Mikä ärsyttää lapsesi urheiluharrastuksessa? Joukkueessa, valmennuksessa, kisoissa, muissa vanhemmissa?
Kommentit (209)
Vanhemmat, jotka istuu tyynen rauhallisena tatamin laidalla seuraamassa lastensa perseilyä harkoissa. Kamppailulajista siis kyse. Itse häpeäisin silmät päästäni, jos mun lapsi jatkuvasti sabotoisi muiden harjoittelua hillumisellaan.
Ikuinen rahankerääminen :( Ei jaksa olla myymässä yhtään mitään ja keräämässä uusia rahanlähteitä
Talkootöiden epätasainen jakautuminen! Minä olen ollut vähintään kerran kuussa pitämässä buffettia, leivon myös ja hoidan joukkueen buffettikasseja, ettei kaikkien tarvitse viettää aikaansa kaupoissa etsien pillimehuja ja kertakäyttömukeja. Pojan joukkue on iso ja silti on vanhempia, jotka eivät ole kertaakaan pitäneet buffettia. Myös vieraspeleihin kyyditykset menee usein niin, että jotkut ilmoittavat yhden tai kaksi peliä, jolloin heidän kyytiin mahtuu pari poikaa. Ja olettavat, että vastavuoroisesti kaikkiin muihin peleihin heidän pojalleen järjestyy kyyti. Minusta kaikille pitäisi määrätä vaikka 5 vieraspelin kyytivuorot kauden aikana. Ei jakaudu tasaisesti, jos muutama vanhempi kuljettaa 7-8 vieraspeliin ja mahdollisesti turnaukseenkin autolastillisen poikia ja eräät olettaa, että pari vieraspelin riittää heidän osuudekseen.
Se, että vanhemmat eivät ole valmiita osallistumaan talkoisiin. Eikä siis kyse ole mistään vessapaperimyynneistä tai muusta varojen keräämisestä, vaan mm. kilpailujen käytännön järjestämisestä. Siis tarvitaan ihmisiä seisomaan paikkaan X tekemään tehtävää Y, mutta sen sijaan että jokainen osallistuisi pari-kolme kertaa kaudessa, osa lusmuilee ja pieni porukka tekee useita vuoroja. Näillä lusmuilijavanhemmilla ei yleensä edes ole mitään kiireisempää, vaan he huolehtivat vain siitä omasta lapsestaan (joka kyllä pärjäisi oikein hyvin tai paremmin ilman kimpussa häärivää äitiä) tai hiippailevat johonkin piiloon ja tulevat sitten myöhemmin ihmettelemään, että olisikohan täällä tarvittu apua.
Se joskus pistää ärsyttämään, että aina on samat lapset kyytiä vailla peleihin ja muihin tapahtumiin. Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei vaikka kerran kuussa voisi oman lapsen peliä tulla katsomaan? Kyllä mä ihan mielelläni otan kyytiin näitä kyydittömiä, mutta surettaa heidän puolestaan, kun ei minkäänlaista kannustusta omilta vanhemmilta heru. Jonkinlaista vastavuoroisuutta toivoisin.
Samat vanhemmat ovat ne, jotka jättävät kaikkiin rahankeruu ym. tapahtumiin osallistumatta. Ei heru sympatiaa minulta heille. Itse olen kolmen aktiivisesti harrastavan lapsen yh, ja kyllä mä silloin tällöin ehdin ne mokkapalat leipoa tai sukkia myydä. Ei se niin paljoa vaadi.
Tuon kuskaamisongelman olen huomannut. Itse olen yh ja hommasin auton kun huomasin sen helpottavan arkea mm lapsen treenien/ pelien suhteen. Oli stressaavaa olla kinuamassa muilta kyytejä. Nyt kun olen itse kuskina lapsille joukossa on yksi lapsi jonka vanhemmat eivät vaivaudu ikinä lapsensa peleihin. Jos joskus tulevat vievät lapsensa itse omalla autolla mutteivat vahingossakaan ilmoita siitä etukäteen. Olisi reilua että vastavuoroisesti voisivat kyyditä muitakin ja ilmoittaa etukäteen kun kyydeistä on pula. Heidän lapsi kun on aina vailla kyytiä.
Huh, onneksi oma lapsi harrastaa musiikkia eikä noita joukkuelajeja! En kestäisi tuolliasta menoa oman työni ohessa, joka on henkisesti raskasta. Vittuilevat vanhemmat ja omiaan suosivat valmentajat..suomalaisten huonot puolet paljaimmillaan. Miksi jalkapallo kyntää niin syvällä suossa ja Islanti on menossa MM-kisoihin? Miten se voi olla mahdollista?! Ei sohvaperuna voi ymmärtää.
Pääsääntöisesti hyvin sujuu ja kivaa porukkaa on.
Lapsi pelaa jääkiekkoa ja tykkää kovasti.
Ainoa harmituksen aihe on, se että valmentajan oma poika on tosi villi ja ajoittain häiritsee aikalailla. Valmentaja itse ei saa pojua kuriin ja kukaan muukaan ei tähän puutu.
On myös selkeästi huonompi maalivahti, kuin toinen velkamme, mutta sa pelata enemmän.
Se, ettei yhteisiin sopimuksiin sitouduta.
Jos on sovittu, että peleissä käydään, niin niissä käydään, vaikka muksulla olisi huono päivä. Muuten kukaan joukkueesta ei pääse pelaamaan.
Harmittaa kiire. Kun lapsen 8-tuntinen koulupäivä päättyy klo 16, täytyy jo tunnin kuluttua olla toisella puolella kaupunkia harkoissa. Lapsi ei ehdi syödä kotona, väsyneenä vain vaihtaa reppunsa toiseen ja juoksee bussiin. Pienen välipalan hän juuri ja juuri ehtii syödä enne treenien alkua.
Itseä ärsyttää se että aina ne tietyt naamat eivät koskaan osallistu mihinkään talkoisiin millään tavalla. Toki ymmärrän että aina ei voi päästä, mutta on se kumma jos ikinä ei irtoo mihinkään aikaa. Luulisi, että edes lapsen takia kiinnostaisi, kun seuran toiminta pyörii pitkälti talkoilla (esim. kisojen järjestäminen).
Toinen mikä on raivostuttavaa, että lapset jotka haluavat tehdä reeneissä töitä kehittymisen eteen eivät pysty keskittymään ja myöskin valmentajien työ häiriintyy, kun näiden samojen naamojen muksut vain häsläävät omiaan ja oikein tarkoituksella tekevät kaiken lintsaten ja oikomalla. Kyseessä siis tavoitteleva kilparyhmä ja kaikille lapsille ja vanhemmille tehtiin ja tehdään aina kauden alussa selväksi, että tämä ei ole harrasteryhmä ja siksi täällä on tietyllä tavalla tiukemmat systeemit kuin harrasteryhmissä mikä on mielestäni täysin ymmärrettävää. (ryhmä on 12-14 vuotiaiden kilparyhmä). Seura tarjoaa myös harrasteryhmiä näille jotka eivät halua harrastaa tavoitteellisesti.
Kieltämättä tälläinen toiminta ärsyttää suunnattomasti ja lastakin harmittaa, kun tänäänkin piti kilpaohjelmaan tehdä pieniä muutoksia ja hioa yhdessä joukkueen kanssa, niin nämä kyseiset henkilöt eivät halunneet keskittyä mihinkään. Valmentaja oli kuulemma suunnitellut vaikeampaa osiota ohjelmaan jolla saataisiin pisterimaa korkeammaksi, mutta nämä yhdet eivät olleet tehneet mitään sen eteen että tämä onnistuisi.
Yleisesti käyttäydytään kuin siat kisapaikoilla (sotketaan kaikki paikat eikä jälkiä siivota ja jopa huudellaan toisille joukkueille). Tästä on sanottu ja neitejä uhattu joukkueesta erottamisella, mutta ei ole asiat muuttuneet mihinkään. Harvoin ajattelen näin mutta nyt kyllä jo toivon että heidät poistettaisiin joukkueesta. Olen kertakaikkiaan kyllästynyt. Lapsella on kavereita joukkueessa ja valmennus on hyvää joten en itse eikä lapsenikaan halua vaihtaa. Häiriöiden tulee poistua.
Mua ottaa päähän katsomossa räyhäävät/muuten vaan joko ajan huutavat "katsomovalmentajat". Omassa porukassakin näitä on, ja on ihan kauheaa, kuinka saa peleissä hävetä silmät päästään näitä hulluja.
Ilmoittaudutaan IN, mutta ei kuitenkaan ilmaannuta paikalle treeneihin/matseihin/turnauksiin.
T. Joukkueenjohtaja
Seurojen päätöstilaisuuksissa valmentajat palkitsevat vain toistensa mukuloita.
Ärsyttää jotkut vanhemmat, jotka eivät tajua, että a. minä en hyödy jojona toimimisesta mitenkään, kyse on auttamisen halusta ja b. jos minun oma lapseni ei jollakin kertaa mahdu/pääse peliin tai turnaukseen, minä en jojona myöskään lähde mukaan. Meillä on yhdistelmäjoukkue, ja joku oli kehdannut valittaa, kun jojo ei käy nuoremman ikäluokan turnauksissa koskaan. En hitossa käy, kun oma lapsi on vanhemman ikäluokan turnauksissa ja esim. tällä kaudella olen kolme viikonloppua sen ikäluokan turnauksissa valvojana ja jojona. Koulujen lattiamajoitukset eivät saa minua kiljahtelemaan innosta, että vielä näiden reissujen lisäksi haluaisin muihin turnauksiin.
Todella paljon hommaa ilman palkkaa taikka etuja. Ja paskaa tulee niskaan.
T. Joukkueenjohtaja
Vierailija kirjoitti:
T. Joukkueenjohtaja
Miksi olet jojona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. JoukkueenjohtajaMiksi olet jojona?
Koska kukaan muu ei suostu. Jonkun-on-pakko. Palkattomuus tai eduttomuus ei haittaisi, mutta se paskan nieleminen alkaa kyllästyttää. Joku muu saa ensi syksynä ottaa ohjat käsiin. Jaa-a lopahtaakohan koko homma siihen, kun kukaan muu "ei ehdi". Joo, en kylläkään sitä ihmettele.
Liian kilpailuhenkiset vanhemmat. Heidän lapsensa, joille pönkitetty itsetunto kiveen ja kehuvat myös itse omia suorituksiaan ja arvostelevat muita. Alle 10-vuotiaat, ketkä tietävät kilpailujen pisteitä ja toistenkin tarkkoja tuloksia mitä eivät muuten voisi mitenkään tietää ellei kotona selvästi käytäisi aina millintarkasti tuloksia läpi.