Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäisten ulkoiluttama bullmastiffi hyökkäsi päin naista ja pikkukoiraa - ja raateli pikkukoiran kuoliaaksi.

26.03.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005142645.html

Poliisin kommentti: " Iso koira näykkäisi sen verran, että pienempi koira kuoli". Poliisin asenne ei taida nyt olla ihan kohdillaan.

Vai ulottuuko poliisin vihapuheentorjuntaprojekti koirahyökkäyksiinkin, mitäh?

Kommentit (252)

Vierailija
141/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, oikein klassikko: Kultainen noutaja johtaa purutilastoja. Niin. Ensinnäkin kultainen noutaja on erittäin yleinen koira vs. nämä taistelukoirat ja toiseksi, on puremista ja puremista. Katsokaapa vaikka Wikipediasta fatal dog attacts USA ja vuosittaiset tapaukset. Ja nämä vain ne, joissa ihminen on kuollut. Vakavasti vammautuneita on paljon enemmän. Siellä ei juuri muuta ole kuin pitbullia ja pitbull-miksiä, joskus yksittäinen muu. Eipä paljon noutajia, spanieleita tai mäyriksiä näy...

Listataanpa tähän kaikki ihmiset, jotka koira on Suomessa tappanut. Ei tarvitse yhtään vähätellä vakuutusyhtiöiden purutilastoja, kiltit kotikoirarodut ovat kärjessä, ja niiden aikaansaamat vahingot merkittäviä. Viattomalta näyttävä, koirassa turkin piilossa oleva, neulanterävä syvä haava tulehtuu erittäin helposti ja kaataa koiran siinä missä raavaan ihmisenkin.

Vierailija
142/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoaako pippurisumute näihin rakkeihin?

Saisi räksyttävän rakin siististi aisoihin eikä olisi piskin terveydelle vaarallista.

Kokeile vaikka omaan naamaasi säälittävä eläinten vihaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu on sitten se, että  koiraa ei missään tapauksessa saa nostaa syliin ja pidellä toisen koiran yläpuolella.  

Tietämättömät alapeukuttavat.

Sen verran pitäisi koirille tyypillistä käyttäytymistä kaikkien ymmärtää, ettei noin pidä missään tapauksessa tehdä. Se provosoi hyökkäävää vielä lisää, kun toinen on yläpuolella, ikään kuin hyökkääjän asemassa. 

Vähän myöhäistä ois ollu Manu-koiran alkaa leikkiä kuollutta, kun bullmastiffi jo juoksi täysillä kohti adrenaliinit tapissa. Ainoa, mikä ois voinu pelastaa, ois ollu pakeneminen johonkin kivenkoloon.

Vierailija
144/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu on sitten se, että  koiraa ei missään tapauksessa saa nostaa syliin ja pidellä toisen koiran yläpuolella.  

Tietämättömät alapeukuttavat.

Sen verran pitäisi koirille tyypillistä käyttäytymistä kaikkien ymmärtää, ettei noin pidä missään tapauksessa tehdä. Se provosoi hyökkäävää vielä lisää, kun toinen on yläpuolella, ikään kuin hyökkääjän asemassa. 

Meinaatko, että pikkukoira olisi pelastunut sillä, ettei mistaja olisi nostanut sitä syliin? No ei kyllä olisi. Mielenvikainen tuo rakki oli ja saako se vielä olla elossakin?!

Vierailija
145/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näykkäisyhän tarkoittaa sitä, että ottaa kiinni sen verran, että ehkä pieni reikä tulee jos sitäkään. Kyllä tuossa on todennäköisesti tapporavistettu. Hieman eri asioita.

MIkä siinä on, että lapselle pitää antaa ulkoilutettavaksi lasta itseään isompi ja vahvempi koira?! Mulla on kiltti pieni paimenrotuinen n.10kg koira, enkä anna sitä kuin yläkoululaiselle yksin talutettavaksi. Pienemmät lapset saavat taluttaa jos itse olen mukana lenkillä. Koska tuo 10kg on melkoinen intoilija vetämään silloin kun jotain kivaa tapahtuu. Tuollainen bullmastiffi on hankala hallittava aikuisen kokoiseltakin ihmiseltä, mitä lapsi voi tehdä jos se päättää lähteä!

Paljon kertoo myös bullmastiffin ulkoiluttajan koirataidoista se, että huutaa toisille kaukaa, että juoskaa karkuun. Koskaan ei pidä juosta karkuu, koska se antaa tuollaiselle koiralle turhaa provokaatiota ja saattaa lisätä saalistusviettiä.

Saarnaat hienosti toisten koirataitojen puutteesta, mutta et siis ole kouluttanut omaa koiraasi sen vertaa, ettei se vedä.  No näin! 

Anteeksi että olin hieman epäselvä ilmaisussani. Oma koirani ei vedä minulla, eikä yläkouluikäisellä pojallani, koska osaamme sitä käskyttää. Yrittäisi varmasti, jos ei oltais tarkkoina. Poika on hyvin vastuullinen ja hyvä koiran käsittelijä, handlaa näyttelyissä. Minä kisaan koiralla rallytokoa ja tavallista tokoa. Koira kuitenkin innostuu vetämään, jos tietää olevansa pienen taluttajan hallinnassa, eli tuollaisen alakouluikäisen tai nuoremman osaamattoman käsissä, joka ei osaa antaa vielä käskyjä. No näin!

Kuulostaa huomattavasti paremmalta! Mutta kyllä koiran pitää oppia, ja se myös oppii kulkemaan kauniisti myös pienten kanssa. Ihmiset ovat pomoja, isot ja pienet yhtä lailla! Harjoitelkaa yhdessä. 

Mikä palikka sulta puuttuu päästä?! Katsopa ensimmäinen viestini, siinä lukee ihan selvällä suomenkielellä, että pienet ei ulkoiluta yksin vaan minä olen mukana. Siitä vois älykkäämpi päätellä, että todellakin harjoitellaan yhdessä! Niin on tuon yläkouluikäisen pojankin kanssa aikoinaan tehty, ei se muuten itse osais! Se nyt vaan on faktaa, että koira on aina koira. Se kyllä tajuaa, koska narun toisessa päässä on taitamattomampi kuski. Niin myös tämä meidän nuori ja innokas, joskin hyvissä käsissä tottelevainen koiramme. Aina tilaisuuden tullen kokeilee, myös minulla ja pojallanikin. Me se kuitenkin saadaan palautettua kontaktiin, toisin kuin nuo pienemmät, joiden kanssa asiaa vasta harjoitellaan. Koira kulkee pienten kanssa aivan nätisti, yleensä. Hihna ei kiristy, koira itse hakeutuu kontaktiin. Mutta jos tulee jotain yllättävää; kissa, orava, jänis, fasaani, toinen koira, pyöräilijä... niin kyllä vaan siinä koiralta unohtuu käytöstavat, jos kuski ei ole heti tilanteen tasalla, pienet harvemmin osaavat ennakoida.

Onpa typerä kommentti. Taluttaja on se joka määrää ja jos koira lähtee osaamattomalta lapselta kanin perään, lapsi ei ehdi toimia  mitenkään ja koira oppii, että lapselta saa karata. Se on se ja sama, jos sinä komennat vieressä, kun se joka on ollut hihnan toisessa päässä, ei ole sanonut, mitä pitää tehdä. 

146/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin kuin luin uutisen. :'( Ihana pieni Manu, lepää rauhassa. <3

Meni tunteisiin, koska itsellä kaksi pikkukoiraa. Oon mietinyt mitä tekisin vastaavassa tilanteessa... Helppo tietty huudella täällä. Todennäköisesti yrittäisin napata jotain kättä pidempää; (oksa tai auramerkki) ja hyökkäisin itse isoa koiraa vastaan ja yrittäisin mojauttaa voimien takaa. Jos ei olisi kättä pidempää, niin yrittäisin potkaista.  Ja tosiaan, ei sitä tiedä ennenkuin jos vahinko sattuu.

Ehkä täytyy alkaa kantaa pesäpallomailaa mukana? Täälläpäin on liikkunut ainakin pari rotikkaa jotka on meinannut käydä sekä mun, että koirieni kimppuun.

Vierailija
147/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tästä olemassa jo lakialoite että saataisiin taistelukoirarodut Tanskan malliin kiellettyä?

Briteissä purutilastojen kärjessä ovat mäyräkoirat.

Esim pittbull ei ole mikään rotu, sitä ei pysty geenitestistä päättelemään onko sekarotuinen vai pittbull.

Eli mennään pelkästään koiran ulkonäön perusteella. Mikä ei kerro luonteesta, onko valmis suinpäin hyökkäämään jonkun kimppuun.

Mä sanoisin, et pakotetaan kennelit risteyttämään jokainen pentue esim suomen ajokoiran kanssa, jolta on aggressio kitketty kokonaan pois.

Tällä tavalla jokaisen taistelukoirarodun aggressio ja hyökkäysominaisuudet saadaan pois. Siitä tuleekin ihan tavallinen seurakoira, joka pärjää muiden koirien kanssa.

Jos joku haluaa suojelukoiran, niin joutuu sellaisen itselleen kouluttamaan saksanpaimenkoirasta tms.

Toki, Suomessakin on koiratappelurinkejä, jotka haluaisivat näitä ominaisuuksia viedä eteenpäin, heiltä sitten koirat lopetukseen, jottei huonot geenit menisi eteenpäin. Näin heidän olisi myös turha varastaa muilta "taistelukoiria", koska ne eivät vaan sovellu enää sinne rinkiin.

Kuinka usein olet kuullut mäyräkoiran tappaneen toisen koiran? Tai aiheuttaneen vakavia ruumiinvammoja ihmiselle? Pieni koira on kuitenkin aika helppo pitää hanskassa. Isot saalistus- ja/tai taisteluviettiset koirarodut sen sijaan näyttävät ihan tilastollisestikin olevan  ongelmallisia, varsinkin kun isolla osalla kyseisten koirarotujen omistajista ei ole viitseliäisyyttä tai taitoja kouluttaa koiriaan kunnolla. Epäilen vahvasti, että loistokas risteytysehdotuksesi poistaisi kyseisen ongelman.

Vierailija
148/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Itkin kuin luin uutisen. :'( Ihana pieni Manu, lepää rauhassa. <3

Meni tunteisiin, koska itsellä kaksi pikkukoiraa. Oon mietinyt mitä tekisin vastaavassa tilanteessa... Helppo tietty huudella täällä. Todennäköisesti yrittäisin napata jotain kättä pidempää; (oksa tai auramerkki) ja hyökkäisin itse isoa koiraa vastaan ja yrittäisin mojauttaa voimien takaa. Jos ei olisi kättä pidempää, niin yrittäisin potkaista.  Ja tosiaan, ei sitä tiedä ennenkuin jos vahinko sattuu.

Ehkä täytyy alkaa kantaa pesäpallomailaa mukana? Täälläpäin on liikkunut ainakin pari rotikkaa jotka on meinannut käydä sekä mun, että koirieni kimppuun.

Muista että kimppuun käyvän koiran saa tappaa.

Vierailija
149/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa asua maalla ja omassa rauhassa. Olin jo unohtanut miten stressaavaa oli pienten koirien lenkitys kun aina sai pelätä mistä juoksee joku  iso koira kimppuun :( Kaks kertaa ihmeen kaupalla toinen koiristani on selviytynyt tälläisestä tilanteesta. Sitten vielä ihmetellään kun pienet koirat räksyttää kun pelkäävät henkensä puolesta.

Vierailija
150/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm kova koululaisen tunnistaa munanjatkerodusta.

Vierailija
151/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puolusta! Mutta siis miksi täällä puhutaan tappajakoirasta? Googlailin äsken pitkään, mistään en löytänyt bullmastiffiä milloinkaan jalostetun tappamaan.

Bullmastiff on risteytetty brittien bulldoggista, jonka ainoa tehtävä on taistella härkiä vastaan. Paskaväen aivoissa ei ilmeisesti ole tapahtunut minkäänlaista jalostumista sen jälkeen, kun laji 200 vuotta sitten kiellettiin. 

Mikä laji kiellettiin? Paskaväki?

Hauskaa että joku huomasi moniselitteisyyden. Reipas urheilulaji nimeltään bull baiting kiellettiin Britanniassa tarkkaan ottaen 1835 kuten myös muut järjestetyt eläintappelut. Roskaväki ei sielläkään ole lakannut pitämästä taistelukoiria.

Vierailija
152/252 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näille koirille ei ole laitettu etälaukaistavaa sähköpantaa? Jos koira alkaa räyhätä ja omistaja ei saa muuten koiraa kontrolliin, niin voisi antaa sitten nappia painamalla mojovan tärskyn riehujalle.

Vierailija
153/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs nyt on kuuma keskustelu. Tässä taannoin ollessani lenkillä, vastaan tuli pieni chihuahua joka alkoi saman tien räksyttää koiralleni. Räksyttäjän omistaja käveli vain ohi tuppisuuna ja katsoi oman koirani tempoilua paheksuvasti, joka johtui räksyttäjän provosoinnista. Ei käskeny millää tavalla piskiään lopettamaan. Eikä ollu eka kerta. Joten on niitä pienten piskien omistajissakin vikaa kun eivät saa räksytystä loppumaan. Ja paheksutaan kun isompi ärsyyntyy ja murisee takaisin. Ja kyllä saa tehdä töitä jotta saa oman rauhottumaan ja lopettamaan mesoamisen. Mutta hankalaksi juuri tekee myös se toinen osapuoli jolla EI ole aikomustakaan käskyttää ja komentaa omaansa lopettamaan sitä räksyttämistä ja kohti tulemista. Olen joutunut sanomaan että oma ei vain pidä pienistä räksyttäjistä yhtään. Vain kaksi isompaa koiraa hyväksyy, muita ei lainkaan. Kesällä koirani täyttää 2 vuotta ja koulutus on aivan jatkuvaa, osa sen arkea. Mun lapset eivät missään nimessä saa viedä sitä remmissä ilman valvontaa

Vierailija
154/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viv010 kirjoitti:

Poliisin kommentti: " Iso koira näykkäisi sen verran, että pienempi koira kuoli". Poliisin asenne ei taida nyt olla ihan kohdillaan.

Onko juttua korjattu vai miksi vain pienen koiran rotu kerrotaan? Raatelijan rotua ei jutussa ainakaan nykyisellään mainita. Vai enkö vain löytänyt oikeaa kohtaa?

En tiedä liittyykö juuri tähän juttuun, mutta taistelukoiriksi jalostettujen rotujen omistajat ovat kampanjoineet rotujensa puolesta ja kaikin tavoin pyrkineet estämään niiden leimaamista vaarallisiksi. Näitä tapahtuu nyt niin usein, että pitäisiköhän linjaa muuttaa vastuullisemmaksi? Tosiasia on kuitenkin, että tietyissä roduissa luonneviat ja yliherkkyydet ovat kohtalokkaampia kuin toisissa jo ihan sen koiran koon ja leukojen voiman vuoksi.

Tämä tietenkin on jalostuksen vika, mutta se tulisi tiedostaa.

Vierailija
155/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nää bulmastiffit ja muut on tosiaan täydellisiä wt-koiria. Kun kävelee pahimpien slummitalojen ohi, puskee sieltä ulos toistaan kyrmympää koiraa. Osalla kuonokopat. Kaikenlaisia bulleja ja mixejä. Mistä johtuu, että ihmiset, jotka eivät pysty pitämään edes itsestään huolta, hommaavat juuri tuollaisia käveleviä pommeja? Luusereiden koiria.

Vierailija
156/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosiaan outo sanamuoto. Ei koira kuole välittömästi johonkin "näykkäyisyyn", vaikka kuinka pieni olisi. 

Näykkäisyn seurauksena tietysti voi tulla paha tulehdus ja lopulta pahimmassa tapauksessa jopa kuolema, mutta siitähän tässä ei ollut kyse. 

Voi kuolla, ison koiran näykkäisy voi aivan hyvin lävistää pienen koiran kallon ja tietäähän sen miten aivoille käy jos toisen hammas tekee sinne reiän.

Vierailija
157/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viv010 kirjoitti:

Onko juttua korjattu vai miksi vain pienen koiran rotu kerrotaan? Raatelijan rotua ei jutussa ainakaan nykyisellään mainita. Vai enkö vain löytänyt oikeaa kohtaa?

En tiedä liittyykö juuri tähän juttuun, mutta taistelukoiriksi jalostettujen rotujen omistajat ovat kampanjoineet rotujensa puolesta ja kaikin tavoin pyrkineet estämään niiden leimaamista vaarallisiksi. Näitä tapahtuu nyt niin usein, että pitäisiköhän linjaa muuttaa vastuullisemmaksi? Tosiasia on kuitenkin, että tietyissä roduissa luonneviat ja yliherkkyydet ovat kohtalokkaampia kuin toisissa jo ihan sen koiran koon ja leukojen voiman vuoksi.

Tämä tietenkin on jalostuksen vika, mutta se tulisi tiedostaa.

Bullmastiffi ei ole mikään taistelukoira, vaan on vartijakoira, joka hoitaa esim. asuntoon tunkeutumistilanteet niin, että sisään päästä kyllä, mutta ulos ei sitten pääsekkään, eli ei ole mikään silmittömän aggressiivinen rotu.

Vierailija
158/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs nyt on kuuma keskustelu. Tässä taannoin ollessani lenkillä, vastaan tuli pieni chihuahua joka alkoi saman tien räksyttää koiralleni. Räksyttäjän omistaja käveli vain ohi tuppisuuna ja katsoi oman koirani tempoilua paheksuvasti, joka johtui räksyttäjän provosoinnista. Ei käskeny millää tavalla piskiään lopettamaan. Eikä ollu eka kerta. Joten on niitä pienten piskien omistajissakin vikaa kun eivät saa räksytystä loppumaan. Ja paheksutaan kun isompi ärsyyntyy ja murisee takaisin. Ja kyllä saa tehdä töitä jotta saa oman rauhottumaan ja lopettamaan mesoamisen. Mutta hankalaksi juuri tekee myös se toinen osapuoli jolla EI ole aikomustakaan käskyttää ja komentaa omaansa lopettamaan sitä räksyttämistä ja kohti tulemista. Olen joutunut sanomaan että oma ei vain pidä pienistä räksyttäjistä yhtään. Vain kaksi isompaa koiraa hyväksyy, muita ei lainkaan. Kesällä koirani täyttää 2 vuotta ja koulutus on aivan jatkuvaa, osa sen arkea. Mun lapset eivät missään nimessä saa viedä sitä remmissä ilman valvontaa

Suosittelen sinuakin ottamaan sen pikkukoiran seuraavaksi. Mieluummin tuollaisilla selittelijöillä fyysisesti helposti hallittava pikkukoira kuin isompi koira jota jaksaa hädintuskin pidellä paikallaan.

Ja mullakin on keskikokoinen remmirähjä, ei todellakaan ole hankala tilanne sen pikkuräksyn omistajan syytä, vaikka miten provosois, itse olen vastuussa oman koirani hallinnasta ja olen koulutuksessa aikanaan epäonnistunut, kun siitä on tullut tuollainen helposti provosoitava. Tosin omani kyllä rähjää enemmän isoille koirille (käyttäytyi ne miten hyvänsä) kuin pienille vaikka pienet räksyttäiskin.

Lopeta se muiden syyttely ja keskity omiin virheisiisi ja niiden korjaamiseen.

Vierailija
159/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pieni koira joka ei hauku, ei rähise. Lenkillä hipsuttelee hiljaa kuin huopatossutehtaalla. Otan aina linkkarin mukaan kun lähden lenkille. En hetkeäkään epäröisi puolustaa koiraani.

Vierailija
160/252 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viv010 kirjoitti:

koiria nyt kuolee

ne on eläimiä

aasiassa olin ja siellä kadulal syötiin kaputseassa koiria, itsekin nappasin palan

ihan kuin kanaa söisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän