Siivoatteko koskaan vain siksi, ettette halua kenenkään joutuvan käymään tavaroitanne läpi kuoleman yllättäessä?
Vai ettekö välitä siitä mitä tapahtuu kuolemanne jälkeen? Joskus mietin olenko ihan outo, mutta asun yksin ja silloin tällöin tulee mieleen, että mitä jos saan äkillisen sairaskohtauksen kotona tai joudun onnettomuuteen kaupungilla ja asuntoni on kuin kaatopaikka ja joku sukulaisraukka joutuu sitten siivoamaan täällä, jos en nyt itse siivoa.
Kommentit (27)
Pidän jatkuvasti yllä siisteyttä ja moitteetonta järjestystä, kuoleman varalta ja muutenkin. Tosiaan kauhistuttaa ajatus, että joku löytäisi esim. sohvan alta likaiset pikkarit kuolemani jälkeen! Ahdistaa jo ajatus täydestä pyykkikoristakin :)
En ajattele edes ku olevani vähään aikaan.
No en vielä. Anoppi saisi kyllä aloittaa sen homman. Tosi itsekästä jättää muille esim. hyllymetreittäin kirjoja, jotka ei kelpaa edes antikvariaattiin. Kaatikselle vaan pienissä erissä hyvissä ajoin.
Alle nelikymppiset eivät yleensä aikakaudelle tyypillisesti edes kerää tavaraa. Mutta yli viisikymppiset muistavat ajan, kun kaikkea oli vähän. Joten kaikki pitää säilyttää ja esimerkiksi astioiden määrä oli yksi statuksen mittari. Kun yhtälöön otetaan vielä mukaan omakotitalo, on ongelmavyyhti valmis. Omat vanhemmat valmistautuvat myymään talonsa ja onneksi aloittaneet siivousprosessin jo viisi vuotta sitten. Mutta edelleen tavaraa riittää.
Kyllä. En nyt erityisesti siivoa tuon takia, mutta aina kun käyn tavaroita läpi isomman siivouksen yhteydessä niin heittelen pois tavaroita/asioita mitä en haluaisi perikunnalle jättää. Yksi on esim vanhat laskut. Ei niiden tarvitse tietää mihin kaikkeen olen rahani hassannut :D enkä halua että jälkeeni jää kauhea kasa arvotonta roinaa muiden vaivoiksi.
Sain äsken järjestettyä kaikki paperini niin että ne ovat nyt aihealueittain jaoteltuna parissa mapissa. Kaikki vanhat laskut ja tiliotteet heitin pois. Nyt jos joku muu joutuu käymään ne läpi, sieltä löytyy ainakin helposti kaikki olennainen pankkitileistäni, vakuutuksista ym. Vielä on tarkoitus listata arvoesineeni toiseen mapeista, jotta joku lähisukulainen ei vahingossa heitä tonnin arvoista tavaraa roskiin tai myy pilkkahinnalla, jos sattuisin kuolemaan ennen heitä.
ap
Olen ajatellut asiaa vuosia,ja jos siivoaisin,olisi tuo ainut syy tehdä niin