Laihtuminen tyssännyt, paino junnaa paikallaan. Mitä nyt?
Paino on nyt kuukauden junnannut suunnilleen samoissa kiloissa (heitellyt 1kg-0,5kg samojen lukemien sisällä), kun aiemmin oli joka viikko huomattavaa pudotusta. Juuri mitään muutosta en ole tehnyt. Ehkä lisännyt viljoja ruokavalioon, mutta siinä se.
Liikun vähän ja kalorinkulutus on 1700kcal luokkaa, joten olen syönyt 1200kcal. Kun paino jäi jumittamaan paikalleen, yritin lisätä liikuntaa, jotta tulisi edes päivittäin se 100-200kcal lisäpolttoa liikunnasta. Ei tepsinyt, joten olen yrittänyt hiljalleen hilata päivittäisiä syötäviäni 1400kcal. Ravintoarvojen päälle en ymmärrä.
Mitä tässä on tehtävissä jotta painon saisi taas putoamaan?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap, mitä sä syöt? Anna esimerkki päivän syömisestäsi. Rehellisesti.
Yksi torstai oli tällainen:
Aamupalaksi sämpylä ja tl voita. Teetä ja puoli tl hunajaa.
Lounaaksi Saarioisten kanakeitto.
Päivälliseksi kana-vihannes-nuudeliwokki.
Välipalana mandariineja ja jogurtti iltapalaksi.
Tässä kalorit pysyi siinä 1200kcal tietämillä, ja nyt kun olen lisännyt 1400, niin saatan syödä tuhdimman aamupalan, lisätä välipaloja tai syödä isomman iltapalan, vähän riippuen milloin on nälkä.
Aiemmin korvasin nuudelit ym pelkillä vihanneksilla ja kalorit saattoi jäädä sen 1200kcal allekin, vaikka maha täyttyi. Sittemin aloin tarkkailemaan että 1200kcal täyttyy varmasti, niin lisäsin vehnää takaisin ruokavalioon.
Lauantaisin pidän herkkupäivän, jolloin kalorit on/oli siinä 1200kcal-1500kcal paikkeilla silti. Lasken kaikki My fitnesspal sovellukseen ja yleensä jos en syö valmista jonka voin vaan "piipata" sovellukseen, niin käytän reseptiä jossa on valmiiksi kaloritiedot (ja mieluiten ravintoarvot niin voin nekin syöttää sovellukseen).
ApOmasta kokemuksesta sanoisin, että liian vähän rasvaa, ja liikaa sokeria tuossa. Ja miksi Saarioisten kanakeitto? En voi suositella mitään eineksiä. Mä tiedän että kuulostaa pelottavalta alkaa syömään rasvaista ruokaa, että oikein näkee sen voin ja öljyn määrän. Kun siis meitä on jo pitkään peloteltu rasvalla ja kannustettu syömään rasvatonta tai vähärasvaista. Pelotellaan kolesterolilla ym. Suosittelen lämpimästi lisäämään reilusti rasvaa ja vähentämään hiilihydraatteja. Itse aion esimerkiksi syödä kohta lounaaksi paistettua jauhelihaa (17%), paistetun kananmunan, salaattia jossa öljyä. Nälkä tulee seuraavan kerran about 17.00.
En ehtinyt sille päivälle tehdä lounasta, joten eineksellä mentiin. Aluksi tein enemmänkin ruokia itse, mutta nyt olen useammin turvautunut kiireen varjolla eineksiin, kunhan kalorit on kohdillaan. Rasvoissa taas näen ne kalorimäärät hirvityksenä, en oikeastaan muuten. :D
Ap
Minä siis syön sen kaksi ateriaa päivässä, lounaan ja päivällisen. Ateriani sisältää keskimäärin about 800-1000 kcal. Eli niistä kaloreista ei tarvitse huolehtia, vaikka sitä rasvaa söisikin. Tietysti jos lisäksi söisin aamupalan, välipaloja, ja iltapalan, olisin lihava. Mutta en tarvitse muuta, kuin lounaan ja päivällisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH kirjoitti:
Olen ollut joulukuusta asti vhh:lla.
mun päivittäinen kalorkalorinkulutus on suurinpiirtein 2200 ja olen nyt syönyt noin 1900-2000 kcal eli muutama sata miinuskaloria/pv ja pari päivää viikosta n.2500kcal eli yli kalorit. ja paino on laskenut tasaisesti 0.5-1.5 kg viikossa. välillä on ollut niin ettei laske viikkoon mutta silloin pidän ns. hiilaripäivän jonka jälkeen yleensä paino tippuu seuraavan viikon aikana muutaman kilon.hiilarit pidän alle 20g, proteiinin 80g ja loput rasvaa (150-230g)
suosittelen kokeilemaan vhh koska sun kroppa on säästöliekillä eikä aineenvaihdunta taida toimia kunnolla noilla kaloreilla.
Eihän tämäkään kaikille sovi mutta mulle sopii
Tämäkin on jo käynyt mielessä, mutta tysännyt ihan oman laiskuuteen. :D Pelkkä kalorien laskenta on jo tarpeeksi hankalaa minulle, niin siihen päälle vielä hiilarien laskeminen, huh. Pidän mielessä, jos muut keinot ei ala tepsiä.
Hyviä tuloksia olet kyllä saanut aikaan! Onko tämä hiilaripäivä nyt sellainen että silloin syödään pastaa, pizzaa tms?
ApJos syöt vain vähän hiilareita, sopivasti proteiinia ja paljon rasvaa, sinun EI tarvitse laskea kaloreita. Rasva tekee niin kylläiseksi että ylisyönnin vaara on todella minimaalinen (ei-syömishäiriöisillä).
Huvikseni vähän aika sitten laskin yhden päivän arvot - olin syönyt mielestäni paljon ja esim. lounas piti kylläisenä 6.5 tuntia. Tulos oli että kaloreita oli kertynyt 1500. Eli juuri sopivasti kokoiselleni laihduttajalle. T. Eri vastaaja
Tätä asiaa on monen vaikea tajuta. Eilenkin joku väitti, että pystyy syömään puoli kiloa juustoa kerralla :) Ei varmasti ole koskaan edes yrittänyt.
Mitens sitä rasvaa lisätään ruokavalioon?
Pari ruokalusikallista öljyä joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan mitenkään tajua tämmöstä :D Miten ihmisellä voi olla niin joustamaton minäkuva, että vain 55-kiloisena on "oma itsensä"? Ja miten kenelläkään voi riittää aikaa ja energiaa oman takapuolensa mietiskelyyn ja ruokavalionsa pikkutarkkaan hifistelyyn siinä vaiheessa, kun paino ei ole millään mittapuulla lähelläkään terveysriskejä? Kun maailma on niin kiinnostava paikka, jossa voi puuhailla vaikka mitä!
No en osaa sen tarkemmin selittää. Se on vaan niin iso symboli itselle rankasta ajanjaksosta elämässä, ja jotenkin tuntuu että kun painon saisi vielä normaaliksi, niin olen ikäänkuin näyttänyt koko hommalle pitkää nenää ja voin jatkaa eteenpäin. Käyn asiaa läpi terapiassa.
Aika moni nainen miettii painoaan ja ulkonäköään. Hoikatkin. Uskon että se on minulle ainut "kauneusvaltti" ja haluan sen takaisin niin että minusta tuntuu taas minulta. Olkootkin kyse vain muutamasta kilosta. Kun on tottunut olemaan tietyn painoinen, ja se paino yhtäkkiä humpsahtaa paljon korkeampiin lukemiin, niin ei siihen niin vaan totu. Ei silloin tunnu normaalilta kun huomaa että vaatteet ei mahdu päälle ja kiristää ja on epämukava olla omassa nahassaan. Se voi tuntua vähältä, ja kun on normaalipainoinen, niin ei silloin "sallita" laihduttamista, vaikka yä pysyisi normaalipainon sisällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3690 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kalorit pysyi siinä 1200kcal tietämillä, ja nyt kun olen lisännyt 1400, niin saatan syödä tuhdimman aamupalan, lisätä välipaloja tai syödä isomman iltapalan, vähän riippuen milloin on nälkä.
Aiemmin korvasin nuudelit ym pelkillä vihanneksilla ja kalorit saattoi jäädä sen 1200kcal allekin, vaikka maha täyttyi. Sittemin aloin tarkkailemaan että 1200kcal täyttyy varmasti, niin lisäsin vehnää takaisin ruokavalioon.
Lauantaisin pidän herkkupäivän, jolloin kalorit on/oli siinä 1200kcal-1500kcal paikkeilla silti. Lasken kaikki My fitnesspal sovellukseen ja yleensä jos en syö valmista jonka voin vaan "piipata" sovellukseen, niin käytän reseptiä jossa on valmiiksi kaloritiedot (ja mieluiten ravintoarvot niin voin nekin syöttää sovellukseen).
ApMissä kaikki proteiini?!! Laihduttavan naisen ihanneproteiiniannos päivälle on n. 80-120g, riippuen toki liikunnan määrästä. Sulle 80g vois riittää, mutta saat sitä nyt ehkä max 30g tolla syömisellä? Kaikille aterioille 15-20g protskua ja hyvä tulee. Tässä esimerkkejä mistä se täyttyy:
100g kanaa/lihaa (raakapaino)
200g raejuustoa
250g maitorahkaa
110g fetaa (3%)
100g soijarouhetta
140g tofua
70g seitan
75g nyhtökauraa...Myös lisäravinteilla saa lisää protskua päivään, jos ei ruokavalioon sitä noin muuten jaksa lisätä. Ja jos siihen jaksaa lähteä... ja sit hiilarit (nuudelit yms) voi korvata esim. linsseillä tai kvinoalla, josta saa hiilareiden lisäksi myös hyvin protskua (esim. kvinoa 15g/100g).
Apn kokoinen nainen joka ei edes liiku todella rankasti EI tarvitse kuin n. 60g proteiinia päivässä! 120 olisi aivan liikaa! Lisäksi 100+g rasvaa ja 30-60g hiilaria niin hyvä tulee.
T. Saman kokoinen
Hyvä tietää, kiitos! :)
Ap
Käyttäjä3690 kirjoitti:
Ja lisäisin muutenkin kasvisten määrää huimasti. Puoli kiloa päivässä :) tee lounaan ja päivällisten vierelle salaatti, tai höyrytä vaikka vihanneksia (mausteilla saa hyvää). Aamu- ja iltapalalla tykkään itse syödä tuoreita vihanneksia ja (pakaste)marjoja. Hedelmät on myös jees, mutta esim. banaanissa ja omenassa on aika paljon hedelmäsokeria, eli hiilaria.
Muista myös, että aamupala on se "päivän tärkein ateria" blabla ja just luin tutkimuksen, että runsaan, 600 kaloria sisältävän aamupalan syöneet laihtuivat selvästi nopeammin ja helpommin kuin ne, jotka söivät kevyen 300 kalorin aamupalan. Eli painota hiilaria aamulle, tietty unohtamatta proteiineja. Smoothie on helppo ja hyvää, ja helppo myös napata mukaan jos aamulla on kiire. Esim. 250g maitorahkaa, 100g marjoja (tai Bonnea), yksi banaani ja loraus vettä. Vierelle 30g kaurahiutaleista tehty puuro.
Kiitos vinkeistä!
Aluksi söinkin paljon enemmän kasviksia, mutta sittemmin laiskistuin ja halusin muutenkin lisätä vehnää mukaan.
Ap
Käyttäjä3690 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3690 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMissä kaikki proteiini?!! Laihduttavan naisen ihanneproteiiniannos päivälle on n. 80-120g, riippuen toki liikunnan määrästä. Sulle 80g vois riittää, mutta saat sitä nyt ehkä max 30g tolla syömisellä? Kaikille aterioille 15-20g protskua ja hyvä tulee. Tässä esimerkkejä mistä se täyttyy:
100g kanaa/lihaa (raakapaino)
200g raejuustoa
250g maitorahkaa
110g fetaa (3%)
100g soijarouhetta
140g tofua
70g seitan
75g nyhtökauraa...Myös lisäravinteilla saa lisää protskua päivään, jos ei ruokavalioon sitä noin muuten jaksa lisätä. Ja jos siihen jaksaa lähteä... ja sit hiilarit (nuudelit yms) voi korvata esim. linsseillä tai kvinoalla, josta saa hiilareiden lisäksi myös hyvin protskua (esim. kvinoa 15g/100g).
Apn kokoinen nainen joka ei edes liiku todella rankasti EI tarvitse kuin n. 60g proteiinia päivässä! 120 olisi aivan liikaa! Lisäksi 100+g rasvaa ja 30-60g hiilaria niin hyvä tulee.
T. Saman kokoinen
"riippuen toki liikunnan määrästä". Anteeksi jos ilmaisin epäselvästi, tuossa oli vain keskiarvo. 120g ois ap:lle liikaa, mutta 80g ei todellakaan.
1g per painokilo ei riitä, jos tavoitteena on painonpudotus. Näkeehän jo katsomalla noita syömisiä, että proteiinia on liian vähän, eikä edes joka aterialla.Laihduta läskistä, älä lihaksesta.
Proteiinit näyttää kyllä heittelevän kun My fitnesspalista katsoo. Ennemmin haluan läskit pois joten täytyy varmaan hieman laskeskella mistä saisin päivittäin proteiinit täyteen. :D
Ap
Käyttäjä3690 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen päivän ruuat:
Aamupalaksi jogurtti, pari mandariinia ja teetä hunajalla.
Lounaaksi perunamunavuoka (perunaa, munaa, oliiviöljyä ja pestokastiketta).
Päivällisenksi broilerin sisäfilettä ja kasviksia.
Iltapalaksi pala makkaraa ja kasviksia.
Välipalaksi jogurttia.
Ja tästä taas se n.1400kcal.
ApMitä jogurttia syöt?
Valion luonto plussaa. Mitään rahkaa en oikeen osaa syödä, ja vähintäänkin pitäisi olla marjoja luonnon/maustamattomanjogurtin kanssa että maistuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOmasta kokemuksesta sanoisin, että liian vähän rasvaa, ja liikaa sokeria tuossa. Ja miksi Saarioisten kanakeitto? En voi suositella mitään eineksiä. Mä tiedän että kuulostaa pelottavalta alkaa syömään rasvaista ruokaa, että oikein näkee sen voin ja öljyn määrän. Kun siis meitä on jo pitkään peloteltu rasvalla ja kannustettu syömään rasvatonta tai vähärasvaista. Pelotellaan kolesterolilla ym. Suosittelen lämpimästi lisäämään reilusti rasvaa ja vähentämään hiilihydraatteja. Itse aion esimerkiksi syödä kohta lounaaksi paistettua jauhelihaa (17%), paistetun kananmunan, salaattia jossa öljyä. Nälkä tulee seuraavan kerran about 17.00.
En ehtinyt sille päivälle tehdä lounasta, joten eineksellä mentiin. Aluksi tein enemmänkin ruokia itse, mutta nyt olen useammin turvautunut kiireen varjolla eineksiin, kunhan kalorit on kohdillaan. Rasvoissa taas näen ne kalorimäärät hirvityksenä, en oikeastaan muuten. :D
ApMinä siis syön sen kaksi ateriaa päivässä, lounaan ja päivällisen. Ateriani sisältää keskimäärin about 800-1000 kcal. Eli niistä kaloreista ei tarvitse huolehtia, vaikka sitä rasvaa söisikin. Tietysti jos lisäksi söisin aamupalan, välipaloja, ja iltapalan, olisin lihava. Mutta en tarvitse muuta, kuin lounaan ja päivällisen.
Itse tarvitsen hieman enemmän aterioita päivässä kuin kaksi. Aamupalan syön aina ja lounas ja päivällinen vähintäänkin. Olen laihdutuksen ajaksi karsinut iltaruuan, joka on ollut samaa luokkaa päivällisen ja lounaan kanssa. Välipalana menee hedelmät tai jos kalorit sallii ja on nälkä niin jogurtti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sulamo.fi ja vaaka käyttöön.
Käytän jo My fitnesspalia ja vaa'alla käyn kerran viikossa tekemässä punnituksen. Lisäksi mittaan vyötärönympärykset ym.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kolmen päivän ajalta jokaisesta syömästäsi ruoasta kuva ja mene kuvien kanssa ravitsemusterapeutille. Muiden ehdottama överipäivää kannattaa myös kokeilla. Aerobisen ja anaerobisen liikunnan kombinaatio (interval harjoitukset) kuluttaa parhaiten energiaa vielä tunteja harjoituksen loputtua. Muista syödä riittävästi ja lopeta stressaaminen. Nuku hyvin ja nauti elämästä :)
Kiitos! Ravintoterapeutille ei ole varaa, mutta täytyy varmaan ottaa tuo överipäivä kokeiluun. Onkohan sillä väliä että mitä silloin syö, kunhan kalorit on tarpeeksi korkeat? Mietin että onko ravintoarvoilla tässä väliä vai suurempi painoarvo sillä että keho uskoo saavansa tarpeeksi ruokaa? Eli siis yksi överipäivä, ja sitten jatkuu taas 1400kcal ja painon pitäisi lähtä putoamaan? Ja välilä mättöpäiviä.
Liikuntaehdotus oli hyvä, kiitos! Stressiä on vähemmän mitä viime vuonna, mutta en tiedä stressaako sitä tahtomattaan painoa, vaikka on yrittänyt olla stressaamatta. :D
Ap
Aa ilmeisesti kunnissa eroa maksaako ravitsemusterpeutti vai ei :/ Ei sillä niin suurta väliä mitä syö, kunhan ei pelkkää sokeria syö purkista. Tasapuolisesti rasvaa, hiilareita ja protskuu. Hampurilaiset, kebab, pitsa on ihan ok :) Juu yksi överipäivä ja sitten taas jatkuu alhaisemmilla kaloreilla. Hyvä jos et ihan kamalasti stressaa! Sairastin lähes 10v syömishäiriötä ja toivon että pysyt ihan tavallisissa painonpudotus keinoissa etkä lähde leikkimään terveydellä. Ei se pari kiloa niin paljon ole. Tsemppiä! :)
Överipäivä kannattaa hyödyntää myös mielenvirkistykseksi eli syöt sitä, mistä pidät.
Poistaisin kuidut, vehnät- Itse olen huomannut että paino ei laske sitten millään kun niitä lisää ruokavalioon. Hyvä kirja on Mosleyn 8-week blood sugar diet kirja.
Kertoo siis miten laihduttaa 14 kg 2 viikossa
Nyt on överipäivä pidetty ja tuloksia alkaa näkyä! Söin siis yhtenä päivänä niin paljon kuin napa veti, n.2500kcal. Kebabia ja muuta roskaruokaa ja olo oli kyllä sen mukainen. Paino nousi melkein parilla kilolla, mutta on nyt lähtenyt laskuun ja joka päivä huomaa että vähenemään päin on. :) Jatkoin mättöpäivän jälkeen 1400kcal ja pienellä päivittäisellä liikunnalla. Nyt mietin että voisin vähitellen alkaa lisäämään päivittäistä kalorimäärää ja lisätä arkiliikuntaa, ettei kroppa ihan sekoa vähillä kaloreilla. Eli näillä näkymin näyttää että mättöpäivä oli ratkaisu pulmaan. Kiitos kaikille! :)
Ap
Mitä jogurttia syöt?