Tapaamissopimuksesta/päiväkodin aloitus
Olimme lapseni isän kanssa lokakuun alussa käräjäoikeudessa. Sovimme, että isä tapaa lasta 2 kertaa viikossa luonani, koska kyseessä oli 8-kuinen vauva. Tätä ennen isä oli tavannut lasta 4 kertaa, vaikka hänellä on ollut siihen mahdollisuuksia ja aina on ollut tervetullut. Noh.. laskeskelin tässä, että käräjäoikeuden istunnosta lähtien olisi ollut 38 tapaamista ja isä käynyt nyt 11 kertaa.
Lapsemme aloittaa päiväkodin ensi kuussa. Olen kertonut oikeudessa, että huhtikuussa aloitan työn ja en pysty enää sitoutumaan tapaamisaikaan (vuorotyö). Isä ja lapsi ovat tavanneet nyt 15 krt yhteensä. Olen kysynyt minkälainen tapaamissopimus olisi lv:n mielestä järkevä mut he eivät kai saa kauheasti ottaa kantaa. Mitä mieltä te olette? Niin ja voinko kieltää isän hakemasta lasta päiväkodista jos olen virallisesti yh? Vai pitäisikö mun sanoa esim iltavuorossa et joudun lähtemään kotiin hakemaan lasta, kun isä ei hakenutkaan päiväkodista? Ongelma on se, ettei isän sanaan voi luottaa. Niin ja eikö olisi tapaajan tehtävä varata se aika lv:lle? Nyt sinne on 3 kuukauden jonot eli mitenköhän tapaamiaet menee siihen asti?
Kommentit (24)
Sopikaa keskenään, ilmeisesti suhteellisen ok. Puhe välit jos isä tapaa lasta kotonasi. Haet itse päiväkodista. Isä tapaa sovittuina sun vapaapäivinä lasta.
Miksi kieltää isää hakemasta lasta jos ainoa ongelma on että ei välttämättä hae. Jos hakiessaan hoitaa, ilmoitat että lapsen hoitopäivä on klo 15 saakka ja jos isä ei haekaan tällä kertaa, hoitopäivä jatkuu klo 19 saakka.
Tai sitten ilmoitat että "tänään isä hakee klo 15". Jos isää ei näy, lapsi on sitten hoidossa/lastensuojelussa ellet voi lähteä töistä kesken. Parin kerran jälkeen lastensuojelu ottanee isään yhteyttä ja haet oikeudesta tapaamissopimuksen muuttamista. Saattaahan käydä niinkin että yhden puhuttelun jälkeen isä kunnostautuu ja hakee lapsen säännöllisesti. Tapaamiset sovitte tietenkin kirjallisesti ja hyväksyt viime hetken muutoksia vain jos käyvät sinulle.
Älä tee isän elämästä yhtään vaikeampaa kuin on pakko, se olisi kiusaamista. Mutta älä myöskään ala hyppiä isän tarpeiden mukaan silloin kun se tarkoittaa töiden tai muiden uudelleenjärjestelyjä.
En nyt yhtään ymmärrä miksi luovutus isälle pitäisi kieltää jos isä ei hae lasta omin päin ja hoitaa lapsen hyvin. Jos hakee itsekseen tapaamisiin, ilmoitat koska on isän päivät ja koska ei saa antaa hänelle.
Miksi valitsit lisääntyä tuollaisen kanssa, joka ei sitoudu lapseenne?
Sinä päätät. Teet niinkuin lapsellesi ja sinulle sopii. Itse tekisin niin, ettei isä saa hakea lasta päiväkodista. Ilmoitat päiväkotiin vain sinulle saa luovuttaa lapsen. Älä missään nimessä kerro isälle työvuorojasi!
Vapaa päivinä isä tapaa sovitusti tai sitten ei. Lapsen kannalta on parempi että näkee lasta edes joskus. Pidä päiväkirjaa tapaamisista ja käytännöistä. Itseäsi, lasta ym. Myöhempää tarvetta varten.
Missä isä tapaa lasta? Oletko itse läsnä?