Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako 55-vuotiaana vielä laihduttaa, kun kyse ei ole suuresta ylipainosta eikä terveysongelmista?

Vierailija
22.03.2017 |

Olin 45-vuotiaaksi ihan hoikka, mutta sitten olen onnistunut keräämään 10 kg ylimääräistä.

Eli paino nyt 68 kg ja pituus 167 cm. Kyllä tämä haittaa ja ärsyttää. Toisaalta, kun katson ikäisiäni laihduttaneita, niin vaihdanko karmaisevaan kalkkunakaulaan ja maantiekarttaa muistuttavaan naamaan tämän nykyisen olotilani?

Kasvot suhteellisen sileät, mutta kropan olo ei ideaali.

Onko omakohtaista kokemusta tai äitien/tätien/ystävien tässä iässä parhaimmasta lopputulemasta. Laihdutus olisi siis lähinnä kosmeettinen. Kuten aloituksessakin kerron, mitään terveysongelmia ei ole. Käsittääkseni olen jopa normaalipainon puolella nippa nappa.

Toisaalta ihailen ja kadehdinkin näitä tosi hoikkia ikäisiäni :(

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

413 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio on kohdillaan. Ehkä turhan paljon alkoholia eli pari pulloa viiniä menee kyllä viikossa. 

Lähinnä hain ulkonäkökokemuksia tämän ikäisten laihduttamisesta. Onko mielestänne kymmenen kilon painonpudotus kohentanut ihmisen olemusta?

Oma kokemus tuttavapiiristä, koirapolulta, työhteisöstä, sukulaisista ym. on pelottava. Yleensä naama menee ryppyyn kuin nyrkissä puristettu kreppipaperi ja kropalla kai ei ole juuri mitään väliä tässä iässä. 

Vaikka susta tuntuu, että syömiset on kunnossa, niin jostainhan ne ylimääräiset kilot on tulleet. Jos haluaa, että ei enempää liho, niin syömisistä se muutos on tehtävä. Enkä tarkoita, että söisit epäterveellisesti tai liikaa, vaan ravinnon koostumuksessa voisi olla muutoksen aihetta.

Viiteen vuoteen ei ole tullut uusia kiloja, joten aloitus oli harhaanjohtava. Mutta siis näin kymmenen vuoden aikajänteellä lopputulema on tämä kymmenen kiloa. Ja sehän ei maailmaa mullista. Sitä tosiaan pohdiskelin, että kannattaako tässä iässä edes ruveta sitä pois ottamaan. 

En siis liho koko ajan, vaan paino on tasaantunut tähän vähän alle seitsemäänkymppiin. 

Ei todellakaan kannata laihduttamalla laihduttaa. Voithan halutessa seurata painon kehitystä ja vaatteiden sopivuutta. Muista myös, että paineet lisäävät stressihormonia, joka vaikuttaa painoon.

Vierailija
22/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä luin? En oikein näe mitään laihdutuksen tarvetta mistään kohtaa.

Olen 168cm ja paino vakiintunut 80 kiloon. Ikää 54 v.

Maha on ottanut tuon 10 kiloa mikä pitäisi pudottaa. Muuta muutettavaa ei ole.

En osaa edes kuvitella millaiselta bulldogin roikkuposkelta näyttäisin 20 kiloa laihempana. Ei kiitos.

Ja kuten ap:llä myös minulla 2pulloa punkkua on vakiokumutus pe-iltana. Lauantaina vähän olutta (4tölkkiä a-olutta). Viikolla kuivana. Varmaan kilot tulleet siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snulla ap ei ole ylipainoa. Bmi:si on aivan normaalin sisällä.

Mutta toki jos haluat laihduttaa, niin laihduta. Ei kannata sitten kovin rajusti kumminkaan pudottaa painoa, koska se juurikin aiheuttaa ryppyisyyttä. Hitaasti hyvä tulee.

Itse olen lievästi ylipainoinen, 73/165. Minun kannattaisi terveystarkastuksen mukaan laihduttaa pari kiloa, se olisi sokeriarvoilleni (jotka nyt sallitun rajoissa, mutta yläreunoilla) kuulemma hyväksi. Mitään välttämätöntä pakkoa laihtua ei kuitenkaan lääkärin mukaan ole.

N50

Vierailija
24/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt laihduttaa, mutta olen todennut sen mahdottomaksi. Vaikka miten vähennän syömistä, karppaan, liikun, seison päälläni, niin kilot ei tässä iässä enää tipu. Vaihdevuodet tukevasti päällä ja hormonikorvaushoito. Olen tyytynyt kohtalooni ja yritän vain elää mahdollisimman terveellisesti.

Ei kannata tyytyä! Ylipäätään mihinkään elämässä. Pidä 2-4 viikkoa tarkasti kirjaa kaikesta mitä laitat suuhun ja miten liikut. Sitten otat yhteyttä ravintoasiantuntijaan (tai yksityiseen lääkäriin) ja alatte selvittää yhdessä mistä vaikeudet johtuvat. Ikä ehkä hidastaa painonpudotusta, mutta ei tee siitä mahdotonta. 

Punnitsin ruokani vuoden ajan, laskin kalorit, hiilat jne, pidin sykemittaria. Joten en luovuttanut ihan helpolla.

Vierailija
25/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt laihduttaa, mutta olen todennut sen mahdottomaksi. Vaikka miten vähennän syömistä, karppaan, liikun, seison päälläni, niin kilot ei tässä iässä enää tipu. Vaihdevuodet tukevasti päällä ja hormonikorvaushoito. Olen tyytynyt kohtalooni ja yritän vain elää mahdollisimman terveellisesti.

Ei kannata tyytyä! Ylipäätään mihinkään elämässä. Pidä 2-4 viikkoa tarkasti kirjaa kaikesta mitä laitat suuhun ja miten liikut. Sitten otat yhteyttä ravintoasiantuntijaan (tai yksityiseen lääkäriin) ja alatte selvittää yhdessä mistä vaikeudet johtuvat. Ikä ehkä hidastaa painonpudotusta, mutta ei tee siitä mahdotonta. 

Punnitsin ruokani vuoden ajan, laskin kalorit, hiilat jne, pidin sykemittaria. Joten en luovuttanut ihan helpolla.

Siis mitä oikeesti teit? Punnitsit, laskit, mutta tiesitkö miksi?

Vierailija
26/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä suuremmalla syyllä, hae apua. Syynä voi olla allergia, lievä sairaus yms.

Vierailija
27/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä tarvitse laihduttamalla laihduttaa. Valitse vain terveelliset elämäntavat. Paljon ulkoilua, vähän enemmän kasviksia ruokaan, ei joka päivä kahvin/teen kanssa makeaa.

Saatat voida jopa paremmin, kuin jos laihduttaisit sen 10 kiloa.

Vanhempana pitää ottaa huomioon myös mahdolliset sairastumiset. Yksi sairaskohtaus, kuukausi osastolla, leikkaukset, kuntoutukset jne. ne ottaa aika äkkiä 5-10 kiloa pois. Jos painat 55 kiloa, niin mistä se otetaan?

ps. itse olen 170/65, ikää 30+ ja voin vallan mainiosti.

Vierailija
28/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIhin kohtiin sinulla on rasva kertynyt?

Jos on vatsakumpua, siitä kannattaisi terveyden nimissä pyrkiä eroon. Jos on paksut reidet ja uhkea ahteri, ne eivät haittaa, jos terveyttä ajattelee.

Kaiken kaikkiaan ei sinulla tuota ylipainoa niin paljon ole. Jos onnistut pitämään painon nykyisellään ja muistat harrastaa liikuntaa terveyden, ei laihtumisen takia, niin hyvin menee. 

Vierailija
29/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen nuorehkon ihmisen näkökulmasta hoikat ja ryhdikkäät 50 plus -vuotiaat ovat yleensä nuoremman oloisia kuin vähän pyöreät, mutta kasvoista sileämmät. Ihminen itse katsonee eniten kasvoja, koska nehän peili näyttää, mutta muille, etenkin vähän vieraammille, kokonaisuus ratkaisee.

Mun isoäiti siunaili kanssa 60-vuotiaasta eespäin (nyt on jo 72-vuotias), kuinka ei halua laihduttaa kun kasvot menevät kurttuun. Todellisuudessa hänet tekee vanhan näköiseksi juuri ylipaino, huono ryhti ja se, että ei pysty liikkumaan energisen ja voimakkaan oloisesti.

Vierailija
30/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en laihduttaisi, mutta koettaisin katsoa, ettei paino nouse enempää. Mieluummin liikkuisin enemmän kuin söisin vähemmän, sillä liikunnalla on painosta riippumatta positiivisia vaikutuksia sekä ulkonäköön että terveyteen.

Vierailija
31/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata enää ruveta laihduttamaan. Odottelet vaan kuolemaa.

Vierailija
32/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälleen nuorehkon ihmisen näkökulmasta hoikat ja ryhdikkäät 50 plus -vuotiaat ovat yleensä nuoremman oloisia kuin vähän pyöreät, mutta kasvoista sileämmät. Ihminen itse katsonee eniten kasvoja, koska nehän peili näyttää, mutta muille, etenkin vähän vieraammille, kokonaisuus ratkaisee.

Mun isoäiti siunaili kanssa 60-vuotiaasta eespäin (nyt on jo 72-vuotias), kuinka ei halua laihduttaa kun kasvot menevät kurttuun. Todellisuudessa hänet tekee vanhan näköiseksi juuri ylipaino, huono ryhti ja se, että ei pysty liikkumaan energisen ja voimakkaan oloisesti.

Sama pätee nuorempiinkin. Ylipaino ja pieni pyylevyyskin vanhentaa, vaikka kasvot olisivat sileät.

Vierailija
33/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä luin? En oikein näe mitään laihdutuksen tarvetta mistään kohtaa.

Olen 168cm ja paino vakiintunut 80 kiloon. Ikää 54 v.

Maha on ottanut tuon 10 kiloa mikä pitäisi pudottaa. Muuta muutettavaa ei ole.

En osaa edes kuvitella millaiselta bulldogin roikkuposkelta näyttäisin 20 kiloa laihempana. Ei kiitos.

Ja kuten ap:llä myös minulla 2pulloa punkkua on vakiokumutus pe-iltana. Lauantaina vähän olutta (4tölkkiä a-olutta). Viikolla kuivana. Varmaan kilot tulleet siitä.

Olet selkeästi ylipainoinen mutta tuo viinanjuonti se ongelma on. Kaksi pulloa viiniä joka viikko yhtenä iltana?!  Mikä vittu teitä juoppoja akkoja vaivaa?

Vierailija
34/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alkoholin litkiminen nimenomaan kerryttää läskiä keskivartaloon. Ja riittääkö edes todellisuudessa 2 pulloa viikossa, jos joka ilta menee kaksi lasia? Harva kun malttaa niitä 10cl annoksia kotona mitata.

Vierailija
35/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä!! Jos ja kun sinulla ap on vaikkapa 30-35v elinaikaa jäljellä, miksi ihmeessä sinun pitäisi kantaa ylikiloja??!! En tajua ollenkaan tuota logiikkaa, että "kannattaako tässä iässä enää laihduttaa".Jos tulee kalkkunakaula tai jotain ryppyjä, niin niihin saa apua, senkun menee johonkin plastiikkakirurgille tai kosmetologille . Ja kyllä ehdottomasti ennemmin otan rypyt kuin ylikilot, se on ihan varmaa! 

Se, mihin kiinnittäisin huomiota on tuo viininjuominen, olet riippuvainen alkoholista, jos ja kun olet siis "tottunut pariin lasiin joka ilta". Toleranssihan kasvaa koko ajan. 

Jos laihdutat tuosta 5-10kg rauhalliseen tahtiin, en nyt todellakaan jaksa uskoa mihinkään dramaattiseen kasvojen vanhenemiseen.

Vierailija
36/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri uutisoitiin vähän aikaa sitten siitä, että vanhemmalla iällä ei kannata enää laihduttaa, vaan pieni ylipaino on hyvästä terveyden kannalta.

Vierailija
37/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raju laihduttaminen näkyy kasvoissa. Itse laihdutin parikymppisenä ja jo silloin naamani alkoi roikkua painon putoamisen seurauksena. Tosin söin tosi vähän, eikä ravinnossa ollut tarpeeksi esim. proteiineja. Se varmasti osaltaan vaikutti huonoon tulokseen kasvojen suhteen. Nuoruudessa oli se hyvä puoli, että ulkonäkö korjaantui itsestään jonkun ajan kuluessa. 

Mutta tuntuisi ettei muutaman kilon laihduttaminen vaikuta tuolla tavalla missään iässä. Tosin kokemuksia minulla ei ole. 

Raju laihduttaminen? 10 kg on ihan ok laihdutettava määrä. Ei sitä miltään rusinalta näytä kun huolehtii kasvojen ym. ihosta (kosteutus ym) ja liikkuu.

Vierailija
38/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä, siinä uutisoinnissa tarkoitettiin 70-vuotiaita ja vanhempia ihmisiä..Ap on 55v..

Vierailija
39/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiä:

Tupakoitko?

Juotko miten paljon alkoholia viikossa?

Liikutko kuinka säännöllisesti ja paljonko ulkoilet?

Vierailija
40/64 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä!! Jos ja kun sinulla ap on vaikkapa 30-35v elinaikaa jäljellä, miksi ihmeessä sinun pitäisi kantaa ylikiloja??!! En tajua ollenkaan tuota logiikkaa, että "kannattaako tässä iässä enää laihduttaa".Jos tulee kalkkunakaula tai jotain ryppyjä, niin niihin saa apua, senkun menee johonkin plastiikkakirurgille tai kosmetologille . Ja kyllä ehdottomasti ennemmin otan rypyt kuin ylikilot, se on ihan varmaa! 

Se, mihin kiinnittäisin huomiota on tuo viininjuominen, olet riippuvainen alkoholista, jos ja kun olet siis "tottunut pariin lasiin joka ilta". Toleranssihan kasvaa koko ajan. 

Jos laihdutat tuosta 5-10kg rauhalliseen tahtiin, en nyt todellakaan jaksa uskoa mihinkään dramaattiseen kasvojen vanhenemiseen.

Juuri näin!

Mitä enemmän ylipainoa alkaa kertyä sitä suurempi todennäköisyys on polvien ongelmiiin (<-ylipainon vuoksi) ja sitten sitä onkin kaksin verroin ongelmia..