Anoppi syötti lasta juhlissa omalla lusikallaan
Anoppi kinusi juhlissa syliinsä vauvan, jolla oli juuri aloitettu kiinteät. Meni pöytään istumaan, olin istua viereiselle paikalle, mutta anoppi ohjasi meidät eri pöytään, sivupöytään. Sivupöydästä katsoin, kun anoppi syö kakkua ja sitten samalla lusikalla syöttää vauvaani. Tässä vaiheessa suustani pääsee vain sensuroitu sana, ja vauva käydään hakemassa pois.
Mitä ajattelette anopista?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on muuten karies riskin lisäksi olemassa herpeksen tarttumis riski.
Ja flunssa ja oksennustauti ja mummutauti.
Tiiättekö, yks mun tuttu sai mummultaan flunssan, ja se eteni sillä aivokalvontulehdukseksi ja nyt se on ihan nauris, siis se lapsi.
En mää suosittele minkäänlaista kanssakäymistä. Kannattaa olla varovainen.Ihanko oikeasti vertaat herpestä flunssaan? Siis ihan oikeasti?
Sinun kaltaistesi sairaiden paskiaisten takia herpes on niin yleinen ongelma. Käyttäydyt niin kuin se ei olisi mikään ongelma jota kannattaa välttää vaan vain pikku vaiva jonka levittämisestä ei ole mitään haittaa.
Häpeäisit. Olet oksettava.
Ei mulla oo herpestä, mut mun äitellä ja anopilla on, ei mun miehelläkään ole, mut syyliä mulla on. Tarttui varmaan koulun liikkatunnilta kun piti olla paljain varpain. Mut sama virus.. Mistä sitä tietää mistä tullut.
Varmaan on mun lapsillanikin, joo ja onkin kun ollut syyliä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos ap. ja kaikki tietävät mammat ovat nousseet barrikadeille ja vaatineet jutun oikaisua HS:lta. Eihän se näin voi mennä.
Poistettiin jo.
Kuten arvelinkin, tää hulluin vänkävänkä on taas mode.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4630 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin reikä hampaassa olisi jokin maailmanloppu.
Monet täällä ovat siis valmiita uhraamaan lapsen sukulaissuhteet se edestä, että lapsella on varmasti ehjät hampaat.
Minusta esim. tuo puuroesimerkki oli jotekin kamala. Mummi saa tuntea itsensä likaiseksi ja iljettäväksi, kun miniä riehuu uuden puuron keiton kanssa.
Ja ihan viimeistään päiväkodissa ne imeskelevät samoja leluja ja jollain on karies taatusti.
Tulee olo, että vähän liian hyvin on asiat, jos jaksaa tällaisesta meuhkata ja kouhkata ihmissutehteiden tulehtumisvaaran uhalla.
Samat ihmiset ihkuilevat jonkun etelämaalaisten kulttuurin perään. Espanjassa asuneena voin kertoa, että vauvoja suukotellaan suulle jatkuvasti.
Hah.
Onpa ihana sellainen sukulaissuhde, jonka takia tarvitsee uhrata oma tai lapsen terveys!
Jos mummi syöttää lasta sylissä "omalla" lusikalla, en katso, että uhraan lapsen terveyden.
Ei ole hyvä asia, mutta huonompi asia on loukata toista törkeästi. Kuten ainakin tämä aloittaja ja puuroäiti raportoivat.
Eli jos on valittava hyvä suhde isovanhempiin tai reikä hampaassa, niin valitsen jälkimmäisen. Ei reikä hamaassa tarkoita mitään terveyden menettämistä. Nämä eivät tietysti ole toisiaan poissulkevia asioita.
Mutta jos olisivat, niin näin.
No voi kun jäisikin vasn reikään hampaassa mutta kun jos sen karieksen oikein saa niin on tiedossa useita kymmeniä reikiä ja juurihoitoja todennäköisesti vaikka hampaita hoitaisikin ihan normaalisti. Tai sitten täytyy koko elämä elää hampaidensa ehdoilla ja neuroottisena syödä hyvin tarkkaan ja käydä usein hammaslääkärissä porauttamassa ettei vaan jää yhtäkään reikää huomaamatta joka salakavalasti ehtii juureen tulehdusta aiheuttamaan.
Tuollainen on todella harvinaista, aivan turhaa pelottelua. Yleisempää on reiättömät hampaat vaikka olisi kariesbakteeri jos normaali hammashoito on kunnossa.
Jotkut vielä antavat pienelle lapselle suulle suukkoja. Kyllä tarttuu karies ja kaikki taudit. Lasta saa suukotella vain tutut ja poskelle. Lisäksi joillakin on herpes ja kaikki. Inhottaa kyllä ajatellakin kuinka jotkut tartuttavat tautejansa lapsiin.
Tuo samalla lusikalla syöttäminen pitäisi olla jokaisen tiedossa. Samoin ennenvanhaan kun lapselta putosi tutti maahan niin äiti puhdisti tutin omassa suussaan ja antoi lapselle.....
Mä taas uhkasin anopin polttaa roviolla, ellei hän suostu polskauttamaan kunnon pusuja lapsemme suulle tai syö yhteisällä lusikalla, jäätelötöttörön nuolemisesta puhumatkaan ja sama ukaasi oli isälle, joka nyt on 41v ja anoppi 73, kun heillä kummallakaan ei ole reiän reikää hampaissa ja itselläni on huonot hampaat, vaikka kuinka yritän hoitaa.
Oman hammaslääkärini mukaan heillä vain sattuu olemaan hyvä bakteerikanta suussa, joka estää hampaiden reikiintymisen.
Enkä tähän saakka ole ollut väärässä, tytär täyttää 14v. eikä yhden yhtä reikää, vaikka isänsä tavoin on maailman huonoin hampaansa pesijä.
Ennen kun ap. poltat lopullisesti päreesi, kannattaa selvittää millainen bakteerikanta anopilla on.
Ps. ja tuon vinkin sain erikoishammaslääkäriltä, enkä miltään puoskarilta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vielä antavat pienelle lapselle suulle suukkoja. Kyllä tarttuu karies ja kaikki taudit. Lasta saa suukotella vain tutut ja poskelle. Lisäksi joillakin on herpes ja kaikki. Inhottaa kyllä ajatellakin kuinka jotkut tartuttavat tautejansa lapsiin.
Tuo samalla lusikalla syöttäminen pitäisi olla jokaisen tiedossa. Samoin ennenvanhaan kun lapselta putosi tutti maahan niin äiti puhdisti tutin omassa suussaan ja antoi lapselle.....
Sulla riittää energiaa jauhaa tuota samaa.
Missä se sun 1- vee on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on muuten karies riskin lisäksi olemassa herpeksen tarttumis riski.
Ja flunssa ja oksennustauti ja mummutauti.
Tiiättekö, yks mun tuttu sai mummultaan flunssan, ja se eteni sillä aivokalvontulehdukseksi ja nyt se on ihan nauris, siis se lapsi.
En mää suosittele minkäänlaista kanssakäymistä. Kannattaa olla varovainen.Ihanko oikeasti vertaat herpestä flunssaan? Siis ihan oikeasti?
Sinun kaltaistesi sairaiden paskiaisten takia herpes on niin yleinen ongelma. Käyttäydyt niin kuin se ei olisi mikään ongelma jota kannattaa välttää vaan vain pikku vaiva jonka levittämisestä ei ole mitään haittaa.
Häpeäisit. Olet oksettava.
Ei mulla oo herpestä, mut mun äitellä ja anopilla on, ei mun miehelläkään ole, mut syyliä mulla on. Tarttui varmaan koulun liikkatunnilta kun piti olla paljain varpain. Mut sama virus.. Mistä sitä tietää mistä tullut.
Varmaan on mun lapsillanikin, joo ja onkin kun ollut syyliä!
Ei kuule ole sama virus herpes ja syylä. Syylät aiheuttaa papilloomavirus (jokinn niistä lajeista) ja herpeksen aiheuttaa herpes simplex jota on kahta lajia jotka voivat molemmat aiheuttaa sekä huuli tai genitaaliherpeksen. Ei mikään ihme jos taudit levii kun ihmiset eivät tiedä mitään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas uhkasin anopin polttaa roviolla, ellei hän suostu polskauttamaan kunnon pusuja lapsemme suulle tai syö yhteisällä lusikalla, jäätelötöttörön nuolemisesta puhumatkaan ja sama ukaasi oli isälle, joka nyt on 41v ja anoppi 73, kun heillä kummallakaan ei ole reiän reikää hampaissa ja itselläni on huonot hampaat, vaikka kuinka yritän hoitaa.
Oman hammaslääkärini mukaan heillä vain sattuu olemaan hyvä bakteerikanta suussa, joka estää hampaiden reikiintymisen.
Enkä tähän saakka ole ollut väärässä, tytär täyttää 14v. eikä yhden yhtä reikää, vaikka isänsä tavoin on maailman huonoin hampaansa pesijä.
Ennen kun ap. poltat lopullisesti päreesi, kannattaa selvittää millainen bakteerikanta anopilla on.
Ps. ja tuon vinkin sain erikoishammaslääkäriltä, enkä miltään puoskarilta.
No nii, täytyy pyytää isäntää kans pussata moiskauttamaan lapsia. Pussaa aina häveliäästi poskelle vaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" äiti äiti, saanko mä maistaa sun jäätelöä? "
" ei rakas, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun"
" äiti, anna pusu"
" no poskelle vaan, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun. Sitten joudut hammaslääkärille ja sua kidutetaan"
" parasta on kultaseni, kun et ikinä pusuta ketään tai maista ikinä ikinä ikinä ikinä kenenkään jätskiä ja mummusta pysyt kaukana, mummu on ilkeä ja ällöttävä ja tartuttaa sun pieneen suuhun inhottavan bakteerin ja sinun hampaasi tippuvat suusta ja veri lentää"
" karkkia ei saa syödä, kun taas joudut hamnaslääkärille ja saattaa tulla reikä ja äiti joutuu sun takia selittelemään ja sitten äitin alkoholiongelma pahenee tai äiti saattaa joutua sairaalaan lukkojen taakse etkä enää ikinä näe äitiä joten ethän halua äitille sellaista kun se olisi sun syy, ethän??"Oi kuinka ihanan rentoa kasvatusta ja rento elämän asenne.
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....Menee vähän sivuraiteille, mutta älkää nyt taivaan tähden pelotelko enää vuonna kaksituhattaseitsemäntoista lapsianne sillä hammaslääkärillä! Kiva kun hoitotuoliin istuu toistietoiseksi säikytelty kolmevuotias, joka ei suostu edes tarkastuksessa avaamaan suutaan, kun pelkää, että porataan ja sattuu. Ne reiät sattuvat, hammaslääkäri auttaa.
t. hammashoitaja
Meillä oli vielä niin taitava hammaslääkäri, että hoiti homman ilman poraa.
Ja oikeasti, en ole kyllä voinut sille mitään, että pojalle kaksi reikää tuli, niin on hyvin hoidettu hampaat kuin vain mahdollista.
En jaksa tuosta kyllä syyllisyyttä kantaa.Ei reikää tai kahta tarvitse hävetä, jos kotihoito on oikeasti kunnossa. :) Ihan jokainen tk:n hammaslääkäri, joka lasten kanssa tekee töitä, on nähnyt sellaisia purukalustoja alle kouluikäisilläkin, ettette voi uskoakaan. Niitä ei saada sillä, että mummo kerran antaa kakkua samalla lusikalla, joskus juodaan pillimehua tai unohdetaan harjata hampaat aamulla. Niitä vanhempia, joiden lapsilta täytyy alkaa puhki karioituneita maitohampaita (tai ekoja rautahampaita) poistaa tms., ammattilaiset katsovat pitkään ja on niitä lastensuojeluilmoituksiakin tehty...
Mutta hienoa, että teille tuli hyvä kokemus taitavasta hammaslääkäristä! :)
t. se sama hh
Mulla oli aika paljon reikiä jo maitohampaissa, varmaan kaikissa on reikä jotka on tallessa rasiassa. Sitten myös jo lapsena jouduttiin usea (maito) kulmahammas poistamaan kun tuli ihan kunnon tulehdukset. Vanhempani olivat ilmeisesti syöttäneet samalla lusikalla. Hampaita oli harjattu ja yritetty hoitaa ja ksylitolia annettu. Missähän vika? Aika hirveää tämä oli kun jo lapsena niin paljon piti kivuliaita paikkauksia ja hampaiden poistoja tehdä. Reikiä on ollut lapsuuden jälkeenkin aina tosi paljon ja muutama juurihoito tehty. Eipä tehty lasua mun vahemmista 90-luvulla.
Moni hoitaa hampaita väärin ja samalla tuhoaa ne. Harjataan hampaat heti ruokailun jälkeen ja suojaava hammaskiille tuhoutuu. Liian monta syömis-/juomiskertaa päivässä, normaalien ruokailujen lisäksi monta kertaa napostelua, urheilujuomaa, hapollisia juomia jne. Nykyään monilla SodaStreamit ym. eikä tajuta kuinka tuhoisia nuo happojuomat on hampaille. Moni juo janoonsa jatkuvasti vichyvettä yms.
Väärä harjaustekniikka, ei puhdisteta hammasvälejä jne.
En ole tehnyt mitään noista eikä lapsuudessani juotu soodajuomia kuin juhlissa. Hampaat aina harjasin hammaslääkärin ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hampaiden reikiintymisiin vaikuta muutkin seikat?
Esimerkiksi perintötekijät: syljen eritys ja kiilteen ja hammasluun ominaisuudet.
Vanha isäni ei juurikaan hulehtinut hampaistaan. Tulos pari reikää/75 vuotta.
Itse hoidan hampaani hyvin eikä yhtään reikää/paikkaa. Ikää 60-vuotta.
Minulla ja miehelläni (olemme syntyneet 60-luvun alussa) on suu täynnä paikkoja ja nyt pari kruunuakin molemmilla. Samoin vanhemmillamme.
Sama tilanne sisaruksillani ja mieheni sisaruksilla.Meidän, sisarustemme ja mieheni sisarusten lapsilla ei ole paikan paikkaa ja he ovat kaikki aikuisiässä 18-26-vuotiaita. Eli pelkällä huolellisella hoidolla tämä saavutettiin, vaikka kaikki viitaisi siihe, että on huonot perintötekijät kaikilla.
Mutta tässä taas näemme. Ette varmasti haukanneet samaa pullaa tai pussanneet suulle, ettehän?
No emme todellakaan pussanneet suulle. Jos pullasta lapsi halusi maistaa, siitä murettiin hänelle pala. Olimme tässä tosi tarkkoja, koska olimme tietoisia kariesriskistä.
Te ootte tosi vanhoina tehneet lapsia.
Sähän sit muistat kun fluoritahnat tuli 60- luvulla?Mä olin lastemme syntyessä 28 ja 30, mies 29 ja 31. Eli mielestäni aika tavallisessa iässä. Minun ja mieheni veljet olivat vähän yli 30, heidän vaimonsa paria, kolmea vuotta nuorempia heidän lastensa syntyessä. Yksi iltatähti syntyi tähän poppooseen, silloin vanhempansa olivat 34 ja 36.
Fluoritahtojen tuloa en sen kummemmin muista tai osaa sijoittaa niitä tarkalleen mihinkään aikaan. Joskus ne tulivat, olin kai aika nuori silloin.No jos sää oot 60 kuten itse sanoit, ei sun lapset sitten voi olla 18-26 vee jos noi iät..
Ja olet 50- luvulla syntynyt joten kerropa meille, millaista se oli kun fluoritahna tuli?
Eihän hän sanonut olevansa 60-vuotias, vaan syntyneensä 60-luvulla.
Minä tulen niin vihaiseksi, kun vieläkään aikuiset eivät ymmärrä lasten hammashygienian päälle! Omat maitohampaani pilattiin huonolla hoidolla (ja äiti syötti samalla lusikalla). Onnekseni 6v:na hammaslääkäri haukkui äitini pystyyn, jolloin (huom! minä itse) otin vastuun hampaistani, lopetin karkin syönnin ja aloitin raivoisan hammaspesun. Pysyvät hampaat pelastuivat, yksi iso reikä ehti kuitenkin tulla poskihampaaseen ja siihen on nyt 42v juurihoito edessä. Kyllä vituttaa, kun vanhempani olivat niin sivistymättömiä, etteivät osanneet hoitaa lapsensa hampaita 70-80-luvulla. Heillä itsellään on tekarit niin ikään samasta syystä: heidän hampaitaan ei aikoinaan hoidettu, ei edes hammaslääkärissä tehty muuta kuin revitty hampaita.
Mutta ihan totta meillä ja tietämissäni muissa sivistyneissä perheissä käytössä ovat hammashygienian suhteen suositellut rutiinit: ei suukotella suulle vaan poskelle, ei syödä samalla lusikalla, ei haukata samasta palasta tai juoda samasta pullosta. Ei koskaan. Hampaat harjataan aamuin illoin ja 6v:ltä iltaisin hampaat harjaa äiti tai iskä. Toistaiseksi vielä reikiä 0 ja se on tavoite jatkossakin.
Todenäköisesti lusikka oli käynyt suun lisäksi myös anopin anuksessa, sillä monilla vanhoilla ämmillä on peräpukamia, joita vaivihkaa viilentelevät lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen niin vihaiseksi, kun vieläkään aikuiset eivät ymmärrä lasten hammashygienian päälle! Omat maitohampaani pilattiin huonolla hoidolla (ja äiti syötti samalla lusikalla). Onnekseni 6v:na hammaslääkäri haukkui äitini pystyyn, jolloin (huom! minä itse) otin vastuun hampaistani, lopetin karkin syönnin ja aloitin raivoisan hammaspesun. Pysyvät hampaat pelastuivat, yksi iso reikä ehti kuitenkin tulla poskihampaaseen ja siihen on nyt 42v juurihoito edessä. Kyllä vituttaa, kun vanhempani olivat niin sivistymättömiä, etteivät osanneet hoitaa lapsensa hampaita 70-80-luvulla. Heillä itsellään on tekarit niin ikään samasta syystä: heidän hampaitaan ei aikoinaan hoidettu, ei edes hammaslääkärissä tehty muuta kuin revitty hampaita.
Mutta ihan totta meillä ja tietämissäni muissa sivistyneissä perheissä käytössä ovat hammashygienian suhteen suositellut rutiinit: ei suukotella suulle vaan poskelle, ei syödä samalla lusikalla, ei haukata samasta palasta tai juoda samasta pullosta. Ei koskaan. Hampaat harjataan aamuin illoin ja 6v:ltä iltaisin hampaat harjaa äiti tai iskä. Toistaiseksi vielä reikiä 0 ja se on tavoite jatkossakin.
Ja jaksat vieläkin vaan...
Missä se sun muksu oikeasti on? Onko sulla lääkitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se sun muksu oikeasti on? Onko sulla lääkitys?
Tämä oli ensimmäinen viestini ketjuun. Ja lapseni askartelee tuossa vieressä. Ja on lääkitys, nimittäin migreenilääkitys tarvittaessa. Miten sulla lääkitykset? Hyvinkö kestät itseäsi ja millaista nautintoa saat av:lla vittuilemisesta? T. 213
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se sun muksu oikeasti on? Onko sulla lääkitys?Tämä oli ensimmäinen viestini ketjuun. Ja lapseni askartelee tuossa vieressä. Ja on lääkitys, nimittäin migreenilääkitys tarvittaessa. Miten sulla lääkitykset? Hyvinkö kestät itseäsi ja millaista nautintoa saat av:lla vittuilemisesta? T. 213
Älä jaksa.
Vähän OT, mutta minulla on jonkun verran amerikkalaisia äiti-tuttavia ja heistä osa on nyt hurahtanut "mama bird feeding"- ruokailutapaan vauvojensa kanssa. Eli siinä aikuinen pureskelee ja jauhaa omaa ruokaansa ja syöttää sit vauvalle, kuten emolinnut tekevät.
Kerroin heille, että täällä ei suositella edes lusikoiden jakamista vauvojen kanssa suuhygienian takia. Ja he olivat ihan huuli pyöreänä, että aijaa. Siis ihan muuten fiksuja ja korkeakoulutettuja naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta minulla on jonkun verran amerikkalaisia äiti-tuttavia ja heistä osa on nyt hurahtanut "mama bird feeding"- ruokailutapaan vauvojensa kanssa. Eli siinä aikuinen pureskelee ja jauhaa omaa ruokaansa ja syöttää sit vauvalle, kuten emolinnut tekevät.
Kerroin heille, että täällä ei suositella edes lusikoiden jakamista vauvojen kanssa suuhygienian takia. Ja he olivat ihan huuli pyöreänä, että aijaa. Siis ihan muuten fiksuja ja korkeakoulutettuja naisia.
Että ap, ole kiitollinen, ettei se anoppi sentään omassa suussaan jauhanut kakkuaan ja syöttänyt vauvallesi sitä ;)
Vierailija kirjoitti:
"Äiti puhdisti maahan pudonneen tutin omassa suussaan" ei ole mitään ennenvanhaan, vaan ihan äskettäin ilmestyneessä Ruotsalaisessa tutkimuksessa päädyttiin, sen ehkäisevän vauvan myöhemmällä iällä allergioita ja astmaa.
Ai kamala millasia äitejä voi täällä olla! Kaikkein parasta mitä pienellä ihmisellä voi olla, on rakkaita mummeja ja vaareja läheisyydessä. Meidän lapsille mummi oli aina lähellä, samoin siskon lapsille. Jos lapsella on isovanhemmat, jotka täysin pyyteettä rakastavat lapsenlapsiaan ja vielä antavat aikaansa heille, sen arvon voi ymmärtää vasta kun heitä ei ole. Nuo pelisäännöt voi avoimesti puhua ja sopia käytännöt. Meillä myös tädit ja sedät olivat perheineen kaikessa mukana. Ajan kanssa olemme menettäneet heidät, joku eli vielä 102 vuotiaaksi. Täytyy kyllä itse myöntää, että lastenlasten syntymä on antanut jotenkin kuin uudet omat lapset. Onneksi miniät ovat myös hyvin rakkaita, aina koitamme auttaa, jos jotain tarvitsee, rahaa tai aikaa. Saa sanoa myös suoraan jos tehdään jotain vanhanaikaisesti. aivan kamalaa kuulla tuollaista vihaa.!
No jos sää oot 60 kuten itse sanoit, ei sun lapset sitten voi olla 18-26 vee jos noi iät..
Ja olet 50- luvulla syntynyt joten kerropa meille, millaista se oli kun fluoritahna tuli?