Anoppi syötti lasta juhlissa omalla lusikallaan
Anoppi kinusi juhlissa syliinsä vauvan, jolla oli juuri aloitettu kiinteät. Meni pöytään istumaan, olin istua viereiselle paikalle, mutta anoppi ohjasi meidät eri pöytään, sivupöytään. Sivupöydästä katsoin, kun anoppi syö kakkua ja sitten samalla lusikalla syöttää vauvaani. Tässä vaiheessa suustani pääsee vain sensuroitu sana, ja vauva käydään hakemassa pois.
Mitä ajattelette anopista?
Kommentit (306)
Tätä palstaa ja ketjua kun lukee, alkaa kyllä tosissaan pelottaa. Mitä jos aikanaan kun minusta tulee anoppi ja isoäiti en osaakkaan käyttäytyä. Jos vaan olen kauhea anoppi ja teen kaikkea pahaa lapsenlapselleni.
Mikä teitä nuoret naiset oikein vaivaa??????
Mistä tuo viha on lähtöisin?
Turha vouhotus ja hössötys nyt vaan on nykyaikaa, eikä sille voi mitään.
Ei ole mitään järkevää suhtautumistapaa, vaan paniikinomainen ja ehdoton.
Jos jokin ei mene ihan kuten suunnitteli, menee äidit paniikkiin ja suunniltaan.
Tätä paniikin tunnetta koitetaan paikata tälläisellä pakonomaisella käytöksellä, joka näkyy ylisuojeluna.
Eihän tuollainen tekokäyttäytyminen suukottelun, syömisen ja lapsen kanssa touhuamisen kanssa ole normaalia. Kauheasti on kaikkea suoritettavaa ja toisaalta sitä, mihin lasta ei " opeteta" ollenkaan, ettei oltaisi pulassa.
- lasta ei pusita, ettei osaa vaatia
- ei sokeria, lasta ei edes oteta keittiöön syömään, jos siellä on jotain " epäsopivaa"
- lapsi opetetaan olemaan kyselemättä ja kyseenalaistamatta ehdottomilla käskyillä ja kielloilla.
- vahinkoja ei satu. Tikkari ei tipu, jätski ei osu mihinkään, pullasta ei haukata, pullosta ei juoda... Mitään suunnittelematonta ei enää tapahdu.. Ja jos tapahtuu, menee äiti toimintakyvyttömäksi ja panikoi.
Miniät riitelee anoppien kanssa, koska anoppi sotkee jo ennen lapsen syntymää tehdyt suunnitelmat ja päätökset.
Miehelle äristään..
On äideillä vaikeaa tehdä kaikki täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana viimeisilläni ja tämäkin asia tuli minulle ihan yllätyksenä. En todellakaan tiennyt tai ole kuullut ettei moista saa tehdä. Onko olemassa joku kirja tai opus, jossa kaikki tälläiset uudet "säännöt" olisi mainittu. En halua pilata lastani, eikä minulla ole mitään hajua mistä opetella näitä asioita.
Kyllä netistä löytyy tietoa, jolla saat itsesi kunnon paniikkiin. Kaivelemaan vaan.
Ikävää vaan nykyään katsella tuolla perhekerhoissa yms. noita todella ilottoman ja masentuneen näköisiä nuoria äitejä. Saavat väsytettyä itsensä kaikella tällä tiedolla.
Mun poika on syntynyt -97. Kyllähän silloin jo neuvolassa nämä kariesvaarat suukotuksista suulle ja samasta lusikasta syöttäminen kerrottiin, hyvä niin!
Mutta mutta tämä kyllä menee vähän yli... haukkuva aloitus ja sivu tolkulla mitä törkeimpiä haukkumisia lapsen isoäitiä kohtaan... meneekö vähän yli meneekö? Menee ja lujaa! Kyllä meillä isovanhempien kanssa keskusteltiin ja luotiin ne yhteiset pelisäännöt.
MITÄ MITÄ MITÄ?
Miksei voi käyttää samaa lusikkaa?
Eiköhän tärkeintä ole, että lapsella on isovanhempi joka välittää hänestä!
Oikeasti, en muista että olisin aikoinani ollut yhtä sekaisin edes vauvavuosina kuin täällä tuntuu jengi olevan. Pysykää piltin kanssa kotona neljän seinän sisällä tai sulkekaa muovikuplaan jos joskus uskallatte ulos. Tuohan on ihan hysteeristä.
Kauheeta, minä olen huomenna menossa hakemaan 3-vuotiasta lastenlasta päiväkodista ja sitten tulemme meille. Mitä ihmettä me sitten syödään ja miten mun pitäis olla kun kaikki on niin vaarallista. On mulla kyllä autossa turvaistuin sentään. Mun täytyykin apteekista hakea varmaan sellasia proteiini -pillereitä, ei kai niissä vaan ole sokeria tai varallisia trans-rasvoja. Pappa on luvannut tehdä hyviä prinsessalettuja ja syödä hillon kanssa. Jaa mutta niihinhän tarvitaan voita. Onkohan se liian vaarallista lapselle. Onneksi on omat lapset olleet aina terveitä, antaa sekin jotain varmuutta kun on kasvattanut jo monta lasta ja ole ammatiltani sairaanhoitaja.
Ei toisten lasta syötetä omalla lusikalla, ei niin vain tehdä. Pusun suullekin ymmärrän normaalimpana kömmähdyksenä.
Mun mies on tehnyt niin että on ottanut haukkua lapsen leivästä tai maistanut sen lusikalla. Aina olen vetänyt kilarit ja vienyt uuden leivän/lusikan lapselle. Sitten vielä vähättelee, ja kukapa tietää käykö noin usein esim kun en itse ole paikalla.
Miehellä on reikiä tasaisin väliajoin ja hammaslaskut on kovat. Minulla ei ole koskaan ollut reikiä. Tälle on selvästi perhekulttuuriset erot syynä. Harmittaa kyllä tosissaan jos lapselle tulee reikiä vain välinpitämättönyyden vuoksi.
Mä en ymmärrä miten täällä vähätellään tuommoisia. Minä en antaisi mummon hoitaa lasta jos en edes tuollaisen asian suhteen voisi luottaa. Miehen suhteen valitettavasti ei voi olla niin jyrkkä, hänellä kun on laillisia oikeuksia lapseen :D
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta, minä olen huomenna menossa hakemaan 3-vuotiasta lastenlasta päiväkodista ja sitten tulemme meille. Mitä ihmettä me sitten syödään ja miten mun pitäis olla kun kaikki on niin vaarallista. On mulla kyllä autossa turvaistuin sentään. Mun täytyykin apteekista hakea varmaan sellasia proteiini -pillereitä, ei kai niissä vaan ole sokeria tai varallisia trans-rasvoja. Pappa on luvannut tehdä hyviä prinsessalettuja ja syödä hillon kanssa. Jaa mutta niihinhän tarvitaan voita. Onkohan se liian vaarallista lapselle. Onneksi on omat lapset olleet aina terveitä, antaa sekin jotain varmuutta kun on kasvattanut jo monta lasta ja ole ammatiltani sairaanhoitaja.
Tiedätkö mitä reikä aiheuttaa lapselle? Kipua, kipua ja vielä lisää kipua. Sulle vissiin turha huoli, normaalille empaattiselle vanhemnalle asia jolta haluaa lapsensa säästää.
Oli ajattelematonta mutta en kehtaisi juhlissa sännätä ylös ja sättiä julkisesti tai edes hakea äkisti vauvaa pois. Ehkä kahdenkesken sitten sanoisin että vauvaa ei saa syöttää samalla lusikalla kuin sisarusta tai itseä tai ketä vaan muuta ihmistä.
Mun anoppi oli myös samanlainen. Haukkasi jotain (appelsiinia, suklaata, leipää) ja antoi taaperolle loput. Ei auttanut vaikka asiasta sanottiin moneen kertaan. Tuotiin jopa hammashoitajan lappu asiasta. Nakkasi vain mielenosoituksellisesti lapun pois. Seuraavia lapsia ei saakkaan sitten nähdä. Jos ei kunnioita yhtään vanhempien toiveita niin ei ole sen arvoinen ihminen jota lapsen lähellä voi pitää. Karieksen kun saat, niin loppuelämän hammashoidot voi laskea samaan piikkiin, eli monta tuhatta euroa ja hirveästi vaivaa. Niin pienellä vaivalla tuonkin voisi kokonaan välttää.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi oli myös samanlainen. Haukkasi jotain (appelsiinia, suklaata, leipää) ja antoi taaperolle loput. Ei auttanut vaikka asiasta sanottiin moneen kertaan. Tuotiin jopa hammashoitajan lappu asiasta. Nakkasi vain mielenosoituksellisesti lapun pois. Seuraavia lapsia ei saakkaan sitten nähdä. Jos ei kunnioita yhtään vanhempien toiveita niin ei ole sen arvoinen ihminen jota lapsen lähellä voi pitää. Karieksen kun saat, niin loppuelämän hammashoidot voi laskea samaan piikkiin, eli monta tuhatta euroa ja hirveästi vaivaa. Niin pienellä vaivalla tuonkin voisi kokonaan välttää.
Kumpaa sä sillä tapaamiskiellolla loppujen lopuksi kiusaat enemmän Lasta vai isovanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa sä sillä tapaamiskiellolla loppujen lopuksi kiusaat enemmän Lasta vai isovanhempia?
Kumpaa se karies kiusaa tarttuessaan lapseen, vanhempia, isovanhempia vai lasta?
Siitä voi päätellä, kenen etua pitää aina ensisijaisesti ajatella. Joskus se tarkoittaa myös sitä, että isovanhemmalle ja lapselle ei välit kehity lämpimiksi.
Tai voisipa kysyä niinkin, ketä se mummo kiusaa, lasta vai vanhempaa, jos ei voi totella vanhemman toivetta lapsen terveyteen liittyvässä asiassa?
Olen syntynyt 80-luvun alussa ja äitini tiesi tuolloin jo karieksen haitat. Ihmetyttää, että vielä tänäkin päivänä täällä on ihmisiä, jotka eivät ole kuulleetkaan hammashygieniasta, (johan sitä neuvolassakin jankutetaan), vaan pitävät koko asiaa "ihme sääntöinä" ja turhana niuhottamisena. No, minulla on reikiä nolla ja yritän pitää myös lasteni hampaista mahdollisimman hyvää huolta.
On paljon idioottimaisia anoppeja, jotka puolustelevat tekojaan "näin on ennenkin tehty" ,"maassa maan tavalla" ," eihän tuosta mitään vahinkoa ollut" jne.
Vierailija kirjoitti:
" äiti äiti, saanko mä maistaa sun jäätelöä? "
" ei rakas, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun"
" äiti, anna pusu"
" no poskelle vaan, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun. Sitten joudut hammaslääkärille ja sua kidutetaan"
" parasta on kultaseni, kun et ikinä pusuta ketään tai maista ikinä ikinä ikinä ikinä kenenkään jätskiä ja mummusta pysyt kaukana, mummu on ilkeä ja ällöttävä ja tartuttaa sun pieneen suuhun inhottavan bakteerin ja sinun hampaasi tippuvat suusta ja veri lentää"
" karkkia ei saa syödä, kun taas joudut hamnaslääkärille ja saattaa tulla reikä ja äiti joutuu sun takia selittelemään ja sitten äitin alkoholiongelma pahenee tai äiti saattaa joutua sairaalaan lukkojen taakse etkä enää ikinä näe äitiä joten ethän halua äitille sellaista kun se olisi sun syy, ethän??"Oi kuinka ihanan rentoa kasvatusta ja rento elämän asenne.
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....
Minä olen pitänyt tiukasti huolta siitä, että kariesbakteeria ei siirretä lasten suuhun. Samoilla ruokailuvälineillä ei syötetä lasta. Karkkeja, mehuja ym. herkkuja ovat saaneet syödä vähän liiankin usein. Hampaat on aina pesty aamuin illoin ja ksylitolipastilleja rouskutettu enemmän kuin laki sallii. Ja siltikään ei ole ollut mitään neuroottista vahtimista. Meillä on ollut tarjolla jokaiselle oma jäätelö; ei ole lapsen tarvinnut pyytää saada maistella minun jäätelöäni. Lapsemme ovat saaneet hellyyttä halailuin ja pussailuin, en ole koskaan kieltäytynyt pussailusta -ei kuitenkaan suoraan lapsen suulle. Lapset ovat nyt 10v ja 13v , kummallakaan lapsella ei ole ollut yhtään reikää hampaissa.
Tämä kaikki sen takia, että rakkaudestani lapsiin olen halunnut heidän välttyvän samoilta hammasongelmilta kuin meillä vanhemmilla on ollut. Miehelläni on suunnilleen kaikki hampaat paikattu ja minulla noin puolet. Nyt on sitten ongelmana lohkeilevat paikat ja niiden korjailu pari kertaa vuodessa. Kaikki reijät on tulleet lapsena/nuoruudessa. Vanhempamme eivät pitäneet huolta hampaistamme, hampaiden pesuista ei pidetty huolta ja kariesbakteeri siirrettiin jo pienenä lapsen suuhun.
Karies hampaissa on muutenkin terveysriski. Päänsärky, poskiontelotulehdukset ja sydän- ja verisuonisairaudet on esim. sairauksia joiden syy saattaa piillä karies suussa.
Minun mielestäni lapsen suun terveydestä huolehtiminen on lapsen tulevaisuuden ja terveyden kannalta melkoisen hyvä asia. Minä olisin ainakin iloinen jos vanhempani olisivat huolehtineet minun suuni terveydestä aikanaan.
On täällä väki sekaisin. Eläkää pullossa.
Vierailija kirjoitti:
On täällä väki sekaisin. Eläkää pullossa.
Minusta se on yksinkertaisesti ainoastaan ja vain tyhmyyttä siirtää karies lapsen suuhun. Kyllä siitä asiasta on valistettu ja tiedotettu joka paikassa! Helpompi on näköjään vähätellä asiaa, kuin katsoa totuutta silmiin, että hups! tulipas mokattua ja aiheutettua lapselle streptococcus mutans tartunta suuhun.
Olen raskaana viimeisilläni ja tämäkin asia tuli minulle ihan yllätyksenä. En todellakaan tiennyt tai ole kuullut ettei moista saa tehdä. Onko olemassa joku kirja tai opus, jossa kaikki tälläiset uudet "säännöt" olisi mainittu. En halua pilata lastani, eikä minulla ole mitään hajua mistä opetella näitä asioita.