Kamalimman makuinen mauste
Omasta mielestäni rosmariini pilaa ruoan kuin ruoan. Lisäksi kuivattu rosmariini jää sellaisiksi koviksi piikeiksi, jotka eivät ole syödessä miellyttäviä vaikka muuten arvostankin erilaisia tekstuureita.
Kommentit (156)
Vaikea on löytää maustetta joka ei sopivasti käytettynä oikeassa kohteessa toinisi.
Kumina ja anis minullakin.
Maustepippurista en tykkää missään muualla kuin kokonaisena kalakeitossa (ja ne noukitaan tietenkin pois eikä syödä :D).
Olen silti ihan yllättynyt, että juuri nämä kolme ovat niin vahvasti edustettuina ketjussa.
Olen niitä, joiden mielestä korianteri maistuu saippualta
Kumina on täyttä p*skaa! Aivan järkyttävä mauste!!!
Tilli. En ole koskaan tykännyt. Inhosin koulussa lohipyöryköitä ja sitä tillikermaviilikastiketta.
Valkopippuri... tulee jostain syystä navetta mieleen.
Rosmariini ja valkopippuri pilaa ruoan kun ruoan..
1) Till
2) korianterin lehdet
3) kuivattu rismariini, kumina ja siteuunaruoho. ( pitää ottaa pois ennen syöntiä).
Kumina ja maustepippuri.
Eräs leipä konsulentti kertoi kaupassa, että kumina on poistettu leivän valmistuksesta, kun ihmiset ei tykkää siitä. Joku setsuuri leipänen oli kyllä ihan kauheaa sen kuminan vuoksi.
Maustepippuri sopii kuulemma hyvin hyönteisten häätöön esimerkiksi lankojen suojelemiseksi. Kantsii kääriä pieniä pussukkoja vaikka sukkahousuista. Käsityö ihmiset tietää on kuulemma hyvä niksi.
Kaikki kuivat yrtit on kohtuullisen paskoja, etenkin runsaasti käytettynä. Tuoreet yrtit taas on namia.
Vierailija kirjoitti:
Curry, yök!
Mun ehdoton inhokki on se keltainen "suomalainen" curryjauhe... Okei, se on kyllä maustesekoitus eikä yksittäinen mauste. Tulee mieleen lapsuus ja kaikki samalta maistuvat kanaruuat.
Ei vielä tullut yhtäkään inhokkia. Minttu taitaa mun mielestä olla ainoa, josta en pidä erityisesti. Ai niin, aniksesta en pidä leivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ehdottomasti korianteri. Ostin joku aika sitten pakastettuja juureskuutioita, joista tein laatikon tapaista uunissa. En lukenut pussin kuvetta riittävän tarkasti ennen ostoa, vain maininnan yrttimaustettu. No valmis laatikko maistui kauhealle, siis yksinkertaisesti saippualle. Suurin osa jäi syömättä, mikä harmitti, sillä en ole niitä, jotka heittävät yleensä ruokaa haaskuun. Seuraavalla kerralla olin viisaampi ja ostin maustamattomia kuutioita ja maustoin vain juustolla ja ripauksella pippuria. Tuli tosi hyvää! Tiedän kyllä, että osa ihmisistä aivan jumaloi korianteria ja osa ei voi sitä sietää. Minä kuulun jälkimmäisiin.
Ahhahaa, tulipa mieleeni, kuinka takavuosina työpaikkaruokalassa sain aikaiseksi aikamoisen hässäkän. Olin aivan vakuuttunut, että salaatti on pilaantunutta tai että astia, josta se tarjotaan on pesty huonosti. Kaalisalaatti, joka yleensä oli lemppariani, maistui nimittäin aivan hirveältä. Saippualta. Useampi työkaveri yhtyi mielipiteeseeni ja keittiön tädit olivat aivan ihmeissään ja soittelivat sinne tänne selvittääkseen, missä voi olla vika. Taisivatpa poistaa koko salaatin tiskistä. Lopulta sitten löytyi joku, joka tunnisti, että salaattiin on varmaan laitettu (normaalista poiketen) korianteria. Ja näinhän se sitten oli. Luin joskus, että korianteri on mauste, jonka tosiaan ihmiset maistavat eri tavalla, jostain geenistä se kai oli kiinni.
Joo, tillissä on vaan jotain luotaantyöntävää oli se sitten kuivattua tai tuoretta. Kaikkein kauhein yhdistelmä ovat uudet perunat ja tilli.
Valkopippuri menee toisinaan hyvin varovaisella kädellä annosteltuna, mutta jos sitä on vähänkään runsaammin niin ei toimi. Tunkkainen ja omituinen maku.
Aromisuola.
Kardemumma pullissa ja kuivakakuissa.
Kyllä se on ehdottomasti korianteri. Ostin joku aika sitten pakastettuja juureskuutioita, joista tein laatikon tapaista uunissa. En lukenut pussin kuvetta riittävän tarkasti ennen ostoa, vain maininnan yrttimaustettu. No valmis laatikko maistui kauhealle, siis yksinkertaisesti saippualle. Suurin osa jäi syömättä, mikä harmitti, sillä en ole niitä, jotka heittävät yleensä ruokaa haaskuun. Seuraavalla kerralla olin viisaampi ja ostin maustamattomia kuutioita ja maustoin vain juustolla ja ripauksella pippuria. Tuli tosi hyvää! Tiedän kyllä, että osa ihmisistä aivan jumaloi korianteria ja osa ei voi sitä sietää. Minä kuulun jälkimmäisiin.