Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömille järjestettävä toiminta, onko aina näin turhaa?

Vierailija
29.03.2017 |

Olen tällä viikolla ollut työttömille järjestetyllä kurssilla, jossa pitää osallistua muutamiin teemaluentoihin. Ainoastaan yksi näistä teemoista oli mielestäni hyödyllinen, se oli työhaastatteluun valmistautuminen. Kaikki muut luennot olivat itsestäänselvyyksien luettelua ja kouluttajat puhuivat kuin lapsille. Millaisia muita kokemuksia teillä on työttömille järjestettävistä pakollisista tapahtumista?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa ajan ja rahan haaskausta, niinkuin moni asia nykyään.  Tukisivat niilläkin rahoilla vaikka työnantajia ottamaan työttömiä töihin.

Jep, tuossakin n. kymmenessä tunnissa olisi aika monta työhakemusta jo väsännyt.

Olisitko varmasti väsännyt, jos et kurssilla olisi ollut? Jos olisit, niin sittenhän tilanteesi on aika hyvä. Minä en ainakaan pysty joka päivä keksimään yhtäkään paikkaa, jota hakisin. Voisin vaikka vaihteeksi istua turhalla työnhakuluennolla.

Jos sinulla on jatkuvasti kymmeniä paikkoja, joita hakea, niin voit onnitella itseäsi.

Olen ollut työttömänä vasta pari kuukautta, joten haettavia paikkoja kyllä vielä on. Lisäksi on muutakin työlllisyyttä edistävää toimintaa, mitä voisin tehdä, esim. työnäytteen tekemistä ja sivutoimista opiskelua. Kyllä istuisin mieluusti kurssilla, jos sisällöt olisivat mielekkäitä.

Vierailija
42/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä kursseilla kurssinvetäjiä työllistävä vaikutus.

Joo, totta! Yksi kouluttajista olikin vastavalmistunut, mikä mielestäni oli aika ironista. Olisi kiva, kun kouluttajilla olisi oikeasti kunnolla kokemusta.

Taisit olla mun kanssa samalla kurssilla. Voi elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sisältö ole kaikki kaikessa, tärkeetä on myös saada työttömät aktivoitua normaaliin päivärytmiin.

Miksi työttömät eivät olisi normaalissa päivätytmissä? Itse ainakin olen.

Sinun elämä =/= muiden elämä.

Minä en ainakaan viitsi elää ns. normaalisti, koska ei ole pakko.

Vierailija
44/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta aikaa liki kuusikymppistä riepotellaan kaiken maailman tapahtumissa. On mobiililaitekurssi, jossa räplään padia (olen vuosikymmeniä pyytänyt päästä atk-opistoihin, ei pääse, muut toki) enkä tajua siitä yhtään mitään. Ohjaaja sanoi vain "Luo sähköposti ensi kerraksi" ja taidot on tyyliin avata ja sulkea kone. Jep jep.

Puutarhamessuille menen perjantaina ja Turun linnassa on joku esitelmä. Ja ainoa asia, mitä tarvitsisin nyt, on se tietsikkataito, ja se sähköposti. Ei onnistu. katselin äsken erään yhdistyksen kautta haettavia työpaikkoja, joissa vaaditaan sähköpostin käyttöä jne. (muuten olisi vaadittavat taidot!) mutta kaipa nuo messut ja aktivointirannekkeet ovat sitten tärkeämmät?

Aiemmilla kursseilla olen mm. huovuttanut, melonut, kiipeillyt ja roikkunut korkeuksissa limsakoreista tehtyjen korien päällä. Oppia ikä kaikki? Mainittakoon, että koiranikin pakotettiin mukaan, kun en saanut sille hoitajaa pitkiksi päiviksi. Kurssi oli toisella paikkakunnalla.

Vierailija
45/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sisältö ole kaikki kaikessa, tärkeetä on myös saada työttömät aktivoitua normaaliin päivärytmiin.

Mutta jos on koko työuransa tehnyt vuorotyötä, ja hakee edelleen töihin, jossa sitä tehtäisiin?

Ehdota työkkärin tädille aktivointitoimenpiteenäsi, että sovitte sinulle ilta- ja yövuoroja, jolloin menet jollain määräaikaisella, joustavalla kulkulupakortilla istuskelemaan "vuorosi" ajaksi työkkärisi toimistolle.

Vierailija
46/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toista viikkoa uravalmennuksessa, jonka sisältö on täyttää erilaisia työkirjoja eli käytännössä monistettuja persoonallisuustestejä. Lisäksi Kouluttaja on kertonut miten te-toimiston sivuilta etsitään työpaikkoja ja miten tehdään kiinnostava cv. Ensi viikolla on leikki-työhaastattelut. Täysin ihmisen aliarviointia ja kyykyttämistä. Aion antaa tästä kyllä palautetta :D

Itse olen korkeakoulutettu jolla on selvä suunnitelma kouluttautua uudelle, hyvin työllistävälle alalle omaehtoisen opiskelun kautta. Tämä on ollut varsin hyvin te-toimiston tiedossa, mutta kurssille pakotettiin koska "kyllä meidän sut nyt johonkin pitää laittaa"...

Vierailija
47/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa ajan ja rahan haaskausta, niinkuin moni asia nykyään.  Tukisivat niilläkin rahoilla vaikka työnantajia ottamaan työttömiä töihin.

Jep, tuossakin n. kymmenessä tunnissa olisi aika monta työhakemusta jo väsännyt.

Olisitko varmasti väsännyt, jos et kurssilla olisi ollut? Jos olisit, niin sittenhän tilanteesi on aika hyvä. Minä en ainakaan pysty joka päivä keksimään yhtäkään paikkaa, jota hakisin. Voisin vaikka vaihteeksi istua turhalla työnhakuluennolla.

Jos sinulla on jatkuvasti kymmeniä paikkoja, joita hakea, niin voit onnitella itseäsi.

Olen ollut työttömänä vasta pari kuukautta, joten haettavia paikkoja kyllä vielä on. Lisäksi on muutakin työlllisyyttä edistävää toimintaa, mitä voisin tehdä, esim. työnäytteen tekemistä ja sivutoimista opiskelua. Kyllä istuisin mieluusti kurssilla, jos sisällöt olisivat mielekkäitä.

Oletko siis varma, että saat vielä töitä? Meinaan vaan, että jos olet tuo, joka kirjoitti "Ai että kun tietää kaiken niin ei voi olla työtön? Jos työt siirretään yli sadalta ihmiseltä ulkopuolelle niin tiedolla ei tässä ole väliä." tai jos olet samaa mieltä, niin eikö kannattaisi vain myöntää, ettei töitä tule enää?

Vierailija
48/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä kursseilla kurssinvetäjiä työllistävä vaikutus.

Joo, totta! Yksi kouluttajista olikin vastavalmistunut, mikä mielestäni oli aika ironista. Olisi kiva, kun kouluttajilla olisi oikeasti kunnolla kokemusta.

Mulle kolme kurssin vetäjää kertoi olevansa opiskelijoita. Kiva kun tuli neuvo "Swaippaat vaan", eikä hajuakaan mitä se on...

Vierailija
49/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on huono mielikuvitus, ja ehkä olet muutenkin aika passiivinen. 

Minä opiskelen itsekseni kotona lisää omaa alaani sekä muutamaa vierasta kieltä, niistä voi olla työnhaussa hyötyä. En tee kymmenessä tunnissa useita työhakemuksia, mutta kyllä yhdenkin tekemiseen aina sopivan paikan kohdalle tullessa saa aikaa käytettyä, sillä en sitä tasan samanlaista hakemusta joka paikkaan lähetä.

Kyllä nuo ovat mielestäni järkevämpiä aktiviteetteja kuin pilipalikurssit, jotka vieläpä veronmaksajat joutuvat kustantamaan.

Vierailija
50/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sanoit suorat sanat niille että vittu mitä lapsellista paskaa?

Vierailija
51/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 4 viikon kurssilla ja se koko aika oli täynnä kaikkea lapsellista toimintaa. Ratkottiin kuva-arvoituksia, askarreltiin, käytiin ulkoilemassa ja puhuttiin terveellisistä elämäntavoista. Cv:tä tehtiin tooodella monta päivää, vaikka useimmilla oli moitteeton cv jo kurssille tultaessa. Ihan tavallisia terveitä ihmisiä kuitenkin kaikki, korkeakoulutettujakin varmaan puolet porukasta... Ihan kuin olisi jossain henkisesti vajaakykyisten kurssilla ollut. Ja se tosiaan kesti neljä viikkoa, voin kuvitella ettei ihan halpaa lystiä.

Vierailija
52/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työtön, nukuin yleensä puolelle päivin ja valvoin yöllä myöhään. Ei se silti estänyt haastatteluissa käymästä ja osasin kyllä tulla niihin oikeanlaisissa vaatteissa ja pestynä ja siistinä. Se ainoa ilo joka työttömällä on, eli vapaus, yritetään siis riistää, vaikka töitä ei olekaan. No, onneksi noihin ei ole pakko mennä mukaan.

Päivän paras hetkihän oli aamulla, kun rapusta kuuli töihin lähtevien muurahaisten äänet ja sai itse vain kääntää kylkeä.

Vierailija
53/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta aikaa liki kuusikymppistä riepotellaan kaiken maailman tapahtumissa. On mobiililaitekurssi, jossa räplään padia (olen vuosikymmeniä pyytänyt päästä atk-opistoihin, ei pääse, muut toki) enkä tajua siitä yhtään mitään. Ohjaaja sanoi vain "Luo sähköposti ensi kerraksi" ja taidot on tyyliin avata ja sulkea kone. Jep jep.

Puutarhamessuille menen perjantaina ja Turun linnassa on joku esitelmä. Ja ainoa asia, mitä tarvitsisin nyt, on se tietsikkataito, ja se sähköposti. Ei onnistu. katselin äsken erään yhdistyksen kautta haettavia työpaikkoja, joissa vaaditaan sähköpostin käyttöä jne. (muuten olisi vaadittavat taidot!) mutta kaipa nuo messut ja aktivointirannekkeet ovat sitten tärkeämmät?

Aiemmilla kursseilla olen mm. huovuttanut, melonut, kiipeillyt ja roikkunut korkeuksissa limsakoreista tehtyjen korien päällä. Oppia ikä kaikki? Mainittakoon, että koiranikin pakotettiin mukaan, kun en saanut sille hoitajaa pitkiksi päiviksi. Kurssi oli toisella paikkakunnalla.

Miksi et opettele käyttämään tietokonetta? Ei siihen mitään kurssia tarvita. Miten onnistuit kirjoittamaan tänne, mutta et käyttämään sähköpostia?

Vierailija
54/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin tehtävä oli tosiaan keksiä ryhmässä tietyille ammateille sopivia piirteitä ja vaatimuksia. Tuntui ihan yläkoulun opotunnilta. T. Ap

Subjektiivinen vesivärityöhän tuosta syntyy. Veistelisivät ennemmin vaikka pajupilejä.

Vierailija
55/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät eivät olisi normaalissa päivätytmissä? Itse ainakin olen.

Sinun elämä =/= muiden elämä.

Minä en ainakaan viitsi elää ns. normaalisti, koska ei ole pakko.

Niin.

Ei kai se, että herää klo 7 istumaan kuudeksi tunniksi huovutuskurssille määritä aktiivisuutta.

Tärkeämpää on pitää itsensä skarppina, tehdä tavoitteellisia asioita ja pyrkiä jonkinlaiseen itsekuriin.

Vierailija
56/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan normaali päivärytmi, kiitosta vain. Kaikki työttömät eivät ole alkoholisoituneita elämänhallintaongelmaisia sossupummeja. Tämä tulee ilmeisesti edelleen yllätyksenä joillekin. Katotaan sitten paljon sua naurattaa kun joudut itse työttömäksi.

Vierailija
57/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on tuollaista pikkulasten iltapäiväkerhotoimintaa, koska noiden kurssien vetäjillä ei yksinkertaisesti ole kompetenssia muuhun. Haloo, näähän on jumalauta jotain vastavalmistuneita pilipalikonsultteja sahanpurua pää täynnä jotka viettää itekin varmaan puolet ajastaan kortistossa. Ei kukaan järkevä aikuinen ihminen tee tuollaista "työtä".

Vierailija
58/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis varma, että saat vielä töitä? Meinaan vaan, että jos olet tuo, joka kirjoitti "Ai että kun tietää kaiken niin ei voi olla työtön? Jos työt siirretään yli sadalta ihmiseltä ulkopuolelle niin tiedolla ei tässä ole väliä." tai jos olet samaa mieltä, niin eikö kannattaisi vain myöntää, ettei töitä tule enää?

En ole tuo sadasta poispotkitusta puhunut, ja tällä hetkellä näyttää, että saattaisin saada pian ainakin jotain työtä. Jopa oman alan työtä. :)

Vierailija
59/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikin tehtävä oli tosiaan keksiä ryhmässä tietyille ammateille sopivia piirteitä ja vaatimuksia. Tuntui ihan yläkoulun opotunnilta. T. Ap

Subjektiivinen vesivärityöhän tuosta syntyy. Veistelisivät ennemmin vaikka pajupilejä.

Entä savikurssi, jossa muovaillaan savesta eri ammattiukkoja?

Vierailija
60/178 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työtön, nukuin yleensä puolelle päivin ja valvoin yöllä myöhään. Ei se silti estänyt haastatteluissa käymästä

Itsekin vähän samanlainen, mutta eipä silti ole kovin kiva herätä väsyneenä klo 8 puhelimen pärinään, kun mahdollinen työnantaja soittaa ja alkaa haastatella :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän