Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaamissopimuksesta/päiväkodin aloitus

Vierailija
24.03.2017 |

Olimme lapseni isän kanssa lokakuun alussa käräjäoikeudessa. Sovimme, että isä tapaa lasta 2 kertaa viikossa luonani, koska kyseessä oli 8-kuinen vauva. Tätä ennen isä oli tavannut lasta 4 kertaa, vaikka hänellä on ollut siihen mahdollisuuksia ja aina on ollut tervetullut. Noh.. laskeskelin tässä, että käräjäoikeuden istunnosta lähtien olisi ollut 38 tapaamista ja isä käynyt nyt 11 kertaa.
Lapsemme aloittaa päiväkodin ensi kuussa. Olen kertonut oikeudessa, että huhtikuussa aloitan työn ja en pysty enää sitoutumaan tapaamisaikaan (vuorotyö). Isä ja lapsi ovat tavanneet nyt 15 krt yhteensä. Olen kysynyt minkälainen tapaamissopimus olisi lv:n mielestä järkevä mut he eivät kai saa kauheasti ottaa kantaa. Mitä mieltä te olette? Niin ja voinko kieltää isän hakemasta lasta päiväkodista jos olen virallisesti yh? Vai pitäisikö mun sanoa esim iltavuorossa et joudun lähtemään kotiin hakemaan lasta, kun isä ei hakenutkaan päiväkodista? Ongelma on se, ettei isän sanaan voi luottaa. Niin ja eikö olisi tapaajan tehtävä varata se aika lv:lle? Nyt sinne on 3 kuukauden jonot eli mitenköhän tapaamiaet menee siihen asti?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Ap

Vierailija
2/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako mies elarit? Jos ei ja olet yh eikä teillä ole yhteishuoltajuutta, niin anna isän mennä ja tulla miten haluaa. Hänen oma moka ja murhe, että miksi ei tapaa lastaan. Vaatisin tapaamis sopimuksen takia jo vastuunottamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako mies elarit? Jos ei ja olet yh eikä teillä ole yhteishuoltajuutta, niin anna isän mennä ja tulla miten haluaa. Hänen oma moka ja murhe, että miksi ei tapaa lastaan. Vaatisin tapaamis sopimuksen takia jo vastuunottamista.

Ei maksa, hän sai vapautuksen varattomuuden perusteella. Mutä mun pitäisi tehdä, kun hän varmaan haluaa hakea lapsen pk:sta? Mua kauhistuttaa ajatus siitä, koska tiedän ettei hän mene sinne hakemaan säännöllisesti.

Hän vielä itse teki hakemuksen käräjille ni mikä idea tässä on?

Ap

Vierailija
4/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko säännöllinen vai epäsäännöllinen vuorotyö, jos epäsäännöllinen niin onko mahdollista esittää vuorotoiveita?

Mielestäni päiväkodista ei anneta lasta kuin huoltajalle/huoltajan ilmoittamalle hlö ("tänään mummo hakee LiisaPetterin" mutta ei anneta aina mummon mukaan vaan pitää tietää milloin mummo on huoltajan luvalla hakemassa).

Vierailija
5/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi itse vastuullisesti ja lapsen turvallisuuden kannalta oikein. Eli voit hyvinkin kieltää päiväkotia luovuttamasta lasta muille kuin sinulle. Sinulla on yksinhuoltajuus, se tarkoittaa että sinulla on kaikki päätäntävalta lapsesi asioihin.

Vierailija
6/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet ja haet itse vaan, älä laita hakijaksi. Epäluotettava ihminen vain sotkee asioita. Ensin pitää kantaa vastuuta ja osoittaa luotettavuus. Lasten tekemiseen riittää kyrpä mutta hoitamaan ei.

Vierailija
7/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole varmaa tietoa.

Jos isä ei sovittuna aikana hae lasta pk:sta, niin sinä tietenkin haet. Pidät sitten kirjaa näistä ja pyydät päiväkotia myös vahvistamaan nämä mahdolliset oharit. Sitten voit itse vaatia sopimuksen muuttamista perustuen näihin ongelmiin.

Voihan olla, että isä skarppaa pakon edessä. Ei ehkä halua muille näyttää epäluotettavuuttaan. Aivan toinen asia sitten on miten hän lasta hoitaa?

Vierailija
8/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimi itse vastuullisesti ja lapsen turvallisuuden kannalta oikein. Eli voit hyvinkin kieltää päiväkotia luovuttamasta lasta muille kuin sinulle. Sinulla on yksinhuoltajuus, se tarkoittaa että sinulla on kaikki päätäntävalta lapsesi asioihin.

Tapaamisoikeus on lapsen oikeus eikä lähivanhempi päätä siitä yhtään mitään. Neuvottelee sen sijaan.

Vierailija
9/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan päiväkoti ei saa estää lasta tapaamasta isäänsä, koska se on lapsen oikeus. Jos lastenvalvojalla on sovittu, että tapaamisaika on keskiviikkona ja torstaina klo 16-20, niin periaatteessa päiväkodin täytyy tällöin luovuttaa lapsi isälle. Toisaalta taas yksinhuoltajana sinulla on kaikki valta tehdä lasta koskevat päätökset yksin, tähän kuuluu myös se, kenelle lapsen saa päiväkodista luovuttaa. Eivätkä ne päiväkodissa ala kerta toisensa jälkeen katsomaan sormien läpi tilannetta, jossa sinä olet töissä, isän pitäisi tulla hakemaan lapsi, mutta miestä ei näy eikä kuulu, vaikka sulkemisaika on mennyt jo aikoja sitten. Käsittääkseni tekevät lastensuojeluilmoituksen, jos noin käy useamman kerran.

Vierailija
10/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään voi antaa isän hakea lasta pk:sta, ellei voi luottaa että todella tekee niin. Töissä ei varmaan jousteta kovin montaa kertaa, hyvä jos teillä on mahdollisuus vain ilmoittaa ja lähteä, monessa paikassa joutuisi hommaamaan sijaisen tilalleen tekemään vuoroa.

Vierailija
11/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi jäädä lapsen kanssa vielä kotiin??

Niin pieni vielä :(

Vierailija
12/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitoon on ainakin täällä Vantaalla tarvinnut ilmoittaa peräti kolme ihmistä, jotka saa hakea lapsen. Minulla ei oikeasti ole kuin minä, mutta en ole saanut jättää niitä kohtia tyhjiksi. Jopa kerhossa ja hoitoapupalvelussa vaaditaan kolmen hakijahenkilön tiedot. Niinpä minä olen laittanut siskoni ja äitini, vaikkei kumpikaan pääsisi lasta hakemaan.

Vierailija
13/24 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Vantaalla päiväkodeissa erilaisia käytäntöjä. Meillä ei tarvinnut laittaa yhtään varahakijaa. Laitoimme kaksi. Lisäksi tarpeen mukaan ilmoitamme jos muita hakijoita.

Vierailija
14/24 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoitoon on ainakin täällä Vantaalla tarvinnut ilmoittaa peräti kolme ihmistä, jotka saa hakea lapsen. Minulla ei oikeasti ole kuin minä, mutta en ole saanut jättää niitä kohtia tyhjiksi. Jopa kerhossa ja hoitoapupalvelussa vaaditaan kolmen hakijahenkilön tiedot. Niinpä minä olen laittanut siskoni ja äitini, vaikkei kumpikaan pääsisi lasta hakemaan.

Mutta tämä ei taida liittyä mitenkään ap:n aloitukseen.

(Eikö sulla oikeasti ole _ketään_ tuttua ihmistä joka voisi hakea lapsesi hoidosta jos tulisi joku hätätapaus?)

Vierailija
15/24 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sulla on vuorotyö, niin lapsihan on vuoropäiväkodissa. Toihan on kaikkein näppärin tapa antaa isän tavata lastansa: antaa sen hakea päiväkodista. Sun ei tartte tavata isää ja jos isä ei hae, niin lapsella jatkuu vuorohoito ihan normaalisti. Jos taas sulla ei ole työvuoroa, niin tapaatte entiseen tapaan. Isän tapaamiset/hakemiset päivähoidosta sun työvuorojen aikana on lapselle aina vähemmän aikaa päivähoidossa. Tämä ei ole ongelma päivähoidolle.

Niin siis mikä sun mielestä tässä yhtälössä on se ongelma?

Vierailija
16/24 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessahan päiväkoti ei saa estää lasta tapaamasta isäänsä, koska se on lapsen oikeus. Jos lastenvalvojalla on sovittu, että tapaamisaika on keskiviikkona ja torstaina klo 16-20, niin periaatteessa päiväkodin täytyy tällöin luovuttaa lapsi isälle. Toisaalta taas yksinhuoltajana sinulla on kaikki valta tehdä lasta koskevat päätökset yksin, tähän kuuluu myös se, kenelle lapsen saa päiväkodista luovuttaa. Eivätkä ne päiväkodissa ala kerta toisensa jälkeen katsomaan sormien läpi tilannetta, jossa sinä olet töissä, isän pitäisi tulla hakemaan lapsi, mutta miestä ei näy eikä kuulu, vaikka sulkemisaika on mennyt jo aikoja sitten. Käsittääkseni tekevät lastensuojeluilmoituksen, jos noin käy useamman kerran.

Niin, tekevät lastensuojeluilmoituksen, jossa sanotaan, että ISÄ ei hae lastansa. -> ei ongelma ap:lle

p.s. vuoropäiväkodissa ei ole sulkemisaikaa

Vierailija
17/24 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tekevät lastensuojeluilmoituksen, jossa sanotaan, että ISÄ ei hae lastansa. -> ei ongelma ap:lle

Mutta vuoropäiväkodissakin pitäisi tietää, että paljonko ja millaisia lapsia on paikalla ja sen PITÄISI periaatteessa vaikuttaa resurssin suunnitteluun. Ei voi mennä niin, että hoitopäivät jatkuvat yllättäen!

Vierailija
18/24 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vuoropäiväkotiakin pidetään auki (= siellä on joku työvuorossa) sen mukaan, miten lapsille on varattu hoitoa. Ei siellä kukaan ole töissä esim. yön yli, jos ei ole tarvetta.

Vierailija
19/24 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta lastensuojeluilmoitus tehdään aina siitä lapsesta. Jolloin esim. ap huoltajana joutuisi vähintäänkin selvittelemään asiaa. Mikä ei välttämättä olisi huono asia, mutta kuitenkin. Ei se mene niin että vain se ongelmia aiheuttava vanhempi joutuu "kuulusteltavaksi".

Vierailija
20/24 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tämä ei taida liittyä mitenkään ap:n aloitukseen.

(Eikö sulla oikeasti ole _ketään_ tuttua ihmistä joka voisi hakea lapsesi hoidosta jos tulisi joku hätätapaus?)

Tämä liittyi aloitukseen nimenomaan niin, että kenet ap laittaisi lapsen hakijoiksi kun niitä kuitenkin kysytään.

Ja toiseen kysymykseen vastaan, että ei ole. Aina vouhkataan että muuttavaa töiden perässä. No näin siinä sitten käy että omillaan on pärjättävä. Siksi näitä eri palveluita on tullut kokeiltua ja kaikissa (pk, hoitopalvelu, kerho) on vaadittu kolmen hakijan tiedot eli minun + kahden muun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi