Lyhyelläkin kävelymatkalla hengästyttää ja hikoiluttaa, onko kuntoni ihan paska vai jossain vikaa?
Ei välillä tarvitse kävellä kuin parisataa metriä niin hengästyttää, ja jossain vaiheesaa iskee kaamea tuskanhiki ja voimattomuus. Portaita kulkiessa kolmanteen kerrokseen hengästyttää. Olen perusterve 27v nainen.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mä täällä ohiksena kysyisin, jos sopii?
Mulla ferritiini oli viime keväänä 24 ja viime syksynä 35. Lääkärin mielestä nämä olivat ok?
Olen itse käsityksessä, että se pitäisi huidella siellä sadan pinnassa?
Millä lyhenteellä se on labrakokeissa?
-ap
P-Ferrit
Katoin omakannasta labratuloksia. Viime kesänä otettu laaja verenkuva.
P-Ferrit 10.
-ap
Tuolla arvolla sinulla on anemia. Minulla oli 20, ja sitäkin sanottiin erittäin matalaksi. Ihannearvo on käsittääkseni yli 100.
En ehtinyt lukea ketjua, joku muu varmaan laittanutkin jo tämänkin vaihtoehdon. Mull oli samankaltaista. Raudanpuute. Hemoglobiini oli hyvä, mutta rautavarasto liian vähän (pitää olla viitearvon puolivälissä). Hengästyi vähästäkin ja etenkin rappusissa tai pienessäkin ylämäessä askel tosi raskas. Muutenkin väsytti ja oli ihan sumussa.
Mulla oli olo ferritiinillä 30 vielä asteella zombiameeba. Kun taso 50 lähestyi, alkoivat aivotkin herätä henkiin ja hapensaanti myös. Kas vaan askel nousi taas kepeästi portailla ilman yhtäkään treenituntia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini oli viime keväänä 24 ja viime syksynä 35. Lääkärin mielestä nämä olivat ok?
Lääkärisi on väärässä ja sinä oikeassa, ferritiinin pitäisi tosiaan huidella siellä sadan pinnassa. Labrasta riippuen viitearvot vähän vaihtelee, ei kuitenkaan paljoa. Minun käyttämässäni labrassa ferritiinin viitearvot on 10-120 ja kun ferritiini oli 20, lääkäri sanoi rautavarastojeni olevan käytännössä tyhjät.
Vierailija kirjoitti:
Anemia?
Pyydä ottamaan raudan varastoarvot. Siinä näkyy anemia, vaikka hemoglobiini olisi hyvä.
Hemoglobiini ollut 130-145 välillä jo pitkään. P-Ferrit arvo oli kesäkuussa 10. Täytyy kysyä voisiko ne arvot tarkistaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärisi on väärässä ja sinä oikeassa, ferritiinin pitäisi tosiaan huidella siellä sadan pinnassa. Labrasta riippuen viitearvot vähän vaihtelee, ei kuitenkaan paljoa. Minun käyttämässäni labrassa ferritiinin viitearvot on 10-120 ja kun ferritiini oli 20, lääkäri sanoi rautavarastojeni olevan käytännössä tyhjät.
Lisään vielä, että hemoglobiinini oli tuossa vaiheessa vielä 145. Lääkäri sanoi, että sekin kyllä jossain kohtaa sieltä romahtaa alas, romahdusta ei ollut vielä kerennyt tapahtua. Tuo on hyvä esimerkki siitä, että hemoglobiini ei oikeastaan kerro mistään mitään.
Miksiköhän lääkäri ei viime kesänä sanonut mitään noista arvoista? Valitin jo silloin väsymystä. Väsyttää liki koko ajan ja on sumea olo, ja hengästyttää. Millä anemiaa hoidetaan?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anemia?
Pyydä ottamaan raudan varastoarvot. Siinä näkyy anemia, vaikka hemoglobiini olisi hyvä.Hemoglobiini ollut 130-145 välillä jo pitkään. P-Ferrit arvo oli kesäkuussa 10. Täytyy kysyä voisiko ne arvot tarkistaa.
-ap
Alat syödä sitä rautaa jo tänään 2 x 100 mg / pv niin jo viikon, kahden sisällä olosi on parempi niin, että huomaat sen itsekin. Ja menet lähiaikoina labraan toki myös ja sitten muutaman kuukauden kuluttua kontrolli.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lääkäri ei viime kesänä sanonut mitään noista arvoista? Valitin jo silloin väsymystä. Väsyttää liki koko ajan ja on sumea olo, ja hengästyttää. Millä anemiaa hoidetaan?
-ap
Hei, minä kävin viiden vuoden ajan lukuisilla eri lääkäreillä, joista 2 kalliita yksityiserikoislääkäreitä. Kukaan heistä ei tajunnut tätä. Täysin alidiagnosoitu vaiva kaikesta helppoudestaan riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Hei, minä kävin viiden vuoden ajan lukuisilla eri lääkäreillä, joista 2 kalliita yksityiserikoislääkäreitä. Kukaan heistä ei tajunnut tätä. Täysin alidiagnosoitu vaiva kaikesta helppoudestaan riippumatta.
Sori, siis kolme yksityistä erikoislääkäriä. Paljon rahaa hukkaan ja menetettyjä vuosia.
Ap, sun kannattaisi yrittää saada tietoosi myös B12-vitamiiniarvo sekä foolihappoarvo. Anemia sekä alhaiset B12-arvo ja foolihappoarvo/niiden puute kulkee usein käsikädessä, niin minullakin teki. Lisäksi nuo voi myös aiheuttaa kuvailemiasi oireita. (Hoitona em. arvojen alhaisuuteen B12-vitamiinin ja foolihapon syöminen tabletteina).
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lääkäri ei viime kesänä sanonut mitään noista arvoista?
Koska yleislääkärit, etenkin tavan terveyskeskuslääkärit, on usein pihalla kaikenlaisista verikoearvoista. Niille riittää, että arvot on just ja just viiteissa. Potilaan voinnista eivät yleensä välitä viitearvoja tuijottaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun kannattaisi yrittää saada tietoosi myös B12-vitamiiniarvo sekä foolihappoarvo. Anemia sekä alhaiset B12-arvo ja foolihappoarvo/niiden puute kulkee usein käsikädessä, niin minullakin teki. Lisäksi nuo voi myös aiheuttaa kuvailemiasi oireita. (Hoitona em. arvojen alhaisuuteen B12-vitamiinin ja foolihapon syöminen tabletteina).
Pari hyvää artikkelia tähän liittyen (lähteet on mitä on, mutta hyvin yhteenvedettyä perussettiä)
https://anna.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/karsitko-anemiasta-tai-raud…
http://terveyskirjat.fi/hengastytko-helposti-sydan-tykyttaa-vasyttaa-hu…
Minulla astma aiheutti tuon, yhtäkkiä peruskunto romahti täysin. Tuli hengenahdistusta, sydämen muljumista jne. Sitten kun alkoi jatkuva yskiminen niin ymmärsin että vika on keuhkoissa. Siitä meni vielä puolitoista vuotta niin lääkäritkin sen tajusivat ja sain astmadiagnoosin. Helpommalla olisin päässyt jos oireet olisi olleet selkeämmät, sairaus ei olisi ehtinyt kroonistua täysin.
Kesäkuussa B12 aktiivinen >128.
Eli voin vaan mennä apteekkiin, ja pyytää rautaa?
-ap
Joo, mene. Ota riittävän vahvaa ja tehokasta. Itse tein sen virheen, että aloitin luontaistuotekauppatason tuotteilla, mikä hidasti toipumista muutaman kuukauden ennen kuin sain annoksen riittävälle tasolle.
Voit ottaa lisäksi c-vitamiinia ja b-monivitamiinia kuuriksi siihen rinnalle. C-vitamiini otetaan yhtä aikaa rautalääkkeen kanssa.
Ap, tule myöhemmin kertomaan oliko neuvoista mitään apua!
Vierailija kirjoitti:
Joo, mene. Ota riittävän vahvaa ja tehokasta. Itse tein sen virheen, että aloitin luontaistuotekauppatason tuotteilla, mikä hidasti toipumista muutaman kuukauden ennen kuin sain annoksen riittävälle tasolle.
Voit ottaa lisäksi c-vitamiinia ja b-monivitamiinia kuuriksi siihen rinnalle. C-vitamiini otetaan yhtä aikaa rautalääkkeen kanssa.
Okei. Olen huomenna menossa jokatapauksessa apteekkiin, niin täytyy sit kysyä siellä että mikä olisi hyvä. Luinkin netistä että cvitamiini on samaan aikaan hyvä. Ja itse oon herkkävatsainen niin täytynee sekin ottaa huomioon. Miten nopeasti olon pitäisi kohentua?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, tule myöhemmin kertomaan oliko neuvoista mitään apua!
Tulen kyllä! :) Kirjanmerkeissä tämä keskustelu, niin ei pääse häviämään.
-ap
Ai joku jo ehdottikin anemiaa. En huomannut.