kylläpä työkaveri oli katkera kun kerroin yhden raha-asiani
Elikä tuli puheeksi asumiskustannukset ja siinä yhteydessä sanoin asumistukeni.
Olipa katkeran kuuloinen ihminen!
"Sinun ei tarvitse maksaa vuokraa kuin ...."
Eipä oo mun vika jos asuu kalliissa asunnossa ja isossa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa n. 1200 euroa vuokraa, on se aika järjetöntä.
No mut onks sillä mitään väliä, jos sun pitäis lyhentää sun lainaa 1000€ kuussa ja jos pitää viel korkoo maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut onks sillä mitään väliä, jos sun pitäis lyhentää sun lainaa 1000€ kuussa ja jos pitää viel korkoo maksaa.
Niin mutta se loppuu joku päivä, vuokra ei lopu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, että monelle omistusasunnon "omistajalle" jonkun vuokralla asuminen on hirveä ongelma.
Miksi?
Perustellaan aina sillä perinnöllä ja asuntoon sijoittamisella yms.
Asunto nyt vaan on tosi p***a sijoituskohde.
Me asutaan vuokralla ja sijoitetaan ihan muihin juttuihin.
Säästössä ja rahastoissa on sen verran rahaa, että ostettaisiin helposti ilman lainaa oma asunto. Ei vain haluta.
Me käydään pari kertaa vuodessa ulkomaan matkalla ja tehdään useamman kerran vuodessa kotimaan lyhyempiä lomamatkoja. Olen huomannut, että moni luulee meidän maksavan nuo lainalla :). Ostettiin juuri myös ihan uusi auto ( 35 000e) lainaa ei tähänkään tarvittu. Muutamasta suusta on tullut, että eikö kannattaisi mielummin hakea asuntolainaa kuin autolainaa :).
Enpä minä edes viitsi korjata tätä luuloa, mutta meidän oletetaan automaattisesti olevan vähävaraisia, kun asutaan vuokralla . Vaan siinäpähän luulevat ei kiinnosta pätkääkään.
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.
Ai autoon kannattaa sijoittaa rahaa, mutta asuntoon ei 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, että monelle omistusasunnon "omistajalle" jonkun vuokralla asuminen on hirveä ongelma.
Miksi?
Säästössä ja rahastoissa on sen verran rahaa, että ostettaisiin helposti ilman lainaa oma asunto. Ei vain haluta.
Me käydään pari kertaa vuodessa ulkomaan matkalla ja tehdään useamman kerran vuodessa kotimaan lyhyempiä lomamatkoja. Olen huomannut, että moni luulee meidän maksavan nuo lainalla :). Ostettiin juuri myös ihan uusi auto ( 35 000e) lainaa ei tähänkään tarvittu. Muutamasta suusta on tullut, että eikö kannattaisi mielummin hakea asuntolainaa kuin autolainaa :).
Enpä minä edes viitsi korjata tätä luuloa, mutta meidän oletetaan automaattisesti olevan vähävaraisia, kun asutaan vuokralla . Vaan siinäpähän luulevat ei kiinnosta pätkääkään.
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.Ei ole ongelma, mutta typerää edes yrittää perustella vuokralla asumista mitenkään järkisyin, koska järkisyitä ei siihen ole. Minäkin voin heittää ylimääräiset rahani vaikka kaivoon eikä se muille kuulu, mutta eihän siinä mitään järkeä ole.
Meille se on järkisyy ettei haluta! Meillä on niin kiva asunto huipulla paikalla ja järkevällä vuokralla, että halutaan asua tässä. Omistusasunnosta on aina kuluja. Ei se asuminen siinäkään ilmaista ole.
Tiedättekö, että suomessa omistusasunnosta on tullut tärkeää alunperin juuri siistä syystä, että talous on ollut epävarmaa ja asunto/talo on haluttu vanhuuden turvaksi. Keskieuroopassa vuokralla asuminen on paljon yleisempää.
Eli rikkaalla on vara asua sillä vuokralla. Turha meitä on sääliä :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.Ai autoon kannattaa sijoittaa rahaa, mutta asuntoon ei 😂
Älä nyt sano, että olet oikeasti noin tyhmä? Auto ei todellakaan ole sijoitus. Se on käyttöesine. Ostetaanhan me ruokaa ja käytetään matkoihin rahaa, ei nekään ole sijoituksia vaan ihan vaan omaksi iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta se loppuu joku päivä, vuokra ei lopu.
Niin, mutta sitten tulee putkiremppaa,ikkunaremppaa, kylppäriremppaa, keittiöremppaa, pintaremppaa osakkeessa myös vastike maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.Ei ole ongelma, mutta typerää edes yrittää perustella vuokralla asumista mitenkään järkisyin, koska järkisyitä ei siihen ole. Minäkin voin heittää ylimääräiset rahani vaikka kaivoon eikä se muille kuulu, mutta eihän siinä mitään järkeä ole.
Meille se on järkisyy ettei haluta! Meillä on niin kiva asunto huipulla paikalla ja järkevällä vuokralla, että halutaan asua tässä. Omistusasunnosta on aina kuluja. Ei se asuminen siinäkään ilmaista ole.
Tiedättekö, että suomessa omistusasunnosta on tullut tärkeää alunperin juuri siistä syystä, että talous on ollut epävarmaa ja asunto/talo on haluttu vanhuuden turvaksi. Keskieuroopassa vuokralla asuminen on paljon yleisempää.
Eli rikkaalla on vara asua sillä vuokralla. Turha meitä on sääliä :).
Ei halu ole järkisyy. Se on vain syy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaupunkilainen näkökanta.
Asuntokin on käyttöesine. En koskaan ole vuokralla asuessa saanut kodistani niin paljon mielihyvää kuin oman maun mukaan remontoidussa omistusasunnossani. Auto on kulkuväline, pääasia että pääsee paikasta toiseen, jos mukavasti niin ok, mutta kodissa vietän suurimman osan elämästäni ja haluan että se on viihtyisä.
Täytyy sanoa, etten koskaan ole ollut kenellekään asumistuen saajalle kateellinen 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ylipäätänsä asuu vuokralla, typerämpää saa hakea.
Miksi pitäisi ottaa pirusti lainaa? Ethän sä sitä kämppää mukaan saa kun joskus kuolet. Vuokra - asuminen on helppoa, varsinkin jos on vuokra ok.
Eihän se vuokra ole ok jos sen maksamiseen tarvitaan muiden rahallista apua asumistuen muodossa! Ei se ole mikään ihanne- tai edes normaalitilanne ettei aikuinen selviä itse omista elinkustannuksistaan.
Hyvänenaika, kyllä meidän vuokraasunto on viihtyisä. Ollaan saatu rempata ihan mieluisaksi. Maalit yms. Saatiin vuokranantajalta. Juuri tehtiin myös täysi kylppäri ja saunaremontti. Kyllä tämä on ihan meidän koti. Paljon paremmassa kunnossa ja viihtyisämpi kuin monen omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ottaa pirusti lainaa? Ethän sä sitä kämppää mukaan saa kun joskus kuolet. Vuokra - asuminen on helppoa, varsinkin jos on vuokra ok.
No jos olen maksanut kämpän pois vaikka kun täytän 40v, siinä on toinen mokoma vielä kiva asua ilman lainaa + se jää perinnöksi lapsille. Vuokralla maksat sitä vuokraa sen 40v jälkeenkin hautaan saakka.. Mut joo, ei mitään järkeä.
Kun on vuokralla, on helpompi muuttaa, jos vaikka saa töitä muualta. Ap:kin vain määräaikaisessa työsuhteessa. Miksi turhaan sitoa itseään tiettyyn paikkaan, kun tilanne töiden suhteen on mikä on?
En kyllä kehtaisi aikuisena ihmisenä nostella asumistukia. Nuoret opiskelijat ymmärrän. Elätän itse itseni ja olen ylpeä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, no varmaan siksi, että saa sitä asumistukea. Meillä jää vuokraa maksettavaksi 210e (4h+k+s).
Ei mitään järkeä ostaa omaa. Asuntolainaa ollaan kerran haettu ja sitä meille myönnettiinkin ja oltaisiin voitu ostaa oma neliö. Mutta onneksi tultiin järkiimme. Nyt jää kivasti rahaa muuhunkin kuin asumiskustannuksiin.
Mä olen varsin vasemmistolainen ja eka kerran kommentoon näin, mutta tähänkö ne yhteiskunnan rahat menee, että ok-tuloisten (vähintään, jos asuntolainaakin olisi myönnetty) ihmisten asumista rahoitetaan verorahoista. Ja samaan aikaan pk-ryhmiä suurennetaan, vanhukset on heitteillä, kh-tukea halutaan leikata jne. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se vuokra ole ok jos sen maksamiseen tarvitaan muiden rahallista apua asumistuen muodossa! Ei se ole mikään ihanne- tai edes normaalitilanne ettei aikuinen selviä itse omista elinkustannuksistaan.
'
No sellaista se vähävaraisten elämä nykyään on. Matalapalkkainen työ ei kata enää edes asumismenoja. Pitäis olla kaksikin työpaikkaa, että pärjäisi. Kuilu rikkaiden ja köyhien välillä kiihtyy.
Kerroit kaverille siis yhden tukiasian, että varsinaisesti raha-asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olen maksanut kämpän pois vaikka kun täytän 40v, siinä on toinen mokoma vielä kiva asua ilman lainaa + se jää perinnöksi lapsille. Vuokralla maksat sitä vuokraa sen 40v jälkeenkin hautaan saakka.. Mut joo, ei mitään järkeä.
Kun on vuokralla, on helpompi muuttaa, jos vaikka saa töitä muualta. Ap:kin vain määräaikaisessa työsuhteessa. Miksi turhaan sitoa itseään tiettyyn paikkaan, kun tilanne töiden suhteen on mikä on?
No ei ap:lla ole mitään mahdollisuuksia omistusasuntoon, se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, no varmaan siksi, että saa sitä asumistukea. Meillä jää vuokraa maksettavaksi 210e (4h+k+s).
Ei mitään järkeä ostaa omaa. Asuntolainaa ollaan kerran haettu ja sitä meille myönnettiinkin ja oltaisiin voitu ostaa oma neliö. Mutta onneksi tultiin järkiimme. Nyt jää kivasti rahaa muuhunkin kuin asumiskustannuksiin.Mä olen varsin vasemmistolainen ja eka kerran kommentoon näin, mutta tähänkö ne yhteiskunnan rahat menee, että ok-tuloisten (vähintään, jos asuntolainaakin olisi myönnetty) ihmisten asumista rahoitetaan verorahoista. Ja samaan aikaan pk-ryhmiä suurennetaan, vanhukset on heitteillä, kh-tukea halutaan leikata jne. :(
Joo kyllä, paljolti kiitos teidän vasemmistolaisten. Kun "mulla on oikeus ja mulle kuuluu", kuulostaako tutulta?
Ei ole ongelma, mutta typerää edes yrittää perustella vuokralla asumista mitenkään järkisyin, koska järkisyitä ei siihen ole. Minäkin voin heittää ylimääräiset rahani vaikka kaivoon eikä se muille kuulu, mutta eihän siinä mitään järkeä ole.