Miksi aloitat lauseen muodossa "ei millään pahalla, mutta" jos tarkoituksesi on kuitenkin loukata?
Eikö ole hieman tekopyhää sanoa esim. Ei millään pahalla, mutta sä olet helvetin ruma" ?
Kommentit (6)
Veikkaan että noin toimivat yrittävät tekeytyä viattomiksi:"Enhän minä mitään pahaa tarkoittanut, sinä vain olet liian herkkänahkainen..." Eli ettei vika ole heissä ja heidän toiminnassaan, vaan muissa.
Minä taas näen tuon aloituksen tapana valmistaa kuulijaa siihen, että kohta tulee negatiivista asiaa. Tarkoitus ei ole välttämättä loukata, mutta joskus asiat pitää vain puhua suoraan.
Aikuiset ihmiset ovat kysyneet minulta hämmentävän usein "Ei millään pahalla, mutta miks sun naama on tuollainen hirveä"
Kiitos kysymästä, paloin pahasti tulipalossa lapsena josta selvisin juuri ja juuri hengissä.
On olemassa ihmisryhmä, joka kuvittelee tosissaan, että sillä on oikeus ja velvollisuus latoa päin naamaa mitä tahansa "koska minä olen rehellinen ihminen enkä jätä mitään sanomatta, sillä se ei olisi oikein". Minulla oli juuri tuollainen kollega aikoinani. Joskus keskustelimme siitä, miten aina ei ole tarpeen laukoa kaikkea päin näköä, mutta tämä nainen oli sitä mieltä, että rehellisyys vaatii sanomaan ääneen mielipiteensä, oli se sitten millainen tahansa. Sanoin, että joskus on armeliaampaa vaieta, mutta ei, ei hänen mielestään, sillä sekin on kuulemma valehtelua. Ja oliko tämä nainen sitten todellisuudessa niin rehellinen kuin mainosti? Ei ollut. Oli melkoisen kiero tyyppi. Puhui edessä yhtä ja takana toista. Se siitä rehellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ihmisryhmä, joka kuvittelee tosissaan, että sillä on oikeus ja velvollisuus latoa päin naamaa mitä tahansa "koska minä olen rehellinen ihminen enkä jätä mitään sanomatta, sillä se ei olisi oikein". Minulla oli juuri tuollainen kollega aikoinani. Joskus keskustelimme siitä, miten aina ei ole tarpeen laukoa kaikkea päin näköä, mutta tämä nainen oli sitä mieltä, että rehellisyys vaatii sanomaan ääneen mielipiteensä, oli se sitten millainen tahansa. Sanoin, että joskus on armeliaampaa vaieta, mutta ei, ei hänen mielestään, sillä sekin on kuulemma valehtelua. Ja oliko tämä nainen sitten todellisuudessa niin rehellinen kuin mainosti? Ei ollut. Oli melkoisen kiero tyyppi. Puhui edessä yhtä ja takana toista. Se siitä rehellisyydestä.
Esmerkkisi mainitsema ihminen on tyypillinen 'kouluttaja'...eli pelaa valtapelejä. Näitä valitettavan paljon on olemassa...
Suoraa valehteluahan se on sanoa noin. Samaa mieltä.