Kannattaako 55-vuotiaana vielä laihduttaa, kun kyse ei ole suuresta ylipainosta eikä terveysongelmista?
Olin 45-vuotiaaksi ihan hoikka, mutta sitten olen onnistunut keräämään 10 kg ylimääräistä.
Eli paino nyt 68 kg ja pituus 167 cm. Kyllä tämä haittaa ja ärsyttää. Toisaalta, kun katson ikäisiäni laihduttaneita, niin vaihdanko karmaisevaan kalkkunakaulaan ja maantiekarttaa muistuttavaan naamaan tämän nykyisen olotilani?
Kasvot suhteellisen sileät, mutta kropan olo ei ideaali.
Onko omakohtaista kokemusta tai äitien/tätien/ystävien tässä iässä parhaimmasta lopputulemasta. Laihdutus olisi siis lähinnä kosmeettinen. Kuten aloituksessakin kerron, mitään terveysongelmia ei ole. Käsittääkseni olen jopa normaalipainon puolella nippa nappa.
Toisaalta ihailen ja kadehdinkin näitä tosi hoikkia ikäisiäni :(
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Voi elämä, siinä uutisoinnissa tarkoitettiin 70-vuotiaita ja vanhempia ihmisiä..Ap on 55v..
No tästä on tehty paljonkin tutkimusta ja yleensä puhutaan 65-vuotiaista ja vanhemmista. Siis tuon jälkeen pieni ylipaino ennustaa parempaa terveyttä. Mutta joo, voihan ap laihdutella jos haluaa.
Jostain kumman syystä näissä keskusteluissa on aina aluksi sitä "pientä ylipainoa" kannattavia henkilöitä ja sitten kun alkaa faktoja tulemaan niin ne samat tyypit häviää jotenkin todella mystisesti....
Vierailija kirjoitti:
Raju laihduttaminen näkyy kasvoissa. ;
samoin näkyy ryyppääminen.
Ap:lle: en ymmärrä mitä eroa on 35-vn ja 55-vn laihduttamisen tarpeellisuudessa. Tai ehkä yksi ero: koko ajan on vaikeampaa saada itseään takaisin hyvään kuosiin ja kuntoon.
Jos antaa kilojen kertyä niin siinäpähän kertyvät ja kymmenen vuoden päästä kiloja on väh kymmenen lisää jälleen. Siinä iässä se alkaa vaikuttaa terveyteen ja liikuntakykyyn aika merkittävästi. Eli jos haluat luokitella itsesi kuolemaa odottavaksi vanhukseksi niin valinta on sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yrittänyt laihduttaa, mutta olen todennut sen mahdottomaksi. Vaikka miten vähennän syömistä, karppaan, liikun, seison päälläni, niin kilot ei tässä iässä enää tipu. Vaihdevuodet tukevasti päällä ja hormonikorvaushoito. Olen tyytynyt kohtalooni ja yritän vain elää mahdollisimman terveellisesti.
Ei kannata tyytyä! Ylipäätään mihinkään elämässä. Pidä 2-4 viikkoa tarkasti kirjaa kaikesta mitä laitat suuhun ja miten liikut. Sitten otat yhteyttä ravintoasiantuntijaan (tai yksityiseen lääkäriin) ja alatte selvittää yhdessä mistä vaikeudet johtuvat. Ikä ehkä hidastaa painonpudotusta, mutta ei tee siitä mahdotonta.
Punnitsin ruokani vuoden ajan, laskin kalorit, hiilat jne, pidin sykemittaria. Joten en luovuttanut ihan helpolla.
Siis mitä oikeesti teit? Punnitsit, laskit, mutta tiesitkö miksi?
LOL Laihtuuko sitä nopeammin ja enemmän, jos tietää miksi laskee.
Terveysnatseille ei tuota älyä ole hirveästi suotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yrittänyt laihduttaa, mutta olen todennut sen mahdottomaksi. Vaikka miten vähennän syömistä, karppaan, liikun, seison päälläni, niin kilot ei tässä iässä enää tipu. Vaihdevuodet tukevasti päällä ja hormonikorvaushoito. Olen tyytynyt kohtalooni ja yritän vain elää mahdollisimman terveellisesti.
Mulla samaa kokemusta, vaihdevuosi-iässä myös mutta ei hormonikorvausta. Tuskastuttavaa, että syö hyvin kevyesti ja silti on läski ja makkaraa vyötäröllä. Saman minä olen päättänyt, että keskityn syömään hyvin ja hyväksyn tämän ylipainon, koska sen poistaminen vaatisi sietämätöntä itsensä nälkiinnyttämistä.
Tähän liittyen hassu ajatus tänään, kun Hesarissa koirien lihavuudesta puhuessa eläinlääketieteen dosentti sanoo seuraavasti :
Yksi syy koirien lihomiseen voikin Hielm-Björkmanin mukaan olla se, että teollisissa valmisruuissa on määritelty tietty annossuositus.
”Tosiasiassa suositus sopii vain yhdelle kymmenestä koirasta. Varsinkin suurten koirien tarvitsema ruoka-annos vaihtelee todella paljon. Jokin koira voi syödä jopa viisi kertaa enemmän kuin toinen, eikä se siitä huolimatta liho, kun taas toinen lihoo, vaikka annos olisi hyvinkin pieni”, Hielm-Björkman sanoo.
Jos näin koiralla, niin miksi ihmisellä ei voida millään myöntää, että oikeasti siinä kulutuksessa voi olla merkittäviä yksilöllisiä eroja samankokoisillakin ihmisillä?
Ööö...ihminen ei ole koira? Mutta kyllä joo ihmisten kulutus vaihtelee, jos osa ihmisistä naputtelee pelkästään vauva.fi:llä ja ei liiku käytännössä lainkaan ja osa ihmisistä harrastaa triatlonia ja juoksee päivittäin 20 km. Työkuvioissa on noitakin. Onhan noiden annoskoot silloin aivan erilaiset-mutta kummankin pitää kiinnittää huolta ruokavalion laatuun. Ei se huippu-urheilijakaan voi vetää sixpackiä kaljaa ja sipsipussia, vaikka onkin huippu.
Vierailija kirjoitti:
Voi elämä, siinä uutisoinnissa tarkoitettiin 70-vuotiaita ja vanhempia ihmisiä..Ap on 55v..
Niinpä. Ap ja muut wanhukset voi nääntyä nälkään jos vaikka sairastuu flunssaan ellei ole pientä vinkulla hankittua vararavintoa 😂
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä näissä keskusteluissa on aina aluksi sitä "pientä ylipainoa" kannattavia henkilöitä ja sitten kun alkaa faktoja tulemaan niin ne samat tyypit häviää jotenkin todella mystisesti....
Jotenkin tämän hetkinen kehonkuva tuntuu menevän jatkuvasti runsaampaan muotoon. On XL-malleja ym. Itselleni koolla ei ole, mutta kasvava ylipainoistein määrä laittaa valtion kirstun koville ja pakottaa miettimään KELA-korvattavien lääkkeiden korvaukset uusiksi. Samalla ylipaino rasittaa polvia ja muutenkin koko kroppaa.
Samaa kaliiperia olen minäkin, ja sama kokemus minulla. Tuli vaihdevuodet, aineenvaihdunta hidastui ja ilman mitään ruokailu- tai elintapojen muuttumista painoa alkoi kertyä. Olen aina ollut hoikka, ja nyt tilanne turhauttaa ihan hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kaliiperia olen minäkin, ja sama kokemus minulla. Tuli vaihdevuodet, aineenvaihdunta hidastui ja ilman mitään ruokailu- tai elintapojen muuttumista painoa alkoi kertyä. Olen aina ollut hoikka, ja nyt tilanne turhauttaa ihan hirveästi.
Minkälaista työtä teet ja oletko ollut laihdutuskuureilla pysyäksesi hoikkana? Toivottavasti et pidä tunkeilevana, äidillenikin tuli pari kiloa vaihdevuosien myötä muttei mitään merkittävää ylipainoa...Pohdin, että mistä johtuu..
Vierailija kirjoitti:
Ei samassa mittaluokassa aloittajaan nähden, mutta yksi yli 50-vuotias työkaveri laihdutti 30 kg.
Oli kyllä pirteämmän oloinen, mutta kyllä on sanottava, että kymmenen vuotta tuli lisää naamaan.
Että tämän perusteella en kannustaisi. Riippuu tietysti ihan, mitä asettaa etusijalle. Kyllä olo voi hyvinkin kohentua ja keventyä. Mutta kauniimmaksi ei kyllä muutu.
Ja sinullahan ei ole mitään ylipaino edes.
hmmm
kun on varaa laihduttaa 30 kiloa, niin onhan tuo jo terveysteko.
30 kiloa läskiä on paljon.
Hienoa. Varmasti ilme naamalla on iloisempi, kun on kevyempi liikkua ja tehdä juttuja.
Sydän ja verisuonet kiittävät, samoin nivelet.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on kohdillaan. Ehkä turhan paljon alkoholia eli pari pulloa viiniä menee kyllä viikossa.
Lähinnä hain ulkonäkökokemuksia tämän ikäisten laihduttamisesta. Onko mielestänne kymmenen kilon painonpudotus kohentanut ihmisen olemusta?
Oma kokemus tuttavapiiristä, koirapolulta, työhteisöstä, sukulaisista ym. on pelottava. Yleensä naama menee ryppyyn kuin nyrkissä puristettu kreppipaperi ja kropalla kai ei ole juuri mitään väliä tässä iässä.
🤭😹😳 hupaisaa luettavaa.
Liiku enemmän. Hanki lihasta hanki kestävyyskuntoa. Lopeta se viinan lipitys ja syö kunnolla.
Pääsetkö leuan? Haaste!
Äläkä töllää niitä
Muita… mitä sä muita säälit, jos sulla itselläsi kerran on huono olonomassa kehossasi.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on kohdillaan. Ehkä turhan paljon alkoholia eli pari pulloa viiniä menee kyllä viikossa.
Lähinnä hain ulkonäkökokemuksia tämän ikäisten laihduttamisesta. Onko mielestänne kymmenen kilon painonpudotus kohentanut ihmisen olemusta?
Oma kokemus tuttavapiiristä, koirapolulta, työhteisöstä, sukulaisista ym. on pelottava. Yleensä naama menee ryppyyn kuin nyrkissä puristettu kreppipaperi ja kropalla kai ei ole juuri mitään väliä tässä iässä.
Ei niitä ryppyjä enemmän tule. Eikä laihdutus tee rupsahtaneeksi, jos sen tekee oikein, päinvastoin. Pitää syödä oikein,ja treenata eikä laihduttaa liian nopeasti. Itse laihdutintuon ikäisenä 60 kg ja muutuin päinvastoin nuoremmannäköiseksi. Aikaisemmin minua luultiin yli kuusikymppisekdi, nyt luullasn +40- oma ikä.
Vierailija kirjoitti:
Va8hdevuodet tekee sen, että laihduttaminen on vaikeampaa, mutta ei mahfotonta. Ei lihota automaattisesti.
Muistisairaiden hoitajana muistuttaisin että liiallinen laihdutus vanhana ei ole hyväksi muistille. Aivot ovat rasvaa ja varsi voi olla hoikka mutta pää tyhjä.
Lopettakaa jo painosta ja bmi:stä puhuminen. Jos jostain mitasta on pakko puhua, niin vyötärönympäryksestä.
Mulla samaa kokemusta, vaihdevuosi-iässä myös mutta ei hormonikorvausta. Tuskastuttavaa, että syö hyvin kevyesti ja silti on läski ja makkaraa vyötäröllä. Saman minä olen päättänyt, että keskityn syömään hyvin ja hyväksyn tämän ylipainon, koska sen poistaminen vaatisi sietämätöntä itsensä nälkiinnyttämistä.
Tähän liittyen hassu ajatus tänään, kun Hesarissa koirien lihavuudesta puhuessa eläinlääketieteen dosentti sanoo seuraavasti :
Yksi syy koirien lihomiseen voikin Hielm-Björkmanin mukaan olla se, että teollisissa valmisruuissa on määritelty tietty annossuositus.
”Tosiasiassa suositus sopii vain yhdelle kymmenestä koirasta. Varsinkin suurten koirien tarvitsema ruoka-annos vaihtelee todella paljon. Jokin koira voi syödä jopa viisi kertaa enemmän kuin toinen, eikä se siitä huolimatta liho, kun taas toinen lihoo, vaikka annos olisi hyvinkin pieni”, Hielm-Björkman sanoo.
Jos näin koiralla, niin miksi ihmisellä ei voida millään myöntää, että oikeasti siinä kulutuksessa voi olla merkittäviä yksilöllisiä eroja samankokoisillakin ihmisillä?