Alaikäisten ulkoiluttama bullmastiffi hyökkäsi päin naista ja pikkukoiraa - ja raateli pikkukoiran kuoliaaksi.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005142645.html
Poliisin kommentti: " Iso koira näykkäisi sen verran, että pienempi koira kuoli". Poliisin asenne ei taida nyt olla ihan kohdillaan.
Vai ulottuuko poliisin vihapuheentorjuntaprojekti koirahyökkäyksiinkin, mitäh?
Kommentit (252)
Ja kuka on niin ääliö et antaa kakaran viedä koiraa jota ei hallitse??? Ja tässä on vain nyt luettu toisen puolen versio tapahtumien kulusta. Missäs tän jutun toisen osapuolen kertomus on tapahtumien kulusta, sen jonka koira kävi kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Just nää bulmastiffit ja muut on tosiaan täydellisiä wt-koiria. Kun kävelee pahimpien slummitalojen ohi, puskee sieltä ulos toistaan kyrmympää koiraa. Osalla kuonokopat. Kaikenlaisia bulleja ja mixejä. Mistä johtuu, että ihmiset, jotka eivät pysty pitämään edes itsestään huolta, hommaavat juuri tuollaisia käveleviä pommeja? Luusereiden koiria.
Missä mahdat asua? Kansasissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs nyt on kuuma keskustelu. Tässä taannoin ollessani lenkillä, vastaan tuli pieni chihuahua joka alkoi saman tien räksyttää koiralleni. Räksyttäjän omistaja käveli vain ohi tuppisuuna ja katsoi oman koirani tempoilua paheksuvasti, joka johtui räksyttäjän provosoinnista. Ei käskeny millää tavalla piskiään lopettamaan. Eikä ollu eka kerta. Joten on niitä pienten piskien omistajissakin vikaa kun eivät saa räksytystä loppumaan. Ja paheksutaan kun isompi ärsyyntyy ja murisee takaisin. Ja kyllä saa tehdä töitä jotta saa oman rauhottumaan ja lopettamaan mesoamisen. Mutta hankalaksi juuri tekee myös se toinen osapuoli jolla EI ole aikomustakaan käskyttää ja komentaa omaansa lopettamaan sitä räksyttämistä ja kohti tulemista. Olen joutunut sanomaan että oma ei vain pidä pienistä räksyttäjistä yhtään. Vain kaksi isompaa koiraa hyväksyy, muita ei lainkaan. Kesällä koirani täyttää 2 vuotta ja koulutus on aivan jatkuvaa, osa sen arkea. Mun lapset eivät missään nimessä saa viedä sitä remmissä ilman valvontaa
Suosittelen sinuakin ottamaan sen pikkukoiran seuraavaksi. Mieluummin tuollaisilla selittelijöillä fyysisesti helposti hallittava pikkukoira kuin isompi koira jota jaksaa hädintuskin pidellä paikallaan.
Ja mullakin on keskikokoinen remmirähjä, ei todellakaan ole hankala tilanne sen pikkuräksyn omistajan syytä, vaikka miten provosois, itse olen vastuussa oman koirani hallinnasta ja olen koulutuksessa aikanaan epäonnistunut, kun siitä on tullut tuollainen helposti provosoitava. Tosin omani kyllä rähjää enemmän isoille koirille (käyttäytyi ne miten hyvänsä) kuin pienille vaikka pienet räksyttäiskin.
Lopeta se muiden syyttely ja keskity omiin virheisiisi ja niiden korjaamiseen.
Osaatko arvioida, mistä mahtaa johtua, että juuri Suomessa on niin valtavan paljon koiria, jotka rähjäävät ihmisille ja muille koirille? Eikö meillä juurkaan kukaan kykene kouluttamaan koiraansa? Mistä se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu on sitten se, että koiraa ei missään tapauksessa saa nostaa syliin ja pidellä toisen koiran yläpuolella.
Tietämättömät alapeukuttavat.
Sen verran pitäisi koirille tyypillistä käyttäytymistä kaikkien ymmärtää, ettei noin pidä missään tapauksessa tehdä. Se provosoi hyökkäävää vielä lisää, kun toinen on yläpuolella, ikään kuin hyökkääjän asemassa.
Meinaatko, että pikkukoira olisi pelastunut sillä, ettei mistaja olisi nostanut sitä syliin? No ei kyllä olisi. Mielenvikainen tuo rakki oli ja saako se vielä olla elossakin?!
Meistä ei ollut paikalla kukaan, joten on paha mennä sanomaan, mitä siellä on tarkkaan ottaen tapahtunut ja mikä tapahtuma on siellä johtanut toiseen ja ketkä kaikki ovat mielenvikaisia. Mutta se, että koira nostetaan toisen yläpuolelle, tuntuu toisesta koirasta uhkaavalta ja jo valmiiksi provosoitunut koira provosoituu siitä vielä lisää.
Olen ison koiran omistaja (ei mikään taistelurotu) ja tulen todella surulliseksi, kun ajattelen miten omistaja on pienen koiran kanssa leppoisalla kävelyllä ja yhtä äkkiä joutuu näkemään miten rakas lemmikki revitään kappaleiksi silmien edessä :(
Olen ulkoillessani törmänny useasti rähiseviin ja aggressiivisiin sylikoiriin joilla on puutteellinen koulutustaso tai sitä ei ole ollenkaan. Oman kanssa yritämme parhaamme mukaan väistää juuri näitä pienempiä otuksia lenkillä ja välttääkseni konflikteja muiden kanssa. Hyvin on toiminut tähän asti. Ja onneksi tulee kesä niin on metsässä liikkuminen helpompaa. Siellä ei näy näitä seurapiirihienostokoiria 😊
Onko nyt niin että on mahdotonta opettaa sitä 60-kiloista koiraa sietämään chihuahuan räksyttämistä? Ei kai se molossi voi ainakaan itseään uhatuksi tuntea? Ja toisaalta, vaikka chihun omistaja olisi miten surkea ja koira kouluttamaton, niin fakta on että sen seurauksena ei kukaan kuole tai vammaudu, ei ihminen eikä eläin. Eli täysin kouluttamatuoman chihuahuan omistaja on kaikesta huolimatta parempi koiranomistaja ja paremmin kartalla, kuin tappelukoiran omistaja, joka ei kykene hallitsemaan lemmikkiään.
Minua puri chihuhuahua ja kyllä sekin sattui. Ja mua on raapinu mopsi ja sekin sattui. Ja sekarotuine pikkukoira näykkäsi polveen. Onneks oli toppahousut. Mutta kyllä mä enemmä noita matuja pelkään ku koiria
Vierailija kirjoitti:
Minua puri chihuhuahua ja kyllä sekin sattui. Ja mua on raapinu mopsi ja sekin sattui. Ja sekarotuine pikkukoira näykkäsi polveen. Onneks oli toppahousut. Mutta kyllä mä enemmä noita matuja pelkään ku koiria
Kuinka kaukaa se chihuahua hyökkäsi sua puremaan? Raahautuiko omistaja perässä huutaen "JUOkSE PAKOOON!!!".
Piikille välittömästi, molemmat. Koiran suhteen on vielä toivoa, tarvitaan koirakouluttajan apua kyllä.
Okei, oisko jollain neuvoja, että mitä teen, kun joku bulli tms hyökkää pienen koirani kimppuun? Ilmeisesti mitään ei juuri ole tehtävissä?
Oliko jo lakialoitetta näiden tappamaan jalostettujen rotujen kieltämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin että on mahdotonta opettaa sitä 60-kiloista koiraa sietämään chihuahuan räksyttämistä? Ei kai se molossi voi ainakaan itseään uhatuksi tuntea? Ja toisaalta, vaikka chihun omistaja olisi miten surkea ja koira kouluttamaton, niin fakta on että sen seurauksena ei kukaan kuole tai vammaudu, ei ihminen eikä eläin. Eli täysin kouluttamatuoman chihuahuan omistaja on kaikesta huolimatta parempi koiranomistaja ja paremmin kartalla, kuin tappelukoiran omistaja, joka ei kykene hallitsemaan lemmikkiään.
Ei koirat ylipäätään siedä kamalan helposti toisten räksyttämistä. Omani sietävät pakolla, koska minä pakotan ne. En kuitenkaan ymmärrä, mikä oikeus niillä räksyttäjien omistajilla on olla kouluttamatta omia koiriaan. Se 2kg räksyttäjä siinä 5m päässä juuri haistattelee ja pullistelee minkä kerkeää, ja sen omistaja ei tee yhtään mitään. Minun koirani vain pitää sietää sitä "vittuilua" ja pullistelua päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen, kun samalla pitäjällä kerran asutaan. Minun koirani eivät saa lajinomaisesti kertoa sille mokomalle napoleonkompleksin omaavalle kusipäälle, että kita kiinni, koska se 2kg jalostettu elikko kupsahtaa joko kauhusta kohdatessaan palautteen, tai sen nahka on niin ohueksi jalostettu, että siitä menee hammas vahingossa läpi, vaikka tarkoitus ei ole vahingoittaa. Melko perseestä, vaikka itse sanonkin. Ja joo, oli kärjistys.
Entä jos kaikki vain pyrittäisi kouluttamaan koiramme mahdollisimman mukaviksi kanssaeläjiksi? Me isompien koirien omistajat pidetään omamme kurissa ja herran nuhteessa, pikkukoirien omistajat pitävät omansa hyvinkäyttäytyvinä, kaikkien koirien omistajat koiransa hihnassa ja keräävät paskat kaupunkialueelta. Ja koirattomat lakkaavat puhumasta taistelukoirista ilman minkäänlaista käsitystä. Näillä päästäisi jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu on sitten se, että koiraa ei missään tapauksessa saa nostaa syliin ja pidellä toisen koiran yläpuolella.
Tietämättömät alapeukuttavat.
Sen verran pitäisi koirille tyypillistä käyttäytymistä kaikkien ymmärtää, ettei noin pidä missään tapauksessa tehdä. Se provosoi hyökkäävää vielä lisää, kun toinen on yläpuolella, ikään kuin hyökkääjän asemassa.
Meinaatko, että pikkukoira olisi pelastunut sillä, ettei mistaja olisi nostanut sitä syliin? No ei kyllä olisi. Mielenvikainen tuo rakki oli ja saako se vielä olla elossakin?!
Meistä ei ollut paikalla kukaan, joten on paha mennä sanomaan, mitä siellä on tarkkaan ottaen tapahtunut ja mikä tapahtuma on siellä johtanut toiseen ja ketkä kaikki ovat mielenvikaisia. Mutta se, että koira nostetaan toisen yläpuolelle, tuntuu toisesta koirasta uhkaavalta ja jo valmiiksi provosoitunut koira provosoituu siitä vielä lisää.
Koira ei saa hyökätä päälle vaikka toinen koira tai muu lemmikki tai vaikka lapsi nostettaisiin syliin. Omistajan täytyy pystyä huolehtimaan siitä, ettei koira käy kenenkään kimppuun edes provosoitaessa, koska suurin osa vastaantulijoista ei ole mitään koirapsykologeja eikä tiedä mikä kaikki koiria voi ärsyttää.
Koiraa en syytä, omistajissa vika. Vähintään nelinumeroiset sakot ja kymmenen vuoden eläimenpitokielto sopisi rangaistukseksi. Jos joku ammattikouluttaja suostuu ottamaan koiran ja sitoutuu pitämään sen kytkettynä ja hallinnassa kaikissa olosuhteissa, niin en välttämättä lopettaisi. Turha se on koiraa rangaista omistajien typeryydestä.
Vierailija kirjoitti:
Okei, oisko jollain neuvoja, että mitä teen, kun joku bulli tms hyökkää pienen koirani kimppuun? Ilmeisesti mitään ei juuri ole tehtävissä?
Oliko jo lakialoitetta näiden tappamaan jalostettujen rotujen kieltämiseksi?
Ai kuten jackrusselit yms? Koska ne ovat oikeasti jalostettuja tappamaan. Toisin kuin bullmastiffit, joita ei ole jalostettu edes puremaan!
Joku vielä ihmettelee että demokratia ei toimi: ihmisillä on aikaa ja vaivannäköä tehdä lakialoitteita asioista, joista heillä ei ole edes auttavia tietoja...
Ensimmäiseen kysymykseesi, bulli on bullterrieri. Se on terrieri, jotka on tosiaan jalostettu tappamaan rottia ja tuholaisia. Jos bullmastiffi hyökkää koirasi kimppuun, on n. 90% todennäköisyys, että et ole hallinnut koirasi haukkumista, mikä on ihan helvetin ärsyttävää niin ihmisistä kuin koirista. Hyökkääminen on kuitenkin 100% hyökkääjän vika.
Mutta ihan oikeita toimintaohjeita; päästä pikkukoirasi välittömästi irti hihnasta ja toivo että se joko alistuu tai pinkoo karkuun. Toivottavasti olet sosiaalistanut koirasi mm. koirapuistoissa osaamaan toimia toisen koiran kanssa, jolloin sillä ei pitäisi olla kamalasti hätää. Tietysti jos toinen on yliaggressiivinen tai häiriintynyt, niin siinä ei auta vaikka omasi olisi pyhimys. Älä kumarru, äläkä laita sormia (!) väliin. Pysy rauhallisena ja autoritäärisenä vaikka tilanne on hirveä. Jos uskallat, töni koiraa pois lantiollasi. Pidä tukeva asento, koska BM saattaa kaataa.
Bullmastiffien omistajan pari tietoiskua: BM on jalostettu toimimaan metsänvartijan työparina: kaatamaan ihminen (salametsästäjä) ja pitämään aloillaan, ei ikinä tappamaan. Jos BM tappoi vahingossa salametsästäjän, joutui maanomistaja maksamaan siitä korvauksia, eli se on takuulla jalostettu kaikkeen muuhun kuin tappamiseen, puremiseen tai taisteluun. Näitä ei myöskään käytetä koirataistelukoirina.
Suomessa BM on tappanut ihmisen. Toisin kuin suuri yleisö luulee, siihen puututtiin välittömästi rotuyhteisön puolelta ja ko. aggressiivisuusgeeni itseasiassa jäljitettiin ja sitä valvotaan rotujärjestön puolelta tiukasti. Samaa geeniä kantoi myös Mustasaaren purija. Ymmärtääkseni tällä hetkellä Suomessa ei ole yhtään ainoaa koiraa, joka kantaisi yhdistelmää, eikä tule olemaankaan rotujärjestön tiukkojen säännösten johdosta.
Rodun ei kuulu olla tippaakaan aggressiivinen, urosaggressiivisuus sen sijaan on ominaisuus lähes koirilla rodusta riippumatta. Sen perusominaisuuksia on rauhallisuus, lempeys, haukkumattomuus, lapsiystävällisyys ja ihmisrakkaus. Se on helppo kumppani kun peruskäytöstavat on kunnossa. Käytin vanhempaa koiraani koirakoulussa, mutta aika turhaan, koska ne on tehty aivan erilaisille koirille. BMt oppivat helpommin kotona, ihan jokapäiväisissä tilanteissa. Niitä ei tarvitse erikseen opettaa tai kouluttaa, jos vain omistajalla on johdonmukaiset vaatimukset ja pinnaa vaatia niitä alusta asti. Kummankin koirani kanssa on käyty koirapuistoissa paljon pienestä asti. Vanhempi koirani on nyt 10v, joka on bullmastiffeille kunnioitettava ikä, eikä sen kanssa ole tähän päivään mennessä ollut yhden ainoaa ongelmaa, vaikka koirat ovat minulle mukana monessa.
Ongelmarotuja olen itse havainnut olevan noutajat: iso, nuori urosnoutaja joka on hankittu, koska noutajat ovat sellaisia "perhekoiria" = ongelmia tiedossa. Vika ei kuitenkaan ole rodussa, vaan siinä että ihmiset ottavat vaativan, vietikkään ja energisen työkoiran "perhekoirana". Kun se oikeampi valinta olisi ollut vaikka se bullmastiffi.
Ainoat koirat joita olen nähnyt lasten ulkoiluttavan, ovat muuten olleet poikkeuksetta pieniä! Juuri muutama kk. sitten autoin n. 9v. tyttöä saamaan pientä koiranpentuaan kiinni keskeltä kaupunkia, kun se oli päässyt häneltä irti... Älkää antako niitä koirianne lasten ulkoilutettavaksi!
TLDR; bullmastiffi ei ole taistelukoira ja ei tasan jalostettu tappamaan. Kouluta koirasi koosta riippumatta.
Tutuille terkkuja :)
Miksi luulette että niitten koirienne nimessä on bull? Ne on alunperin vähintään jalostetu roduista, joiden tarkoitus on ollut tapella härkien kanssa.
Joka ikinen ihminen ehkä totaalisen liikuntavammaisia vanhuksia lukuunottamatta pystyy välttämään chihuahuan "hyökkäyksen". Toisin näiden tällaisten koirien kanssa, jotka on kuin aseita jotka päättää itse milloin ja mihin suuntaan laukeavat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulette että niitten koirienne nimessä on bull? Ne on alunperin vähintään jalostetu roduista, joiden tarkoitus on ollut tapella härkien kanssa.
Ja ne kaikki koirat on alunperin jalostettu HUI susista... Myös ne valkoiset pörröiset. Bullmastiffi, joka on jalostettu metsänvartijan työpariksi, on kuitenkin jalostettu nimenomaan olemaan tappamatta ihmisiä tai eläimiä, koska se olisi käynyt kalliiksi. Miten tämä fakta tuntuu jäävän monelta huomaamatta, vaikka huomataan, että nimessä esiintyy sana bull. Se niiden härkien kanssa taistellut oli muuten bulldoggi, kuitenkaan ei tunnu että niitä ihmiset karttavat? Ja miksi karttaisivatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen ihminen ehkä totaalisen liikuntavammaisia vanhuksia lukuunottamatta pystyy välttämään chihuahuan "hyökkäyksen". Toisin näiden tällaisten koirien kanssa, jotka on kuin aseita jotka päättää itse milloin ja mihin suuntaan laukeavat.
Oletko koittanut juosta koiralta karkuun? Edes siltä chihuahualta?
Bullmastiffi ei ole sen sijaan ole mikään ihmeen ase, itseasiassa varmahermoisempia koira saa etsiä. Heikkohermoisia löytyy esim. saksanpaimenkoirista yms. (ihan harrastajien toteama seikka, ettei kannata kenenkään etsiä palkokasveja). Ja bullmastiffit tosiaan kun ei ole mitään taistelukoiria...
Aseita, jotka laukeavat heikkohermoisten ihmisten käsissä ovat sen sijaan ihan aidot aseet, teräaseet, pullot ja isoimpana esimerkkinä AUTOT. Enemmän minua huolettaa se, että käytännössä kuka tahansa 18-vuotias Suomessa saa käsiinsä 1000kg painavan ohjuksen jonka voi ohjata vaikka liian hitaasti kulkevan rollaattorimummon päälle.
Bullmastiffien pelkääminen laukeavina ohjuksina on huomattavasti turhempaa ajankulua kuin maalin kuivumisen katseleminen. Allergioihin kuolee ihmisiä joka vuosi enemmän, kuin mitä bullmastiffit hyökkivät 10v ajassa. Kielletäänkö siis pähkinät?
Kamala tilanne! Jokaisen omistajan tulisi hallita koiransa, oli koiran rotu mikä tahansa. Aikuisen tulisi aina olla vastuussa koiran ulkoilutuksesta.
Mielestäni mitään koirarotuja ei kannata alkaa tässä syyttelemään/mustamaalaamaan. Bullmastiffi ei myöskään ole 'taistelukoira', vaan alunperin vahtikoirana käytetty rotu.
Hallitsen kyllä koirani mutta minkäs minä sille mahdan kun ei toinen osapuoli noteeraa millää tavalla varoituksiani ja koirani varoitusmerkeistä huolimatta päästää sen fifinsä liian lähelle. Sitten havahdutaan tähän maailmaan ja omaan koiran tekemisiin ku kuuluu ärähdys. Ja me ollaan tietenkin pahoja ja aivan kamalia. Päälle käyntiä ei ole tapahtunut, sen verran hyvin koirani pysyy hallinnassani remmirähinästä huolimatta. Ja pidän koko ajan ympäristöäni ja koiraani silmällä lenkillä koska tiedän mikä se on ja miten käyttäytyy. Näkee monia jotka eivät ole oikein kartalla mitä ympärillä tapahtuu ja räplätään sitä puhelinta samalla ku se oma piski tekee mitä tahtoo ja menee minne kuono näyttää.
Kyllä on ihmisilläkin korvat aika usein kateissa kun tuolla liikkuu :(