Tömistelevä yläkerran naapuri - voiko asialle tehdä mitään?
Muutin tähän asuntoon vuodenvaihteessa ja lähes välittömästi laitoin merkille, että yläkerran asunnosta kuuluu jatkuvaa töminää. Aluksi ääni ei ollut kovin voimakas mutta nyt kuluneen kuukauden aikana on tuntunut, että asunnossa oleskelee elefantti sillä omaan asuntooni kuuluu suoranaista jytinää. Viikonloppuna melu vain paheni: monta tuntia jatkunut töminä ja kolahtelu vaikeuttivat jo nukahtamista ja ylipäätään alan olla melun takia stressaantunut.
Voi olla, ettei yläkerran asukki vain tiedosta aiheuttavansa minua häiritsevää meteliä ja tiedän sen, että kerrostalossa ei mitään täyshiljaisuutta voi vaatia ja normaalit elämisen äänet kuuluvat kyllä asiaan. Samalla tavalla voi olla, että omat askeleeni kuuluvat ihan samalla tavalla alakerran asuntoon ja tässä talossa on vain huono äänieristys. Mietin silti, voisiko tälle asialle tehdä mitään? Voinko huomauttaa yläkerran asukkaalle asiasta vai hyväksynkö vain sen, että tässä talossa asumiseen kuuluu tuo jatkuva töminä?
Kommentit (185)
kyllä maailmassa on paljon ihmisiä joilla tuntuu olevan v it un vaikeeta.
Itseäni ei haittaa vaikka naapurissa lapset itkee ja koirat haukkuu yms.
ps. näytänkin nyt 45vuotiaana noin 3 kymppiseltä koska en ole stressannut mitään.
suosittelen muillekkin, paras nuoruudenlähde se.
Aivan omituinen ketju.. kotonako ei saisi kävellä kuin tietyllä tyylillä tossut jalassa?
Olen 50v aikana asunut monessakin kerrostalossa, ylä- ja alakerrassa. Jopa niissä 70-luvun kerrostaloissa joissa ei ollut äänieristystä nimeksikään. Minä en ole ikinä mielenrauhaani menettänyt metelin tai äänien vuoksi.
Muistan ne lukemattomat kerrat, kun ystäväni pyysi kotiinsa kuuntelemaan naapurien meteliä... se meni tyyliin näin ”ole hiljaa ja kuuntele tarkkaan, hei kuuletko tuon metelin?” ” kuuletko miten kävelevät” ” kuuletko miten niiden tiskikone pitää ääntä ja klo on jo 22”
Itseäni tai elämääni, toimiani, nukahtamista, heräämistä ei ole koskaan häirinnyt elämisen äänet.
Viimeiset vuodet olen asunut kerrostalon alimmassa kerroksessa maantasalla jossa vieressä on lastenleikkipaikka, eikä lasten leikkien äänet, eikä iltaisin teinien mopojen äänet ole minua ärsyttäneet.
Taitaa olla niin, että asenne ratkaisee
joo sori, onnettomuuden takia käytän kävelykeppejä. pahoittelen aiheuttavani häiriö ja lopetan liikkuminen. ps hyvin yksinäinen, viikonloppusin tuon kaverin kylään ja pelataan korttei
Käy sanomassa, jos ei lopu niin ilmoitusta isännöitsijälle. Jatkuva kovaääninen tömistely ja kolina ei kuulu asumisen ääniin, varsinkaan yöllä tapahtuva.
Vierailija kirjoitti:
joo sori, onnettomuuden takia käytän kävelykeppejä. pahoittelen aiheuttavani häiriö ja lopetan liikkuminen. ps hyvin yksinäinen, viikonloppusin tuon kaverin kylään ja pelataan korttei
Unohdit kertoa, että on syöpäkin vielä ja Afrikassakin nääntyy lapsia nälkään.
Minun yläkerran naapuri aloittaa lähes joka aamu klo 06.00 aamujumpan, mihin kuuluu käsipainojen kolistelua parkettilattialle ja ilmeisesti porrasaskellusta jollekin korokkeelle sekä jonkinlaista liukumista lattiapinnalla. Tätä kestää n. puolituntia eli juuri niin kauan, että olen varmasti herännyt metelin.
Laita taustamusikkia soimaan niin ei ärsytä niin paljon. Tämä siis jos et sille uskalla sanoa. mitään ja tykkäät musiikista. Se oikeesti toimii, ainakin mulla. Valitettavasti ongelma voi tosiaan olla talon äänieristyksessä ja naapuri ei kiusaa tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen kantis, eli kantaastuja. Ne on todellinen nightmare. Kokemusta noista on. Vaikea tilanne. Noille jos valittaa ne pitävät sitä vittuiluna vaan.
Kantaastuja?
Kanta astuja?
Kanta-astuja!
Meillä taas kuuluu alakerrasta kauhea kolina ja ryminä. Aikaisemmat asukkaat oli hiljaisempia, tämä nykyinen tekee kaiken hirveällä ryminällä ja voimalla ja puhuu myös kovalla äänellä niin että kuuluu naapuriin.
Kaikki pitää aina paiskoa ovet ja tavarat, siivoamisesta lähtee jumalaton kolina, samoin astioita paiskoo keittiössä, lattialla ei taida olla mattoja ja kolisee vähän väliä kovaan laminaattiin, huonekaluja tuntuu siirtävän joka viikko, viikonloppuisin joskus kuuluu tunteja sellainen ääni että jotain raahaa pitkin lattioita tai iltaisin vielä kymmenen jälkeen oikein korvia vihlovaa lattian raapimista. Ja on tietenkin ilta/yöaktiivinen.
Sanominen hieman auttoi mutta ei paljoa. Itse yritän aina tehdä asioita ilman kauheata kolistelua ja mattoja on lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Niksipirkka: Älä asu kerrostalossa, jos sinulla on joku aistiyliherkkyys tai joku muu mielenterveydellinen ongelma.
Niksipirkka: Tunge sukkahousut korviin jos et siedä meteliä.
Äänekkäällä voihkimisella saa naapurin muuttamaan.
Muuta pois. Ylimpään kerrokseen tai rivariin. Tai omakotitaloon maaseudulle niin ei muuten tarvite välittää naapurien älämölöstä eikä omastaan. Saa metelöidä vaikka 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Käy sanomassa, jos ei lopu niin ilmoitusta isännöitsijälle. Jatkuva kovaääninen tömistely ja kolina ei kuulu asumisen ääniin, varsinkaan yöllä tapahtuva.
Kyllä se nyt valitettavasti taitaa kuitenkin ihan elämisen ääniin mennä, ei kai ihmistä voi kieltää kävelemästä tai käskeä hiippailemaan omassa asunnossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kerrostalokyttääminen kohdistuu usein nuoriin ja nuoriin lapsiperheisiin”
Suomalaiset kerrostaloasujat vaativat yhä useammin täyttä hiljaisuutta. Taloyhtiöihin on kehkeytynyt kyttääjäporukka, joiden ärsyyntymiskynnys on matalalla.
Naapurien äänet ja elintavat aiheuttavat kerrostaloyhtiöissä runsaasti valituksia ja keskustelua. Isännöintiliiton lakiasiantuntijan Marina Furuhjelmin mukaan Suomessa on menty liian tiukasti siihen, että yhteisöasumisen ääniä ei hyväksytä.
- Halutaan täyttä hiljaisuutta, mikä kuuluu omakotiasumiseen. Tämä on mielestäni yllättävää. Sanoisin, että jos on herkkä ja haluaa asua hiljaisesti, niin sellaisen on mietittävä omaa asumismuotoaan. Jos ei kestä leikkimisen tai yhteisön ääniä, niin on valittava hiljainen asumismuoto, korostaa Furuhjelm.
Furuhjelm kertoo, että kuluneen syksyn aikana esimerkiksi lasten leikkiäänet ovat nousseet keskusteluun. Joissain taloyhtiöissä leikkiminen halutaan kieltää kokonaan ja tämä on Furuhjelmin mukaan järkyttävää.
- Kyttääminen kohdistuu usein pitkälti nuoriin ja nuoriin lapsiperheisiin. Tässä on selvä ikäjakauma. Vanhemmat kokevat, että nuoret eivät osaa asua, vaikka tilanne on täysin samanlainen kuin heidän ollessaan nuorempia. Ehkä vanhemmat ovat unohtaneet, miten silloin asuttiin, pyörittelee Furuhjelm.
Hän neuvoo nuorempia ottamaan taloyhtiöissä aktiivisemman roolin ja lähtemään mukaan esimerkiksi hallitustoimintaan.
- Valitettavasti yleensä vain iäkkäämmät ovat hallituksessa. Nuorempien pitäisi ottaa osaa ja sanoa, että muut eivät voi ohjata taloyhtiötä. Kaikilla on sama oikeus elää ja asua.
jatkuu...
Pask*puhetta. Viime vuosituhannen puolella vanhemmat pitivät vielä jöötä ja useimmat heistä kielsivät kerrostalokodeissa sisällä juoksemisen ja huutamisen.
Nimenomaan näin. Sisällä ei saanut juosta, pomppia, heitellä palloa, eikä huutaa. Silloin harrastettiin näitä toimintoja ulkona. Nykyään muksut saavat mellestää kerrostaloasunnossa juuri niin kuin lystäävät. Jostain syystä vanhemmat eivät puutu asiaan.
No mitäs sitten kun hiljaisuutta vaativat suuttuvat siitäkin kun ulkona leikitään, aiheutuu naurua ja huutoa ja he häiriintyy. Joku juokseekin ja palloa pompotetaan niin ihan on Irmelillä rillit vinossa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan omituinen ketju.. kotonako ei saisi kävellä kuin tietyllä tyylillä tossut jalassa?
Olen 50v aikana asunut monessakin kerrostalossa, ylä- ja alakerrassa. Jopa niissä 70-luvun kerrostaloissa joissa ei ollut äänieristystä nimeksikään. Minä en ole ikinä mielenrauhaani menettänyt metelin tai äänien vuoksi.
Muistan ne lukemattomat kerrat, kun ystäväni pyysi kotiinsa kuuntelemaan naapurien meteliä... se meni tyyliin näin ”ole hiljaa ja kuuntele tarkkaan, hei kuuletko tuon metelin?” ” kuuletko miten kävelevät” ” kuuletko miten niiden tiskikone pitää ääntä ja klo on jo 22”Itseäni tai elämääni, toimiani, nukahtamista, heräämistä ei ole koskaan häirinnyt elämisen äänet.
Viimeiset vuodet olen asunut kerrostalon alimmassa kerroksessa maantasalla jossa vieressä on lastenleikkipaikka, eikä lasten leikkien äänet, eikä iltaisin teinien mopojen äänet ole minua ärsyttäneet.
Taitaa olla niin, että asenne ratkaisee
Taidat olla huonokuuloinen. Älä vaan hanki kuulolaitetta, pysyt jatkossakin tyytyväisenä kerrostaloasujana.
Kanta-astuja on muuten kaikissa todistamissani tapauksissa ollut nainen! Mikä siinä kävelyssä on niin vaikeaa tekemättä mahdotonta töminää?
Jos et ole asunut huonosti äänieristetyssä talossa kanta-astujan alakerrassa on tietysti kiva tulla sanomaan että elämän ääniä tulee sietää.
Minulle selvisi miksi yläkerran naapuri tömistelee jatkuvasti, yleensä useita tunteja putkeen, ei minuuttiakaan yleensä ole paikallaan, koska naapurille maistuu piri ja sitä se vetää jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen kantis, eli kantaastuja. Ne on todellinen nightmare. Kokemusta noista on. Vaikea tilanne. Noille jos valittaa ne pitävät sitä vittuiluna vaan.
Aina on olemassa se riski, että kun asiasta huomauttaa (vaikka kuinka ystävällisesti ja asiallisesti) niin tilanne pahenee. Ottaa sen nimeon omaan loukkauksena ja vit*****na ja alkaa kahta kauheemmin tahallaan tömistellä. Ja ihan oikeasti tuskin tunnet naapurisi sielunelämää niin hyvin, etteikö tämä riski olisi mahdollinen. Sitä ei nimittäin voi ulkonäöstä tai muusta päätellä, vaikka olisi ihan "fiksun" olonenkin tapaus kyseessä.
T: Nimimerkki kokemusta löytyy. Kunpa olisi pitänyt suuni supussa.
vaikutat itse mielensä pahoittajalta. Pidä sitten turpasi kiinni. Loukkaannut siitä että joku loukkaantuu sanomisestasi. Otetaan esimerkiksi lauluharjoitukset päiväsaikaan. Tai remontti. Jos niistä valittaa asiallisestikin niin niistä voi loukkaantua ja melkein pitääkin!!!. Voivoi sinua. Tuollaisia naapurin nirppamammoja ja pappoja en rupea kumartelemaan..Jos ääntä lähtee päivällä ja se on tahatonta tai liittyy harrastukseen niin suutun!! Jos jotakuta naapuria vituttaa toisten kaapin kolahdus tai askeleet niin muuta hiljaisempaan taloon ja kato peiliin!! Eri asia jatkuva tahallinen häiriköinti, huutavat juopot jotka dokaa päivästä toiseen ja huutaa. Tai sotkijat, narkit jne.
Nykyään ollaan niin uhria, niin uhria...
joka taloyhtiössä on nämä kiintiö valittajat yms. kusipäät.
ja valittajien lisäksi kyttääjät.