Lyhyelläkin kävelymatkalla hengästyttää ja hikoiluttaa, onko kuntoni ihan paska vai jossain vikaa?
Ei välillä tarvitse kävellä kuin parisataa metriä niin hengästyttää, ja jossain vaiheesaa iskee kaamea tuskanhiki ja voimattomuus. Portaita kulkiessa kolmanteen kerrokseen hengästyttää. Olen perusterve 27v nainen.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hikoilin ja hengästelin apteekkiin. Ostin elivo - nimistä rautavalmistetta, jossa lisänä b ja c - vitamiineja. Suunniteltu herkkävatsaisille. Katsotaan auttaako.
-ap
Elivossa on vain 25mg rautaa, eli olon kohentuminen voi kestää pitkään. C-vitamiini kyllä edistää imeytymistä, mutta yleensä anemiaan suositellaan rautalääkkeitä, joissa on vähintään 50mg rautaa/päivä. Toisaalta taas vähärautaisempi valmiste sopii yleensä vatsalle paljon paremmin. Toivottavasti olosi kohenee pian!
Joo mulla on herkkä vatsa, ja tuota suositeltiin herkkävatsaiselle :) toivottavasti siitä on apua! Koetan lisäksi liikkua hissukseen, ja saada nukuttua hyvin.
-ap
Nyt neljättä päivää rautatablettikuuri menossa.
-ap
Olen tuon yhden kohtalotoveri, lääkärien mukaan kaikki kunnossa paitsi pää - olen vaan masentunut. Nyt hyvän matkaa hoitamassa itseäni kuntoon. Aloitin raudan 50 mg, se auttoi ihan pikkiriikkisen. Nostin 100 mg, alkoi tulla selvä vaste, joka katosi viikon jälkeen. Nostin 200 mg ja sillä on olo pysynyt noususuuntaisena.
Ironista on se, että suolisto-ongelmat eivät ole ainakaan pahentuneet raudalla vaan ehkä vähän vähentyneet. Toki syön joitain muitakin ravintolisiä esim. Ihmisperäisiä maitohappobakteereja.
Ihan huippua, että olen saamassa elämäni takaisin!
Mahdotonta sanoa tuon kuvauksen perusteella. Jos tämä oire on tullut yhtäkkiä, niin sitten ehdottomasti lääkäriin. Jos se on pitkän liikkumattomuuden tulos, niin ei mikään kovin ihmeellinen asia. Ongelma voi olla myös jossain määrin psyykkinen.
Tuskin siitä haittaa on, että käy lääkärissä ja tehdään hieman tutkimuksia. Noita kannattaisi tehdä muutenkin tasaisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Miten menee ap?
Tässähän tämä. Kaksi viikkoa syönyt nyt rautatabletteja. Eilen mitattu pikahb näytti 134. Olo ehkä vähän parempi. Mitä nyt väsyttää koko ajan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon yhden kohtalotoveri, lääkärien mukaan kaikki kunnossa paitsi pää - olen vaan masentunut. Nyt hyvän matkaa hoitamassa itseäni kuntoon. Aloitin raudan 50 mg, se auttoi ihan pikkiriikkisen. Nostin 100 mg, alkoi tulla selvä vaste, joka katosi viikon jälkeen. Nostin 200 mg ja sillä on olo pysynyt noususuuntaisena.
Ironista on se, että suolisto-ongelmat eivät ole ainakaan pahentuneet raudalla vaan ehkä vähän vähentyneet. Toki syön joitain muitakin ravintolisiä esim. Ihmisperäisiä maitohappobakteereja.
Ihan huippua, että olen saamassa elämäni takaisin!
Hei tosi hienoa! Mulla on siis toivoa vielä.
-ap
Onko hemppa katsottu? Minulle tuollaista teki ihanvain alhainen hemoglobiini!
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta sanoa tuon kuvauksen perusteella. Jos tämä oire on tullut yhtäkkiä, niin sitten ehdottomasti lääkäriin. Jos se on pitkän liikkumattomuuden tulos, niin ei mikään kovin ihmeellinen asia. Ongelma voi olla myös jossain määrin psyykkinen.
Tuskin siitä haittaa on, että käy lääkärissä ja tehdään hieman tutkimuksia. Noita kannattaisi tehdä muutenkin tasaisin väliajoin.
Joo oli lääkärin kanssa puhetta tossa muutama viikko sitten, että voisi tehdä perusteelliset labrat kesämmällä, mutta ehkä ne voisi ottaa jo aiemmin..
-ap
Minulla ollut sama vika monen monta vuotta. Jopa silloin kun olin hyvässä kunnossa ja normaalipainoinen, liikunta teki tuskaa ja välillä tuntuu etten saa henkeä.
Oireet ovat pahentuneet ylipainon myötä, jota on kertynyt koska olen alkanut inhoamaan liikuntaa sen aiheuttaman pahan olon takia.
Lääkärin mukaan pitäisi vain liikkua enemmän, en ole päässyt tutkimuksiin. Olisi pitänyt mennä silloin kun olin normaalipainossa. Nyt kukaan ei ota ongelmaani vakavasti. :/
Vierailija kirjoitti:
Pikahemppa 134 eilen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut sama vika monen monta vuotta. Jopa silloin kun olin hyvässä kunnossa ja normaalipainoinen, liikunta teki tuskaa ja välillä tuntuu etten saa henkeä.
Oireet ovat pahentuneet ylipainon myötä, jota on kertynyt koska olen alkanut inhoamaan liikuntaa sen aiheuttaman pahan olon takia.
Lääkärin mukaan pitäisi vain liikkua enemmän, en ole päässyt tutkimuksiin. Olisi pitänyt mennä silloin kun olin normaalipainossa. Nyt kukaan ei ota ongelmaani vakavasti. :/
Hööh :/ eli ehkö olemme molemmat vaan tosi rapakuntoisia? Mä oon vähä jämähtäny kotiin kaikenlaisten asioiden ja tapahtumien takia, niin kai se kuntokin on sitten romahtanut ihan nolliin..
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, ja minulla todettiin raskauden yhteydessä lievä veren hyytymishäiriö. Kysyin voisiko tämä vaikuttaa hengästymiseeni, ei kuulemma voi, huono kunto vain.
Kävelin kauppaan. Ulkona +3,4°C. Tuulee ja sataa. Mulla ohuet pitkikset ja sade/tuulihousut. Toppi, ohut paita ja sade/tuulitakki. Ohut pipo päässä. Talvitennarit. Selässä reppu. Pääsin kauppaan, oli kuuma, sitä ennen sopiva. Keräsin ostokset, maksoin, ja lähdin kotiin. Puolivälissä kotimatkaa kaamea hiki ja huono olo ja jalat tuntu heikoille. Pääsin kotiin, käväisin suihkussa ja nyt hengittelen sohvalla. Matkaa oli 1,2km yhteensä Google Mapsin mukaan. Ei tää tunnu normaalille.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikahemppa 134 eilen.
-ap
Entäs varastorauta eli ferritiini? Mikä on sen taso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikahemppa 134 eilen.
-ap
1.6.2016 ferritiini ollu 10.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikahemppa 134 eilen.
-ap
-ap
No mikä se ferritiini on nyt? 50? 100? Tuskin, koska jos olisi, et olisi puolikuollut.
Ap, oliko sulta otettu kilpparit ja koska ja mitä oli? En nyt ehdi selata koko ketjua. Voisi olla liikatoimintaa.
Paljonko syke? Levossa ja kävellessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikahemppa 134 eilen.
-ap
-ap
No mikä se ferritiini on nyt? 50? 100? Tuskin, koska jos olisi, et olisi puolikuollut.
Ei ole katsottu. Ensiviikolla lääkäriaika, niin pyydän kattavat verikokeet.
-ap
Vähän tutun kuuloista. Itsellä myöskin paniikkihäiriö, mutta hyvin vähän kohtauksia. Ennen jaksoin shoppailla vaikka koko päviän, nyt tilaan netistä. En jaksa mennä isoihin kauppakeskuksiin. Citymarkettikin on liian iso.
Kannattaa kyllä mennä lääkäriin, itse ajattelin ottaa yhteyttä, jos ei rautalääkitys ala tehoamaan.
-ap