Turhauttaako teitä koskaan ihmisten kapeakatseisuus ja yksinkertaisuus?
Anteeksi yksinkertainen ja provosoivakin otsikko...
Minä tunnen turhautumista ihmisten kyvyttömyyteen ja haluttomuuteen nähdä asioiden syy-seuraussuhteita. Turhaudun siihen, että ihmiset ovat ilmeisen kyvyttömiä ymmärtämään, että eri ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, ja muilla ihmisillä on syynsä siihen miksi he ajattelevat niin kuin ajattelevat. Ehkä olen itse tyhmä, kun en tajua ihmisten yksinkertaisuutta. Voiko tämä olla vain minun tyhmyyttäni?
Kommentit (62)
Olen turhautunut itseeni kun ymmärsin tästä ketjusta vain tuon leveäperseisyyteen turhautumisen.
Vierailija kirjoitti:
Olen turhautunut itseeni kun ymmärsin tästä ketjusta vain tuon leveäperseisyyteen turhautumisen.
Mitä lausetta esimerkiksi et ymmärtänyt? Voisin yrittää vääntää sinulle rautalangasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän turhauttaa leveäperseisyys.
Oma vai muiden?
Muiden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukaan ei ole täydellinen. Meissä kaikissa on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia. Kuka minä olen sanomaan mikä ominaisuus olisi turhauttavampaa kuin toinen?
Turhautuminen on minun tunteeni. Tuo tunne ei ole kenenkään syytä, vaan se on minussa oleva heikkous. Olen huomannut tuon tunteen heräävän minussa, kun havaitsen ympäristössäni tietynlaista ajattelutapaa.
Ominaisuudet eivät liene itsessään hyviä tai huonoja. Ihmisten ominaisuuksissa on etuja ja haasteita riippuen siitä millaisessa tilanteessa ollaan. Onko kapeakatseisuus ominaisuus? Mistä kapeakatseisuus johtuu, ja mitä sille voi tehdä? Voiko ulkopuolinen ihminen tehdä sille jotain? Onko oikein, että ulkopuolinen ihminen yrittää tehdä jotain toisen ihmisen kapeakatseisuudelle?
En ole sun kans samaa mieltä. Kyllä ominaisuudet tai ts. piirteet (jos ominaisuus sana on mielestäsi väärä termi) voivat olla hyviä tai huonoja. Toki niitä omia ominaisuuksia tai piirteitä voidaan myös käyttää sekä hyvään että huonoon, että siinä mielessä olet oikeassa tuossa tilanne- tai olosuhdesidonnaisuudessa.
Mun mielestä turhautuminen on aika turhaa, vaikka se onkin yleistä. Kukaan meistä ihmisistä ei ole niin täydellinen -ei edes lähes täydellinen, niin on vaikea hahmottaa millä valtuuksilla sitä muita asemoidaan johonkin paremmuusjärjestykseen ja tuomitaan ylempää.
Ajatteletko siis turhautumisen olevan sukua paremmuusjärjestykseen asettamiselle tai tuomitsemiselle? Minä en ole ajatellut asiaa niin. Turhautuminen on minussa lähinnä tunne "nytpä tuli eteeni asia, joka tuntuu umpikujalta. Miten mahtaisin jatkaa tästä ajatteluani eteenpäin."
Onko olemassa turhia tunteita? Vai ovatko tunteet asioita, jotka vain tulevat jos ovat tullakseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän turhauttaa leveäperseisyys.
Oma vai muiden?
Muiden
Miksi kaikista asioista juuri se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei turhauta. Mulla on tuttavapiirissäni muutamia ihmisiä, jotka ovat mielipiteissään täysin ehdottomia ja heidän mielestään kaikki toisin ajattelevat ovat väärässä. Mutta hyväksyn heidän mielipiteensä.
Tiedät varmasti myös ihmisiä, jotka paatoksella paasaten pitävät noita ehdottomia tuttaviasi kapeakatseisena. Ymmärrätkö sinä heidänkin mielipiteensä yhtä sujuvasti? Jos minkäänlainen kapeakatseisuus ei aiheuta sinussa tunteita, onko tuo ollut asiainlaita aina, vai oletko päässyt tuohon autuaaseen olotilaan jonkun oivalluksen seurauksena?
Ymmärrän. Se on heidän mielipiteensä.
Olen lapsesta lähtien ollut tekemisissä hyvin erilaisten ihmisten kanssa. Erilaisista kulttuureista ja erilaisista perhetaustoista. Myös luonteeltaan ja kiinnostuksen kohteiltaan erilaisten ihmisten kanssa. Tässä on todennäköisesti kyse juuri aloituksessa maintusta syy-seuraus -yhteyksien näkemisestä.
Onko sinulla taipumusta ratkoa muiden konflikteja, vai haluatko pysytellä niiden ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin. Verkossa olo todella vaikeaa, onneksi töissä suht älykkäitä ihmisiä kavereina (asiantuntijatehtävät). En koe mitään sielujen sympatiaa tätä kansaa kohtaan, ja kaikki persumieliset keravatukat ahdistaa. Vaan samanlaista se on maailmalla kaikkialla, no escape.
Minua turhauttaa mitä tahansa poliittista aatetta mollaavat ihmiset. Ihmisillä on syynsä ajatella niin kuin he ajattelevat. Juuri tällainen mollaaminen on yksi asia, mikä turhauttaa minua. Minä kykenen ymmärtämään liian hyvin ihmisten motiivit kannattaa mitä tahansa poliittista suuntausta mollatakseni minkään poliittisen suuntauksen kannattajaa kapeakatseiseksi. Turhauttaa se, että kaikki eivät ymmärrä, että ihminen ei ajattele tyhmyyttään niin kuin ajattelee. Tai ehkä minä ajattelen juuri näin, koska olen liian tyhmä?
Minua ainakin turhauttaa se, että nuo poliittiset ideologiat ovat juurikin sellaisia, että sieltä norsunluutorneista yritetään ihmiset pakottaa johonkin utopistiseen muottiin elämään elämäänsä tietyn kaavan mukaan ja se on olevinaan sitten se ainut ja oikea vaihtoehto miten elää.
Näennäisdemokratia turhauttaa aika vitusti.
Mutta eikö ole aika luonnollista, että ihmiset ajattelevat elämän olevan helpompaa, jos kaikki ihmiset ajattelisivat samoin kuin itse ajattelee? Eikö ole siis luonnollista, että muodostuu poliittisia suuntauksia? Huomattavasti enemmän haasteita on siinä, jos pyrkii etsimään iloa ja nautintoa ihmisten hyvinkin erilaisista tavoista elää ja ajatella.
No just noinhan ne poliitikot ajattelee, niin ajatteli inkvisitiokin ja ihan vielä väkivallalla yrittivät väkisin saada "vääräuskoiset" noudattamaan samaa ajatusmallia ja ideologiaa kuin he. Siis voi vittu mitä paskaa.
Ja jos ei edes kuunnella kritiikkiä ja opita siitä mitään, vaan pidetään tiukasti omista kehäpäätelmistä kiinni niin sellaiset laumat joutaisi kuolla pois, he eivät ymmärrä mitään muuta kuin itseään.
Se sama 1800-luvun typerä arvohierarkiamalli jatkaa eloaan vieläkin. Ihmisten pitäisi ihan oikeasti opetella ymmärtämään toisiaan siinä määrin, että oppisivat edes elämään ilman väkivaltaa. Eli niin pitkään, kun et aiheuta toiselle harmia omalla käytökselläsi, olet vapaa elämään niinkuin haluat. Mä en voi ymmärtää yhtäkään kusipäätä, joka tyrkyttää omaa ideologiaansa ainoana oikeana toiselle, jopa väkivallalla, tai sen uhalla, ei se ole mitään demokratiaa.
Maailma on mennyt eteenpäin ja kehittynyt joo, mutta lähtökohtaisesti mistään ei olla opittu mitään, eikä mikään ole muuttunut. Sama riisto ja alistaminen jatkuu, kunnes aurinko sammuu.
Tiedostatko oman ajatusmallisi heikkoudet?
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin. Verkossa olo todella vaikeaa, onneksi töissä suht älykkäitä ihmisiä kavereina (asiantuntijatehtävät). En koe mitään sielujen sympatiaa tätä kansaa kohtaan, ja kaikki persumieliset keravatukat ahdistaa. Vaan samanlaista se on maailmalla kaikkialla, no escape.
Minua turhauttaa mitä tahansa poliittista aatetta mollaavat ihmiset. Ihmisillä on syynsä ajatella niin kuin he ajattelevat. Juuri tällainen mollaaminen on yksi asia, mikä turhauttaa minua. Minä kykenen ymmärtämään liian hyvin ihmisten motiivit kannattaa mitä tahansa poliittista suuntausta mollatakseni minkään poliittisen suuntauksen kannattajaa kapeakatseiseksi. Turhauttaa se, että kaikki eivät ymmärrä, että ihminen ei ajattele tyhmyyttään niin kuin ajattelee. Tai ehkä minä ajattelen juuri näin, koska olen liian tyhmä?
Minua ainakin turhauttaa se, että nuo poliittiset ideologiat ovat juurikin sellaisia, että sieltä norsunluutorneista yritetään ihmiset pakottaa johonkin utopistiseen muottiin elämään elämäänsä tietyn kaavan mukaan ja se on olevinaan sitten se ainut ja oikea vaihtoehto miten elää.
Mutta eikö ole aika luonnollista, että ihmiset ajattelevat elämän olevan helpompaa, jos kaikki ihmiset ajattelisivat samoin kuin itse ajattelee? Eikö ole siis luonnollista, että muodostuu poliittisia suuntauksia? Huomattavasti enemmän haasteita on siinä, jos pyrkii etsimään iloa ja nautintoa ihmisten hyvinkin erilaisista tavoista elää ja ajatella.
No just noinhan ne poliitikot ajattelee, niin ajatteli inkvisitiokin ja ihan vielä väkivallalla yrittivät väkisin saada "vääräuskoiset" noudattamaan samaa ajatusmallia ja ideologiaa kuin he. Siis voi vittu mitä paskaa.
Ja jos ei edes kuunnella kritiikkiä ja opita siitä mitään, vaan pidetään tiukasti omista kehäpäätelmistä kiinni niin sellaiset laumat joutaisi kuolla pois, he eivät ymmärrä mitään muuta kuin itseään.
Se sama 1800-luvun typerä arvohierarkiamalli jatkaa eloaan vieläkin. Ihmisten pitäisi ihan oikeasti opetella ymmärtämään toisiaan siinä määrin, että oppisivat edes elämään ilman väkivaltaa. Eli niin pitkään, kun et aiheuta toiselle harmia omalla käytökselläsi, olet vapaa elämään niinkuin haluat. Mä en voi ymmärtää yhtäkään kusipäätä, joka tyrkyttää omaa ideologiaansa ainoana oikeana toiselle, jopa väkivallalla, tai sen uhalla, ei se ole mitään demokratiaa.
Maailma on mennyt eteenpäin ja kehittynyt joo, mutta lähtökohtaisesti mistään ei olla opittu mitään, eikä mikään ole muuttunut. Sama riisto ja alistaminen jatkuu, kunnes aurinko sammuu.
???
Oletko esittänyt näkemyksiäsi jollekulle toiselle, joka kokee, että hänellä on perustellut syyt olla jostakin asioista eri mieltä kanssasi? Oletko itse kyseenalaistanut näkemyksiäsi? Kykenetkö ymmärtämään, että ihminen, joka ajattelee eri tavalla kuin sinä, voi mielestään pyrkiä hyvään lopputulokseen?
Työpaikan kahvipöydässä viime viikolla kuultua...
A: On se hienoa, että kohta sähköautoja on Suomessakin niin paljon, että ilmanlaatu paranee meidänkin nurkilla.
B: No joopa joo ihan paskaa, eikö ihmiset tajua, että se sähkö tuodaan Suomeen ulkomailta!
(niin siis Suomihan on öljyn suhteen omavarainen, naturally)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lausetta esimerkiksi et ymmärtänyt? Voisin yrittää vääntää sinulle rautalangasta...
Esimerkiksi viestiä 37. Olen epätoivoinen.
Kyllä. Eniten v***ttaa mediakenttä. Jos luen "vaihtoehtomediaa" meinaan oksentaa yksipuolisuudesta. Tosin ne on sentään rehellisesti sitä itseään. Sitten luen "vastuullista mediaa" ja kohtaan saman oksettavan yksipuolisuuden ja typeryyden. Siinä tulee jo toivoton olo, koska he sentään esittävät olevansa fiksuja, asiat asioina pitäviä jne. Otsikkohuoraus, yksipuolistaminen, asioiden repiminen pois asiayhteydestä. Vastenmielistä. Missä on toimittajien sivistys? Missä on ammattitoimittajien ammattiylpeys? Miksi asiat pitää yksinkertaistaa väkisin?b
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan kahvipöydässä viime viikolla kuultua...
A: On se hienoa, että kohta sähköautoja on Suomessakin niin paljon, että ilmanlaatu paranee meidänkin nurkilla.
B: No joopa joo ihan paskaa, eikö ihmiset tajua, että se sähkö tuodaan Suomeen ulkomailta!
(niin siis Suomihan on öljyn suhteen omavarainen, naturally)
Molemmissa virkkeissä on hieno oivallus tai oivalluksen poikanen. Voisihan Suomen sähköntuotannon omavaraisuutta nostaa, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Eniten v***ttaa mediakenttä. Jos luen "vaihtoehtomediaa" meinaan oksentaa yksipuolisuudesta. Tosin ne on sentään rehellisesti sitä itseään. Sitten luen "vastuullista mediaa" ja kohtaan saman oksettavan yksipuolisuuden ja typeryyden. Siinä tulee jo toivoton olo, koska he sentään esittävät olevansa fiksuja, asiat asioina pitäviä jne. Otsikkohuoraus, yksipuolistaminen, asioiden repiminen pois asiayhteydestä. Vastenmielistä. Missä on toimittajien sivistys? Missä on ammattitoimittajien ammattiylpeys? Miksi asiat pitää yksinkertaistaa väkisin?b
Harjoitat siis medialukutaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi viestiä 37. Olen epätoivoinen.
Sori, mutta nyt ei löydy tuohon rautalankaa. Tuo viesti sisältää mielestäni ristiriitaisuuksia. Ehkä sen kirjoittaja voisi avata sitä itse?
Vierailija kirjoitti:
Näin, osuit oikeaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Oletko esittänyt näkemyksiäsi jollekulle toiselle, joka kokee, että hänellä on perustellut syyt olla jostakin asioista eri mieltä kanssasi? Oletko itse kyseenalaistanut näkemyksiäsi? Kykenetkö ymmärtämään, että ihminen, joka ajattelee eri tavalla kuin sinä, voi mielestään pyrkiä hyvään lopputulokseen?
Olen, ymmärrän. Se mitä en ymmärrä, ovat "ihmiset", jotka eivät halua ymmärtää omista näkökannoistaan poikkeavia mielipiteitä/ vaihtoehtoista ajattelua.
Olen introvertti ja ystävinään toisia introverttejä, joiden kanssa käyn hyvin syvällistä keskustelua. On aina ihana nähdä "yksinkertaista" kaveriani, joka osaa vetää mutkat suoriksi, eikä ole kiinnostunut syy-seuraus-suhteista (esim. hänen mukaan runsaskaan limun juonti ei lihota). Hänen seurassaan saan olla väliaikaisesti pinnallinen miettimättä 100 muuta syytä, miten limun juonti on haitaksi terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti ja ystävinään toisia introverttejä, joiden kanssa käyn hyvin syvällistä keskustelua. On aina ihana nähdä "yksinkertaista" kaveriani, joka osaa vetää mutkat suoriksi, eikä ole kiinnostunut syy-seuraus-suhteista (esim. hänen mukaan runsaskaan limun juonti ei lihota). Hänen seurassaan saan olla väliaikaisesti pinnallinen miettimättä 100 muuta syytä, miten limun juonti on haitaksi terveydelle.
Mutta entäpä jos tuo ystävä yrittää painokkaasti saada sinua vaikkapa karppaamaan tai juomaan holtittomasti limsaa vain siksi että se on hänen päätelmiensä mukaan terveellistä? Turhauttaako se sinua, vai suhtaudutko siihen olankohautuksella?
En ole sun kans samaa mieltä. Kyllä ominaisuudet tai ts. piirteet (jos ominaisuus sana on mielestäsi väärä termi) voivat olla hyviä tai huonoja. Toki niitä omia ominaisuuksia tai piirteitä voidaan myös käyttää sekä hyvään että huonoon, että siinä mielessä olet oikeassa tuossa tilanne- tai olosuhdesidonnaisuudessa.
Mun mielestä turhautuminen on aika turhaa, vaikka se onkin yleistä. Kukaan meistä ihmisistä ei ole niin täydellinen -ei edes lähes täydellinen, niin on vaikea hahmottaa millä valtuuksilla sitä muita asemoidaan johonkin paremmuusjärjestykseen ja tuomitaan ylempää.