Alaikäisten ulkoiluttama bullmastiffi hyökkäsi päin naista ja pikkukoiraa - ja raateli pikkukoiran kuoliaaksi.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005142645.html
Poliisin kommentti: " Iso koira näykkäisi sen verran, että pienempi koira kuoli". Poliisin asenne ei taida nyt olla ihan kohdillaan.
Vai ulottuuko poliisin vihapuheentorjuntaprojekti koirahyökkäyksiinkin, mitäh?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulette että niitten koirienne nimessä on bull? Ne on alunperin vähintään jalostetu roduista, joiden tarkoitus on ollut tapella härkien kanssa.
Ja ne kaikki koirat on alunperin jalostettu HUI susista... Myös ne valkoiset pörröiset. Bullmastiffi, joka on jalostettu metsänvartijan työpariksi, on kuitenkin jalostettu nimenomaan olemaan tappamatta ihmisiä tai eläimiä, koska se olisi käynyt kalliiksi. Miten tämä fakta tuntuu jäävän monelta huomaamatta, vaikka huomataan, että nimessä esiintyy sana bull. Se niiden härkien kanssa taistellut oli muuten bulldoggi, kuitenkaan ei tunnu että niitä ihmiset karttavat? Ja miksi karttaisivatkaan.
Nii että voidaan verrata suden jalostusta koiraksi joka on tapahtunut niin kaukana historian hämärissä ettei silloin ollut vielä edes kirjoitusta, ja bull-alkuisia koiria, joita on jalostettu poispäin tappelusta korkeintaan 1800-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin että on mahdotonta opettaa sitä 60-kiloista koiraa sietämään chihuahuan räksyttämistä? Ei kai se molossi voi ainakaan itseään uhatuksi tuntea? Ja toisaalta, vaikka chihun omistaja olisi miten surkea ja koira kouluttamaton, niin fakta on että sen seurauksena ei kukaan kuole tai vammaudu, ei ihminen eikä eläin. Eli täysin kouluttamatuoman chihuahuan omistaja on kaikesta huolimatta parempi koiranomistaja ja paremmin kartalla, kuin tappelukoiran omistaja, joka ei kykene hallitsemaan lemmikkiään.
Ei koirat ylipäätään siedä kamalan helposti toisten räksyttämistä. Omani sietävät pakolla, koska minä pakotan ne. En kuitenkaan ymmärrä, mikä oikeus niillä räksyttäjien omistajilla on olla kouluttamatta omia koiriaan. Se 2kg räksyttäjä siinä 5m päässä juuri haistattelee ja pullistelee minkä kerkeää, ja sen omistaja ei tee yhtään mitään. Minun koirani vain pitää sietää sitä "vittuilua" ja pullistelua päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen, kun samalla pitäjällä kerran asutaan. Minun koirani eivät saa lajinomaisesti kertoa sille mokomalle napoleonkompleksin omaavalle kusipäälle, että kita kiinni, koska se 2kg jalostettu elikko kupsahtaa joko kauhusta kohdatessaan palautteen, tai sen nahka on niin ohueksi jalostettu, että siitä menee hammas vahingossa läpi, vaikka tarkoitus ei ole vahingoittaa. Melko perseestä, vaikka itse sanonkin. Ja joo, oli kärjistys.
Entä jos kaikki vain pyrittäisi kouluttamaan koiramme mahdollisimman mukaviksi kanssaeläjiksi? Me isompien koirien omistajat pidetään omamme kurissa ja herran nuhteessa, pikkukoirien omistajat pitävät omansa hyvinkäyttäytyvinä, kaikkien koirien omistajat koiransa hihnassa ja keräävät paskat kaupunkialueelta. Ja koirattomat lakkaavat puhumasta taistelukoirista ilman minkäänlaista käsitystä. Näillä päästäisi jo pitkälle.
Koirattomana pikkulasten äitinä voin kyllä sanoa, että minulle on täysi hevon humppa tuleeko lenkillä vastaan kymmenen vai sata räksyttävää pikkukoiraa, mutta yhtäkään aggressiivista hallitsematonta isoa koiraa ei tule tai sitä saa omistaja selittää poliisille. Tämä ei ole mikään vaihtokauppa että "jos tekin niin mekin". Iso koira on kokonsa puolesta vaarallisempi kuin pieni ja sellaisen hankkimiseen ja pitämiseen sisältyy suurempi vastuu kuin pienempään lemmikkiin. Ei ole laitonta olla ärsyttävä, mutta muiden kimppuun käyminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen ihminen ehkä totaalisen liikuntavammaisia vanhuksia lukuunottamatta pystyy välttämään chihuahuan "hyökkäyksen". Toisin näiden tällaisten koirien kanssa, jotka on kuin aseita jotka päättää itse milloin ja mihin suuntaan laukeavat.
Oletko koittanut juosta koiralta karkuun? Edes siltä chihuahualta?
Bullmastiffi ei ole sen sijaan ole mikään ihmeen ase, itseasiassa varmahermoisempia koira saa etsiä. Heikkohermoisia löytyy esim. saksanpaimenkoirista yms. (ihan harrastajien toteama seikka, ettei kannata kenenkään etsiä palkokasveja). Ja bullmastiffit tosiaan kun ei ole mitään taistelukoiria...
Aseita, jotka laukeavat heikkohermoisten ihmisten käsissä ovat sen sijaan ihan aidot aseet, teräaseet, pullot ja isoimpana esimerkkinä AUTOT. Enemmän minua huolettaa se, että käytännössä kuka tahansa 18-vuotias Suomessa saa käsiinsä 1000kg painavan ohjuksen jonka voi ohjata vaikka liian hitaasti kulkevan rollaattorimummon päälle.
Bullmastiffien pelkääminen laukeavina ohjuksina on huomattavasti turhempaa ajankulua kuin maalin kuivumisen katseleminen. Allergioihin kuolee ihmisiä joka vuosi enemmän, kuin mitä bullmastiffit hyökkivät 10v ajassa. Kielletäänkö siis pähkinät?
Chihuahua-ongelma on ratkaistu, jos henkilö pystyy potkaisemaan. Ja autoilu nyt vaan on pakollista, toisin kuin sellaisten koirien pitäminen, joita omistaja ei pysty hallitsemaan ja pitäämään niin että sivulliset ovat turvassa.
Piikille vaan, ei ole oikein että tappaa toisen koiran ja ei tule mitään seuraamuksia.
Itselläni on coton de tulear, kamalaa jos kokisi saman kohtalon kuin Manu :((
Ja vika ei ole koirassa vaan omistajissa.
Mistään koirasta ei saa agressiivista hyvällä kohtelulla, kaikki agressiiviset koirat on jollain tavalla laiminlyötyjä, huonosti kohdeltuja jne
Kielletään pähkinät heti kun ne hyökkää päälle ja tappaa mun lemmikin kun lähden ulkoiluttamaan sitä tuonne ulos yleisille teille.
Vierailija kirjoitti:
Kielletään pähkinät heti kun ne hyökkää päälle ja tappaa mun lemmikin kun lähden ulkoiluttamaan sitä tuonne ulos yleisille teille.
Hienosti löysit sen punaisen langan!
Mutta, jos tuolle linjalle lähdetään, niin useammin se auto teidät molemmat tappaa kuin toinen koira.
Taidan alkaa pitää puukkoa mukana kun ulkoilutan pientä villakoiraani. Ei sitä voi tumput suorana seistä, jos munanjatke syöksyy raatelemaan perheenjäsentä.
Innovaattori kirjoitti:
Miksi näille koirille ei ole laitettu etälaukaistavaa sähköpantaa? Jos koira alkaa räyhätä ja omistaja ei saa muuten koiraa kontrolliin, niin voisi antaa sitten nappia painamalla mojovan tärskyn riehujalle.
Koska Suomessa on sähköpannat ja muut kielletty. Siksi ne sähköpantakohtaukset sensuroitiin siitä Cesar-koirakuiskaaja -tv sarjastakin! Muissa maissa ne on sallittu.
Missään muissa maissa ei tainnut olla näin paljon koirien päällekäyntejä väki- ja koiralukua kohtaan kuin Suomessa. Se kertoo vain siitä että porukka ottaa koiria joille eivät pärjää, tai jättävät kouluttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä analogia ei nyt ihan auennut minulle. Vai oliko tämä joku nuts-vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen ihminen ehkä totaalisen liikuntavammaisia vanhuksia lukuunottamatta pystyy välttämään chihuahuan "hyökkäyksen". Toisin näiden tällaisten koirien kanssa, jotka on kuin aseita jotka päättää itse milloin ja mihin suuntaan laukeavat.
Oletko koittanut juosta koiralta karkuun? Edes siltä chihuahualta?
Bullmastiffi ei ole sen sijaan ole mikään ihmeen ase, itseasiassa varmahermoisempia koira saa etsiä. Heikkohermoisia löytyy esim. saksanpaimenkoirista yms. (ihan harrastajien toteama seikka, ettei kannata kenenkään etsiä palkokasveja). Ja bullmastiffit tosiaan kun ei ole mitään taistelukoiria...
Aseita, jotka laukeavat heikkohermoisten ihmisten käsissä ovat sen sijaan ihan aidot aseet, teräaseet, pullot ja isoimpana esimerkkinä AUTOT. Enemmän minua huolettaa se, että käytännössä kuka tahansa 18-vuotias Suomessa saa käsiinsä 1000kg painavan ohjuksen jonka voi ohjata vaikka liian hitaasti kulkevan rollaattorimummon päälle.
Bullmastiffien pelkääminen laukeavina ohjuksina on huomattavasti turhempaa ajankulua kuin maalin kuivumisen katseleminen. Allergioihin kuolee ihmisiä joka vuosi enemmän, kuin mitä bullmastiffit hyökkivät 10v ajassa. Kielletäänkö siis pähkinät?
Chihuahua-ongelma on ratkaistu, jos henkilö pystyy potkaisemaan. Ja autoilu nyt vaan on pakollista, toisin kuin sellaisten koirien pitäminen, joita omistaja ei pysty hallitsemaan ja pitäämään niin että sivulliset ovat turvassa.
Itse asiassa näen montakin syytä miksi pitää "isoa ja vaarallista" koiraa, toisin kuin autoilun, jota en näe pakollisena lähes lainkaan.
Monelle tuntuu tulevan ihan yllätyksenä se, että koirista on jotain hyötyä. Niitä pidetään seurana, ja ne tekevät monen elämästä täydempää ja rikkaampaa. Niillä on monilla myös töitä.
Tunnenpa muuten naisen jonka ex uhkaili ja stalkkasi tätä vuosikausia. Poliisi oli täysin voimaton ja ikävä kyllä naisella ei ollut rahaa palkata turvamiehiä, mutta hänellä oli varaa ostaa iso ja toimiva koira. Rotu jääköön mainitsematta, mutta liitettä "bull" siinä ei ollut. Nainen painoi ehkä 50kg taskut täynnä kiviä. Ex muuten jätti rauhaan sen jälkeen. Koirasta ei ollut koskaan ongelmia ulkopuolisille, mutta mahdollisuus siihen oli. Ja oli tilanteeseen huomattavasti pakollisempi kuin joku mersu helsinkiläisen kerrostalon autohallissa.
Stalkkerit tai vaikka puskaraiskaajat ovat loppujenlopuksi aika yleisiä tänä päivänä. Kenenkään sen sijaan ei ole pakko elää missään periferiassa jossa ei ole julkisia tai ei voi pyöräillä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Innovaattori kirjoitti:
Miksi näille koirille ei ole laitettu etälaukaistavaa sähköpantaa? Jos koira alkaa räyhätä ja omistaja ei saa muuten koiraa kontrolliin, niin voisi antaa sitten nappia painamalla mojovan tärskyn riehujalle.
Koska Suomessa on sähköpannat ja muut kielletty. Siksi ne sähköpantakohtaukset sensuroitiin siitä Cesar-koirakuiskaaja -tv sarjastakin! Muissa maissa ne on sallittu.
Missään muissa maissa ei tainnut olla näin paljon koirien päällekäyntejä väki- ja koiralukua kohtaan kuin Suomessa. Se kertoo vain siitä että porukka ottaa koiria joille eivät pärjää, tai jättävät kouluttamatta.
Nuo luvut näkisin muuten mielelläni tilastoissa. En jaksa uskoa siihen tippaakaan. Suomessa koira on perinteisesti ollut pihavahti, jota ei ole koskaan koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Koiravero takaisin!!!
Mitä sillä tehdään? Helsingissä on edelleen koiravero. Koiranpaskaroskiksia ei kuitenkaan löydy mistään, koirapuistot pidetään kunnossa talkoovoimin.
Ei se koiranpito halpaa ole muutenkaan. Lasketaas pikaisesti:
yksi bullmastiffi 1600e (jaetaan 8v, koska on aika lähellä mediaania keski-ikää)
eläinlääkärit 500e/v (vaihtoehtoisesti 600e vakuutus ja siihen pakolliset lääkärikäynnit päälle)
ruokaa 150e/kk
kakkapussit 10e/kk
lelut ja aktiviteetit 20e/kk
liput ja maksut lomaillessa koiralle 200e/v
vero Helsingissä 50e/v
Vuodessa BM siis maksaa yli 3000e vuodessa. Se on kuussa yli 250e. Kahdella koiralla tämän voi kaksinkertaistaa. Ihmisillä, joilla on tähän varaa, niin paljonko joku koiravero tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin että on mahdotonta opettaa sitä 60-kiloista koiraa sietämään chihuahuan räksyttämistä? Ei kai se molossi voi ainakaan itseään uhatuksi tuntea? Ja toisaalta, vaikka chihun omistaja olisi miten surkea ja koira kouluttamaton, niin fakta on että sen seurauksena ei kukaan kuole tai vammaudu, ei ihminen eikä eläin. Eli täysin kouluttamatuoman chihuahuan omistaja on kaikesta huolimatta parempi koiranomistaja ja paremmin kartalla, kuin tappelukoiran omistaja, joka ei kykene hallitsemaan lemmikkiään.
No ohhoh. Nyt menee kyllä minun sietokyvyn yli.
Valtaosa isoista koirista on ystävällisiä ja pitkäpinnaisia ja ne sietävät pikkukavereita, varsinkin pentuja, todella kärsivällisesti.
Suurin osa pienistä kaupunkikoirista taas on juuri tuota sietämätöntä räksyporukkaa, jotka rähisevät ja käyvät jopa päälle. Minulla on kaksi isoa ystävällistä koiraa, joilla on hyvin kärsivällinen luonne, ja on ollut tosi ikävä tavata pikkukoirien omistajia, jotka jopa ylpistelevät, kun "meidän x ei sitten yhtään pelkää isoa mustaa koiraa" tai jopa "meidän chihu on pieni, mutta sillä on ison koiran luonto" ja antavat koiriensa jopa hyppiä roikkumaan toisten leukaperissä. Mielessä on ollut, että vielä joskus sillekin yhdelle karkeakarvaiselle mäykylle Ruoholahdessa tulee vielä vastaan isompi koira, joka ei siedä huuliensa pureskelua yhtään. Normaali iso koira on niin itsevarma, että sen ei todellakaan tarvitse osoittaa "ison koiran luonnetta" käymällä toisten kimppuun.
Juuri nuo pienet kouluttamattomat ja omistajiensa täysin rajoittamattomat sesset ovat niitä, jotka provosoivat 99% kaikista koirien välisistä riidoista ja tappeluista. Ja nyt sitten tämä yksi pikkukoiran omistaja äimistelee, että onko todellakin ihan mahdotonta, ettei sitä isoa koiraa voi opettaa sietämään ihan kaikkea! Otapa sinä poskeen joka päivä muutama anopinjakkara (tuhtipiikkinen kaktus) ja katsotaan, montako päivää jaksat sietää sellaista.
Kaikkien pitää kouluttaa ja sosiaalistaa koiransa, oli koira iso tai pieni.
Jos se ei onnistu niin
- pysykää poissa koirapuistoista ja opetelkaa edes kulkemaan niin, että muiden ei tarvitse aina ja joka paikassa pelätä teidän räyhääjienne kohtaamista ja sivuuttamista , jos ette vaikka kykenekään koirianne hallitsemaan edes voimalla, tai vaikka massalla kun muu ei auta
- muuttakaa korpeen
- neutratkaa räyhääjänne, se saattaa taltuttaa luonnetta
- luovuttakaa koira pois
- lopettakaa toivottomat ongelmatapaukset
Aivan erityisesti pitäisi kieltää viimeisin villitys eli luonnevikaisten ja sairaiden rescue-koirien lennättäminen tänne jopa Euroopan toiselta laidalta. Johan se on ihme jos kotimaasta on kodittomat koirat niin loppu, ettei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koirat ylipäätään siedä kamalan helposti toisten räksyttämistä. Omani sietävät pakolla, koska minä pakotan ne. En kuitenkaan ymmärrä, mikä oikeus niillä räksyttäjien omistajilla on olla kouluttamatta omia koiriaan. Se 2kg räksyttäjä siinä 5m päässä juuri haistattelee ja pullistelee minkä kerkeää, ja sen omistaja ei tee yhtään mitään. Minun koirani vain pitää sietää sitä "vittuilua" ja pullistelua päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen, kun samalla pitäjällä kerran asutaan. Minun koirani eivät saa lajinomaisesti kertoa sille mokomalle napoleonkompleksin omaavalle kusipäälle, että kita kiinni, koska se 2kg jalostettu elikko kupsahtaa joko kauhusta kohdatessaan palautteen, tai sen nahka on niin ohueksi jalostettu, että siitä menee hammas vahingossa läpi, vaikka tarkoitus ei ole vahingoittaa. Melko perseestä, vaikka itse sanonkin. Ja joo, oli kärjistys.
Entä jos kaikki vain pyrittäisi kouluttamaan koiramme mahdollisimman mukaviksi kanssaeläjiksi? Me isompien koirien omistajat pidetään omamme kurissa ja herran nuhteessa, pikkukoirien omistajat pitävät omansa hyvinkäyttäytyvinä, kaikkien koirien omistajat koiransa hihnassa ja keräävät paskat kaupunkialueelta. Ja koirattomat lakkaavat puhumasta taistelukoirista ilman minkäänlaista käsitystä. Näillä päästäisi jo pitkälle.
Hyvä kirjoitus. Valitan, etten itse kyennyt kirjoittamaan yhtä maltillisesti vaan keitti yli. Ja roplottaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viv010 kirjoitti:
Poliisin kommentti: " Iso koira näykkäisi sen verran, että pienempi koira kuoli". Poliisin asenne ei taida nyt olla ihan kohdillaan.
Onko juttua korjattu vai miksi vain pienen koiran rotu kerrotaan? Raatelijan rotua ei jutussa ainakaan nykyisellään mainita. Vai enkö vain löytänyt oikeaa kohtaa?
En tiedä liittyykö juuri tähän juttuun, mutta taistelukoiriksi jalostettujen rotujen omistajat ovat kampanjoineet rotujensa puolesta ja kaikin tavoin pyrkineet estämään niiden leimaamista vaarallisiksi. Näitä tapahtuu nyt niin usein, että pitäisiköhän linjaa muuttaa vastuullisemmaksi? Tosiasia on kuitenkin, että tietyissä roduissa luonneviat ja yliherkkyydet ovat kohtalokkaampia kuin toisissa jo ihan sen koiran koon ja leukojen voiman vuoksi.
Tämä tietenkin on jalostuksen vika, mutta se tulisi tiedostaa.
Bullmastiffi ei ole mikään taistelukoira, vaan on vartijakoira, joka hoitaa esim. asuntoon tunkeutumistilanteet niin, että sisään päästä kyllä, mutta ulos ei sitten pääsekkään, eli ei ole mikään silmittömän aggressiivinen rotu.
Sisälukutaito. Jutussa ei edelleenkään mainita rotua. Jos sen itse tiedät ja ongelman ymmärrät, hyvä.
Erityisesti jos tapauksen koira se mainitsemasi bulmastiff on, ilmeisesti vartijakoirienkaan vastuuton puolustelu ei ratkaise ongelmaa. Tämä "ei ole aggressiivinen" -argumentti on outo kommentti ja meno jatkuu entiseen tapaan, jollei ymmärretä miksi se koko ja purennan lujuus yhdistettynä tiettyihin rotuihin on ongelma.
Olkoon nyt siis niin, että sekä taistelija-, että tietyistä "vartijakoirista" voi tulla tappajakoiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirattomana pikkulasten äitinä voin kyllä sanoa, että minulle on täysi hevon humppa tuleeko lenkillä vastaan kymmenen vai sata räksyttävää pikkukoiraa, mutta yhtäkään aggressiivista hallitsematonta isoa koiraa ei tule tai sitä saa omistaja selittää poliisille. Tämä ei ole mikään vaihtokauppa että "jos tekin niin mekin". Iso koira on kokonsa puolesta vaarallisempi kuin pieni ja sellaisen hankkimiseen ja pitämiseen sisältyy suurempi vastuu kuin pienempään lemmikkiin. Ei ole laitonta olla ärsyttävä, mutta muiden kimppuun käyminen on.
Täsmälleen näin. Koko ja purennan lujuus yhdessä ovat se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viv010 kirjoitti:
Onko juttua korjattu vai miksi vain pienen koiran rotu kerrotaan? Raatelijan rotua ei jutussa ainakaan nykyisellään mainita. Vai enkö vain löytänyt oikeaa kohtaa?
En tiedä liittyykö juuri tähän juttuun, mutta taistelukoiriksi jalostettujen rotujen omistajat ovat kampanjoineet rotujensa puolesta ja kaikin tavoin pyrkineet estämään niiden leimaamista vaarallisiksi. Näitä tapahtuu nyt niin usein, että pitäisiköhän linjaa muuttaa vastuullisemmaksi? Tosiasia on kuitenkin, että tietyissä roduissa luonneviat ja yliherkkyydet ovat kohtalokkaampia kuin toisissa jo ihan sen koiran koon ja leukojen voiman vuoksi.
Bullmastiffi ei ole mikään taistelukoira, vaan on vartijakoira, joka hoitaa esim. asuntoon tunkeutumistilanteet niin, että sisään päästä kyllä, mutta ulos ei sitten pääsekkään, eli ei ole mikään silmittömän aggressiivinen rotu.
Sisälukutaito. Jutussa ei edelleenkään mainita rotua. Jos sen itse tiedät ja ongelman ymmärrät, hyvä.
Erityisesti jos tapauksen koira se mainitsemasi bulmastiff on, ilmeisesti vartijakoirienkaan vastuuton puolustelu ei ratkaise ongelmaa. Tämä "ei ole aggressiivinen" -argumentti on outo kommentti ja meno jatkuu entiseen tapaan, jollei ymmärretä miksi se koko ja purennan lujuus yhdistettynä tiettyihin rotuihin on ongelma.
Olkoon nyt siis niin, että sekä taistelija-, että tietyistä "vartijakoirista" voi tulla tappajakoiria.
Muissa jutuissa mainitaan. Ja Suomessa se on ihan bullmastiffi. Sen purenta ei ole sen lujempi kuin muidenkaan samankokoisten koirien, tai vaikka lehmän.
Bullmastiffi ei sen lisäksi ole edes vartijakoira. Se ei ole taistelukoira, ei tappajakoira, eikä vartijakoira. Miten voit odottaa koiran, jonka mieluisin elämäntehtävä on pehmeällä paikalla nukkuminen kaikki neljä raajaa taivaalle osoittaen, vahtisi jotain taloa? Niiden ei myöskään tule olla aggressiivisia ja niitä ei jalosteta aggressiiviseksi.
Tappajakoiria sen sijaan ovat esim. terrierit. Ne on jalostettu tappamaan ja ovat tappaneet mm. lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viv010 kirjoitti:
Muissa jutuissa mainitaan. Ja Suomessa se on ihan bullmastiffi. Sen purenta ei ole sen lujempi kuin muidenkaan samankokoisten koirien, tai vaikka lehmän.
Bullmastiffi ei sen lisäksi ole edes vartijakoira. Se ei ole taistelukoira, ei tappajakoira, eikä vartijakoira. Miten voit odottaa koiran, jonka mieluisin elämäntehtävä on pehmeällä paikalla nukkuminen kaikki neljä raajaa taivaalle osoittaen, vahtisi jotain taloa? Niiden ei myöskään tule olla aggressiivisia ja niitä ei jalosteta aggressiiviseksi.
Tappajakoiria sen sijaan ovat esim. terrierit. Ne on jalostettu tappamaan ja ovat tappaneet mm. lapsia.
Bullmastiffi polveutuu bulldogista ja mastiffista, joka jalostettiin tappamaan karhuja, hirviä ja jopa ihmisiä.
Bullmastiffi tappoi 22-vuotiaan naisen vuonna 2001 Tampereella. Nainen oli ollut ulkoiluttamassa poikaystävänsä koiraa.
Vuonna 2010 kolme bullmastiffia tappoivat omistajansa kadulla Sloveniassa.
Munanjatkerotuisten koirien omistajat ovat yleensä wt-kansaa.
Mun kaveri oli ulkoiluttamassa (entistä) pikkuterrieriään puistossa kun iso, IRTI JUOSSUT rotikka hyökkäsi sen koiransa kimppuun ja haukkasi sen kahtia!!! Järkyttävää!