Anoppi syötti lasta juhlissa omalla lusikallaan
Anoppi kinusi juhlissa syliinsä vauvan, jolla oli juuri aloitettu kiinteät. Meni pöytään istumaan, olin istua viereiselle paikalle, mutta anoppi ohjasi meidät eri pöytään, sivupöytään. Sivupöydästä katsoin, kun anoppi syö kakkua ja sitten samalla lusikalla syöttää vauvaani. Tässä vaiheessa suustani pääsee vain sensuroitu sana, ja vauva käydään hakemassa pois.
Mitä ajattelette anopista?
Kommentit (306)
Tuossa on muuten karies riskin lisäksi olemassa herpeksen tarttumis riski.
En jaksanut lukea tätä jopas-eipäs ketjua kokonaan mutta sen verran kysyisin APlta kun se minua paljon enemmän kiinnostaa :
MITÄ se anoppi sillä lusikalla tarjosi - täytekakkuako?
MINKÄ ikäisenä teillä ollaan oikein aloittamassa kiinteiden tarjoaminen?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin maltan odottaa. Minulla on kaksi poikaa joista vanhempi alkanee piakkoin tuottaa lapsenlapsia :D Jos miniä (meillä on toistaiseksi oikein hyvät välit) sekoaa lapsen saatuaan ja alkaa käyttäytymään joidenkin ketjun äitsyköiden tavalla, nauran koko matkan ulko-ovelle jonka laitan lukkoon. Kirotkoon sitten osallistumattomia isovanhempia :D
Sinä et anna lapselle sokeria, mehua, hedelmiä, pusua, aivasta, et sairasta huuliherpestä, et saa puuttua vaan hoidat vaan, et arvostele, kehut, et jakele neuvoja ( koska nykyäidit paljon parempia kuin sinä, paska mummu) etkä enää puhu pojallesi.
Näin alkuun tämmöset. Saa suorittaa. Rupee valmistautumaan.
Ja jos mokaat paskamummu, et näe poikaasi tai lapsenlastasi enää ikinäää!!! Muahahahahaa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ja flunssa ja oksennustauti ja mummutauti.
Tiiättekö, yks mun tuttu sai mummultaan flunssan, ja se eteni sillä aivokalvontulehdukseksi ja nyt se on ihan nauris, siis se lapsi.
En mää suosittele minkäänlaista kanssakäymistä. Kannattaa olla varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hampaiden reikiintymisiin vaikuta muutkin seikat?
Esimerkiksi perintötekijät: syljen eritys ja kiilteen ja hammasluun ominaisuudet.
Vanha isäni ei juurikaan hulehtinut hampaistaan. Tulos pari reikää/75 vuotta.
Itse hoidan hampaani hyvin eikä yhtään reikää/paikkaa. Ikää 60-vuotta.
Minulla ja miehelläni (olemme syntyneet 60-luvun alussa) on suu täynnä paikkoja ja nyt pari kruunuakin molemmilla. Samoin vanhemmillamme.
Sama tilanne sisaruksillani ja mieheni sisaruksilla.Meidän, sisarustemme ja mieheni sisarusten lapsilla ei ole paikan paikkaa ja he ovat kaikki aikuisiässä 18-26-vuotiaita. Eli pelkällä huolellisella hoidolla tämä saavutettiin, vaikka kaikki viitaisi siihe, että on huonot perintötekijät kaikilla.
Mutta tässä taas näemme. Ette varmasti haukanneet samaa pullaa tai pussanneet suulle, ettehän?
No emme todellakaan pussanneet suulle. Jos pullasta lapsi halusi maistaa, siitä murettiin hänelle pala. Olimme tässä tosi tarkkoja, koska olimme tietoisia kariesriskistä.
Te ootte tosi vanhoina tehneet lapsia.
Sähän sit muistat kun fluoritahnat tuli 60- luvulla?
Mä olin lastemme syntyessä 28 ja 30, mies 29 ja 31. Eli mielestäni aika tavallisessa iässä. Minun ja mieheni veljet olivat vähän yli 30, heidän vaimonsa paria, kolmea vuotta nuorempia heidän lastensa syntyessä. Yksi iltatähti syntyi tähän poppooseen, silloin vanhempansa olivat 34 ja 36.
Fluoritahtojen tuloa en sen kummemmin muista tai osaa sijoittaa niitä tarkalleen mihinkään aikaan. Joskus ne tulivat, olin kai aika nuori silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi nyt hyvänen aika. Vasta oli uusi tutkimus uutisissa josta en ikäväkseni linkkiä tähän löytänyt, mutta ei se karies noin helposti kerrasta tartu. Mummolle voi sanoa että lopettaa tuollaiset puuhat noin niin kuin yleensä. Mutta tutkimuksen mukaan jos joskus näin joku vahingossa tekee, ei ole todennäköistä että karies tarttuu.
Olin itsekin lasten kans aika ehdoton ennen tän suhteen. Mutta paljon enemmän on vaikutusta perimällä, hammashygienialla jne.
Mulla sen sijaan on linkki: http://www.terve.fi/karies/karies-potilasohje
Karies -potilasohje
"Ehkäisy on karieksen parasta hoitoa. Hyvä karieksen ehkäisymenetelmä on bakteeritartunnan estäminen 1 - 3-vuotiaalle lapselle. Lapsi saa suubakteerinsa yleensä omilta vanhemmiltaan sylkikontaktien välityksellä. Bakteeritartuntaa voi estää välttämällä sylkikontakteja lapsen kanssa. Lapsen lusikan nuolemista kannattaa välttää. Lapsen suulle ei myöskään kannata suukotella, jotteivät bakteerit siirtyisi aikuisen suusta lapsen suuhun. Hyvä keino bakteeritartunnan estämiseksi ja viivästyttämiseksi on äidin runsas ksylitolipurukumin käyttö lapsen ollessa 1 - 3-vuotias."
Mutta siis tärkeintähän on jänkätä p*skaa vaikka joka paikassa virallisesti todetaan sama asia...
Koitas nyt vähän rauhoittua.
Tuossa jutussa sanottiin paljon muutakin.Luin muutamaankin kertaan, mutta en löytänyt mitään sen tyylistäkään kuin: "Mutta toisaalta voitte huoletta unohtaa tuon aiemman ohjeen jos siltä tuntuu. Paranee ne reiät paikkaamallakin varsinkin jos anoppi loukkaantuu tai AV:lla joku jättiläisvesipää joka EI IKINÄ voi myöntää olevansa väärässä.."
No olisit kopioinut koko jutun sitten, kun piti kopioida jotain.
Tai sitten sä olisit voinut lukea jutun, jonka väitit lukeneesi :D
Hei muumit, hei muumit, hei muuumiiit....
http://ind5.ccio.co/Q2/v9/l8/7a2a80fd066f958ca4c74b2a7b5289a2.jpg?iw=300
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän anopin nyt PITÄÄ saada lihottaa lapsi sairaalloisen ylipainoiseksi, sairastuttaa diabetekseen, tartuttaa karies, vieraannuttaa omasta äidistään, päättää lapsen elmästä kaikin tavoin...
Herää kysymys paljonko hoidatat mukuloitasi anopilla että se ehtii kaiken tuon tekemään.
Meillä myös mies, miehen vanhemmat ja veli tekevät tuota samaa että syöttävät lasta omilla ruokailuvälineillä. Olen sanonut asiasta monta kertaa etteivät tekisi sitä. Miehen veli kerran antoi omalla lusikalla ruokaa lapselle ja selitti sitten kuinka hänellä on paha kurkkutulehdus. En tiedä enää mitä teen noiden kanssa. Mies sanoo että ylireagoin. En nyt tuon takia eroa vielä ihan ottaisi mutta tekisi mieli potkaista perseelle kaikkia heitä.
Vierailija kirjoitti:
No voi hirveää! Voi kamalaa! Voi hirviän kauhian kamalaa kuitenkin, sillä anoppiko oli syönyt paskaa ennen vauvan syöttämistä omalla lusikallaan?
Taidat itse olla se anoppi. Jumalauta, vanha akka pistää pienen lapsen suuhun lusikan, jota on ensin pitänyt omassa, saastaisessa bakteeripesässään. Eihän aikuisetkaan yhteisiä lusikoita käytä. Ihan kuin lapsen suun ja hampaiden terveydellä ei olisi merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan ettei anopilla ollut huuliherppestä. Saisi pikkuinenkin loppuiän riesan jo tuossa iässä.
Aika ajattelematon on ollut.
Ehdotan että anopit kääritään kuplamuoviin ja suihkutetaan käsidesillä AINA ennenkuin astutaan samaan huoneeseen. Tällöinkin huoneen on oltava riittävän iso, että kuuden metrin turvaväli säilyy.
Aika jännä että joku kehtaa vääntää vitsiä herpeksen tartuttamisesta lapselle.
Nimim. äidiltä herpeksen saanut, josta olen kärsinyt kohta 30 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Tuskin maltan odottaa. Minulla on kaksi poikaa joista vanhempi alkanee piakkoin tuottaa lapsenlapsia :D Jos miniä (meillä on toistaiseksi oikein hyvät välit) sekoaa lapsen saatuaan ja alkaa käyttäytymään joidenkin ketjun äitsyköiden tavalla, nauran koko matkan ulko-ovelle jonka laitan lukkoon. Kirotkoon sitten osallistumattomia isovanhempia :D
Jos et saa pilata lastenlastesi hampaita niin et aio olla missään tekemisissä heidän kanssaan?
Tosi mukavalta mummolta kuulostat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja flunssa ja oksennustauti ja mummutauti.
Tiiättekö, yks mun tuttu sai mummultaan flunssan, ja se eteni sillä aivokalvontulehdukseksi ja nyt se on ihan nauris, siis se lapsi.
En mää suosittele minkäänlaista kanssakäymistä. Kannattaa olla varovainen.
Ihanko oikeasti vertaat herpestä flunssaan? Siis ihan oikeasti?
Sinun kaltaistesi sairaiden paskiaisten takia herpes on niin yleinen ongelma. Käyttäydyt niin kuin se ei olisi mikään ongelma jota kannattaa välttää vaan vain pikku vaiva jonka levittämisestä ei ole mitään haittaa.
Häpeäisit. Olet oksettava.
Vierailija kirjoitti:
Jokos ap. ja kaikki tietävät mammat ovat nousseet barrikadeille ja vaatineet jutun oikaisua HS:lta. Eihän se näin voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et anna lapselle sokeria, mehua, hedelmiä, pusua, aivasta, et sairasta huuliherpestä, et saa puuttua vaan hoidat vaan, et arvostele, kehut, et jakele neuvoja ( koska nykyäidit paljon parempia kuin sinä, paska mummu) etkä enää puhu pojallesi.
Näin alkuun tämmöset. Saa suorittaa. Rupee valmistautumaan.Ja jos mokaat paskamummu, et näe poikaasi tai lapsenlastasi enää ikinäää!!! Muahahahahaa!!!!
Niin, se on kuitenkin itse kasvettu tai se puoliso kasvanut terveeksi aikuiseksi tämän taitamattoman henkilön toimista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
" äiti äiti, saanko mä maistaa sun jäätelöä? "
" ei rakas, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun"
" äiti, anna pusu"
" no poskelle vaan, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun. Sitten joudut hammaslääkärille ja sua kidutetaan"
" parasta on kultaseni, kun et ikinä pusuta ketään tai maista ikinä ikinä ikinä ikinä kenenkään jätskiä ja mummusta pysyt kaukana, mummu on ilkeä ja ällöttävä ja tartuttaa sun pieneen suuhun inhottavan bakteerin ja sinun hampaasi tippuvat suusta ja veri lentää"
" karkkia ei saa syödä, kun taas joudut hamnaslääkärille ja saattaa tulla reikä ja äiti joutuu sun takia selittelemään ja sitten äitin alkoholiongelma pahenee tai äiti saattaa joutua sairaalaan lukkojen taakse etkä enää ikinä näe äitiä joten ethän halua äitille sellaista kun se olisi sun syy, ethän??"Oi kuinka ihanan rentoa kasvatusta ja rento elämän asenne.
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....
Kirjoituksesi kertoo sinusta enemmän kuin arvaatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näköjään tosi paljon tietämättömiä urpoja.
Ajatelkaa sen kariesbakteerin sijaan sinne mummon suuhun oksennustauti. Karies tarttuu tismalleen samalla tavalla. Jos on oksennustauti niin silloinkaan ei syödä samalla lusikalla, vaan kaikki syövät omallaan. Oliskohan näin helpompi ymmärtää asia? Jos kariesbakteeria ei saa suuhunsa vauvana, niin todennäköisesti on aivan mielettömän onnellinen ja onnekas, ettei saa reikiä ikinä koskaan elämänsä aikana.
Kariesbakteeri ei tarkoita että reikiä automaattisesti tulee. Se ei myöskään tarkoita että hampaita pitää hoitaa hirvittävän tarkasti ja syömisiä rajoittaa, jotta hampaat pysyvät kunnossa.
Nyt sinulla ap. ja monella muulla on vanhaa tietoa, sillä jo vuosia tutkimustulokset, myös kansainväliset, eivät tue väitteitäsi. Googlaamalla löydät uutta tietoa, kun lääketiede on mennyt eteenpäin.
Enkä ap. olisi anteeksipyynnön paikka, niin anopilta, kuin juhlan emältä, aiheuttamasta mielipahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" äiti äiti, saanko mä maistaa sun jäätelöä? "
" ei rakas, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun"
" äiti, anna pusu"
" no poskelle vaan, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun. Sitten joudut hammaslääkärille ja sua kidutetaan"
" parasta on kultaseni, kun et ikinä pusuta ketään tai maista ikinä ikinä ikinä ikinä kenenkään jätskiä ja mummusta pysyt kaukana, mummu on ilkeä ja ällöttävä ja tartuttaa sun pieneen suuhun inhottavan bakteerin ja sinun hampaasi tippuvat suusta ja veri lentää"
" karkkia ei saa syödä, kun taas joudut hamnaslääkärille ja saattaa tulla reikä ja äiti joutuu sun takia selittelemään ja sitten äitin alkoholiongelma pahenee tai äiti saattaa joutua sairaalaan lukkojen taakse etkä enää ikinä näe äitiä joten ethän halua äitille sellaista kun se olisi sun syy, ethän??"Oi kuinka ihanan rentoa kasvatusta ja rento elämän asenne.
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....Menee vähän sivuraiteille, mutta älkää nyt taivaan tähden pelotelko enää vuonna kaksituhattaseitsemäntoista lapsianne sillä hammaslääkärillä! Kiva kun hoitotuoliin istuu toistietoiseksi säikytelty kolmevuotias, joka ei suostu edes tarkastuksessa avaamaan suutaan, kun pelkää, että porataan ja sattuu. Ne reiät sattuvat, hammaslääkäri auttaa.
t. hammashoitaja
Meillä oli vielä niin taitava hammaslääkäri, että hoiti homman ilman poraa.
Ja oikeasti, en ole kyllä voinut sille mitään, että pojalle kaksi reikää tuli, niin on hyvin hoidettu hampaat kuin vain mahdollista.
En jaksa tuosta kyllä syyllisyyttä kantaa.Ei reikää tai kahta tarvitse hävetä, jos kotihoito on oikeasti kunnossa. :) Ihan jokainen tk:n hammaslääkäri, joka lasten kanssa tekee töitä, on nähnyt sellaisia purukalustoja alle kouluikäisilläkin, ettette voi uskoakaan. Niitä ei saada sillä, että mummo kerran antaa kakkua samalla lusikalla, joskus juodaan pillimehua tai unohdetaan harjata hampaat aamulla. Niitä vanhempia, joiden lapsilta täytyy alkaa puhki karioituneita maitohampaita (tai ekoja rautahampaita) poistaa tms., ammattilaiset katsovat pitkään ja on niitä lastensuojeluilmoituksiakin tehty...
Mutta hienoa, että teille tuli hyvä kokemus taitavasta hammaslääkäristä! :)
t. se sama hh
Mulla oli aika paljon reikiä jo maitohampaissa, varmaan kaikissa on reikä jotka on tallessa rasiassa. Sitten myös jo lapsena jouduttiin usea (maito) kulmahammas poistamaan kun tuli ihan kunnon tulehdukset. Vanhempani olivat ilmeisesti syöttäneet samalla lusikalla. Hampaita oli harjattu ja yritetty hoitaa ja ksylitolia annettu. Missähän vika? Aika hirveää tämä oli kun jo lapsena niin paljon piti kivuliaita paikkauksia ja hampaiden poistoja tehdä. Reikiä on ollut lapsuuden jälkeenkin aina tosi paljon ja muutama juurihoito tehty. Eipä tehty lasua mun vahemmista 90-luvulla.
Moni hoitaa hampaita väärin ja samalla tuhoaa ne. Harjataan hampaat heti ruokailun jälkeen ja suojaava hammaskiille tuhoutuu. Liian monta syömis-/juomiskertaa päivässä, normaalien ruokailujen lisäksi monta kertaa napostelua, urheilujuomaa, hapollisia juomia jne. Nykyään monilla SodaStreamit ym. eikä tajuta kuinka tuhoisia nuo happojuomat on hampaille. Moni juo janoonsa jatkuvasti vichyvettä yms.
Väärä harjaustekniikka, ei puhdisteta hammasvälejä jne.
Samalla lusikalla syöttäminen ei ole hyvä juttu, mutta myöskin se että syöttää kakkua juuri kiinteät aloittaneelle on myös kiellettyä ilman vanhempien lupaa. Jos vanhemmat eivät tiedä mitä lapselle on syötetty ja vauva saa vaikean allergisen reaktion, niin mitäs sitten tehdään. Viljatuotteita ei suositella alle 5 kk nykyään. Lisäksi se vauva olisi voinut tukehtua siihen kakkuun, vauvan ikää ei nyt kerrottu. Eli olisin tosissani huutanut pää punaisena kyseiselle anopille, että ilman vanhempien lupaa ei lapselle syötetä mitään.
fluorin saanti voi olla vaarallista, varsinkin lapsille.