Kaukomatkaajat! miten kestätte pitkät lennot?
10 h esim. En mitenkään ymmärrä miten joku jaksaa istua niin kauan paikoillaan. Onko kaukomatkalentokoneet tilavampia kuin Euroopan-lentokoneet? Ja moni matkaa lasten kanssa näin pitkät lennot. Mikään maa maailmassa ei saisi minua motivoitumaan noin pitkälle lennolle :/
Kommentit (110)
Itselleni tulee pitkistä lennoista aina todella nuutunut olo ja olen aina ihan todella väsähtänyt niiden jälkeen, vaikka koetan juoda paljon vettä, keksiä mukavaa tekemistä, nukkua jne. Olisi kiva tietää miten esim. lentoemännät pysyvät aina niin fresseinä ja virkeinä pitkillä lennoilla.
Riippuu aika paljon lentoyhtiöstä. Aasialaiset on mielestäni mukavimpia, Qatar Airways, Singapore Airlines jne, niillä lentää ihan mielellään. Finnair on parantanut paljon, aikanaan se oli aivan hirveä ja lentäminen tuskaa. Nykyään se alkaa olla ihan keskivertoyhtiö, paitsi leffatarjonta on aika surkeaa. Lufthansa on myös parantanut paljon, niillä voi lentää pian yhtä mielellään kuin aasialaisilla yhtiöillä.
10-12 tuntia menee ihan kevyesti, varsinkin jos on suora lento. Jatkolento alkaa jostain syystä ärsyttämään, jopa se kentällä odottelu sitä ennen.
Onhan se kieltämättä aika epämiellyttävää mutta nopeasti se loppujen lopuksi menee ja kyse on kuitenkin vain yhdestä päivästä. Itse lennän Suomeen ja sieltä takaisin asuinmaahani pari kertaa vuodessa, melkein aina jonkun toisen maan kautta niin että matkustusaikaa tulee n. 24h. Pari kertaa vuodessa muita pitkiä lentoja. Me ihmiset ollaan erilaisia sillä itse en voisi kuvitella yhtäkään lentoa joka saisi minut lopettamaan matkustamisen.
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa aina pieretttää pitkillä lennoilla. Se on ihan kamalaa, enkä tiedä miksi niin käy. Onneksi muut eivät ehkä tiedä, kuka se on.
Tämä on ihan yleistä! Joskus luin että se johtuu koneen sisällä olevasta paineesta, mikä luo painetta ja kaasuja myös elimistössä. Aika moni siellä koneessa paukuttelee, heh.
Lentoyhtiön valintaa voi harrastaa mahdollisuuksien mukaan, samoin lähtökenttää. Erehdyin kerran ottamaan Turkish Airlinesin lennon aasiaan Tukholmasta: Enpä olekaan aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että minne kaikkialle mustimpaan syvimpään afrikkaan ja jonnekin moldoviaan tai äzäktsäniään Istanbulista kyseisellä lentoyhtiöllä onkaan jatkoyhteydet!
Nimittäin Tukholmasta lähtevässä koneessa, joka oli täynnä, oli edustettuna Ruotsin maahanmuuttajien kaikenlainen kirjo, kun he olivat lähdössä kuka minnekin kotimaahaansa lomille Svärjestä.
Kuuntelin,miten takanani kaksi huiveihin kääriytynyttä teinityttöä oli matkalla Sudaniin, sukulaisiaan tapamaan. Joku oli menossa tosiaan jonnekin Venäjän ja Afganistanin rajamaille, en oikein päässyt selvyteen minne, mutta lentomatkaa Istanbulista oli vielä kuutisen tuntia jäljellä..
Toinen lentomatka, jonka olen ainakin toistaseksi välttänyt käyttämästä on lennot Aeroflotilla, jossa vaihto Moskovassa. Toisten kertomien kokemusten perusteella transit siellä on karu kokemus. Ja maan sisäisillä lennoilla on venäläisten matkustustapa ja -käyttäytyminen niin mahdotonta, ettei sekään kyllä kiehdo kokemuksena.
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa aina pieretttää pitkillä lennoilla. Se on ihan kamalaa, enkä tiedä miksi niin käy. Onneksi muut eivät ehkä tiedä, kuka se on.
Minulla sama vaiva. Lentokone pn kuitenkinvarsin meluinen paikka ja penkkikin vaimentaa töräyksen äänen. Luullakseni koneen paineistus myös hävittää hajun. Ei tietenkään mitä tahansa rikkikäryä, mutta normaalit...
Jostain syystä pitkä lennot (9-13h) ei ole koskaan olleet ongelma mulle. Silloinkaan vuosia sitten kun en vielä osannut nukkua lennoilla. Nyt nukahdan ennen kuin kone irtautuu maasta! Viimeksi lensin 9h lennon perjantaina: nukuin 6h, syömisiin meni 1h ja leffaan 2h. Siinäpä se. En ehtinyt kumpaankaan suuntaan edes lehteä lukea! Näitä lennän pari kertaa vuodessa. Lapsillakin mennyt tosi hyvin joka kerta.
Pahin lento omalla kohdalla on ollut Phuket - HongKong-Rooma-Helsinki yhteensä 34 h ja kovassa kuumeessa (sain ilmastoinnista kylmää edellisenä päivänä). 8h stoppi HK:ssa ja käytiin kaupungilla illallisella.
Lyhyissä lennoissa on se vika että odottaa jo kovasti perille pääsyä, mulla persus puutuu ja tulee "levottomat jalat" kipuja.
Pe-su taas lähdössä ja ensiviikolla ke-su lyhyille lennoille tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan koomat jo ennen koneen lähtöä oma pullo että saa heti koska tarjoilua ei aloiteta heti tai lopettavat kuten itselle usein käynyt.
Kannattaa ottaa pieni tyhjä sprite pullo lennolle jos tykkäät kännätä. Täytät sen tax freen jälkeen, ennen koneeseen nousua. Pyydä ylimääräinen lantrinkin kun jakelevat ja viinat omasta pullosta kun lentoemon silmä välttää.
Nykyään aika usein on ennen portille pääsyä vielä yksi turvatarkastus, jossa otetaan pois yli 100ml nestepullot.
Miksi alapeukkuja näin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan koomat jo ennen koneen lähtöä oma pullo että saa heti koska tarjoilua ei aloiteta heti tai lopettavat kuten itselle usein käynyt.
Kannattaa ottaa pieni tyhjä sprite pullo lennolle jos tykkäät kännätä. Täytät sen tax freen jälkeen, ennen koneeseen nousua. Pyydä ylimääräinen lantrinkin kun jakelevat ja viinat omasta pullosta kun lentoemon silmä välttää.
Nykyään aika usein on ennen portille pääsyä vielä yksi turvatarkastus, jossa otetaan pois yli 100ml nestepullot.
Alapeukut varmaankin kertoo siitä, miten paljon muut matkustajat haluavat matkustaa pitkiä tai lyhyitä lentoja semmoisen tyypin kanssa, joka tarvii jemmapulllon koneeseen matkan ajaksi, kun emot ei ehdi tarpeeksi nopeasti juopon lasia täyttää.
Ja todellakin vihaan niitä "Lomakännit"- ördääjiä koneessa! Useimmat ovat jo juoneet päänsä niin, ettei niillä edes kestä pää viinaa jotain 9-10 tunnin lentoakaan sammummatta! Ollaan muka kovia ottamaan ja hauskat jutut - paskan marjat. Vähän aikaa jauhavat ja jankuttavat omiaan ja sitten aletaa jo pilkkimään.
Onnksi, luojani kiitos, se juopottelu on ainakin kovasti vähentynyt viime vuosina. Tietysti ne perusjuntit jokka mielestään on kansainvälisiä kavereita matkalla Pattikselle johokin suomibaariin dokaamaan, vetää jo koneessa. Mutta kuten sanottu, pää ei onneksi kauaa kestä.
Pelkotiloihin ja nukkumiseen minulla on rauhoittavat lääkkeet. Semmosen tabletin kun vetää ennen lentomatkaa niin nukkuu siitä mukavasti ainakin sen 8 tuntia.
Minä olen lentänyt kerran jenkkeihin, ja sen jälkeen pysytellyt Euroopan lennoissa. Lento meni ihan hyvin, mutta koneen vaihtoineen ja odotusaikoineen matka kesti vuorokauden. Nukkumista Amsterdamin kentällä ja terminaalinvaihtoa Heathrowlta..hyh hyh.
Gran Canarian lentokin oli kamala, yli 6 tuntia.. olin tosi hermostunut puolet matkasta, kun ilmakuoppia oli niin paljon ja istuminen oli tylsää.
En halua niin paljon kokea mannerten takana olevia maita, että näkisin koneessa istumisen sen arvoiseksi.
Thaimaata tosiaan on hehkutettu, mutta toistaiseksi en ole nähnyt mitään syytä matkustaa sinne asti aurinkoon, kun maaliskuun alussa joissain Kanarian kohteissakin on +30 lämmintä ja alkukeväällä Kreikka on ihana, tai loppusyksystä. Lisäksi jos lento on yli 10h niin matkan pitäisi olla sen pari viikkoa, että aikaerosta ja matkustamisesta toipuu lomamoodiin. En halua olla lomalla kahta viikkoa, ellei kohde ole poikkeuksellinen. Yli viikon lomia olen tehnyt Pariisiin, jossa aikaa saisi kulumaan viikkoja ja joka päivä olisi erilainen. Mutta aurinkoresortissa jossain Thaimaan rannalla, ei kiitos.. en jaksaisi kuvailla rantaa Instagramiin kahta viikkoa.
Jos joskus tulee syy ja tarve lentää yli 10h lentoja, matkustan vain bisnesluokassa. Siellä ahtaassa turistiluokassa en aio istua niin pitkää aikaa. Koska olen opiskelija, niin bisnesluokka saa odottaa. :D
Se on state of mind olla siinä koneessa omalla paikalla ja mietiskellä, lukea, syödä, ottaa vähän viiniä. Kyllä se menee.
Lennettiin Singaporeen (Finnairin pisin lento yli 11 tuntia) perheen kanssa. Hyvin se meni. Ruokailu * 2, joku leffa viihdesysteemistä, torkkumista. Välillä vähän jaloittelua käytävällä. Vähän siinä perse puutuu, mutta ei nyt suoranaista kärsimystä kuitenkaan.
Mä yleensä tykkään lentää, pitkiäkin matkoja. Lastenkin kansaa paljon lennetty. Tammikuussa Arlanda-Los Angeles välillä meinas usko loppua, viimeiset 2 tuntii oli tosi vaikeat. Onneksi siinä vaiheessa pystyi jo kattelee maisemia ikkunasta.
Sitten ns. normaalipainoisena on helpompi olla koneessa oma paino kun on vaihdellu aikuisiässä +-10kg. Mitä pienempi sen helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vältä koneessa ja sitä ennen kaiken hiilihapollisen juomista. Myös olut. Tästä on tehty tutkimuksia, ihmisen keho reagoi paineistetussa koneessa niihin kupliin eri tavalla korkeuksissa, ja ne kaikki pienet kuplat turpoavat vatsassa moninkertaisiksi. Samoin tietenkin vältät ennen lentoa papuja, hernekeittoa ja muita ruokia jotka pierettävät.
Opin jo vuosikymmeniä sitten kuinka toimin pitkillä lennoilla, tuolloin jouduin työni tähden matkustelemaan n. 300 vuorokautta vuodessa.
Lähden pitkälle lennolle ainoastaan illalla lähtevään koneeseen, jos mahdollista vielä melko myöhään lähtevällä
Lentoa edeltävänä yönä valvon melko pitkään, tai mikäli se ei ole mahdollista niin koneeseen päästyä otan vahvan unitapletin ja yleensä olen untenmailla jo ennenkuin kone on edes ilmassa
Perille tultua valvon vielä seuraavan päivän vaikka väkisin aina normaaliin nukkumaan menoaikaani saakka ja pääsen yhdessä päivässä myös mahdollisesta aikaerosta riippumatta normaaliin rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut varmaankin kertoo siitä, miten paljon muut matkustajat haluavat matkustaa pitkiä tai lyhyitä lentoja semmoisen tyypin kanssa, joka tarvii jemmapulllon koneeseen matkan ajaksi, kun emot ei ehdi tarpeeksi nopeasti juopon lasia täyttää.
Ja todellakin vihaan niitä "Lomakännit"- ördääjiä koneessa! Useimmat ovat jo juoneet päänsä niin, ettei niillä edes kestä pää viinaa jotain 9-10 tunnin lentoakaan sammummatta! Ollaan muka kovia ottamaan ja hauskat jutut - paskan marjat. Vähän aikaa jauhavat ja jankuttavat omiaan ja sitten aletaa jo pilkkimään.
Onnksi, luojani kiitos, se juopottelu on ainakin kovasti vähentynyt viime vuosina. Tietysti ne perusjuntit jokka mielestään on kansainvälisiä kavereita matkalla Pattikselle johokin suomibaariin dokaamaan, vetää jo koneessa. Mutta kuten sanottu, pää ei onneksi kauaa kestä.
Alapeukut oli annettu kommentille, jonka mukaan usein on vielä lisäturvatarkastus ennen lähtöportille pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Oletkin jokaisen matkustajan unelmavieruskaveri ja lentohenkilökunnan tuntema aasiakas, eli se kovaääninen haiseva känniääliö joka pilaa tehokkaasti ympärillä olevien kanssamatkustajien lennon :(
Ihan vinkiksi, että jos et kestä lentää ilman viinaa, niin jää ihan vain suosiolla kotiin - se on parempi kaikille.
Otan lipun businessluokkaan, ja jos on yölento laitan läpät silmille ja penkin makuuasentoon.Lentoemäntä kysyy jo alkuvaiheessa illallistulauksen ja vastaan skippaavani sen, koska aion nukkua.
Päivälennolla aika kuluu nopeasti, kun sitä rytmittää juoma-ja ruokatarjoilut, elokuvat, lukeminen jne.
Silloin on paras, jos saa levitettyä itsensä vaakatasoon keskipenkeille nukkumaan. Viimeksi katsoin neljä leffaa putkeen, kun ei väsyttänyt. Lentokoneissa on hyvä päivittää itsensä uusien leffojen ihmemaailmaan :) Viiniä tulee juotua, syön jos siltä tuntuu ja harrastan itseni vääntelyä hyvin omituisiin torkkuasentoihin siinä pienellä penkillä, kun yleensä edessäistuva on vielä vetänyt tuolinsa naamaani kiinni.