Lyhyelläkin kävelymatkalla hengästyttää ja hikoiluttaa, onko kuntoni ihan paska vai jossain vikaa?
Ei välillä tarvitse kävellä kuin parisataa metriä niin hengästyttää, ja jossain vaiheesaa iskee kaamea tuskanhiki ja voimattomuus. Portaita kulkiessa kolmanteen kerrokseen hengästyttää. Olen perusterve 27v nainen.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Ap, oliko sulta otettu kilpparit ja koska ja mitä oli? En nyt ehdi selata koko ketjua. Voisi olla liikatoimintaa.
Paljonko syke? Levossa ja kävellessä?
Ne on katsottu 2015 ja 2016 ja olivat silloin kuullemma kunnossa. Voin koettaa etsiä ne kanta.fi:stä, millä lyhenteillä ovat? Mittaan sykkeen kun kohta käyn maate hetkeksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaa tarkistuttaa keuhkot.
Milläs ne katsotaan?
-ap
Tarkistuta sydän ja keuhkot. Jos ei löydy mitään vikaa, niin sitten oletettavasti kuntosi on vain huono. Kunto paranee nopeasti, jos vaan jaksat harrastaa liikuntaa edes pari kertaa viikossa. Olet vasta 27, joten nuorella iällä on helpompaa laittaa itsensä kuntoon. Kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, koska vanhempana kunnon kohottaminen on huomattavasti haastavampaa.
Suoliston (Candida) ryöstäytynyt hiiva. Vatsavaivat myös kielivät siitä. Hiiva voi myös aiheuttaa totaalisen kunnon romahduksen. Itse jaksoin vaivoin käydä lähikaupassa, vaikka olin aiemmin ollut todella hyvässä kunnossa. Kauppamatkan jälkeen oli pakko mennä sohvalle lepäämään ja tuntui, että lepääminenkään ei auttanut uupuneeseen ja kuumeiseen tuntuiseen oloon. Joskus palautumiseen meni koko päivä.
Jätin hiilarit pois ruokavaliosta ja paranin noin viikossa parissa. Olin ollut useamman vuoden kipeä tätä ennen.
Mulla ainakin juuri yritti joku flunssa päälle, ei ollut muita oireita kuin nenä hieman tukossa ja hengästyin helposti. Minäkin ehdin miettiä, että johan on kunto mennyt huonoksi, mutta sitten yhtenä päivänä pari kertaa yskitti ja tajusin, että olikin vain flunssa menossa hyvin lievillä oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistuta sydän ja keuhkot. Jos ei löydy mitään vikaa, niin sitten oletettavasti kuntosi on vain huono. Kunto paranee nopeasti, jos vaan jaksat harrastaa liikuntaa edes pari kertaa viikossa. Olet vasta 27, joten nuorella iällä on helpompaa laittaa itsensä kuntoon. Kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, koska vanhempana kunnon kohottaminen on huomattavasti haastavampaa.
Se voi olla että kunto on huonontunut. Loppuvuodesta 2015 olin aika paljon sairaalassa tutkimuksissa, tammikuussa 2016 leikattiin sappirakko (monen kk huonok olon ja kipujen jälkeen) ja siitä kesti toipua, ja syyskuussa 2016 lähti iso munasarjakysta kärsittyäni jo pitkään etovasta oloasta, hikoilusta ja kivuista.
En oo puoleentoista vuoteen voinut liikkua samalla tavalla kuin ennen, ehkä se on nyt vaatinut veronsa.
Rakastan valokuvaamista ja mulla on koira, jonka kanssa tulee ulkoiltua. Miten mun kannattaisi alottaa kunnon kohentaminen?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin juuri yritti joku flunssa päälle, ei ollut muita oireita kuin nenä hieman tukossa ja hengästyin helposti. Minäkin ehdin miettiä, että johan on kunto mennyt huonoksi, mutta sitten yhtenä päivänä pari kertaa yskitti ja tajusin, että olikin vain flunssa menossa hyvin lievillä oireilla.
Mulla on ollu tässä lievää lämpöilyä, vähän kurkku karheana ja toisinaan nenä tukkeessa. Vasta sairastin streptokokkiG angiinan reilu kuukaus takaperin.
-ap
Paska kunto ja paska ruokavalio. Vitamiini ja mineraali vajeet.
Kilpirauhanen voisi selittää, jos syke korkea. Mutta tuo kaikki muukin sairastelu, eihän sulla ole kotona tai töissä sisäilmaongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Paska kunto ja paska ruokavalio. Vitamiini ja mineraali vajeet.
Paljon mahdollista.
-ap
En tiedä painostasi, mutta karsisin herkut joka tapauksessa kertaan viikossa. Otat vaikka lauantain tai perjantain herkuttelupäiväksi. Alkoholia jos juot niin kuukausi kokonaan ilman. Ruokavalioon kasviksia, vähärasvaista lihaa ja kalaa. Kalaa kerran tai kaksi viikossa. Korvaa spagetti linsseillä, pavuilla tai täysjyväriisillä. Jätä einekset kauppaan. Lisäproteiinina voit lisätä salaattiin tonnikalaa tai raejuustoa tai molempia. Pähkinöitä voit halutessasi syödä kourallisen päivässä. Vitamiinilisää kannattaa syödä esim. yksi monivitamiini päivässä ja siihen päälle C-vitamiinilisää tabletti. Vaihtele ruuanlaitossa oliiviöljyn ja auringonkukkaöljyn välillä. Jauhettua maksaa on helppo lisätä kerran parissa viikossa jauhelihan sekaan. Maksasta saa paljon A-vitamiinia. Tee aina ruuat itse ja varmistu, mitä suuhusi laitat. Marjoja on hyvä syödä, jos niitä on saatavilla. Jos käytät maitotuotteita, niin jätä rasvattomat kauppaan ja käytä sen sijaan pienempi määrä rasvaisia maitotuotteita. Liikunta kannattaa aloittaa maltillisesti. Lisää kävelylenkkien pituutta ja nopeutta. Merkitse kilometrit päiväkirjaan, niin voit aina palata taaksepäin ja varmistaa, että olet lisännyt määrää. Jos sinulla on polkupyörä, niin pyöräile välillä. Jos polvet kestää ja kävely käy tylsäksi, voit kokeilla pientä juoksulenkkiä tai lisätä pieniä määriä juoksua kävelylenkkiisi. Jos pystyt juoksemaan 3 km helposti, niin kokeile seuraavalla viikolla 5 km, sitten 7 km jne. Lisää juoksukilometrien määrää kuitenkin maltillisesti, ettei keho mene ihan seis heti alkuunsa. Ensin kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä ja varmistua, että olet todellakin terve. Puolikuntoisena ei kannata liikkua tai pahennat vain tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhanen voisi selittää, jos syke korkea. Mutta tuo kaikki muukin sairastelu, eihän sulla ole kotona tai töissä sisäilmaongelmaa?
En oo töissä. Talo on alle 2v vanha kerrostalo, niin en usko että olisi sisäilmaongelmaa.
Syke äsken 100/min kun tulin koiran kanssa ulkoa 3krs rappuset ylös.
-ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä painostasi, mutta karsisin herkut joka tapauksessa kertaan viikossa. Otat vaikka lauantain tai perjantain herkuttelupäiväksi. Alkoholia jos juot niin kuukausi kokonaan ilman. Ruokavalioon kasviksia, vähärasvaista lihaa ja kalaa. Kalaa kerran tai kaksi viikossa. Korvaa spagetti linsseillä, pavuilla tai täysjyväriisillä. Jätä einekset kauppaan. Lisäproteiinina voit lisätä salaattiin tonnikalaa tai raejuustoa tai molempia. Pähkinöitä voit halutessasi syödä kourallisen päivässä. Vitamiinilisää kannattaa syödä esim. yksi monivitamiini päivässä ja siihen päälle C-vitamiinilisää tabletti. Vaihtele ruuanlaitossa oliiviöljyn ja auringonkukkaöljyn välillä. Jauhettua maksaa on helppo lisätä kerran parissa viikossa jauhelihan sekaan. Maksasta saa paljon A-vitamiinia. Tee aina ruuat itse ja varmistu, mitä suuhusi laitat. Marjoja on hyvä syödä, jos niitä on saatavilla. Jos käytät maitotuotteita, niin jätä rasvattomat kauppaan ja käytä sen sijaan pienempi määrä rasvaisia maitotuotteita. Liikunta kannattaa aloittaa maltillisesti. Lisää kävelylenkkien pituutta ja nopeutta. Merkitse kilometrit päiväkirjaan, niin voit aina palata taaksepäin ja varmistaa, että olet lisännyt määrää. Jos sinulla on polkupyörä, niin pyöräile välillä. Jos polvet kestää ja kävely käy tylsäksi, voit kokeilla pientä juoksulenkkiä tai lisätä pieniä määriä juoksua kävelylenkkiisi. Jos pystyt juoksemaan 3 km helposti, niin kokeile seuraavalla viikolla 5 km, sitten 7 km jne. Lisää juoksukilometrien määrää kuitenkin maltillisesti, ettei keho mene ihan seis heti alkuunsa. Ensin kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä ja varmistua, että olet todellakin terve. Puolikuntoisena ei kannata liikkua tai pahennat vain tilannetta.
Kiitos näistä neuvoista! Alkoholia en käytä ollenkaan. Täytyy ensiviikolla puhua lääkärin kanssa kaikesta tarkasti, pyytää ne verikokeetkin ja jos kaikki on ok, niin sitten vaan kohentamaan kuntoa hiljalleen.
-ap
Mulla joku aika sitten oli kokoajan muuten ihan normi olo. Mutta kilometrinkin käveltyäni hengästyin ja ja voimat loppui tyystin. Tuskahiki tuli. Viikon sinnittelin ja menin lääkäriin. Endo oli tehnyt keuhkoon reijän. Mitään muita oireita ei ollut.
Voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulla oli yksi noista oireista siis mene verikokeeseen
Vierailija kirjoitti:
Mulla joku aika sitten oli kokoajan muuten ihan normi olo. Mutta kilometrinkin käveltyäni hengästyin ja ja voimat loppui tyystin. Tuskahiki tuli. Viikon sinnittelin ja menin lääkäriin. Endo oli tehnyt keuhkoon reijän. Mitään muita oireita ei ollut.
Ohhoh :O miten toivuit?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulla oli yksi noista oireista siis mene verikokeeseen
Täytyy pyytää ne kokeet.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ja voi olla liikatoimintakin ihan yhtä hyvin. Etenkin tuo hien pukkaaminen viittaisi sinne suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh :O miten toivuit?
-ap
Ihan ok loppujen lopuksi. Tästä on nyt aikaa 3 vuotta. 5kk meni sairaalassa ja kylki on edelleen tunnoton leikkauksesta. Ei kiva.
Ap:n kannattaa tarkistuttaa keuhkot.