Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin että perätilavauva kehotetaan synnyttämään alakautta?

22.03.2006 |

Meille on tulossa toinen lapsi joka vielä tässä vaiheessa on täydellisessä perätilassa ja minulle todettiin sairaalalla alustavasti että sinun kohdallasi synnytystapa on alatiesynnytys. Johon totesin ensihätään että ei kyllä ole! Seuraava käynti ultrassa on kun viikkoja on enemmän kasassa.

Jos vauva hoksaa kääntyä vielä, ei ongelmaa ole, mutta jotenkin sain sen käsityksen että jos tässä tilanteessa haluan sektion, siitä saa kyllä ihan toisissaan taistella ja esittää hyvät perustelut. Eikö pelkkä perätila riitä syyksi, että saisi itse valita kumpaa tapaa lähtee koittamaan?

Käsittääkseni perätila on riskaabelia synnyttää alakautta vaikka lantio antaisi myöten (ei vielä kuvattu) ja olisi täydellinen perätila.

Ahdistavalta tuntuu jos pakotetaan kovasti pelottavaan synnytykseen...

Kommentit (12)

1/12 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni synnytti pari viikkoa sitten todella onnistuneesti tasan 3kg painavan vauvan perätilasta. Halusi itse synnyttää alakautta ja henkilökunta oli kannustanut kovasti, tutkittu lisäksi hirmu tarkkaan ja hyvin sitten lopuksi mennyt. Oli kuitenkin varmistanut, että mikäli synnytys pitkittyy niin sitten leikataan kesken alatiesynnytyksenkin, ja tämäkin toive oli otettu huomioon, mutta synnytys oli kestänyt vain muutaman tunnin. Tietääkseni kuitenkaan äidin ei ole pakko synnyttää alakautta ellei itse vapaaehtoisesti halua.

Vierailija
2/12 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ainakin täällä meillä päin pt synnytetään alakautta, jos ei ensimmäinen raskaus ja muuten hyvät edellytykset. Itse ainakin halusin synnyttää alakautta, mutta mm. epätäydellisestä perätilasta, rasklausdiabeteksestä ym. johtuen jouduin leikkaukseen. Vasta puoli vuotta myöhemmin hyväksyin, että näin oli parempi. Synnytys todella seurataan tarkkaan ja huolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että synnytys valvotaan tarkasti ja apua on saatavilla jos tarvis. Valitettavasti minulle on ko. sairaalasta juuri tässä asiassa hyvin ikävät muistot ensimmäiseltä kerralta. Synnytys oli normaali pää edellä synnytys, mutta apua ei ollut saatavilla edes rukoillessa sitä, luottamus meni. Sekin vaikuttaa paljon tähän suhtautumiseeni :(

Vierailija
4/12 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lapsi sitten perätilassa tai ei. Pidä pintasi. Olisiko aikaisemmasta synnytyksestäsi aihetta jutella pelkopolilla? Itselläni helpotti kovasti kun kävin juttelemassa pelkopolin kätilön kanssa ensimmmäisestä synnytyksestäni ja siitä miksi tiettyihin toimenpiteisiin ryhdyttiin. Sain valmistautua raskautumiseen ja toiseen synnytykseen keventynein mielin ja rauhassa käynnin jälkeen.

Lila75, Sini 1v 5kk, Rosa 2vk (molemmat pääedellä ja alakautta)

Vierailija
5/12 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt perätila vauvan alakautta, vuosi sitten. Jos haluat viestitellä ja kuulla tarkemmin synnytyksestä niin laita s-postia anuha71@hotmail.com

Vierailija
6/12 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on itselleni ajankohtainen, kävin tällä viikolla perätilavauvan käännösyrityksessä, mutta vauvaa ei saatu kääntymään. Yrityksen jälkeen lääkäri tiedusteli kantaani alatiesynnytykseen ja mikäli se olisi ollut suoraan kielteinen, olisi sektioaika sovittu heti. En kuitenkaan tyrmännyt ajatusta suoralta kädeltä, joten kävin sitten lantion kuvauksissa, tuloksia odottelen.

Kaikki riskisynnyttäjät ja -tekijät karsitaan kuulemma ensin pois, eli synnyttäjän pitäisi olla mielellään ei-ensisynnyttäjä, lantiossa tarpeeksi tilaa, ei saisi olla synnytyspelkoinen (synnytystilanteessa pitäisi kaikki ohjeet pystyä ottamaan hyvin vastaan), vauvan pitää olla alle 4kg ja oikeassa asennossa. Jos kaikki edellytykset täyttyvät ja ennen kaikkea, äiti suhtautuu asiaan myönteisesti, alatiesynnytys on kuulemma hyvä synnytystapa myös perätilavauvalle. Lääkäri vielä korosti, että itse synnytystilanteessa sen etenemistä ja vauvan tilaa seurataan tarkasti ja kaikki ratkaisut sitten kyllä tehdään lääketieteellisin perustein, riskejä ei oteta ja jos jotain ilmenee, leikkaussaliin lähdetään viivyttelemättä. Saimme sen käsityksen, että lääkäri suhtautui alatiesynnytykseen hyvin myönteisesti, mutta mitään painostamista siihen suuntaan ei ollut. Ketään ei alatiesynnytykseen voida pakottaa, näin sanoi meidänkin lääkäri täällä.

Toivon voimia sinulle, jos joudut ratkaisun eteen, mutta toivotaan, että vauva vielä kääntyisi itsekseen. Täällä näyttäisi siltä, että päätös joudutaan tekemään, koska viikkoja on jo yli 37 ja vauva on viihtynyt jo pitkään pylly alaspäin.

Vierailija
7/12 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä meidän pikkukaupungissa tiedän henk.kohtaisesti kaksi tapausta, joissa perätilassa alakautta syntyneellä vauvalla on mennyt käsistä hermot jotenkin " vinksalleen" , katkenneet tai jotain.nykyään kädet ei toimi kunnolla, niitä ei pysty nostamaan paljoa ja ovat kummallisessa asennossa lapsella koko ajan.tuntoaisti myös huono käsissä.

toinen naisista oli synnyttänyt aikaisemmin 2 lasta normaalisti, mutta tämä 3. oli sitten perätilassa.

mutta tämähän on varmaan aikastalailla harvinaista, että näin ikäviä tapahtuu. mutta itse en synnyttäisi perätilavauvaa alakautta, eikä täällä meidän sairaalassa nykyään sitä suositellakaan.

Vierailija
8/12 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä gynekologian kirjasta perätilasynnytyksen hyvät ja huonot ennusmerkit

Hyvä ennuste

Spontaani käynnistyminen

Synnytyksen nopea edestyminen

Äiti ja isä yhteistyökykyisiä

Kokenut henkilökunta

Huono ennuste

Ennenaikainen vedenmeno

Kohdunkaulan epäkypsyys

Hitaasti etenevä/pysähtyvä synnytys

Epäsuhta

Pelokas ja/tai kivulias äiti

kokematon henkilökunta

Itse en uskaltanut synnyttää esikoista perätilassa. Sektiota ei kuitenkaan automaattisesti tarjottu, yrittivät lähettää lantioröntgeniin. Valitettavasti ei voi etukäteen tietää kuinka kokenutta henkilökuntaa on saatavilla. En tiedä oliko sektio paras mahdollinen ratkaisu, mutta tärkein toteutui: terve lapsi tuli!

Vierailija
9/12 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin ei ainakaan ole pakotettu alatiesynnytykseen, mutta keskusteltu kyllä mahdollisuudesta. Luulin itse että kahden sektion jälkeen ei edes alatiesynnytys olisi mahdollinen, mutta olisin itse niin halutessani saanut sitä koettaa. Kasi ensimmäistä oli perätilassa, kolmas ei. Kuopus kuitenkin leikattiin, koska lantiomitta oli aika ahdas ja painoarvion mukaan tulokas sen verran kookas, että katsoin parhaaksi synnyttää sektiolla. Pikkuprinsessamme syntyikin suunnitellusti sektiolla rv 39 ja painoa kun oli yli 4 kiloa, niin oli varmasti oikea ratkaisu

Vierailija
10/12 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasinkin toiseen ketjuun jo aiheesta - taisi mennä vähän ohi...

Olen siis esikoista odottava nainen ja rv tällä hetkellä 38+3. Vauva kääntyi reilu viikko sitten perätilaan, oli jo raivotarjonnassa ja laskeutunutkin jonkin verran, silti päätti vielä viime hetkellä kääntyä ympäri.

Kertaakaan ei ole painostettu alatiesynnytykseen, mutta itse olen sitä toivonut. Viime perjantaina oli ulkokäännösyritys, mutta vauva ei halunnut kääntyä. Samana päivänä mitattiin lantio ja tulosten mukaan vauva mahtuu hyvin tulemaan mikäli tulee ajoissa. Mikäli vauva ei tule ennen laskettua aikaa, niin aion päätyä sektioon.

Vierailija
11/12 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

NKL:lla sain informaatiota sektiosta sekä perätilasynnytyksestä ja korostettin, että valinta on minun. Sanoin heti haluavani sektion. Olin käynyt aiemmin pelkopolilla juttelemassa peloistani, joten minua ei todellakaan yritetty painostaa mihinkään suuntaan. Kaikki meni hyvin.

Hain itse netistä tietoa asiasta, ja huomasin tämän asian olevan lääkäreiden mielestä ristiriitainen asia. Tutkimusten mukaan sektio ilmeisesti näyttäisi olevan turvallisempi vaihtoehto, mutta siitä tosiaan kiistellään. Itse en missään tapauksessa olisi suostunut synnyttämään perätilavauvaa alateitse pelkoni vuoksi.

Callistrate ja pikku keisari

Vierailija
12/12 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskoni sai lapsen keisarinleikkauksella kun ei halunnut synnyttää perätilassa. synnytystapa on mielestäni synnyttäjän oma valinta.