Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittäisikö teille 30 kirjaa niin kuin Marie Kondo

Vierailija
23.03.2017 |

kuulemma suosittelee kirjojen pidettäväksi määräksi? Aika hassun pieneltä näyttäisi verrattuna tuohon meidän noin 600 kirjaan. Ei kyllä millään onnistuisi karsinta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kirjoja ja lukemista, mutta itse omistan vaan viisi kirjaa. Muuten lainaan kirjastosta. Lapsilla on kirjoja metritolkulla ja niistä karsiminen olisi tuskaa, mutta pärjättäisiin kyllä, jos tartteis karsia. Lapsetkin alkavat olla jo niin isoja, että kirjat ja lelut ovat valitettavasti korvanneet ruutu (ja harrastukset).

Vierailija
22/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän kirjoittanut 30 kirjaa?

https://www.antikvaari.fi/haku.asp?stype=full&tekija=Kondo Marie&Submit=Hae

Tietääkseni vain nuo 2, mutta ne on käännetty monille eri kielille. Suosittelen kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riittäisi. Mulla on ammattikirjallisuutta jo enemmän, ja se on sellaista tietoa, mitä en netistä saa.

Vierailija
24/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä lue kaunokirjallisuuden kirjoja kuin kerran. En säilyttele niitä. Se on sellaista tavaraan kiintymistä, jota en oikein ymmärrä. On minulla varmaan yli 30 kirjaa, mutta ne on faktakirjoja, käsityökirjoja ja muita kädentaidon oppaita, koirankoulutuskirjoja yms. Romaaneja on sen verran mitä en ole vielä ehtinyt lukea. Lisäksi on Storytellin tilaus.

Tuntuu että moni säilyttelee kirjoja lähinnä siksi että vaikuttaisi joltain intellektuellilta.

Vierailija
25/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riittäisi. Mulla on ammattikirjallisuutta jo enemmän, ja se on sellaista tietoa, mitä en netistä saa.

Olisi sääli, jos ne joku kärräisi kaatopaikalle:-(

Mut sullahan ne varmaan ovat jo hyvässä järjestyksessä?

https://www.coffeetablediary.com/konmari-vaatekaappi/

Tuo systeemi ei tarvi k a a p p e j a , vaan lipastoja, laatikostoja ym. Kirjat ovat niihin liian painavia. Mun mielestä ne täytyisi olla paikassa, jossa kirjan kannan tekstin näkee lukea vaikka ei olis lampuissa valoa ollenkaan, koska sähkökatkosten aikaan yleensä aletaan etsiä sopivaa luettavaa;-)

26/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riittäisi. En voisi luopua kirjoistani. En tykkää liiallisesta tavarapaljoudesta, mutta se ei koske kirjoja. Yritän vähentää kaikkea muuta. 

Vierailija
27/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää. Ei meillä olekkaan enempää. Pienimmillä on kirjoja, koska ne voi mennä rikki. Isommat lapset ja vanhemmat lainataan kirjastosta ja kuunnellaan äänikirjoja.

Vierailija
28/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kymmenellä menee nykyisin yli. Kymmenisen vuotta sitten kirjoja oli vielä monta kirjahyllyllistä, mutta kyllästyin ja karsin ne niihin, joihin oikeasti tartun vuosittain. Uudet ja ne, jotka haluan lukea uudestaan ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa, haen kirjastosta, jos en lue niitä digitaalisina.

Työskentelen alalla ja vieraat monta kertaa hämmästyvät, ettei minulla olekaan stereotyyppisiä kirjametrejä, mutta tämä sopii minulle.

Sama juttu. Mulla on kaverien kirjoittamat ja lahjaksi saadut, sitten oppaita ja niitä kirjoja, joita käytän opettamisessa ja sitten se henkilökohtainen lohtuyms. kirjasto kirjoista, joita luen yhä uudelleen.

Vierailija
29/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riittäisi sitten mitenkään. Johan Pottereista tulee 7, Delirium-trilogiasta 3, Moyesin kirjoja minulla on 3... Kerran meinasin luopua Cornwelleista, mutta kun luin ne "viimeistä kertaa" läpi totesin että ei, minähän luen näitä vielä monta, monta kertaa.

Minulle hutilukselle ei e-kirjat käy, sillä en ikinä muistaisi ladata mitään lukulaitteita, kännykässäkin on aina akku viimeisillään. Mutta en ajattele että e-kirjat olisi jotenkin "epäaidompi" tapa nauttia lukemisesta, enkä myöskään halveksu ketään jolla ei ole satoja kirjoja kuten minulla. Lukeminen on minulle viihdettä, toki joskus sitten intoudun lausumaan vaikka Shakespearen sonetteja tms.

Vierailija
30/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, myin kirjahyllyn, pitäisi iso määrä kirjoja saada aikaiseksi viedä jonnekin niin ettei jää kuin ihan muutama. Hillosin jostain syystä kotonani kirjoja joita en tulisi koskaan lukeneeksi uudestaan, ja joitain lahjakirjoja en sitä ekaakaan kertaa.

Vierailija
31/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakannut lähes kokonaan ostamasta printtikirjoja, kun en jaksa karsia entisiä hyllystä ja tehdä tilaa. Ostan ekirjoja ja pidän niistä kovin. 30 kirjaa on kyllä vähän. Pitäisi tarkasti miettiä, kun on taide- ja tietokirjojakin kertynyt. Osaa vanhemmista kirjoista kun ei välttämättä saa enää mistään.

Vierailija
32/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korttipakka riittää!

Vierailija
33/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kondoämmä ei määrää minun kirjojeni määrää. 

Vierailija
34/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan ammattikirjallisuus vielä nykyaikana painetaan paperille? Ei tule mieleen muuta "muuttumatonta" kuin suomen laki, joka lie sekin olisi huomattavasti kätevämpi selata sähköisenä. Mitä siis ovat nämä mystiset tietokirjat joita jotkut vielä tarvitsevat?

Vierailija
35/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti riittää 30 kirjaa.

Kuinka usein oikeasti luette niitä hyllyssä pölyttyviä kirjoja?

Vierailija
36/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on n. 100 kirjaa hyllyssäni.  Olen innokas lukija, mutta tiedän, että useimpia kirjoja en lue toiseen

kertaan.  Miksi siis säilöisin niitä hyllyssä.  Hankin kirjani divareista ja kirppiksiltä.  En koskaan lainaa kirjoja

toisilta eli en halua hyötyä muista ihmisistä.  En myöskään halua lainata omia kirjojani muille, sillä on

kokemusta siitä, että olen saanut pyydellä niitä takaisin. Itselleni turhat kirjat myyn kirpputorilla.

Vierailija
37/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitäisi.

T. Tuhannen ja yhden kirjan omistaja

Vierailija
38/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 kirjaa on hyvä raja keittokirjoille.

Sitten oma rajansa (iso!) lasten kirjoille.

Itselle ostan kirjoja todella vähän, sillä käytän paljon kirjastoa.

Ammattikirjallisuutta toki on.

Olen rönsyilevä ihminen, enkä pysty samaan itsekuriin kuin Kondo. Voihan sitä aina ostaa isomman kämpän!

Mutta minulla on kyllä periaate, että en lue yleensä kirjoja kahteen kertaan, ja ne voi siksikin hyvin lainata kirjastosta. Inhoan kavereilta lainailua, sillä minulla on jopa ammattikirjallisuutta hukassa sen takia, ettei ole palautettu.

Vierailija
39/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille se kirjahylly on vain statussymboli. Kirjat edustavat viisautta ja sivistystä. Meillä on näin paljon kirjoja hyllyssä, olemme siis erittäin viisaita ja sivistyneitä.

Vierailija
40/67 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan ammattikirjallisuus vielä nykyaikana painetaan paperille? Ei tule mieleen muuta "muuttumatonta" kuin suomen laki, joka lie sekin olisi huomattavasti kätevämpi selata sähköisenä. Mitä siis ovat nämä mystiset tietokirjat joita jotkut vielä tarvitsevat?

Jotkut kirjat on kätevämpää omistaa fyysisesti. Esim. Storytellin kirjoissa ei ole ollenkaan kuvitusta, enkä montaa palvelua halua maksaa. Ja kyllä esim. käsityökirjoissa on etu se että kirja on siinä koko ajan, näyttö ei sammuile ja näet heti missä kohtaa olit menossa, ei tarvitse etsiä sitä kohtaa uudelleen simahtaneesta puhelimesta. Lisäksi monia vanhoja kirjoja ei ole saatavilla sähköisesti.

Suurin syy toki se, että on kivempi lukea paperilta kuin näytöltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan