettei töitä tule enää?
En ole tuo sadasta poispotkitusta puhunut, ja tällä hetkellä näyttää, että saattaisin saada pian ainakin jotain työtä. Jopa oman alan työtä. :)
Toivottavasti saat. Tsemppiä!
Minä en usko enää töihin joutuvani ja ehkä se onkin parasta kaikille.
Siis miten noille kursseille on mahdollista osallistua ja pidättää samalla nauruaan? Mun ois ainakin mahdotonta olla lyömättä ihan läskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta aikaa liki kuusikymppistä riepotellaan kaiken maailman tapahtumissa. On mobiililaitekurssi, jossa räplään padia (olen vuosikymmeniä pyytänyt päästä atk-opistoihin, ei pääse, muut toki) enkä tajua siitä yhtään mitään. Ohjaaja sanoi vain "Luo sähköposti ensi kerraksi" ja taidot on tyyliin avata ja sulkea kone. Jep jep.
Puutarhamessuille menen perjantaina ja Turun linnassa on joku esitelmä. Ja ainoa asia, mitä tarvitsisin nyt, on se tietsikkataito, ja se sähköposti. Ei onnistu. katselin äsken erään yhdistyksen kautta haettavia työpaikkoja, joissa vaaditaan sähköpostin käyttöä jne. (muuten olisi vaadittavat taidot!) mutta kaipa nuo messut ja aktivointirannekkeet ovat sitten tärkeämmät?
Aiemmilla kursseilla olen mm. huovuttanut, melonut, kiipeillyt ja roikkunut korkeuksissa limsakoreista tehtyjen korien päällä. Oppia ikä kaikki? Mainittakoon, että koiranikin pakotettiin mukaan, kun en saanut sille hoitajaa pitkiksi päiviksi. Kurssi oli toisella paikkakunnalla.
Miksi et opettele käyttämään tietokonetta? Ei siihen mitään kurssia tarvita. Miten onnistuit kirjoittamaan tänne, mutta et käyttämään sähköpostia?
Osaan kirjoittaa tänne. Saan myös wordilla aikaan tulostettavaa. Sähköposti on eri asia. Vasta sain esim. tietää, että g-mail kuuluu googlelle. Miuku.com. fi? Tällaista tämä nyt vaan on. Työkkärissä oli taannoin ikäiseni rouva, joka kertoi, ettei aio edes opetella mitään. Eli en ole ainoa, on tullut vastaan muitakin. Jos yritän jotain itse, menee kone täysin sekaisin. Mm. palkki katoaa kokonaan. Täydellinen pimeys. Mutta onneksi on asioita, joissa olen hyvä, eli en ihan toivoton luuseri kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten noille kursseille on mahdollista osallistua ja pidättää samalla nauruaan? Mun ois ainakin mahdotonta olla lyömättä ihan läskiksi.
No, mua ainakin ärsytti, ehkä siksi ei naurattanut. Aika yllättävän vakavaa porukkaa meillä ainakin oli, purkavat varmaan sitten kotona, miten rassaavaa kurssilla oli.
Otin vastaan osapäivätyön, jossa tienasi juuri ja juuri enemmän kuin työmarkkinatuella. Juuri näiden kurssien välttämiseksi.
Ja sille joka sanoi ettei näille kursseille tarvitse osallistua: tämän vuoden alusta lähtien työttömällä ei ole enää oikeutta kieltäytyä mistään.
Ja kuten joku mainitsikin, nykypäivänä työtön ei todellakaan ole automaattisesti joku elämänhallintansa kadottanut lusmuilija, onneksi en henkilökohtaisesti tunne ketään kuka näin kuvittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työtön, nukuin yleensä puolelle päivin ja valvoin yöllä myöhään. Ei se silti estänyt haastatteluissa käymästä
Itsekin vähän samanlainen, mutta eipä silti ole kovin kiva herätä väsyneenä klo 8 puhelimen pärinään, kun mahdollinen työnantaja soittaa ja alkaa haastatella :).
Oikeasti? Ei minulle kyllä koskaan kukaan ole noin aikaisin soittanut. Sehän on vähän säädyttömän aikainen ajankohta. Ja joskus on soitettu epäsopivaan aikaan, jolloin olen antanut mennä vastaajaan. OIkeasti minusta kiinnostuneet työnantajat ovat olleet vain tyytyväisiä, että soitin takaisin. Kyllä nekin haluaa rekrytä, jos ottaa yhteyttä, ei se ole vain yksisuuntainen suhde.
-se yökyöpeli
Noille kurssivetäjille eli kouluttajille eli konsulteille maksetaan palkkaa 2000 e kuussa jos tekevät joka viikko 37 tuntia töitä. Jos tekevät vähemmän, palkka on vastaavasti pienempi. Luuletteko, että kahdentonnin tai alle palkalla saa hyvän kouluttajan :D ?? No ei saa. Siksi ne kouluttajat on ihan pilipaliväkeä. Parhaansa ne varmaan tekee, mutta ei niillä ole osaamista yhtään laadukkaampaan kouluttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi 8 viikon päästä samassa yrityksessä on seurantatapaaminen niille, jotka eivät vielä ole työllistyneet. Hauskaa. T. Ap
Oliko tämä jonkin yksityisen firman järjestämä vai miten?
Kyllä oli, firman nimeä en tosin viitsi ymmärrettävistä syistä kertoa.
Kevättalo?
Vierailija kirjoitti:
Noille kurssivetäjille eli kouluttajille eli konsulteille maksetaan palkkaa 2000 e kuussa jos tekevät joka viikko 37 tuntia töitä. Jos tekevät vähemmän, palkka on vastaavasti pienempi. Luuletteko, että kahdentonnin tai alle palkalla saa hyvän kouluttajan :D ?? No ei saa. Siksi ne kouluttajat on ihan pilipaliväkeä. Parhaansa ne varmaan tekee, mutta ei niillä ole osaamista yhtään laadukkaampaan kouluttamiseen.
Oikeasti, noin vähän? No, sitten en ihmettele lainkaan. Mistä olet saanut tietosi?
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla vaan nätisti ja osallistua kaikkeen, koska kurssin vetäjä kirjoittaa kurssin päätteeksi kustakin kurssilaisesta raportin te-toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Ja stereotypia kotona makaavasta työttömästä, oletko ihan tosissasi? Uskomatonta!
Valitettavasti se stereotypia taitaa olla erinäisillä poliitikoilla ja virkamiehillä myös. Uskovat työvoimapulaansa itkeviä firmoja, ja uskovat, että kortistossa lojuu kasapäittäin työhaluttomia työttömiä. Ja että nämä saadaan kohtaamaan ja firmojen ongelmat ratkaistua sillä, että poistetaan kannustinloukkuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mua ainakin ärsytti, ehkä siksi ei naurattanut. Aika yllättävän vakavaa porukkaa meillä ainakin oli, purkavat varmaan sitten kotona, miten rassaavaa kurssilla oli.
Joo, ei paljon naurata nämä. Ei tykännyt mun koirakaan (tämä kursseille osallistumaan joutunut), kun piti yksikseen juoksennella sillä aikaa kun me muut "opiskeltiin". Mua suorastaan raivostutti, kun yksi kaveri joutui itkien kertomaan konkurssistaan ym. sellaisessa "Mitä olette aiemmin tehneet"-osiossa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta aikaa liki kuusikymppistä riepotellaan kaiken maailman tapahtumissa. On mobiililaitekurssi, jossa räplään padia (olen vuosikymmeniä pyytänyt päästä atk-opistoihin, ei pääse, muut toki) enkä tajua siitä yhtään mitään. Ohjaaja sanoi vain "Luo sähköposti ensi kerraksi" ja taidot on tyyliin avata ja sulkea kone. Jep jep.
Puutarhamessuille menen perjantaina ja Turun linnassa on joku esitelmä. Ja ainoa asia, mitä tarvitsisin nyt, on se tietsikkataito, ja se sähköposti. Ei onnistu. katselin äsken erään yhdistyksen kautta haettavia työpaikkoja, joissa vaaditaan sähköpostin käyttöä jne. (muuten olisi vaadittavat taidot!) mutta kaipa nuo messut ja aktivointirannekkeet ovat sitten tärkeämmät?
Aiemmilla kursseilla olen mm. huovuttanut, melonut, kiipeillyt ja roikkunut korkeuksissa limsakoreista tehtyjen korien päällä. Oppia ikä kaikki? Mainittakoon, että koiranikin pakotettiin mukaan, kun en saanut sille hoitajaa pitkiksi päiviksi. Kurssi oli toisella paikkakunnalla.
Miksi et opettele käyttämään tietokonetta? Ei siihen mitään kurssia tarvita. Miten onnistuit kirjoittamaan tänne, mutta et käyttämään sähköpostia?
Osaan kirjoittaa tänne. Saan myös wordilla aikaan tulostettavaa. Sähköposti on eri asia. Vasta sain esim. tietää, että g-mail kuuluu googlelle. Miuku.com. fi? Tällaista tämä nyt vaan on. Työkkärissä oli taannoin ikäiseni rouva, joka kertoi, ettei aio edes opetella mitään. Eli en ole ainoa, on tullut vastaan muitakin. Jos yritän jotain itse, menee kone täysin sekaisin. Mm. palkki katoaa kokonaan. Täydellinen pimeys. Mutta onneksi on asioita, joissa olen hyvä, eli en ihan toivoton luuseri kuitenkaan.
Eikö työväenopistossa ole kursseja ikäihmisille, jotka kaipaavat perusjuttujen opetusta? Joku tietokoneen ajokortti tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, noin vähän? No, sitten en ihmettele lainkaan. Mistä olet saanut tietosi?
Soitin yhteen noita kursseja järjestävään firmaan, kun ne etsi riveihinsä uusia konsultteja. En ole mikään opiskelija enää, joten rupesi naurattamaan tuo heidän palkkaehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työtön, nukuin yleensä puolelle päivin ja valvoin yöllä myöhään. Ei se silti estänyt haastatteluissa käymästä
Itsekin vähän samanlainen, mutta eipä silti ole kovin kiva herätä väsyneenä klo 8 puhelimen pärinään, kun mahdollinen työnantaja soittaa ja alkaa haastatella :).
Oikeasti? Ei minulle kyllä koskaan kukaan ole noin aikaisin soittanut. Sehän on vähän säädyttömän aikainen ajankohta. Ja joskus on soitettu epäsopivaan aikaan, jolloin olen antanut mennä vastaajaan. OIkeasti minusta kiinnostuneet työnantajat ovat olleet vain tyytyväisiä, että soitin takaisin. Kyllä nekin haluaa rekrytä, jos ottaa yhteyttä, ei se ole vain yksisuuntainen suhde.
-se yökyöpeli
Kyllä, oikeasti. En oikein osaa olla vastaamatta puhelimeen, koska siellähän voi olla vaikka lähisukulainen avun tarpeessa. Unenpöpperössä ei tule välttämättä katsottua sitä numeroakaan, mistä soitetaan, vaan vastaan automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei paljon naurata nämä. Ei tykännyt mun koirakaan (tämä kursseille osallistumaan joutunut), kun piti yksikseen juoksennella sillä aikaa kun me muut "opiskeltiin". Mua suorastaan raivostutti, kun yksi kaveri joutui itkien kertomaan konkurssistaan ym. sellaisessa "Mitä olette aiemmin tehneet"-osiossa. :(
Tuo muuten on vähän arveluttava juttu noissa kursseissa. Siellähän ei pysty olemaan mitenkään anonyymi, niin kuin joillain isoilla luennoilla, vaan kaikenlaisissa leikeissä ja keskusteluissa joutuu kertomaan itsestään monia asioita ihmisille, joille kyseiset tiedot eivät millään lailla kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työväenopistossa ole kursseja ikäihmisille, jotka kaipaavat perusjuttujen opetusta? Joku tietokoneen ajokortti tms?
On on!!! Arvaapa olenko hakenut? Kyllä olen! Mutta eipä vaan pääse. Ja TE-toimistossakin olen anellut, mutta ei. Aikoinaan esim. eräs ammatinvalinnanohjaaja sanoi suoraan: "Turha sun on sinne hakea, et kuitenkaan tule pääsemään" ja totta puhui!!!
Taitaa tämä olla syy ylipäänsä näihin haastatteluihin ja koulutuksiin. Pelataan kavereiden firmoille rahaa. Nuo palveluthan ostetaan yksityisiltä firmoilta, eikä palkata lisää porukkaa kunnille.