Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen ainoa ison pörssiyhtiön naisjohtaja oli kotiäitinä yhteensä seitsemän vuotta. Miettikääs tätä, te kotiäitiyden parjaajat!

Vierailija
29.03.2017 |

Täälläkin koko ajan näkee kommentointia, jossa naiset puukottavat sisariaan ja haukkuvat, että kotiäidin rooliin heittäytyminen on työuralle tuhoisaa ja ammattinsa hukkaan heittämistä.

No juu ei ole. Tai ainakin uraan vaikuttaa moni muukin asia.

Nimittäin lukekaapa vaikka tämän päivän Hesarista Alkon pääjohtajan ja kohta Nokia Renkaiden toimarin Hille Korhosen valinnoista. Mimmi on 55-vuotias, sai kaksi lasta pian valmistuttuaan 25/26-vuotiaana, hoiti heitä viisi vuotta kotona ja uudelleen kuopusta kaksi vuotta 40-vuotiaana.

Ja silti tehnyt poikkeuksellisen kovan uran bisneselämässä.

Että hattua nostan Hillelle, oikeat prioriteetit ja tiukka mimmi!

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiyttä on niin montaa lajia kuin kotiäitiä. Myöskään uraäidit, tai työssä käyvät, eivät mahdu yhteen muottiin. Itse olen ollut monta vuotta kotona lasten kanssa, samaan aikaan opiskellut toisen yliopistotutkinnon ja toiminut yrityselämässä luottamustehtävässä. En koe, että kotiäitiys olisi tyhmentänyt minua, vaan kasvattanut monin eri tavoin mm. priorisoimaan ja sietämään stressiä. Ei se ole ollut hukkaan heitettyä aikaa urankaan kannalta. Jos joku haluaa sen nähdä niin, niin nähköön.  

ja kyllä, kotiäitiyskin (tai -isyys) on mielestäni työtä. Monesti rankempaa kuin vaikka asiantuntijatason siisti toimistotyö, jossa ei ole pahempia tulos/esimiesvastuita (olen tehnyt kumpaakin). Miksi siitä ei siis voisi saada korvausta muutamalta lapsen ensi vuodelta kotihoidontuen muodossa? Säästyyhän kunnilta moninkertaisesti kotihoidontuen summa, kun jompi kumpi vanhemmista hoitaa lapsen kotona päivähoidon sijaan.

Ja itse ketjun aiheesee, hienoa, että Hillen kaltaisia naisia nostetaan esiin!

Vierailija
142/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä uraäitejä. Miksi tehdä lapsia, jos niiden kanssa ei halua viettää aikaa. Alle 3-vuotiaan lapsen paikka on kotona äidin kanssa, sitä pienempiä ei saisi viedä hoitoon.

Muutama tuntemani uraäiti on ratkaissut tämän dilemman niin, että mies on ollut kotona kunkin lapsen kanssa sen kolmannen vuoden. Kas uraäidin palkalla tämäkin on ihan todellinen ja varteenotettava vaihtoehto! Näille uramiehille tämä on tarjonnut mahdollisuuden tutustua lapseen kunnolla ja muodostaa läheisen suhteen ja samalla he ovat saaneet breikin työelämän oravanpyörästä. Vuosi kotona lasten kanssa tekee ihmeitä, sen jälkeen on hyvä tarttua takaisin töihin ihan uudella innolla.

Se on vain sinun mielipiteesi. Minusta taas asia on niin, että äidin kuuluu jäädä hoitamaan lapsia. Kyllä niitä töitä ehtii tehdä myöhemminkin.582

Yksikään tuntemani kotiäiti ei noin ajattele. Meilläkin mies on ollut vuoden kotihoidontuella, ja ratkaisu oli mahtava kaikille.

Kuulutte tilastollisesti todella pieneen marginaaliryhmään. Vain 4% isistä jää kotihoidontuelle ja hyvin harva heistä on sillä vuoden tai yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on paljon kotiäitiyttä herjaavia kommentteja. Miksi niin monet näkevät punaista, jos äiti on kotona sen 3 vuotta yhden lapsen kanssa? Jos perheessä näin päätetään, niin onko se teiltä muilta jotenkin pois?

Vierailija
144/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkin tehnyt lapset uran kannalta hyvään aikaan ja sopivan ikäisenä. Mä oon nyt uudelleenkouluttautumassa ja 30-vuotias eikä ole lapsia hankittuna. Eikä myöskään työkokemusta tältä uudelta alalta. Mitäs luulet, miten mä saan duunia kun opiskelen tässä vielä pari vuotta ja teen pari muksua ja olen heidän kanssaan kotona 5 vuotta, kuinka saan työtä sen jälkeen? Olisin 37/38-vuotias oman alan työkokemusta omaamaton kotimamma. Ei näytä hyvältä. Oon jo henkisesti valmistautunut, etten saa enää koskaan mitään työtä, kun en nyt meinaa löytää edes kesätyötä (lapsettomana ja opinnot hyvässä vaiheessa). Niin ja onhan minulla toki muuta työkokemusta, mutta se ei auta oman alan töiden hakemisessa eikä näköjään edes kesätyöpaikkojen saamisessa.

Vierailija
145/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

144, varmasti noinkin. Myöhäinen alalletuloikä on usein haasteellista, on syy sitten mikä tahansa. Riippuu kumminkin alasta: jos esim. kouluttautuu hoitoalalle tai kasvatusalalle, omien lapsien hoidosta voi olla etuakin.

Minä olen töissä toimittajana, ja koen, että vaikka alani on todella teknistä, ei kukaan oleta, että hoitovapaalla jotenkin tipahtaa kelkasta. Uutisia tulee seurattua jopa tarkemmin... ja elämänkokemus on plussaa.

Mutta joo, tämä siis on alakohtaista.

Minusta Hillen esimerkki on siitä hieno, että hän on kumminkin edennyt alalla, joka on aika urakeskeinen ja maskuliinen. Ja kehdannut jäädä pariksi vuodeksi hoitovapaalle vielä 40-42 -vuotiaana, jolloin on oletettavasti ollut jo johtotason tehtävissä.

Mahtavaa, enemmän samanlaista asennetta. Perhe ja lapset ovat tärkeitä, eikä ketään äitiä TAI ISÄÄ pidä rangaista siitä, että haluaa hoitaa vanhemman roolinkin hyvin. Yleensä siitä on vain hyötyä, että osaa tarkastella maailmaa useammalta kantilta.

Vierailija
146/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotiäitiys ei sotkis uraa niin naisjohtajia olis varmaan enemmän kuin yksi.

Vierailija
147/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Sara Sieppi omaa pehmeät arvot ja aikoo jäädä kotiäidiksi.

Vierailija
148/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksia joissa kadulla asuvista narkkareista on tullut miljonäärejä menestyvän bisneksen kautta.

Vierailija
149/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on paljon kotiäitiyttä herjaavia kommentteja. Miksi niin monet näkevät punaista, jos äiti on kotona sen 3 vuotta yhden lapsen kanssa? Jos perheessä näin päätetään, niin onko se teiltä muilta jotenkin pois?

On, se on kaikilta naisilta pois koska se vaikeuttaa naisten työllistymistä yleisellä tasolla. Se on myös isiltä pois, joille ei ole hyväksyttävää jäädä kotiin lapsen kanssa koska "akkain homma".

Vierailija
150/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin nyt kaikki mammat kotiäideiksi niin teistä tulee isona pörssiyritysten pääjohtajia.

Vierailija
151/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, se on kaikilta naisilta pois koska se vaikeuttaa naisten työllistymistä yleisellä tasolla. Se on myös isiltä pois, joille ei ole hyväksyttävää jäädä kotiin lapsen kanssa koska "akkain homma".

Millä tavalla se on kaikilta naisilta pois? Tiesitkö, että miesten työttömyys on yleisempää kun naisten?

Vierailija
152/152 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menis siivous alalle opettelemaan organisointia ja jne. siellä on kouluttamatonta väkee. joka väittää osaavansa työt, paljon sairaslomia, huono palkka kautta linjan, raskas ja paskanen työ.... Kun sen paletin joku saa toimimaan, on erittäin hyvä ja lisä bonukset, maininnat ja arvostukset ansainnut. Tosin parasta varmaan alle 3v. lapsille ja vanhemmille olla kotona. Siirtyä vähissä erin päiväjoitoon, kun leikki-ikä alkaa ja tarvitsee enemmän ohjattu toimintaa ja saa energiansa purettua jotenkin rakentavasti. Nuo on hyvävelipaikkoja tai joillakin suhteillla saatu, pääasia että yritys pysyy pystyssä ja kasvua tulee joka vuosi, että työpaikat säilyy muillakin kuin johtajalla. Tosin ei kauan ole johtaja, jos tulosta ei tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän