Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heinähattijen viikko 49

01.12.2008 |

Moikka kaikille!

Oikein hyvää Joulukuun ensimäistä päivää!

Meillä Joulukuu alkoi mukavasti ripuloiden, en sentä minä, vaan tämä meitin pieni neitonen. Mutta kun tuo tarvitsee vielä pyyhkimis apua, niin siinähän se yö sitten menikin...

Nyt lötkötellään molemmat kotona, kun en häntä hoitoonkaan tuossa kunnossa voi laittaa.

Joku kyseli aiemmin joulunviettosuunnitelmia...

Me käydään perinteisesti aatto aamuna mun äidillä Joulupuurolla. Sitten tullaan kotiin ja tupa täyttyy lasten isovanhemmista ja pukin odotuksesta. Iltasella mennään sitten lasten mummolaan syömään.

Ensi joulua odotan innolla, sillä silloin aiomme viettää joulun aivan omassa porukassa, ilman vieraita, kiirettä ja huisketta...kerrankin!

Oma napa: varsin terhakkaassa kunossa. Viimeviikolla piti mennä housukauppaan kun vanhat alkoi ahdistaa niin vietävästi. Mieskin totesi vatsan jo pyöristyneen ja on niin mukavasti huolehtivainen mun oloista.

Viikonloppuna vietettiin pikku lomanen Helsingissä hotellissa. Käytiin syömässä ja elokuvissa oikeen Tennispalatsissa. Teki oikein hyvää!

Mutta nyt rupeen tapittaa tanssivia prinsessoja tän yhen prinsessan kanssa...

Jenniliini ja James 8+6

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynnyt palstailemassa muutamaan viikkoon, kun kiirettä ja väsymystä on riittänyt. Nyt parin pvän ajan on kaikki ns. r-oireet kadonneet(?) Nyt jäljellä vain vihlomista alapäädyssä ja välillä alavatsaa jomottelee. Olen kyllä ollut kamalassa lentsussa jo 5 pvää, joten oisko sekin noihin oireisiin vaikuttanut. No en kuitenkaan valita, koska yökkis olosta en todellakaan lämpene. Nyt olen muutenkin selvinnyt todella vähällä verrattuna esikon alkuraskauteen. Olen oksentanut nyt vain yhden ainoan kerran.

Mulla oli eka Nla-viikko sitten. Siellä kaikki oli ihan ok. Mutta sydänääniä ei kuunneltu sen takia, koska viikkoja oli alle 10-ja heillä on vanhat dopplerit. Hiukka se harmitti, mutta ehkä pian pääsen jo ekaan ultraan. Veriseuloihin menen myös. Yksityisenkin ultraa olen harkinnut, mutta ootellaan nyt viikko, että päästään kunnan järjestämään ultraan.

Pikkukakkonenko: Samaan kiinnitin huomioni. Seuraava Nla-on itselläni vasta maaliskuun alussa, voitko edes uskoa todeksi. Esikosta ravasin jatkuvasti Nlassa. Miten meidän raskautta, sf-mittaa, ja sokereita jne seurataan, jos emme käy Nlassa.Käyntejä taitaa tulla yhteensä 3-4, siis Nla-th:lle. Kuuluuko tämä johonkin säästo-ohjelmaan ? No onnkesi on Nla-lääk joulukuussa.

e69: kiitos sinulle kun kirjoitit vastauksen tuosta väestöliiton sikiötutkimuksesta. Oletko jo käynnyt siellä vaiko vasta menossa ? Itse en taida siihen kuitenkaan lähteä. Mutta kerro sinä kokemuksistasi.

Kaikille km kokeneille -lohtuhalit !!!! Koittakaahan jaksella !!!

Joulua vietetään vanhempieni luona, ja sinne tulee myös veljeni perheineen. Tänä jouluna äitini ei laita ns. perinteisiä suomalaisia jouluruokia vaan pöydässä on tajolla kaikkea muuta herkullista. Ainoita jouluruokia taitavat olla kinkku ja perunalaatikko. Lahjoja annetaan muutamia. Toivottavasti saataisiin valkea joulu, onko se liikaa pyydetty ??

Hyvää keskiviikkoa kaikille t. emmi ja rv-10+0

Vierailija
2/44 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan normaalit raskausoireet, vähän etoo, rinnat kipeät ja vatsaa nippailee ja jomottelee, eikä mitään vuotoja ole, mutta silti pelkään keskenmenoa ihan hirveästi. Mua vaan nii pelottaa että vauvaa ei tulekaan. Onko kellään samaa? Miten te käsittelette pelkoja? Muistan että esikoisen kanssa oli vähän samaa, mutta ei ehkä näin pahaa. Vinkkejä rauhoittumiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siellä näkyi meiän pieni pippuri,12,5mm,liikkui ja sydän löi hienosti.vastasi viiikoja 7+4 joten pari päivää saatiin lisää.LA muuttui siis 17.7.Kyllä helpotti,kaikki oli hyvin.Ultraa odotellessa kyllä jännitti ihan kauheasti!Mulla ollut myös yksi km viikolla 11,joten siksi kävin alku-ultrassa,lääkäri oli sitä mieltä että keskenmenoa ei kyllä näillä näkymin ole tulossa.Toivottavsti.Väsymys on ollut valtaisaa (yöt hajanaisia esikoisen kanssa) ja sit aamulla töihin..kyllä väsyttää ja kuvioihin on astunut myöskin pahoinvointi jollaista ei ollut ollenkaan pojan odotuksessa,jospa tämä ois sitten tyttö!Täytyy tänään soitella neuvolaan aika.

AÄ ja pippuri 7+5

Vierailija
4/44 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olisi 6+0. Kai. Raskausoireita ei suuremmin tunnu olevan (vaikka se on ehkä myös helpotus). Rinnat ovat tosin kipeät ja kasvaneet. Eilen kävin ostamassa jo uudet rintaliivit (joihin voisin piilottaa päänikin...) ;) Minkäänlaisia vuotoja mulla ei ole ollut, joten tuskin tässä on hätää.

Miehen tytär tulee tänään kylään, joten pidättäydymme puhumasta asiasta hänen kuultensa. Ehkäpä tämä uutuudenviehätys muutenkin on menossa 'ohitse' ja palaamme normaaliin arkeen.

Olen menossa neuvolaan viikolla 7+6, joten silloin tuskin minkäänlaisia sydänääniä kuuluu muilta kuin minulta :D

Vierailija
5/44 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helga07 & Emmi69: Laitoin linkin [http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Arti...|http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT…], josta näkee neuvakäyntien lukumäärän ja ajankohdat Helsingissä. Muistaakseni esikon kanssa kävin alkuunsa neuvolassa viikottain, sitten viikosta 30 eteenpäin kahden viikon välein ja viikosta 36 eteenpäin viikottain. Oli muuten melkoinen härdelli lopussa kaikkine synnytystapa-arvioineen ja NKL:n tutustumisineen, lähes joka päivä menoa. Vähän arveluttaa nuo tulevat harvat käynnit, mutta tarvittaessa (halutessaan?) voineen käydä useamminkin. Ajattelin lisäksi käydä omalla gynelläni pari kertaa ja 4D ultrassa varmaankin myös.

Helgalla on ollut "samanlainen" eka raskaus kuin minulla. Pikkuinen perätilassa ja sectio. Terveydenhoitaja totesi, että kun sectio on alla tehdään aina synnytystapa-arvio (varmaankin noin viikon 36 kieppeillä)... muuta eroa tuskin on. Tuo harva neuvollaohjelma on myös ensisynnyttäjillä Helsingissä, terkkari tosin sanoi ainakin alle 18-vuotiailta odottajilta ottavansa dopplerilla sikiön sydänäänet ennen toista virallista neuvokäyntiä.

No tällä ohjelmalla mennään...maaliskuuhun on kyllä pitkä aika.

Mukavaa keskiviikkoiltaa kaikille!

Vierailija
6/44 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Emmillekin hei! Mukavaa lukea kuulumisesi, ja kaikkien Heinäiljöiden kirjoituksia.

Lämmin halaus kaikille ikävässä tilanteessa oleville keskenmenon kokeneille. Ette ole yksin, ja asiasta kannattaa jutella, jos vain jaksaa. Mulla oli km syyskuussa ja helpotti, kun lopulta kakistin siitä lähiystäville. Tosi moni mun ystävistä oli kokenut saman eli varhaisessa vaiheessa oli mennyt kesken. Eräs ystävistäni menetti vauvan viikolla 18 :(. Mutta siitäkin voi selvitä.

En ole töiltäni ehtinyt kirjoittaa vähään aikaan, ja tästä näyttää tulevan tällainen latautunut raskaustunnemyrskyinen viesti ;). Muutoinpa oma raskauteni ei tällä hetkellä tunnu juuri missään. En usko, että kannattaa kauheesti huolehtia siitä, sillä stressi on keskenmenon riskitekijä. Pikemmin kannattaa toivoa, että elimistö alkaa vähitellen tottua uuteen tilaan. Sen ansiosta oireet eivät ole ehkä enää niin karmeat kuin yleensä raskauden alussa. Ja on vain ihanaa, että väsymys on hellittänyt ja vain pikkiriikkisen etoo välillä!

Luin jostain lääkärin todenneen, että sikiöllä on suurempi todennäköisyys selvitä kuin mennä kesken, jos kaikki näyttää hyvältä varhaisraskauden ultrassa. Yritän itsekin pitää tämän mielessä, mulla papunen näytti hyvältä, kun ultrattiin raskausviikolla 6+1.

Emmi ja muut varhaisraskauden sikiöseulontaa miettineet; terveydenhoitajani neuvolasta vakuutteli mulle puhelimessa, ettei se ole ihan välttämätön, vaikka mullakin on ikää 39. Mulla on kuitenkin kaksi tervettä lasta, enkä todellakaan ole hänen mielestään vanha synnyttäjä!!!! :) Hänellä on kuulemma ollut useita yli nelikymppisiä ja vielä ensisynnyttäjinä, ja kaikki on mennyt hienosti. Koskaanhan ei kuitenkaan voi tietää.

Tampereella uusi tutkintatapa eli siis varhaisraskauden sikiöseulonta on tulossa käyttöön helmikuussa 2009, eli liian myöhään minulle. Siinä otetaan rv 12 verikoe ja niskapussiultra. Näiden perusteella tietokone laskee kehityshäiriön todennäköisyyden, tutkimus tarkastelee myös jotain proteiineja. MUTTA tähän asti on vuosikausia menty niin, että ikääntyneet odottajat saavat veriseulan (rv 15) ja lisäksihän katsotaan niskapussiultra rv12-14. Jos on aihetta, niin sitten mennään jatkotutkimuksiin. Jos kaikki ok, niin toinen ultra on rakenneultra noin vkolla 20.

Ttällaiset iltaterkut lännestä, tsemppiä ja tarroja!

Ellura

rv 9

:x

Vierailija
7/44 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mitään uutta tilailin äsken tossa kotidopplerin. Saan sen 45 eurolla ja on uusi. Joku tuo niitä vähän halvemalla ku esim. kuuntele vauvaa.fi ne maksaa ainaski 70 e ja on sama laite. Hän jolta tilasin sanoi et on saanu kuulumaan rv 10. Ehkä sit jo viikon päästä mullakin kuuluu......

Hyviä vointeja kaikille ja tarrasukkia...

Is ja papunen 7+6

Vierailija
8/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä porskutellaan eteen päin väsymyksen kourissa, ihan mahdotonta, kun voisi nukkua 24h. Rinnat tuntuu myös koko ajan vain kipeämmiltä. Mutta toisaalta hyvä, että oireita on, tietääpähän ainakin, että raskaus jatkuu!!

Ensi viikolla on eka neuvola ja loppuviikosta kontrolli ultra, kovasti sitä odotan. Toivottavasti pikkuinen on vielä hengissä!

Isosmurffi: Mistä tilasit dopplerin??

Mukavaa loppuviikkoa kaikille :)

Vierailija
9/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Jempula 7+3

Vierailija
10/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Jempula 7+3

Vierailija
11/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi sählätä näin paljon koneensa kanssa... Tosi noloa!!!

Jempula 7+3

Vierailija
12/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Miekin tilasin sellasen LifeSounds kotidopplerin, tosin Pedihealth nimisestä laitoksesta. Makso postikuluineen sen seittemisenkymppiä....halvempi kuin kuuntele vauvaa, kone...postikuluineen.

Maanantaina se laite tuli ja tietty koko illan ja tiistainakin metsästin ääniä masusta, mutta en saanut kuulumaan mitään. muutamia pörinöitä lukuunottamatta. Tosin viikot nyt olikin vasta 8+6 ja 9+0, eli ei välttis ees kuuluis mitään, kun ne lupaa n. rv 12 kuulumisia. Oman rinnanpäältä sentä kuului sydänäänet ;p

Mutta tämä näin pikasesti...mä olen taas töissä...saas nähä kuinka kauan, ennenku haen lisää lomaa.....lopputili tulee maksuun Tammikuun viiminen....

Jenniliini ja James 9+2

Vierailija
13/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tipahti postiluukusta odotettu ultra-aika joka osuu 15.12. Eli ihan kohta jo, jihuu! Samalla viikolla on sitten seuraava neuvolakin.

Oireet on kyllä hävinneet täälläkin melkein kokonaan :o Parempi ehkä niin, voi taas syödä kaikenlaista eikä ala etomaan kun kuuleekin jonkun kasviksen nimen.

Itse aloin syömään kalsiumia vahvistettuna d-vitamiinilla ensimmäisen neuvolan jälkeen. Ihan kaupasta ostin ja maistuvat vielä sitruunalle! :D

Kellekään ei ole vielä kerrottu, paitsi töissä miespuolinen työkaveri arvasi, kun sanoin että menen pikkujouluhin autolla :D Yleensä kun en ole lasiin sylkenyt, saa nähdä kuinka uteliaita muut ovat lauantaina, argh.

Eipä kai tänne tämän kummempia tällä kertaa, kohta ostelemaan loput joululahjat, niin saa senkin 'stressin' pois mielestä.

Joulukuun jatkoja! =)

Puunukke ja salamatkustaja 9+5

Vierailija
14/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo saanut aikaiseksi kirjoitella enempiä, olo on melkomoinen. Joka päivä on mennyt oksennellessa enkä ole saanut syötyä oikein mitään kunnollista. Mandariineja ja mehujäitä on mennyt suuret määrät. Illalla olen pystynyt aina syömään vähän paremmin, esim leivän, hedelmäsalaattia tjms ja sen voimalla sitten aina uuteen päivään. Tänään pyysin miestä tekemään ihan tavallista ruokaa, kun olisihan se hyvä yrittää syödäkin jotain ja teki paistettua lohta, perunoita ja salaattia. Sain onneksi syötyä vähän, mutta ei ne kauaa mahassa pysyneet! =) Pizzaa tai muuta roskaruokaa oon saanut välillä pysymään myös sisällä ainakin hetken. Mielihalut vaihtelee tai sitten niitä ei ole ollenkaan. Nyt tein pakkaseen mansikka-ananassurvoksesta mehujäitä.

Tiistaina käytiin alkuraskaudenultrassa ja siellähän se piiskulainen oli ihan oikeassa paikassa ja vahva sykekin näkyi! Mulle oli tärkeää päästä katsomaan, onko mahassa ketään. Meidän 1v5kk tyttökin oli mukana ihmettelemässä. Joku kyseli hinnoista ja täällä Oulussa kävin yksityisessä äitiysneuvolassa ja maksoin ultrauksesta 45e. Tosi edullinen mielestäni ja siellä samassa kävin esikoisestakin. Se täti on myös tosi ihana tyyppi ja sanoi, että kaikki merkit viittaa siihen, että raskaus menisi hyvin. Toivottavasti. Kyllä muakin pelottaa keskenmeno tosi paljon, niin kuin montaa muutakin täällä. Täytyy vaan yrittää uskoa ja luottaa, että kaikki menee hyvin.

Ai niin, ultran mukaan vave ois ehkä 2 päivää edellä kuin luultiin, mutta uskon että tavallisessa neuvolassa se la pysyy samana, eli 21.7. Nyt on siis viikkoja kasassa 7+2. Voiko näin aikaisessa vaiheessa vielä supistella? Musta tuntuu, että parina yönä on ollut jotain ihmeen painetta mahassa, melkein kuin ois supistellut. Entä oletteko pystyneet nukkumaan vielä mahallaan? Esikoisesta nukuin tosi pitkään mahallaan, mutta nyt on sellainen olo, että entä jos painan sitä vauvan verenkiertoa jotenkin...

Muutenkin masu on pompsahtanut ihan eri tavalla kuin ekasta raskaudesta! En oikeastaan tarvinnut raskausvaatteita edellisessä raskaudessa ollenkaan ja masu oli aika pieni. Nyt tuntuu että mennään jo samoissa mitoissa kuin viimeksi puolessa välin. Voihan tää kyllä olla jotain alun turvotustakin. Kohtukin tuntuu jo ihan pikkuisen ja ihan alhaalla. Ihanaa.

Joulu ollaan mökillä miehen vanhempien ja siskojen perheiden kanssa. Aattoaamuna varmaan koristellaan kuusi, syödään riisipuurot ja sen jälkeen lähdetään joulukirkkoon. Kirkon jälkeen viedään kynttilöitä haudoille ja sitten mennään takaisin mökille ulkoilemaan, kahville yms. Uskoisin, että tänä vuonna pukki tulee alkuillasta ja siinä tohinassa meneekin sitten tovi, kun tupa on täynnä lapsia. Sen jälkeen syödään kunnolla. Tai kuka syö ja kuka ramppaa vessassa yökkimässä! (Toissa jouluna odottaessani esikoista oltiin myös mökillä, enkä kyllä paljoa voinut syödä). Illalla sitten vielä pelaillaan ja yleensä on ollut juustoja yms tarjolla, saas nähdä mitä itse voi syödä tänä jouluna. Mökiltä suunnataan joulun jälkeen siskon perheen luo. Reissussa menee siis tämä joulu.

Mies lähti yliopistolle ja sieltä töihin, joten täytyy mennä touhuilemaan pikkuneidin kanssa. Oon muuten ollut ihan tajuttoman väsynyt ja nytkin tuntuu, etten kyllä tuonne loskaan jaksaisi lähteä ulkoilemaan. Ehkäpä keksitään jotain kivaa kotona, jos ottaisi vaikka joulukorttikuvia viimein. Tyttö päästelee välillä yökkimisääniä, kuunnellut vissiin vessanoven takana äitiä...

-Veruska 7+2-

Vierailija
15/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille,

Olen seuraillut keskustelua jo jonkun aikaa ja uskaltaudun nyt viimein mukaan.. Eli meille on ensimmäinen lapsi tulossa (minä 30v, tuleva isä 32v), nyt viikolla 6+3 laskujeni mukaan. Laskettu aika siis 27/7.

Raskausuutinen oli ihana ja odotettu mutta olo on silti ollut kummallisen hämmentynyt. Ja lähes koko ajan on huoli jossain mielenpohjalla; onko siellä ketään, tuleeko lapsi olemaan terve, onko minusta hyväksi äidiksi.. Ohhoijjakkaa.

Olen voinut hyvin: pientä alavatsakipua, vähän isompaa väsymystä, rintojen arkuutta. Ehkä minä sitten kuulun siihen kolmannekseen, jolle ei pahoinvointia ilmaannu (koputtaa puuta).

Neuvolassa en ole vielä käynyt, mutta toivon saavani ajan vielä joulukuulle. Asun Ruotsissa (asunut 1,5 vuotta), eikä täällä automaattisesti tarjota np-ultraa (vain yli 35-vuotiaille odottajille), ainoastaan rakenneultra vk:lla 18-19. Kovasti olen kuitenkin harkinnut myös np-ultraan menemistä, lähinnä siksi, että näkisi pikkuisen olevan siellä ja kasvaneen hyvin. Mahdottomalta tuntuu odotella ultraa helmi-maaliskuulle... Alkuraskauden ultran jätän kuitenkin väliin.

Mutta tällaista tänne. Hyvää vointia ja ihanaa odotusta teille kaikille!

Vee-lan 6+3

Vierailija
16/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

heinähattuihin vihdoinkin! Tänään kävin alkuraskauden ultrassa ja siellähän sen pienen alkion sydän sykki ja koko vastasi viikkoja eli tänään 7+0 ja la olisi siis 22.7.09. Tämä pallero olisi sitten meille kolmas, neitimme ovat sitten heinäkuun lopulla 3 v. 9 kk ja 5,5 vuotta.

Raskaustestiä en tehnyt lainkaan, sillä minun logiikallani jos ei tee testiä, niin ei ole raskaanakaan, kunnes toisin todistetaan. Takana on ennen esikoista 2 alkuraskauden keskenmenoa ja sitten viime toukokuussa raskaus siten, että testin tein kp 33 ja kesken meni kaksi päivää myöhemmin. Ei siis innostanut tehdä testiä ;-) Lisäksi en todellakaan olisi halunnut mennä sitten np/veriseulaultraan ja siellä olisi sitten todettu, ettei täällä mitään elävää ole. Niistäkin kun on tullut ihan lähipiirissä kuultua.

Niin, siis täällä kolmattaan odottelee hyvin vainoharhainen mamma, joka käy kaikissa mahdollisissa ultrissa ja on mm. teettänyt tuon veriseula/np-ultran yksityisellä myös kahdelta ensimmäiseltä. Nythän tuon saa täällä meilläpäin jo ihan kaupungilta. Hyvä niin.

Mukavaa odotusta kaikille, onkohan jollakulla tietoa heinähattujen yahoon ryhmän osoitteesta?

Vierailija
17/44 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

groups.yahoo.com/heinahatut2009

Tervetuloa mukaan nimba ja kaikki muut heinäkuisten odottajat :)

athina , tuota öö oisko 8+ jotain?!

Vierailija
18/44 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löytynyt tuollaista listaa?

Vierailija
19/44 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, yksi sana unohtui osoitteesta eli

groups.yahoo.com/group/heinahatut2009

Kokeiles nyt... :)

Athina

Vierailija
20/44 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvola oli tosiaan tänään ja siellähän sitä aikaa sitten vierähtikin 1,5h!!

En tajua vieläkään, et mitäs ihmettä me oikeen siellä niin kauaa jaariteltiin....

Mutta tärkeimpänä:

Sydänääniä ei saatu kuulumaan. =(

Tosin vielä en panikoidu, koska yökkäilin aamulla juuri ennen neuvolaa ihan kiitettävästi, eli oireita kyllä on!

Ensi viikon torstaina menen kumminkin kuuntelemaan uudelleenn sydänääniä, ihan oman mielenrauhan takia.

Joten tässäpä kuulumiset tällä erää, hyvää itsepäisyyspäivää kaikille!!

T Helga rv 9+6