Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on päiväkodissa. Miksi vasu-keskusteluissa ihmetellään kun lapsella ei ole kavereita kotona?

Vierailija
29.03.2017 |

En ymmärrä miksi lapsen pitäisi vielä iltaisin tai viikonloppuisin olla kavereiden kanssa, kun on pitkät päivät paiväkodissa toisten lasten kanssa.
Eihän lapsi ehtisi olla oman perheen kesken juuri ollenkaan, jos pitää vielä ehtiä kavereiden kanssa leikkimään.

Mitä mä en nyt ymmärrä tässä? Miksi meidän perhe-elämä ei riitä lapselle iltaisin ja viikonloppuna?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen se lapsi on? Onko ainoa lapsi?

Vierailija
2/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät vihjata puutteita sosiaalisissa taidoissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ei meilläkään kavereita kotona käynyt ennen kuin kouluiässä. Ei päiväkodissa mitenkää asiaa ihmetelty, siellähän ne leikki päivät pitkät kavereiden kanssa.

Vierailija
4/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainoa lapsi. Mutta on luonteeltaan "hiljainen". Sellainen lapsi mitä ennen ihannointiin. Mutta ei nykyaikana.

Vierailija
5/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus on hiljainen. Kyllä hän vähintään kerran viikossa kävi jollakin kaverilla illalla. Ja viikonloput paineli naapuruston lasten kanssa. Viisivuotiaasta eteenpäin tuli se yökyläilyinnostus.

Vierailija
6/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainoa lapsi. Mutta on luonteeltaan "hiljainen". Sellainen lapsi mitä ennen ihannointiin. Mutta ei nykyaikana.

En tiedä miksi mitään temperamenttipiirrettä pitäisi ihannoida yli muiden. Kaikilla on paikkansa. Ja kaikilla on myös haasteita.

Vierailija
7/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tehnyt vastakysymyksen, että miten paljon kysyjä itse on iltaisin ja viikonloppuisin kavereittensa kanssa. Siihen on vastattu, että ei nyt kuulu tähän keskusteluun. Olen vastannut, että lapsi ei ole mikään kohde, jonka elämää me olemme ruotimassa, joten keskitytään siis päiväkodin toimiin ja henkilöstön tekemisiin eikä lapsen yksityiselämään. Jos päiväkodissa ei osata ryhmäyttää lapsia ja tukea heitä kasvussaan, niin minä joudun vanhempana ottamaan yhteyttä ylempiin tahoihin, jotta saadaan henkilöstön osaaminen kuntoon.

Vierailija
8/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti lastentarhanopettaja on itse sellainen ekstrovertti, jonka täytyy koko ajan olla jossakin juoruilemassa jonkun kanssa. Ei ymmärrä sitä, että kaikki eivät kaipaa aina seuraa. Voi olla, että lapsi jopa tarvitsee päiväkotipäivien jälkeen omaa rauhaa ja hiljaisuutta. Eri asia tietysti, jos lapsi vaikuttaa masentuneelta tai itse kaipaa kavereita.

T. Introvertti luokanopettaja, jota kyllästyttää ekstrovertit työkaverit.

Vierailija
9/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se epänormaalia jos lapsella ei ole yhtään kaveria päiväkodin ulkopuolella. Lapsi on tietysti vielä liian nuori etsimään niitä itse joten vika onkin teissä vanhemmissa jotka että lapselle kykene sosiaalisia suhteita järjestämään. Eikä niiden kavereiden kanssa tarvitse joka ilta leikkiä, vaan vaikka kerran viikossa.

Vierailija
10/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi mitään temperamenttipiirrettä pitäisi ihannoida yli muiden. Kaikilla on paikkansa. Ja kaikilla on myös haasteita.

Siksi, että kulttuurin muuttuessa ihmisten ihanteet muuttuvat. Ja onhan se nyt mukavampi semmoinen kansainvälinen älämölölapsi kuin hiljainen, jota pitää pelätä.

Vierailija
11/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti lastentarhanopettaja on itse sellainen ekstrovertti, jonka täytyy koko ajan olla jossakin juoruilemassa jonkun kanssa. Ei ymmärrä sitä, että kaikki eivät kaipaa aina seuraa. Voi olla, että lapsi jopa tarvitsee päiväkotipäivien jälkeen omaa rauhaa ja hiljaisuutta. Eri asia tietysti, jos lapsi vaikuttaa masentuneelta tai itse kaipaa kavereita.

T. Introvertti luokanopettaja, jota kyllästyttää ekstrovertit työkaverit.

Nimenomaan. Näin käy, jos ei opeteta lapsena pelkäämään muita ihmisiä niin kuin kuuluisi.

Vierailija
12/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään lapsilla päiväkoti ollut vapaa-ajan kavereita.

Vierailija
13/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ihan lastentarhaope suositteli että toki nyt harrastuksissa käykää mut viettäkää illat ja vkl ihan rauhassa keskenään. Päiväkoti on niin meluisa paikka ja sosiaalisuutta saa siellä harrastaa ihan väsymiseen asti, välillä on hyvä saada nuo hiljaiset päivät

Vierailija
14/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksia ei kyllä päiväkotilapsi tarvitse...

Vierailija
15/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä vihjaista mitä haluaa mutta vihjailijan kannattaa myös ymmärtää että ehkä vanhempi tai vanhemmat ei välitä vihjailuista koska eivät ole samaa mieltä asioista tai ehkä yksinkertaisesti ovat sitä mieltä että tietyt asiat ei kuulu päiväkodille ha henkilöstölle pätkääkään. Ehkä tosiaan olisi parempi keskittyä siihen hoidon tasoon päiväkodissa sen sijaan että äimistellään toisten yksityiselämää,

Vierailija
16/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on 40 tuntia päiväkodissa eli iltaisin ehtii olemaan hereillä jotain 4 tuntia arkipäivisin, niin koen kyllä että se 4h vietetään oikeasti yhdessä. Ei kavereilla, ei somessa, voidaan kattoa lastenohjelmia jos katsotaan niitä yhdessä jne. Ja viikonloput menee retkeilyyn ym. perheen kanssa rentoiluun. Meillä ainakin lapset on hoidon jälkeen väsyneitä että eivät kyllä kaipaa enää mitään virikkeitä iltoihin enää.Ei ne enää montaa vuotta meidän vanhempien kanssa vielä iltoja tai viikonloppuja varsinkaan. 

Vierailija
17/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joskus ihmeteltiin sitä, tai paremminkin paheksuttiin, että sisko ja veli leikkivät keskenään siellä hoidossa.

Vierailija
18/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapsen päiväkodista kyselty mitään yksityiselämästä, ei lapsen eikä meidän vanhempien. Lapsella alkoi olla omia kavereita päiväkodin ulkopuolella n. 5-vuotiaana ja olisin kyllä ollut äimän käkenä jos vasussa olisi kyselty kavereista tai niiden mahdollisesta puutteesta joskus aikaisemmin. Ja vaikka lapsilla olisi puutteita sosiaalisessa kanssakäymisessä ei tämä tarkoita mielestäni sitä että lapselle pitää väkisin hankkia kavereita päiväkoti-iässä kotiin leikkimään iltaisin jos kerran siellä päiväkodissa ollaan täysipäiväisesti. Siellähän tuon ikäisen kaverit yleensä on ja siellä on päivisin aikaa niitä sosiaalisia taitoja harjoitella. Ehkä ainokainen lapsi kaipaisi sitä seuraa enemmän kun sellainen jolla on sisaruksia jonka kanssa myös kotona leikkiä.

Vierailija
19/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on 40 tuntia päiväkodissa eli iltaisin ehtii olemaan hereillä jotain 4 tuntia arkipäivisin, niin koen kyllä että se 4h vietetään oikeasti yhdessä. Ei kavereilla, ei somessa, voidaan kattoa lastenohjelmia jos katsotaan niitä yhdessä jne. Ja viikonloput menee retkeilyyn ym. perheen kanssa rentoiluun. Meillä ainakin lapset on hoidon jälkeen väsyneitä että eivät kyllä kaipaa enää mitään virikkeitä iltoihin enää.Ei ne enää montaa vuotta meidän vanhempien kanssa vielä iltoja tai viikonloppuja varsinkaan. 

Sama täällä. En usko että tekisi hyvää jos joku Pauliina-Petteri raahattaisiin meille vielä riekkumaan iltaisin oman lapseni kanssa leikkimään. Johan siinä menisi jo omat hermotkin.

Vierailija
20/26 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin todella, että kasvatusalan ammattilaset (eivätkä oikeastaan minkään muunkaan alan ammattilaiset) sorru pelkästään "vihjailemaan" mahdollisista ongelmista. Ihan reilusti voi ottaa sosiaalisten taitojen puutteen esille, rakentavasti esille tuotuna asiakkaan ei tarvitsisi enää miettiä, mitähän se tuollakin kommentilla tarkoitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi