Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhyelläkin kävelymatkalla hengästyttää ja hikoiluttaa, onko kuntoni ihan paska vai jossain vikaa?

Vierailija
20.03.2017 |

Ei välillä tarvitse kävellä kuin parisataa metriä niin hengästyttää, ja jossain vaiheesaa iskee kaamea tuskanhiki ja voimattomuus. Portaita kulkiessa kolmanteen kerrokseen hengästyttää. Olen perusterve 27v nainen.

Kommentit (189)

Vierailija
101/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä iski väsymys, kun on monenmonta yötä mennyt vähemmillä unilla kuin tarve olisi, ja nukkunut pätkissä. Semmone kuumeinen tööt olo, vaikka ei ole kuumetta.

No huomenna selviydyn apteekkiin.

-ap

Vierailija
102/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiini on 145,  verenpaine 100/70. Perussairautena mulla on suolistosairaus.

Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä sinulla on esim. ferritiini, B12 ja muut tärkeät arvot. En yhtään ihmettelisi jos sinultakin löytyisi anemia, ja puutteita yhdestä jos toisesta vitamiinista koska suolistosairaudet tekee sen, ettei rauta, vitamiinit jne imeydy tarpeeksi hyvin.

En tiedä onko multa otettu koskaan noita arvoja, en ainakaan muista eikä Kannastakaan selvinnyt mitään. Muistan ainoastaan, että viimeisimmässä verikokeissa b trombosyytit sekä leukosyytit olivat hieman koholla. Pahimpina hetkinä hemoglobiinini oli 150, vaikka olin ulostanut runsaasti verta melkein puolen vuoden ajan useamman kerran päivässä, tosin tuolloin olin muutenkin todella kuivunut.

Keväällä on kontrollikäynti tulossa, voisin kuvailla oireeni ja pyytää mittauttaa nuo arvot. Vai haluaisitko vinkata, mitkä arvot kannattaa verestä tutkituttaaa? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et tupakoi.Ryhdy harrastamaan liikuntaa ihan säännöllisesti,jos et aikaisemmin ole harrastanut.Hankin itselleni polkupyörän ja alkuun se oli raskaantuntuista,mutta kesänkuluessa pyörämatkat piteni ja ne alun pyörämatkat ei tuntunut enää missään.

Vierailija
104/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et tupakoi.Ryhdy harrastamaan liikuntaa ihan säännöllisesti,jos et aikaisemmin ole harrastanut.Hankin itselleni polkupyörän ja alkuun se oli raskaantuntuista,mutta kesänkuluessa pyörämatkat piteni ja ne alun pyörämatkat ei tuntunut enää missään.

Jos kunto huonontunut nopeasti,ensin lääkärinpakeille,ennenkuin aloittaa kunnonkohotus liikuntaa.

Vierailija
105/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tupakoi, hyh! En käytä edes alkoholia. Polvissani on kondromalasia ja vasemmassa nilkassa jonkinlainen vaurio, niin hankaloittavat liikkumista.

-ap

Vierailija
106/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä!!!? kierukasta huolimatta raskaana ja menkat??????

Kuinka pitkällä olit kun sait tietää?

Sori, ohis ap:lle, menkat tuli epäsäännöllisemmin ja niukempana, mutta luulin että johtuu kierukasta (oli vasta laitettu). Viikkoja oli 16, eli käytännössä aborttia ei voinut edes miettiä, ainakin siihen olis tarvittu joku erityislupa. Ap:lle vielä tsemppiä, toivottavasti vaivaan löytyy syy!

Vierailija
107/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa?

Vierailija
108/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut samantyyppisiä oireita jo muutaman vuoden, mutta olen ajatellut ne ihan normaaliksi / huonoksi kunnoksi.

Itsekin hengästyn todella helposti, henkeä täytyy oikein haukkoa jotta saa hengitettyä. Tuolloin kurkkuun kertyy paljon limaa. En saa hyvää oloa liikunnasta, vaan pikemminkin olo on entistä voimattomampi sekä väsähtäneempi. Haukottelen myös todella paljon liikuntasuorituksen aikana.

Hemoglobiini on 145,  verenpaine 100/70. Perussairautena mulla on suolistosairaus. Leposyke oli yhdessä vaiheessa jatkuvasti 110, jolloin lääkäri epäili kilpirauhasen liikatoimintaa mutta koska arvot olivat viitearvoissa niin lopulta diagnosoi minulle huonon kunnon. Olen 25-vuotias 165cm/59kg eli ylipainostakaan ei ole kyse :( Ehkä mulla on vain onnettoman huono kunto.

Ei varmaankaan ole huono kunto. Ymmärräthän ,että varsinkin kun on suolistosairaus, niin sieltä suolistosta ei mitään imeydy. Ja sitten tulee puutosoireita vähän kaikista vitamiineista ja raudoista.

Mittaa yksityisellä sitten vaikka ferritiini , transferriinireseptorit ja d-vitamiinitasot ainakin.

Lisäksi , jos alkaa olla ravintoainepuutoksia ,alkaa myös kilpirauhasen toiminta piiputtaa. Ja sitten olo onkin jo todella paska.

Suolistolla on todella suuri merkitys ihmisen terveydelle. Ota isoja määriä laadukkaita maitohappobakteereja.

Kai olet poistanut ,ainakin kokeeksi ruokavaliostasi maidon ,viljat ,sokerin ja karrageenin?

Ja se ferritiini arvo tulisi olla siellä ylärajoilla.

Eivät lääkärit näitä osaa katsoa kokonaisuutena. Minäkin olen joutunut itse hoitaa itseni kuntoon kun ainoastaan mielialalääkkeitä tarjottiin hengen haukkomiseen , väsymykseen ja paleluun.

Ja lukuisia muitakin oireita oli.

Punasoluarvot /punasoluindeksit olivat reilusti viitteen alapuolella ,mutta kun se hb oli 120 , niin tk-lääkärin mielestä väsymykseni johtui siitä että minulla oli lapsia ja että "joillakin se serotoniini vaan tuppaa laskemaan" .

No , nyt kaksi vuotta laadukkaita ravintolisiä syöneenä , mukaanlukien rautaa ja kilpirauhaslääkityksellä , voin mainiosti.

Kiitos siitä ei todellakaan kuulu lääkäreille!

lenkkikin luistaa ,ei mene hapoille ja henkeä ei ahdista yhtään. Alkuarvoina tsh normaali , t4v alle viitteen ja hb 120. ferritiiniä ei edes julkisella mitattu ja punasoluindeksien matalalla tasolla ei kuulemma ollut väliä.

Lääkärit eivät hoida ihmistä , vaan laboratorioarvoja ,kokonaisuutta ei osata katsoa ja lääkkeitä määrätään ihan hakuammunnalla , varsinkin mielialalääkityksiä.

Ottakaa itse selvää ja maksakaa haluamanne labrat itse yksityisen kautta , syökää monipuolisesti puhdasta ja laadukasta ruokaa , ja d-vit. Ja omega3 ja monivitamiini ravintolisinä.

Vierailija
109/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisilla oireilla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta.

Vierailija
110/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilin ja hengästelin apteekkiin. Ostin elivo - nimistä rautavalmistetta, jossa lisänä b ja c - vitamiineja. Suunniteltu herkkävatsaisille. Katsotaan auttaako.

-ap

Vierailija
111/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti auttaa.

Vierailija
112/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sun ikäisenä noi oireet ap ja kilpirauhasen liikatoiminta.

Vierailija
113/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sun ikäisenä noi oireet ap ja kilpirauhasen liikatoiminta.

Multa on tutkittu kilppariarvotkin toissa ja viime vuonna.

-ap

Vierailija
114/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina huono kunto, eikä siihen auta mikään. Olen aina se joka puuskuttaa portaissa ja joutuu hidastamaan kävelyvauhtiaan. Jouduin jättämään penskana kaikki liikuntaharrastukset kesken kun fysiikka ei kestänyt, ja cooper meni hikisesti läpi kuukauden rääkkiharjoittelun jälkeen. Kaikki mahdolliset sairaudet on testattu, eikä mitään ole löytynyt.

Vierailija
115/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljonkohan ne oli? TSH olisi hyvä olla alle 2, vaikka Suomessa viitearvot on 0,4-3,6 tai jossain ilmeisesti vielä vanhat arvot eli 0,4-10. Alhainen T4v voi kertoa myös raudan puutteesta (viitteet vaihtelee, usein n. 10-21, suositus yläkolmanneksessa).

Ainakin minulla vasta rautakuuri alkoi nostaa T4v:tä.

Myös munuaisongelmat voi aiheuttaa henhästyneisyyttä ja huonoa kuntoa.

Vierailija
116/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama! En ole edes jaksanut shoppailla pitkään aikaan, kauppakassien kantaminen rasittaa, kyykistyminen hengästyttää ja jopa maatessa täytyy välillä haukkoa happea. Minulla on paniikkihäiriö ja siihen lääkitys, mutta en saa kohtauksia yksin kotona. Eli hengen haukkominen ei johdu siitä. Epäilen jotain häikkää sydämessä tai ehkä astmaa. Tai kilpirauhasen vajis, tai kaikkia niitä. En ole edes mikään läskipallo. Lääkäriin täytyy mennä kunhan jaksaa. Niin paljon muitakin asioita joiden takia täytyisi rampata testeissä sun muissa, että ei meinaa jaksaa. Olen myös helkkarin väsynyt nykyään ja en tosiaan jaksa edes shoppailla, vaikka haluan uusia vaatteita. Lähipäivinä menen kyllä shoppaamaan, mutta tuskin viivyn montaa tuntia. Ennen meni helposti jopa 6 h ostosreissuilla. Kyllä!

Vierailija
117/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välillä tarvitse kävellä kuin parisataa metriä niin hengästyttää, ja jossain vaiheesaa iskee kaamea tuskanhiki ja voimattomuus. Portaita kulkiessa kolmanteen kerrokseen hengästyttää. Olen perusterve 27v nainen.

Lukematta muiden kommentteja sanon Mene heti lääkäriin

Ei ole normaali tilannetta

Voi olla vaikka mikä sairaus sinulla

Itselläni tuollaisilla oireilla löytyi sydämen vajaatoiminta

Vierailija
118/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikoilin ja hengästelin apteekkiin. Ostin elivo - nimistä rautavalmistetta, jossa lisänä b ja c - vitamiineja. Suunniteltu herkkävatsaisille. Katsotaan auttaako.

-ap

Elivossa on vain 25mg rautaa, eli olon kohentuminen voi kestää pitkään. C-vitamiini kyllä edistää imeytymistä, mutta yleensä anemiaan suositellaan rautalääkkeitä, joissa on vähintään 50mg rautaa/päivä. Toisaalta taas vähärautaisempi valmiste sopii yleensä vatsalle paljon paremmin. Toivottavasti olosi kohenee pian!

Vierailija
119/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sain aikoinani kilpparilääkkeen juurikin alhaisen t4 v perusteella (meni jo viitteen alle)

kukaan ei katsonut muuta kuin hb :n , koska se oli 125 niin rautaa ei otettu puheeksi.

olin silloin mielestäni todella aneeminen ja kalpea ,perinteiset anemian oireet, mutta uskoin sokeasti lääkäriä,että rauta-arvot ok (vaikka eivät tod. olleet).

mielialalääkkeitä tarjottiin ,no en todellakaan ottanut , vaan tiesin ,että minulla on vähintään kilpparin vajaatoiminta.

mutta , JOS rautavarastoni (ferritiini yms.) olisi silloin tutkittu , ja nähty että ne ovat olemattomat , olisinko pärjännyt pelkällä kunnon rautakuurilla silloin ja välttynyt kilpirauhaslääkitykseltä ??

nyt olen siis lääkityksellä ja sen lisäksi joudun välillä ottamaan rautakuureja. Thyroxin tosin tuntuu auttaneen kyllä vaikeimpiin oireisiin ,mutta olisinko silloin saanut oireet katoamaan pelkällä raudalla....?

mutta tk -"lääkärin" mielestä ssri-lääkitys olisi ollut oikea ratkaisu! en koskaan enää luota tk -lääkäreihin. Eivät muuta tee kuin rikastuta lääkeyhtiöitä.

Vierailija
120/189 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonkohan ne oli? TSH olisi hyvä olla alle 2, vaikka Suomessa viitearvot on 0,4-3,6 tai jossain ilmeisesti vielä vanhat arvot eli 0,4-10. Alhainen T4v voi kertoa myös raudan puutteesta (viitteet vaihtelee, usein n. 10-21, suositus yläkolmanneksessa).

Ainakin minulla vasta rautakuuri alkoi nostaa T4v:tä.

Myös munuaisongelmat voi aiheuttaa henhästyneisyyttä ja huonoa kuntoa.

Ne oli ihan kunnossa. Tämä myös sisätautilääkärien mielipide.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi