kylläpä työkaveri oli katkera kun kerroin yhden raha-asiani
Elikä tuli puheeksi asumiskustannukset ja siinä yhteydessä sanoin asumistukeni.
Olipa katkeran kuuloinen ihminen!
"Sinun ei tarvitse maksaa vuokraa kuin ...."
Eipä oo mun vika jos asuu kalliissa asunnossa ja isossa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo mun vika jos asuu kalliissa asunnossa ja isossa.
Mä säälin asumistukea nostavia.Eivät voi rikastua kun pelkäävät että Kela vie tuet ja joutuu (IIIK) maksamaan ihan omalla rahalla asumisensa.
Mä olen ylpeä siitä että mulla on varaa maksaa asumiseni itse ja varsinkin siitä että omaisuuteni karttuu joka kuukausi. Mä voin pitää vaikka lyhennysvapaata ja käyttää säästämäni rahat paremmin tuottaviin kohteisiin halutessani, kuten olen tehnytkin ja nyt mulla on useita sijoitusasuntoja ja joiden vuokrien tuotto kattaisi helposti juoksevat kuluni jos mulla ei ois palkkatuloja.
Ap elää jatkuvasti asumistuen tarkistuspelossa, mun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kehtaisi aikuisena ihmisenä nostella asumistukia. Nuoret opiskelijat ymmärrän. Elätän itse itseni ja olen ylpeä siitä.
Sama, mutta moni tuntuu kehtaavan ja vinkuu vielä häpeämättä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ylipäätänsä asuu vuokralla, typerämpää saa hakea.
Miksi pitäisi ottaa pirusti lainaa? Ethän sä sitä kämppää mukaan saa kun joskus kuolet. Vuokra - asuminen on helppoa, varsinkin jos on vuokra ok.
Eihän se vuokra ole ok jos sen maksamiseen tarvitaan muiden rahallista apua asumistuen muodossa! Ei se ole mikään ihanne- tai edes normaalitilanne ettei aikuinen selviä itse omista elinkustannuksistaan.
No sitä en ole väittänyt että kannattaa vuokrata kallis asunto ja sitten nostellaan tukia. Puhuin ihan omasta vuokrastani, ei me saada mitään tukia mihinkään ja maksamme itse vuokramme.. Katsos ollaan ihan hyvätuloisia vaikka vuokralla asutaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo mun vika jos asuu kalliissa asunnossa ja isossa.Mä säälin asumistukea nostavia.Eivät voi rikastua kun pelkäävät että Kela vie tuet ja joutuu (IIIK) maksamaan ihan omalla rahalla asumisensa.
Mä olen ylpeä siitä että mulla on varaa maksaa asumiseni itse ja varsinkin siitä että omaisuuteni karttuu joka kuukausi. Mä voin pitää vaikka lyhennysvapaata ja käyttää säästämäni rahat paremmin tuottaviin kohteisiin halutessani, kuten olen tehnytkin ja nyt mulla on useita sijoitusasuntoja ja joiden vuokrien tuotto kattaisi helposti juoksevat kuluni jos mulla ei ois palkkatuloja.
Saat ihan rauhassa olla ylpeä:D
Minä asun vuokra-asunnossa ja saan asumistukea ja äitiyspäivärahaa.
Olen päättänyt asua tässä niin kauan kun lapset ovat pieniä sen jälkeen menen töihin ja ostan asunnon. Ps. Emme elä pelossa:) tiedän että kaltaisesi ylpeät veronmaksajat kustantavat elämiseni seuraavat vuodet:)
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä olisi kenellekään asumistukea saavalle kateellinen, koska sitä saavilla on todella pienet tulot ja rahat tiukalla. Olisin kateellinen sille, jolla on varaa maksaa menonsa ilman tukia.
Niin tai sitten ne tekevät osan työstä pimeästi ja elelevät leveästi. Tiedän tapauksia.
Omistan asunnon, mutta en kyllä näe sitä mitenkään erinomaisena sijoituskohteena. Jatkuvasti on jotain hoidettavaa tai rempattavaa, ja mikä pahinta: hankittu asunto sitoo todella paljon. Varainsiirtovero ja myyntikustannukset aiheuttavat myös monesti sen, että omistusasuntoa ei voi pitää hyvänä sijoituksena. Lievästi sanottuna vj&///ttaa tilanne, jossa löydät unelmatyöpaikan jostain 200 kilometrin päästä ja asunnon myynti kestää kauan, lainanlyhennykset puskevat päälle ja asunnon myynti + uuden ostaminen on kallista.
Jos asuu pääkaupunkiseudulla tai muualla kasvukeskuksessa, vuokra-asumista voi toki perustella monilla asioilla - mutta taloudellisesti se on todella huono idea. Helsingissä on niin kovat vuokrat suhteessa omistusasumisen kustannuksiin, ettei kenenkään kannata asua vuokralla, jos voi ostaa oman.
Niille vuokralla-asujille, jotka eivät ymmärrä, niin kerrottakoon, että vuokralainen maksaa ne asunnon remontit ja taloyhtiön remontit vuokrassaan. Tietenkin. On ihan väärä luulo, että vain omistusasuja maksaisi putkiremontit. Vuokranantaja siirtää remonttien kustannukset vuokraan.
Kun maksaa omaa asuntoa, jonka arvo säilyy tai nousee, maksaa itselleen. Kun asuu vuokralla, maksaa toiselle. Osa vuokralaisista ymmärtää vuokranmaksun lisäksi säästää mutta useimmille ei jää säästöön mitään.
Tilanne on tietenkin ihan toinen niillä alueilla Suomessa, jossa asuntojen hinnat laskevat. Siellä oman asunnon osto ei ole järkevä sijoitus vaan siella kannattaa asua vuokralla.
Sitten, jos sanoo, että en halua ajatella rahaa ollenkaan ja että koti on koti eikä taloudellinen päätös, sittenhän on ihan ok järjestää asumisensa niin, että siinä menettää mahdollisimman paljon rahaa. Suomi on vapaa maa tässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, että monelle omistusasunnon "omistajalle" jonkun vuokralla asuminen on hirveä ongelma.
Miksi?
Perustellaan aina sillä perinnöllä ja asuntoon sijoittamisella yms.
Asunto nyt vaan on tosi p***a sijoituskohde.
Me asutaan vuokralla ja sijoitetaan ihan muihin juttuihin.
Säästössä ja rahastoissa on sen verran rahaa, että ostettaisiin helposti ilman lainaa oma asunto.
Just...
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kehtaisi aikuisena ihmisenä nostella asumistukia. Nuoret opiskelijat ymmärrän. Elätän itse itseni ja olen ylpeä siitä.
Enpä kuule kehtaisi minäkään, mutta vaihtoehto on muuttaa kadulle.
Miten joidenkin on vaikea tajuta, ettei kaikki edes saa sitä asuntolainaa? Ja sit ihmetyttää toi rahaan tuijotus, eivät varmaan osta edes ystäville syntymäpäivälahjaa, kun siitä ei saa koskaan mitään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, että monelle omistusasunnon "omistajalle" jonkun vuokralla asuminen on hirveä ongelma.
Miksi?
Säästössä ja rahastoissa on sen verran rahaa, että ostettaisiin helposti ilman lainaa oma asunto. Ei vain haluta.
Me käydään pari kertaa vuodessa ulkomaan matkalla ja tehdään useamman kerran vuodessa kotimaan lyhyempiä lomamatkoja. Olen huomannut, että moni luulee meidän maksavan nuo lainalla :). Ostettiin juuri myös ihan uusi auto ( 35 000e) lainaa ei tähänkään tarvittu. Muutamasta suusta on tullut, että eikö kannattaisi mielummin hakea asuntolainaa kuin autolainaa :).
Enpä minä edes viitsi korjata tätä luuloa, mutta meidän oletetaan automaattisesti olevan vähävaraisia, kun asutaan vuokralla . Vaan siinäpähän luulevat ei kiinnosta pätkääkään.
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.Ei ole ongelma, mutta typerää edes yrittää perustella vuokralla asumista mitenkään järkisyin, koska järkisyitä ei siihen ole. Minäkin voin heittää ylimääräiset rahani vaikka kaivoon eikä se muille kuulu, mutta eihän siinä mitään järkeä ole.
Tottakai on järkisyitäkin. Esim. jos muuttaa työpaikan perässä muuttotappiokuntaan niin vuokraaminen voi olla järkevämpää kuin oman ostaminen, koska omasta ei välttämättä saa omiaan pois kun työt loppuvat.
Tuo koko kuvio on huomattavasti monimutkaisempi kuin annat ymmärtää mutta yksinkertaisena nyrkkisääntönä voi pitää sitä että omistusasuminen on yleensä kannattavampaa jos asunnon arvo tulee vähintään säilymään. Toisaalta paikallisesti voi olla niin että neliövuokran ja neliöhinnan suhde on sellainen, että vuokraaminen on järkevämpää vaikka asunnon arvo säilyisikin. Esim Helsingissä kalleimmilla alueilla jokunen vuosi takaperin liikuttiin siinä rajoilla, että vuokran maksaminen ja pääoman sijoittaminen vaikkapa indeksirahastoihin olisi ollut taloudellisesti kannattavampaa kuin pääoman sitominen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Säästössä ja rahastoissa on sen verran rahaa, että ostettaisiin helposti ilman lainaa oma asunto. Ei vain haluta.
Me käydään pari kertaa vuodessa ulkomaan matkalla ja tehdään useamman kerran vuodessa kotimaan lyhyempiä lomamatkoja. Olen huomannut, että moni luulee meidän maksavan nuo lainalla :). Ostettiin juuri myös ihan uusi auto ( 35 000e) lainaa ei tähänkään tarvittu. Muutamasta suusta on tullut, että eikö kannattaisi mielummin hakea asuntolainaa kuin autolainaa :).
Enpä minä edes viitsi korjata tätä luuloa, mutta meidän oletetaan automaattisesti olevan vähävaraisia, kun asutaan vuokralla . Vaan siinäpähän luulevat ei kiinnosta pätkääkään.
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.
Ja auto on mielestäsi oivallinen sijoituskohde? Kuinka tyhmä ihminen oikeen voikaan olla, tosi tyhmä näköjään😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.Ja auto on mielestäsi oivallinen sijoituskohde? Kuinka tyhmä ihminen oikeen voikaan olla, tosi tyhmä näköjään😃
Tosi tyhmää on ainakin vääristellä toisten kirjoituksia niin kuin sinä teet. Vastaamassasi viestissähän ei nimittäin suinkaan väitetty auton olevan oivallinen sijoituskohde, vaan se on oma olkinukkesi. Aasinhatun tuosta dialogista voitit siis sinä.
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä olisi kenellekään asumistukea saavalle kateellinen, koska sitä saavilla on todella pienet tulot ja rahat tiukalla. Olisin kateellinen sille, jolla on varaa maksaa menonsa ilman tukia.
Ei se aina näinkään ole. Saan sovitellun päivärahan, palkkaa, lapsilisät kahdesta, elarit ja vielä päälle asumistukea yli 600 euroa. Kyllä mä elän nyt paljon leveämmin kuin aiemmin parisuhteessa asuntolainallisena :) Vasta 3200 euron brutolla asumistuki jäisi kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ja meidän lapsille jää paljon suurempi perintö kuinnjoku kälynen omakotitalo.Ei ole ongelma, mutta typerää edes yrittää perustella vuokralla asumista mitenkään järkisyin, koska järkisyitä ei siihen ole. Minäkin voin heittää ylimääräiset rahani vaikka kaivoon eikä se muille kuulu, mutta eihän siinä mitään järkeä ole.
Minäkin käyn töissä ja maksan saunallisesta, kolmiosta keskustan tuntumassa 220 euroa. En todellakaan ota tässä vaiheessa lainaa. Tuo summa ei riittäisi edes vastaavan asunnon vastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Sama! Minä olen varmaan tynnyrissä kasvanut, kun en ole tajunnut työssäkäyvien nostavan asumistukia. Voin rehellisesti sanoa, etten itse nostaisi vaikka voisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo mun vika jos asuu kalliissa asunnossa ja isossa.Mä säälin asumistukea nostavia.Eivät voi rikastua kun pelkäävät että Kela vie tuet ja joutuu (IIIK) maksamaan ihan omalla rahalla asumisensa.
Nyt meni kyllä ohi. Miksi ihmeessä Kela olisi kiinnostunut minun omaisuudesta tai säästöistä? Ne ei vaikuta asumistukeen pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni kyllä ohi. Miksi ihmeessä Kela olisi kiinnostunut minun omaisuudesta tai säästöistä? Ne ei vaikuta asumistukeen pätkääkään.
Ja mikä ihmeen tarkistuspelko asumistuessa? Se tarkistetaan kerran vuodessa tai jos tulot nousee 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama! Minä olen varmaan tynnyrissä kasvanut, kun en ole tajunnut työssäkäyvien nostavan asumistukia. Voin rehellisesti sanoa, etten itse nostaisi vaikka voisin.
Etpä varmaankaan niin kuin et tietenkään nostaisi äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea tms sellaista :)
Ostin asunnon, otin siihen vuokralaisen. Asun itse vuokralla ja koska asumistukea myönnettäessä katsotaan vain tuloja, ei omaisuutta, saan enemmän asumistukea kuin mitä maksan omasta (sijoitus)asunnosta vastiketta ja lainasta korkoa. Asumani asunnon omistaa lähisukulainen, joka asuu siinä minun asunnossani ja saa vastaavasti asumistukea vuokra-asuntoon.
Kumpikin voittaa! Ja molemmilla on 10 vuoden kuluttua aika lailla yhteiskunnan tuella maksettu asunto omistuksessaan. Riittää, että tienaa riittävän vähän.